Kontrollrummet

KR- klubben för inbördes beundran?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe :D Jag har nåt monolock just nu. Helt omöjligt att mixa om kvällarna...

Irriterande som attans..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen det ser bättre ut än jag beskrev det igår. Speciellt på sluttampen där..

Lämnar diskussionen nu. Känns litegrann som att slänga en lobotomera dansk mellan kugghjulen :) Mer friktion i onödan...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jomen det ser bättre ut än jag beskrev det igår. Speciellt på sluttampen där..

Lämnar diskussionen nu. Känns litegrann som att slänga en lobotomera dansk mellan kugghjulen :) Mer friktion i onödan...





Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
poll???

sammanfattningen är ytterst godtycklig och inget har hänt...

Jaha? Men skriv då ett eget referat av tråden!
Vad vill du ska hända? Jag har inte mandat att ändra på nånting. Det är Tsmalmbe som
får ta ställning och genomföra förändringar.
Poll = Opinionsundersökning.

Hej på dig, jag vet vad poll betyder därför efterlyste jag dne som någon sa att han skulle slänga upp...men detta liknar mest att bevara status quo så jag bryr mig inte till syvende och sist, olofd hade ett läge till en gnutta tanke och förändring men vissa vill ju bita sig fast i det gamla...sad!!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjenare! Jo jag fattade så att olofd och du tycker att det det råder KFIB-läge här men att det inte nödvändigtvis hänger ihop med karma eller demokvota och jag kan inte se att ni kommenterar min fråga om det försvårar för musikanter att bli nya medlemmar. Rätta mig gärna om jag fattat fel. Sen kan det finnas andra skäl att ta bort karma och demokvota men det tycker jag ligger utanför mina frågor när jag startade tråden.
Hälsningar,
Mikael
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
poll???

sammanfattningen är ytterst godtycklig och inget har hänt...

Jaha? Men skriv då ett eget referat av tråden!
Vad vill du ska hända? Jag har inte mandat att ändra på nånting. Det är Tsmalmbe som
får ta ställning och genomföra förändringar.
Poll = Opinionsundersökning.

Hej på dig, jag vet vad poll betyder därför efterlyste jag dne som någon sa att han skulle slänga upp...men detta liknar mest att bevara status quo så jag bryr mig inte till syvende och sist, olofd hade ett läge till en gnutta tanke och förändring men vissa vill ju bita sig fast i det gamla...sad!!!


Jag har följt tråden i det tysta och i ärlighetens namn så har jag irrat bort mig lite i åsiktshavet.
Vad handlar det om.....att vi ska byta ut det gamla mot nåt nytt??  Varför??

Måste saker bytas ut? Kan dom inte samexistera? Vi verkar ju vara tillräckligt många här som skulle uppskatta lite mer konstruktiv kritik i demotrådarna för att det skulle kunna funka. Det behöver inte betyda att hejaropen och annat måste bort.

(om man gör en slumpmässig koll i demotrådarna som varit under året så tycker jag överlag att majoriteten av alla inlägg faktiskt är av det konstruktiva slaget)

Det handlar väl absolut till sist om att man är VÄLDIGT TYDLIG i trådhuvudet vilken typ av kritik man e ute efter och att dom som sedan ger kritiken är VÄLDIGT NOGA med att läsa i trådhuvudet vad trådskaparen vill ha för typ av kritik. (mix, prod, arr, feeling, smak, utseende, doft, mm mm)

Och anger man inget specifikt i trådhuvudet så får man också vara beredd på att få kritik på sådant som man kanske tycker är meningslöst.

Sen är vi alla på olika stadier i vårt musikskapande så givetvis får kritiken anpassas efter kunskap och kanske ibland mer ta formen som en vägledning än ren och skär kritik om frekvenser och annat som kanske kan kännas som väldigt främmande.

Jag menar som musiker så har vi nog en ganska bra fingertoppskänlsa på att avgöra på vilket stadie en demopostare kan tänkas vara och således anpassa oss efter det.

Det finns ju dom som e helt nybörjare och bara det att dom tagit modet till sig att posta är ju härligt och visar att man har en vilja och önskan att ta nästa trappsteg i sitt musikskapande, och där fyller vi ju en viktig funktion att kunna ta dom lite lätt i handen och vägleda dom vidare.

Sen finns det dom som är mer eller mindre proffs som man kan ge mer konkreta kommentarer till som att t.ex "i min lyssning bumlar det väldigt mycket vid 250Hz, du kanske borde kolla om det finns några frekvenskrockar i det området bla bla."

Och sen finns det allt där emellan


Jag tycker inte alls detta är konstigt!!


