Kontrollrummet

Håkan Nilsson - Danny Boy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


 Gjort om sången en fjärde gång. Hade två olika inställningar på preampgainen, beroende på om det var mesig eller skrikig vers.
Hade min Thomann T-Bone micsreen oxå, första gången jag provar nåt sånt, tyckte det verkade bra, jag har inget akustikbehandlat rum annars. Skruvade alla ljud lite annorlunda med.
Nu är det väl bättre än förut tycker jag själv. Men nöjd blir man aldrig.
« Senast ändrad: 16.02.2010, 15:41:47 by tsmalmbe »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo det är en trevlig melodin

OCh tolkningen låter som den skall, inte för komplicerad, rätt att lägga den på färdiga. Gillar inte Elvis version alls, men detta var okej sjunget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för det! Då har det gått bättre för mig än för Elvis på två sätt...
När jag lyssnar i laptopens hörlursuttag är det bra tunn bas... Spelar jag waw-filen i valfri stereo här hemma är det nästan jordbävningstryck på rösten. Är det laptopen, eller är mp3 i kombination med servern som tar bort fläsket?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Danny boy är en av mina absoluta favoriter.  Därför är det svårt att att okritiskt säga hurra till ännu en version. Du gör det hyffsat men mer är det inte. För mig ska det allra helst vara en starkare röst och ett perfekt engelskt uttal och där går du inte i mål enligt mig.

Inspelningstekniskt däremot är det underbart att höra din tolkning. Det krispiga ljudet från plektrum och gitarrer är skönt. Det är till och med underbart att höra både komp och melodispel i din mix. Och munspelet är härligt rent och enkelt spelat. Så ska det låta på den här typen av musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MaxB: DEt skall vara irländsk dialekt, ingen jädra engelska! ;)

« Senast ändrad: 06.02.2010, 22:14:15 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Engelska eller engelska med irländsk dialekt, håller med.
De tre på tuben var både bra (i all enkelhet) och sjöng falskt på något ställe lät det som men det var inte så irländsk dialekt, tyckte jag...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, filmen var inget argument ;)

De försökte i alla fall.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här är ju en absolut höjdarlåt - och
Du har fått till ett riktigt bra ljud och fint spel på gitarren, snygga ackord
Munspelet också bra
Det svaga är väl kanske sången och uttalet i vissa partier
Men på några ställen där du tar i låter det riktigt bra
Kul att höra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
MaxB: DEt skall vara irländsk dialekt, ingen jädra engelska! ;)


Hur gör man irländsk dialekt om man inte växt upp på irland? Finns det gratispluggar för sånt?
Att försöka härma dialekter tycker jag rent ut sagt är löjligt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Föredrar alltså din svengelska framför t ex elvis amerikanska engelska, som jag skrev...

Ja, det finns faktiskt såna pluggar... Man sätter dem på stämbanden och andra ställen...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En gammal favvolåt och därför kanske extra kritisk när jag hör ytterligare en cover. Inseplningsmässigt, arr och mix inga problem. Däremot har jag problem med din ackordanalys: Maj7-ackord i en Irländsk folksång tycker jag inte passar alls, Eb-mollet tveksamt också, liksom uppgången till C. Det blir så på näsan, eller hur man ska säga. Bara mina personliga åsikter. Eva Cassidys version håller jag som den snyggaste av de jag har hört, såväl uttrycksmässigt och ackordanalysmässigt. Hon flikar t o m in några välfunna dimackord som sitter så perfekt bl a i ritardandot innan slutet. Roligt ändå att så här gamla musikfavoriter lever och spelas. Just i Danny Boys fall behövde man nog inte vara orolig att den skulle försvinna. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Öppna Spotify och sök på Danny Boy. Hur många versioner finns det? En jag också gillar Andy Williams! Den finns med Mupparna också!
Att jag spelade in den berodde bara på att jag dels ville testa lite olika grejer med preampen, kompressorn och olika mickar, samtidigt som jag irriterande mig på att jag aldrig klarat av att spela låten. så igår tog jag ut den. Hade liksom ingen djupare tanke att göra ännu en version denna låt. Men jag känner mig rätt så nöjd, det låter väldigt mycket som mig själv. Att man ska kämpa och försöka (lyckas kan man aldrig) lära sig någon av de miljoners olika dialekter av engelskan som har jag helt lagt ner. Fullständigt vrickat. Bob Marley sjöng på deras helt felaktiga dialekt, det gick bra. Hurriganes kunde inte engelska alls, de sjöng; cause you am my only one... Att man ska försöka låta som att man kommer från ett annat land det är det bara musiker som tycker. Vanligt folk som tycker om musik tycker inte man ska göra så. Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

