Kontrollrummet

Julianna McDuffie & equality - Confidence

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Confidence
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: singer songwriter
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: Julianna McDuffie (sång) 91:an (trummor)
INSPELNINGSÅR: 2008-10
FORMAT: mp3

Andréas Kornstad gjorde en jättefin insats på denna (LÄNK) för något år sedan.
Alltid funderat på hur en kvinnlig altröst skulle fungera till denna utan jämförelse med tidigare versioner. Hörde Julianna sjunga på ett annat forum och frågade henne om hon ville testa. Det här är resultatet. Ursäkta en gammal låt men vore väldigt intressant att höra hur den uppfattas? Jag har inte använt någon kompression för att hennes röstdynamik skall komma fram. Däremot finns en del volymsautomation. Hade varit "omöjligt" annars. Finns en del glidningar och jag har varit sparsam med pitchkorrigering. Tacksam synpunkter, särskilt på inmixningen av sången.

http://www.box.net/shared/lpvtqmrgcy

Senaste: http://www.box.net/shared/lpvtqmrgcy
« Senast ändrad: 20.02.2010, 14:28:35 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Vilken jättefin låt!  Mycket sjuttital över detta..  Både Carol King o Focus

Hur som helst  väldigt bra!
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


freddy

  • Gäst
Ja, denna har jag hört förut. Nog den av dina låtar som fastnat mest hos mig faktiskt. Riktigt bra låt, subtilt snygg :)

Kul med en ny förmåga med, det behövs lite fler tjejröster på KR. Är alltid samma lika annars ;)

Hon sjunger bra, bra uttal med :) Det jag har lite svårt för är det väldigt snabba vibratot, men det finns "stora" artister som håller på så med, "får-vibrato". Men det är jag det.

Jag tror på en svag kompressor ändå, lite lågt ratio bara och en högt ställd tröskel, så den inte jobbar så mycket. Men jag vill ha lite mer närhet. Men det handlar också om personlig smak. Men kanske värt att prova?

Schnyggt hur som helst.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, den melodi du gjort som satt sig mest tror jag!

Som freddy säger funkar nog en svag kompressor. Annars saknar jag lite dynamik i hennes sång snarare än i mixen ;)


Bra röst generellt, kul med någon som har en ansats att vilja låta lite stor, lite klassiskt bra sång på något vis.


Tycker låten funkar fint nu!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mixuz: Jo det är väl i sjuttiotalet mina egentliga rötterna finns. Texten är väl nån slags ljuset-i-tunneln-post-medelålderskris. Tackar för Carol King referensen, monumental låtskrivare. Focus? Antar att du tänker på den holländska gruppen med Thjis Van Leer och Jan Alkkerman? Sköna snubbar men här ligger man ljusår efter som musiker. Tack Mixuz!

freddy: Uttalet fick man på köpet liksom.  :rolleyes: Trodde nog att låten skulle kännas väldigt generationsbunden och det är roligt att det kanske inte är så. Lite Buffy Saint Marie-vibrato eller Antony and the Johnsons, kan vara nervpåfrestande men jag gillar det verkligen. Säger Du "kompressor" ska det nog vara det. Jag är så dålig på inställningarna men har en som grafiskt återger förhållandena och jag kan testa runt med den. Bra feedb! Stort tack!

Emu: OK, kompressor här också. Got that! Jo, velat en slags Bridge over troubled water-version över denna och nu fick jag nog det! Kul att du tycker den funkar. Tack!

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kan du inte den där bacon McMuffin eller vad hon hette att komma o regga sig på forumet? :D  vi kan vara snälla o skriva på englesiska.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Har inte Google nån översättnings-plugin? Kan bli festligt värre.  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Som du vet gillar jag den här låten mycket, men är lite kluven i min uppfattning om Juliannas tolkning.
I sina bästa stunder påminner rösten om Jennifer Warnes, men i vissa partier låter hon lite osäker.
Har lite svårt med det överdrivna vibratot och hade önskat en mer dämpad, intim tolkning! Men det är bara min åsikt.... :)
Spännande med sådana här internationella samarbeten, men föredrar nog Kornstads tolkning.
Låten som sådan förtjänar att prövas på alla sätt!  :wub:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Njutbart och rofyllt måste jag säga - men i min lyssning låter det lite lite för dovt (e troligen mina lurar :) )

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alltså låten är så fruktansvärt bra så att vem som än sjunger den med rätt ton då kommer att göra ännu en ny bra version. Gillar denna med Julianna och med Kornstad och förmodligen med vem som helst som är tonsäker för det kräver verkligen låten i sig. Efter det att jag har hört denna version slår mig tanken om inte vår egen Stansdotter skulle kunna göra denna på ett fashionabelt sätt typiskt hennes röstvändningar faktiskt.
Inte för att du blev klokare men men...
En utveckling skulle ju kunna vara stämmor från de som redan sjungit in den??
Kort sagt låten är kanon!!
Ska jag sjunga lite :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, låt henne regga sig på KR, eq!
För den här tjejen blev jag så förälskad i att henne vill jag bjuda på en eller annan McMuffin, eller dyrare.