Man borde kanske i instruktionsregelerna för postning av demos utöka templaten med olika kritikalternativ

Typ:

Önskas kritik på

MIX: Nej
ARR: Ja
PROD:Nej
SÅNG: Ja
INSTRUMENT: Ja
OSV: Kanske


Gör inte saker svårare än vad dom är!!!!


Puss!  :wub:


EDIT: Handlar detta om demokvotan och karman.......tycker inte det fyller nån funktion. Om det ska finnas för sin egen del så kan man väl begränsa det till att det endast syns på ens profilsida och inte i trådarna.
« Senast ändrad: 18.02.2010, 11:31:27 by jonnerstone »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jonnerstone
Förutom att du gör fantastiskt bra musik
har du så kloka tankar och bra synpunkter
Jag skriver på
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK, det där med demokvota och karma tycker jag man kan slopa helt, men det kanske hade varit intressant med en poll för demokratins skull i just denna fråga!

Demokvotering är ju helt missvisande och inget instrument för såna som mig i alla fall, jag vill inte känna mig jagad att delta/ödsla tid på sådant som inte intresserar mig helt enkelt, för att få en högre rank i denna mätare, sen om det är så viktigt eller ej är ju en helt annan sak...
Karma är också onödigt och kan vara missvisande eftersom det är ett rakt nedstigande symptom på ryggdunkandet vi talar om...var det inte så att Marruschka eller någon nämnde att dom som nybörjare valde att kommunicera/rådfråga dom med högre karma, betyder det att dom fått bästa tänkbara utbyte eller maximus kunskapsnivårelaterade svar/feedback???

Till sist vill jag ställa fram en hypotes;
-OM jag nu skulle till att besöka demoforumet någon gång ibland och möjligen välja att kommentera det jag finner intressant musikaliskt och tekniskt oavsett nivå, för att införa beröm eller synpunkter på förbättringar mixtekniskt så skulle detta givetvis endast röra ett fåtal låtar/individer eftersom det är ett alldeles för stort "träsk" det där i sin helhet och jag har andra och viktigare prioriteringar på min horizont, vad skulle alla de som jag skippar då säga, skulle inte de känna sig förfördelade och nonchalerade eftersom jag bara valde ut vissa och det skulle kunna ses som en variant på elitism eller att jag bara bryr mig om det som passar vilket skulle slå tillbaks på mig om jag nu ville ha feedback på demos (vilket aldrig kommer hända) eller youtubeklipp etc (mer troligt), vilket alltså skulle vara fallet för jag kan rimligtvis inte ägna hela dagarna åt att leka mixdoktor åt ett helt demoforum...bara en tanke liksom*

 B)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
tillägg då jag nyss läste ditt inlägg jonnerstone:

varför i hela fridens namn skall man behöva skräddarsy vad folk ska få tycka???
vill man ha kritik/bedömning av en låt så låt de som bryr sig få säga precis vad fan de vill, vilket trams... <_<


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Till sist vill jag ställa fram en hypotes;
-OM jag nu skulle till att besöka demoforumet någon gång ibland och möjligen välja att kommentera det jag finner intressant musikaliskt och tekniskt oavsett nivå, för att införa beröm eller synpunkter på förbättringar mixtekniskt så skulle detta givetvis endast röra ett fåtal låtar/individer eftersom det är ett alldeles för stort "träsk" det där i sin helhet och jag har andra och viktigare prioriteringar på min horizont, vad skulle alla de som jag skippar då säga, skulle inte de känna sig förfördelade och nonchalerade eftersom jag bara valde ut vissa och det skulle kunna ses som en variant på elitism eller att jag bara bryr mig om det som passar vilket skulle slå tillbaks på mig om jag nu ville ha feedback på demos (vilket aldrig kommer hända) eller youtubeklipp etc (mer troligt), vilket alltså skulle vara fallet för jag kan rimligtvis inte ägna hela dagarna åt att leka mixdoktor åt ett helt demoforum...bara en tanke liksom*

Intet problem. Personlig vil jeg være mer interessert i hva du har å si om en GOD demo enn hva du ville sagt om en av mine. Vi leser flere tråder enn våre egne :) Din kunnskap kommer uansett ut til folket!
-Robert