Kommer en ny mix snart där sången är mer till sin rätt, där hörs det vad en bra preamp ihop med bra kompressor kan göra.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att man ska försöka låta som att man kommer från ett annat land det är det bara musiker som tycker. Vanligt folk som tycker om musik tycker inte man ska göra så.

Det är så jädra sant. Håller helt med. Det låter löjligare om man försöker låta "annat land", om man inte KAN det! Svengelska är rätt lugnt, de flesta engelskspråkiga med det som modersmål, föredrar t ex svensk dialekt framför t ex cockney eller nåt annat galet från t ex trinidad (värre än jamaicanska! att förstå, t o m.. iallafall för mig)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag mixat om, sången fetare, munspel lite starkare...
Har dessutom lyssnat i laptoppens hörlursutgång lite tunt där... Men det hörs skillnad om jag i laptoppen lyssnar på cdn med wawe-ljudet eller på mp3an fast den är 320 kbps. Mp3 sabbar ju ljudet.  :angry:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

Varför lägger du upp låtarna här då?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Varför gör du det sjäv? Konstig fråga.  B)

Edit: Jag förstår att många skäms över hur de låter och spelar, och även har åsikten att andra också borde jobba mer på att låta som en engelsman eller amerikan. Och det är väl kanske ett bra tänkande? Men jag förstår det inte alls. Förr sjöng jag ibland exakt som Hound Dog Taylor, nu tycker jag det är ointressant. De som får en publik är väl de som sjunger sin egen stil.

Och att många tycker jag borde sjunga på ett annorlunda sätt hasr jag inget emot. Vill bara kunna berätta hur jag tänker. Jag har härmat andra jag med, inte nu längre.
« Senast ändrad: 07.02.2010, 03:18:26 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
 Gjort om den en tredje gång. Nu har jag sjungit tusen ggr, tyckte det blev bättre. Skruvade till bättre ljud också tycker jag. Denna gång sjöng jag i en Röde NT2-A
La dessutom dit en basgitarr nu, låten var baslös förut. Jag använde endast line genom Micopreampen plus Ranekompressorn. Basljudet blev helt perfekt, låter lite som John McVie i Fleetwood Mac. Jag brukar inte gilla lajnad bas, men det här blev bra till denna låt. Basens eq är helt på noll.
Hoppas nån orkar lyssna en tredje gång...
Vad sägs om basgitarrljudet?
Kan nån höra om mitt rum är katastrof eller inte? rolleyes.gif
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

Varför lägger du upp låtarna här då?

Jag tycker också det är ganska befogad fråga. Om man frågar hur det låter etc så kan man ju inte lacka ur på att någon skriver en ärlig åsikt?

Det är mycket svårare att skriva genomtänkt negativ kritik, än ogenomtänkt positiv. "Ååå va fint det låter" kan alla skriva och sedan sova gott. Skriver man negativ kritik, så måste man tänka igenom hur folk reagerar etc.


jag tycker allt låter rätt ok ändå, instrumenteringen. Kanske lite väl mycket plektrum/strängtillslagsljud på gitarren tror jag, fast osäker.

Jag kan också tycka att uttalsdiskussionen urartar. Dock så håller jag med eq att sång och uttal är det man reagerar på här. Sångens rytmik gifter sig inte med låten tycker jag, det är som om fraseingarna tar slut för tidigt eller sent, och inte i takt, eller så är det jag som inte fattat något. Inte helt omöjligt iof ;)

Sen tycker jag uttalet här förtar lite. Det skulle behövas lite slipning iallafall, enligt mig. Engelskan har ju "th-ljud" och inte "d". Så lite slipande, eller inte då ja.


Har inte tänkt så mycket på rummet under lyssningen, men kanske något burkigt?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Nej, uttalet funkar inte riktigt för mig heller. Svårt att höra texten med, tycker du ska artikulera tydligare.




Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

Varför lägger du upp låtarna här då?

Jag tycker också det är ganska befogad fråga. Om man frågar hur det låter etc så kan man ju inte lacka ur på att någon skriver en ärlig åsikt?

Det är mycket svårare att skriva genomtänkt negativ kritik, än ogenomtänkt positiv. "Ååå va fint det låter" kan alla skriva och sedan sova gott. Skriver man negativ kritik, så måste man tänka igenom hur folk reagerar etc.


jag tycker allt låter rätt ok ändå, instrumenteringen. Kanske lite väl mycket plektrum/strängtillslagsljud på gitarren tror jag, fast osäker.

Jag kan också tycka att uttalsdiskussionen urartar. Dock så håller jag med eq att sång och uttal är det man reagerar på här. Sångens rytmik gifter sig inte med låten tycker jag, det är som om fraseingarna tar slut för tidigt eller sent, och inte i takt, eller så är det jag som inte fattat något. Inte helt omöjligt iof ;)

Sen tycker jag uttalet här förtar lite. Det skulle behövas lite slipning iallafall, enligt mig. Engelskan har ju "th-ljud" och inte "d". Så lite slipande, eller inte då ja.


Har inte tänkt så mycket på rummet under lyssningen, men kanske något burkigt?
Inte lackar jag väl ur? Inte meningen alls...
Har ni tips om att minska plektrumknäppandet? Det låter ju så där...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kanske bara jag som rycktes med i den allmänna hätska stämningen i många trådar nu :ph34r: :D


Jag tror att man kan rikta mikar på olika sätt för att få med mer eller mindre av tillslagsljuden, fast jag vet inte om det går att vrida till något i efterhand.

Testa att ta en eq, gör en riktig boost i ett smalt frekvensband, och svep det över frekvenserna för att se om plektrumljudet verkligen förstärks nånstans. OM så händer, så sänk just där...

Så hade jag testat, fast jag har verkligen ingen aning om det finns krefvenser att tänka på :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Första och tredje versen som går riktigt lågt klarar jag. Men andra och fjärde versen går för högt. Borde ha gjort den instrumental i stället.  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kanske bara jag som rycktes med i den allmänna hätska stämningen i många trådar nu :ph34r: :D


Jag tror att man kan rikta mikar på olika sätt för att få med mer eller mindre av tillslagsljuden, fast jag vet inte om det går att vrida till något i efterhand.

Testa att ta en eq, gör en riktig boost i ett smalt frekvensband, och svep det över frekvenserna för att se om plektrumljudet verkligen förstärks nånstans. OM så händer, så sänk just där...

Så hade jag testat, fast jag har verkligen ingen aning om det finns krefvenser att tänka på :)
När jag spelade in den stålsträngade hade jag inte med min utombordarkompressor, det kan vara det. Kompressorerna i portan är knappast lika bra. Testade att lägga dit en till ak, men det blev bara rörigt. Gitarren är en Epiphone Jumbo jag haft i minst 10 år, tycker den låter sämre och plåtigare än när den var ny, kanske inbillning. Det är då inget stort "jumboljud" i alla fall.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ber om ursäkt om jag skriver knepigt ibland. Har suttit och lyssnat på Danny Boy på Spotify i massor av versioner och dialekter, alla låter olika, så hur ska man som svensk försöka låta? Det är det jag menar, men skriver nog på ett dumt sätt. Förlåt för det!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
För mig är svengelska helt ok, bl a av de skäl du nämnde. Jag ville bara fråga att om du tycker att icke-musikers åsikter är viktigast varför är det då av värde att få åsikter från ett musikerforum? (F ö sagt av en icke-musiker.)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För mig är svengelska helt ok, bl a av de skäl du nämnde. Jag ville bara fråga att om du tycker att icke-musikers åsikter är viktigast varför är det då av värde att få åsikter från ett musikerforum? (F ö sagt av en icke-musiker.)
Jag menar inte att ickemusikers åsikter är viktigare, skrev väl inte det heller? Men de kan nog lyssna på ett annat sätt än vi gör. Jag sitter jämt och lyssnar efter fel; det där reverbet var fel, den där gitarren var för dov, usch vilken pappig baskagge, låten går för fort, fel tonart. Osv. Lyssnade nyss på senaste mixen och fick en ångestattack! Lyssnade igen direkt efteråt och tyckte det lät bra!
Ickemusiker har nog ett mer avslappnat sätt att lyssna på. Känner några såna de tycker den här versionen är skitbra. Kanske för att vara snälla?