Riktigt, riktigt bra. Kornstad inte glömd, men förbisprungen. ;)

Låten i övrigt låter bra, vilka skillnader finns (om du orkar beskriva) mellan gamla och denna, i stora drag?
Detta låter iaf jäkligt bra!

Mer!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
No need to write in English... I have a translator.  :)

Thank you for all of your comments - Yes I know that my voice is heavy on the vibrato (I'm classically trained), and that there are parts of this song that sound as if I don't know where I'm going with the next note.  It's really more that I don't have great control of my "chest voice" than not being familiar with the song.  I really did practice, I promise!  :) 

I should mention that I've told EQ several times how much I Really, Really like Kornstaad's original version.  So personal and intimate!  I knew that EQ was wanting to hear this song a little differently, and that's what I tried to give him.  This is not my first collaboration, but it's by far my favorite. 

Thank you all for listening and commenting.

Cheers!
Julianna
The human theremin.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lägger upp en något omgjord version med aningens kompressor, aningens V-Vocal, torrare vocal och en del re-takes. Högst upp.

asti: Jag har största repekt för Kornstads och din svenska version. Detta var ju inte tänkt att det skulle konkurrera med någon av dem med det är väl oundvikligt att jämföra. Jag var så oändligt nyfiken hur den skulle te sig med kvinnlig sång och ett stort utspel. Mitt komp var ju upplagt för ett rejält crescendo i slutet av tredje versen. Man kan givetvis diskutera om den skall arras på det sättet. Roligt att du tycker jag kan hållas med mina olika tester och hoppas att jag inte trampat dig eller Kornstad på tårna!

Julianna: Welcome to this wonderful place!  ^_^  :rolleyes: Convenient with a translator though I am sure everyone, including myself, will write to you in English anyway. Thanks again for a great co-lab! With all respect to Kornstad I think you did a wonderful interpretation and I am doing what I can to convince everyone about that...  :D Interesting nick-name you've got, the explanation for this can easily be found in this thread. Well, I am happy you're here and I'm sure there are more co-lab opportunities to come with other KR-members. Don't hesitate to post some of your great musical stuff here and we will be glad to comment and feed-back! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Lägger upp en något omgjord version med aningens kompressor, aningens V-Vocal, torrare vocal och en del re-takes. Högst upp.

asti: Jag har största repekt för Kornstads och din svenska version. Detta var ju inte tänkt att det skulle konkurrera med någon av dem med det är väl oundvikligt att jämföra. Jag var så oändligt nyfiken hur den skulle te sig med kvinnlig sång och ett stort utspel. Mitt komp var ju upplagt för ett rejält crescendo i slutet av tredje versen. Man kan givetvis diskutera om den skall arras på det sättet. Roligt att du tycker jag kan hållas med mina olika tester och hoppas att jag inte trampat dig eller Kornstad på tårna!

Julianna: Welcome to this wonderful place!  ^_^  :rolleyes: Convenient with a translator though I am sure everyone, including myself, will write to you in English anyway. Thanks again for a great co-lab! With all respect to Kornstad I think you did a wonderful interpretation and I am doing what I can to convince everyone about that...  :D Interesting nick-name you've got, the explanation for this can easily be found in this thread. Well, I am happy you're here and I'm sure there are more co-lab opportunities to come with other KR-members. Don't hesitate to post some of your great musical stuff here and we will be glad to comment and feed-back! 
Jag tycker låten förtjänar bästa möjliga sångpålägg och absolut ska prövas i olika versioner, men jag tycker att sången ska uttrycka en mer innerlig känsla och förståelse för texten än Juliannas version. Hon borde sjunga den mer uttrycksfullt och "nära" i mitt tycke! Vilket Kornstad lyckades med.

Hoppas du hittar vad du vill uppnå!

/Asti


clavinova

  • Gäst
Har nu lyssnat på bägge versionerna i ett slags A/B test och personligen gillar jag Kornstads version bättre. En av anledningarna är att jag har otroligt svårt för det slags vibrato hon använder sig av, nästan "flutterlikt". Hennes timbre är trevlig och hon har en i mina öron viss dynamik men hon lyckas inte riktigt sälja in känslan till mig. Låten är så "nära", det krävs en ganska varsam behandlig av sångstämman för att inte sabba detta och det tycker jag Kornstad lyckades med .

Å andra sidan tror jag nog att jag uppskattat låten med tjejen också om jag inte hört den äldre versionen först, det håller den alla gånger för.

Sorry Julianna, missed that you had written a comment. Welcome to the forum!