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Till sist vill jag ställa fram en hypotes;
-OM jag nu skulle till att besöka demoforumet någon gång ibland och möjligen välja att kommentera det jag finner intressant musikaliskt och tekniskt oavsett nivå, för att införa beröm eller synpunkter på förbättringar mixtekniskt så skulle detta givetvis endast röra ett fåtal låtar/individer eftersom det är ett alldeles för stort "träsk" det där i sin helhet och jag har andra och viktigare prioriteringar på min horizont, vad skulle alla de som jag skippar då säga, skulle inte de känna sig förfördelade och nonchalerade eftersom jag bara valde ut vissa och det skulle kunna ses som en variant på elitism eller att jag bara bryr mig om det som passar vilket skulle slå tillbaks på mig om jag nu ville ha feedback på demos (vilket aldrig kommer hända) eller youtubeklipp etc (mer troligt), vilket alltså skulle vara fallet för jag kan rimligtvis inte ägna hela dagarna åt att leka mixdoktor åt ett helt demoforum...bara en tanke liksom*

 B)


Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll. Jag är själv väldigt selektiv i mitt kritikgivande och har precis som du inte tid att sitta och  kommentera allt och alla. Men ibland när man lyssnar på nån demo så dyker det upp en tanke och då postar jag gärna den.
Dessutom....så länge du inte postar egna demos så är du ju helt "home free"  och kan bara ligga på plussidan  :lol:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
tillägg då jag nyss läste ditt inlägg jonnerstone:

varför i hela fridens namn skall man behöva skräddarsy vad folk ska få tycka???
vill man ha kritik/bedömning av en låt så låt de som bryr sig få säga precis vad fan de vill, vilket trams... <_<

Tja, det var mer en tanke eftersom man ibland får skäll för att man kommenterar "fel" saker. Det var inte menat som att man ska gå in och detaljstyra tyckandet....allt e ju frivilligt vilket jag också skrev.
Men en dylik template kanske kan underlätta för vissa medan det är helt onödigt för andra. Än en gång...det ena behöver inte utesluta det andra. Allt för att undvika missförstånd och onödiga påhopp etc.



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ok jag är med i så fall!
en option för de som vill bli strukna medhårs medans de som lever i verkligeten inte behöver kryssa i detta filter...
 ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Till sist vill jag ställa fram en hypotes;
-OM jag nu skulle till att besöka demoforumet någon gång ibland och möjligen välja att kommentera det jag finner intressant musikaliskt och tekniskt oavsett nivå, för att införa beröm eller synpunkter på förbättringar mixtekniskt så skulle detta givetvis endast röra ett fåtal låtar/individer eftersom det är ett alldeles för stort "träsk" det där i sin helhet och jag har andra och viktigare prioriteringar på min horizont, vad skulle alla de som jag skippar då säga, skulle inte de känna sig förfördelade och nonchalerade eftersom jag bara valde ut vissa och det skulle kunna ses som en variant på elitism eller att jag bara bryr mig om det som passar vilket skulle slå tillbaks på mig om jag nu ville ha feedback på demos (vilket aldrig kommer hända) eller youtubeklipp etc (mer troligt), vilket alltså skulle vara fallet för jag kan rimligtvis inte ägna hela dagarna åt att leka mixdoktor åt ett helt demoforum...bara en tanke liksom*

Intet problem. Personlig vil jeg være mer interessert i hva du har å si om en GOD demo enn hva du ville sagt om en av mine. Vi leser flere tråder enn våre egne :) Din kunnskap kommer uansett ut til folket!
-Robert
Bra poäng!
Man lär sig mycket av att läsa proffsig, saklig kritik på andras låtar, och försöka lyssna sig fram till vad som risas eller rosas. Kanske t o m mer än på ens egna låtar, för där är man ju så subjektiv.  :)
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Varför nöja sig med "Radioklart"? Låt oss utöka med "Självklart", "Snart klart", "Oklart" och "Klart som korvspad"!
När vi ändå ska utse "Månadens låt" så kan vi väl också rösta fram "Månadens basljud", "Veckans hihat" eller "Alla tiders komp"...?  :wacko:
Nej, allvarligt tror jag inte man ska göra det för komplext och "jobbigt", då är risken att man tappar lusten!
Demokvota och karma har jag aldrig kollat på! Tror att det är, som någon sa, självsanerande vad gäller hur mycket kommentarer man får.
Jag vill lägga merparten av min tid på att skapa egen musik, lyssna på andras kompositioner och kritisera/berömma/råda när jag känner för det, men lägga så lite tid som möjligt på administration!
Det finns ju saker utanför KR som också ska hinnas med!  :unsure:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
... för att införa beröm eller synpunkter på förbättringar mixtekniskt så skulle detta givetvis endast röra ett fåtal låtar/individer...vad skulle alla de som jag skippar då säga, skulle inte de känna sig förfördelade och nonchalerade eftersom jag bara valde ut vissa och det skulle kunna ses som en variant på elitism...