Jag har medvetet sjungit i ett varierat tempo, nästan pratat ibland, andra gör lika på den här låten.
En sak jag skulle vilja ändra var att lägga även delay på sången och elgitarren. Kanske be polaren sjunga två av verserna, han kommer upp mycket högre än mig. Men de lägsta tonerna klarar han inte. Att sjunga varannan vers vore lite coolt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Då förstår jag bättre Håkan!
Peace.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu ska jag nog göra en helt ny noggrannare version, och sänka den ett helt tonsteg. Då ska det väl bli muller ur halsen!
Fyllde bagageluckan på bilen med musikgrejer jag inte använder och bytte bort dem på Musikbörsen mot en Neumann TLM 102. Jäklar vad ivrig jag är, det tar ett tag innan den kommer.  :wacko:
Beställde en svart. Paint it black you devil!  :D
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
 Gjort om sången en fjärde gång. Hade två olika inställningar på preampgainen, beroende på om det var mesig eller skrikig vers.
Hade min Thomann T-Bone micsreen oxå, första gången jag provar nåt sånt, tyckte det verkade bra, jag har inget akustikbehandlat rum annars. Skruvade alla ljud lite annorlunda med.
Nu är det väl bättre än förut tycker jag själv. Men nöjd blir man aldrig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
JAg har lyssnat igen och vet inte om jag tycker fyran är bättre än ettan. Jag gillade det ljud du fått till redan från början. För mig är det sången som jag inte tror jag kan ta, eftersom det här är en av mina absoluta favoriter. Då fungerar det inte för mig att lyssna på den version du har nu heller. Så please hoppa över vad jag säger om sången. Fortsätt tills du själv är nöjd.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tror den får vara nu. Om jag gör nåt nytt med den får det bli polaren som får sjunga. Somliga blir väldigt positivt berörda av min version av Danny Boy, det får duga med det. Själv tycker jag inte heller att sången låter nåt vidare. Men det låter som att "han" tror på vad han sjunger i alla fall. Och det känns inte lika hemskt att höra den nu som i de tidigare versionerna.  <_<
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Gillar också det klara, krispiga ljudet på gitarren. Munspelet är också bra.
Sången funkar tycker jag. Be annars Åsa sjunga, så sitter vi snart alla och gråter till den här!  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar! Jag ville väl bara lära mig att framföra den här låten hyfsat, att spela in den är smart, då lär man sig. Och får svart på vitt om man klarar en låt. Egentligen spänner melodin över ett för stort område för att jag ska klara det, men live funkar det säkert bra, låten är så gjuten så den funkar nog i nästan vilken version som helst.
Jag ville ju inte kopiera Eva Cassidy, ville låta som mig själv. Nu ska jag hitta på nåt nytt... Jag tycker egentligen att allt man sitter ensam och trixar ihop är ointressant jämfört med inspelningar av flera musiker som spelar tillsamman. Men vi har ingen bra lokal än tyvärr. Får vi det ska jag nog få till roligare och bättre grejer än det här.  :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg liker dette godt. Jeg synes kanskje du synger den litt for komplisert her og der. Litt mange stavelser i litt for rask rekkefølge. ("I....love-you-so" for eksempel). Litt "overdrevet laid-back", av mangel på bedre ord  :unsure: 
Stort sett er sangen god med fullt av feeling :)

Inviter gjerne, som Asti (nesten) foreslår, Åsa til å legge en lys, ren og klokkeklar andrestemme i utvalgte partier  ;)

Jeg ser for meg et leirbål av en eller annen grunn. Det må være munnspillet og hesten. (Er det en hest her?)

Jeg burde visst sove nå   :blink:
-Robert


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för vänliga kommentarer och även för edert tålamod! Jag spelar inte in med dator så att skicka tex sångfiler hit och dit klarar inte jag. Det går iofs att både tanka ur alla filerna ur portan in i en dator och tvärtom, men hur man gör det fattar inte jag...  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)