Risken är att du hamnar i KFIB-träsket. Lätt att ramla i, svårt att ta sig upp. Skämt åsido, jag tror dina expertkunskaper på demosidorna skulle uppskattas av alla!  :)
Jag skall försöka lägga upp en poll om kvota och karma. Hinner inte nu. Får bli ikväll om jag kommer på hur man gör...
« Senast ändrad: 18.02.2010, 12:58:06 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Personligen tittar jag aldrig på kvota/karma och jag tror inte heller att majoriteten bryr sig. Jag tror det är de som hela tiden tar upp detta som ett problem - har just problem med detta, vilka enligt min uppfattning är i minoritet. Visst.... man kan ifrågasätta hur många som tycker si eller så, så det är bäst att göra en djuplodande och uttömmande poll i 15 vändor om det oxå, för säkerhets skull. Men jag tror inte att kvota/karma avskräcker någon som gästar KR.

Förslaget att ha ytterligare en indelning (Radioklar) är för mig en helt befängd idé - Att dela upp musicerandets skapande i ytterligare grader tar död på lusten att skapa. Jag tänker inte stöda det förslaget! Som jag ser det så vill vi alla göra musik och få/ge tankar för att bli bättre utifrån varje medlems förutsättningar, så varför inte göra det helt enkelt. Visst vi kan bli tydligare i trådhuvudet om vad man vill ha respons på - men finns ingen precisering så får man respons på allt - enkelt. Tycker man inte om att få respons lägger man således inte upp nåt! Det är naturligtvis olika nivåer på kommentarerna för vi är olika människor som tänker och tycker olika - detta är bara att acceptera - och köper man inte det så är man kanske på fel plats.

Likaså att diskutera KFIB är hur tramsigt som helst - är det någon som känner sig förfördelad eller utanför? Vad är problemet egentligen? Är det någon som blir utan kommentarer eller? Allt är helt enkelt vad man gör det till! Än så länge har denna diskussion lett till mer eller mindre grov pajkastning vid några tillfällen, vilket känns helt meningslöst att lägga tid på. Ledsamt att andra kan tycka att en kommentar bara är gjord för att man är "kompis". Så funkar inte jag!

Over and out
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alla får tycka vad de vill va? :D
« Senast ändrad: 18.02.2010, 16:31:06 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag känner en stor aggresivitet i ditt inlägg Gurano, klart detta bör diskuteras eftersom det bevisligen är på tapeten och någon pajkastning grov eller inte grov har jag inte sett till (ännu)...vad menar du egentligen med att de som tar upp dessa frågor är själva problemet?
(låter nästan som judefrågan WWII etc om man skall vara väldigt fantasirik...)

 :wacko:

« Senast ändrad: 18.02.2010, 21:16:27 by tsmalmbe »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tänker inte gå i polemik i frågan, saken har dryftats tillräckligt med mina mått mätt,  men man kan läsa det som är skrivet eller läsa som faan läser bibeln - jag har inte någonstans skrivit att de som tar upp dessa frågor - är själva problemet.  Det står: "Jag tror det är de som hela tiden tar upp detta som ett problem - har just problem med detta, vilka enligt min uppfattning är i minoritet" Inte bra att vara för fantasirik heller i detta sammanhang och blanda in WWII (detta tolkar jag som en liten paj som tyvärr kan växa sig större om man inte hejdar den i tid!)

Emulator - jag håller med, alla får tycka vad de vill

G
« Senast ändrad: 18.02.2010, 21:17:15 by tsmalmbe »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ok jag var för snabb i läsningen av ditt inlägg ser jag nu..se så!
(här ser man hur lätt det är att bli feltolkad, I know all about it...)
 ;)
« Senast ändrad: 18.02.2010, 17:18:30 by Mr Artrock »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bara slog mig helt plötsligt
har inte läst några inlägg om "hur får jag till basshunters ljud"

o tio förbannade inlägg på frågan

på detta forum
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag skulle önska att Baiduspider skrev mer på demosidorna!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Vad står KR för egentligen? Kollegiala Ryggdunkar eller kanske Konstruktiva Recensioner?  :unsure: :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad står KR för egentligen? Kollegiala Ryggdunkar eller kanske Konstruktiva Recensioner?  :unsure: :)
Kaotiskt Reverb éklart!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Konstruktiva ryggdunkar, tror jag vore det bästa :)

Egghuvudindex +1 till Asti

:)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Konstruktiva ryggdunkar, tror jag vore det bästa :)

Egghuvudindex +1 till Asti

:)

Kul Replik!  :)