In short, the song is absolutely fantastic and so are both versions. Although I have mixed feelings about the vibrato, which you explained with your classical training. I missed some "closeness" in your version but I think you've explained that as well. How about a duet with Kornstad? That could be very interesting.
« Senast ändrad: 06.02.2010, 10:01:47 by clavinova »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Wow!  I've been so busy now for some time, that I've hardly had a chance to sit in front of the computer at all.
I got an email from EQ about this thread and I must say that I've really missed something here. I really like this version and I think that you have a great voice Julianna!   :)

No hard feeling at all EQ! You know that I just think that it is fun to have a go and try, but it is even more fun when you hear different versions of the same song and how other people can make it. I listen and I learn....     ;)
Me, Myself & I


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
What a superb song this is!
Proven also by the fackt that the different versions have their own quality
And Julianna you got a exellent voice and I like your interpretation
Maybe a little more closeness
But truly wonderful as it is!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Since I noticed that we have a new member: Baconmcmuffin, I thought I'd write something in english here.

Truly lovely voice you've got. I think a way to improve this tune would be to lay a little more dynamic songtrack on it: Parts with conciderable less force, almost just whispering, to blend with your more impressive stronger tones and vibrato.

Great work from both, I think this is one of the songs ever written by eq that remains most firm in my memory.


Again, very welcome to our message board, and I hope it's ok that i gave you a nickname after a breakfast dish at mac donalds. ;)



cheers, T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jo det var holländarna jag menade..  Jan Akkerman var min hjälte när jag var ung
Jag var på tre konserter med Focus.  :wub:
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
The swenglish discussion..

Skriver detta på svenska och klipper in med babelfish sen ;)

Vibratot är ju en åsiktsfråga, gillar det, sångstilen (mix av klassiskt och jazz/folk/rock) och att rösten känns dynamisk (i samklang) med det som texten förmedlar. Julianna har hittat en bra balans där som går hem här. :)

Att jämföra med Kornstad's version vill jag inte göra. (Har båda i listan.) Det blir en avhandling..

---------------Babelfish translation:
Write this in Swedish, and cut in with babelfish ago;)

Vibrato's a view issue, like it, singing style (mix of classical and jazz / folk / rock) and the voice feels dynamic (in harmony) with what the text conveys. Julianna has found a good balance there going home here. :)

To compare with Kornstad's version, I would not do. (Have both on the list.) It is a thesis ..

-----------------
:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nice song, and Julianna makes it magic :rolleyes:

Beautiful voice and reminds me of Carole King´s best hits.

Jag vill höra mer!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bra låt o fin insats av fröken Bacon. Kornstads version har jag inte hört. Får leta upp den. Gillar denna version dock.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Clavinova, Martin, Marre, Divid, mixuz, emu, cykeln, Kornstad...: Tack!  :wub: Roligt att få feedback på Juliannas version. Tycker det blev två ganska olika versioner och för mig en erfarenhet rikare. Tror den ska läggas till handlingarna nu. Tack alla som lyssnat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låten är helt underbar, har ju hört den förut ..får ju oxo Focusvibbar  :) Har lite problem med vibratot..annars trevlig röst om än lite sur här och där...Hur som helst riktigt bra! :) /C

Edit: ..Nä hörde nog fel  :D..
« Senast ändrad: 08.02.2010, 13:41:00 by Clemens »


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Thank you all for your kind comments - It is so much fun to know that someone is listening to me so far away! 

When I use my translator, the translated page is not logged in to the forum... So, to participate and be logged in, I have to paste text back and forth in another translation engine... so forgive me if I don't respond to every comment.  It's quite difficult, not even knowing which button to click to respond (but I think I have it now)!

EQ suggested that I post my work here as well.  I'm not certain that I really should.  Not being a Swedish speaker, I don't know that I would be a great addition to the forum, but maybe.... I regularly participate in the Cakewalk Sonar Songs Forum, and I know that no one wants to listen to someone who doesn't make good comments on other people's music.  But if you don't mind if I'm not quite as active as the rest of you, maybe I will. 

Julianna
The human theremin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, let Tsmalmbe extend functionality, adding "babelfish"-functionality to the board! :D

Or maybe not... :)

But you should post a few of your songs, people here are interested!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hehe, let Tsmalmbe extend functionality, adding "babelfish"-functionality to the board! :D

Or maybe not... :)

But you should post a few of your songs, people here are interested!


I second that please let us hear more of your work.

Och till Div nu när vi har så långväga gäster måste du verkligen ha ett murmeldjur med gul hatt på sig som avatar - vad ska de tro om Sverige? :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Oh, I think the Yellow-hatted marmot (I thought it was a guinea pig) is fun.  I wouldn't EVER make fun of a whole country based on only one person's silly avatar.  Besides, I had several friends in High School that were from Sweden, so I know better - things like, all Swedes are on the High School Swim Team like my friends were.   Right?  ;)  Oh, I'm only kidding...
The human theremin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ehumm I was  :blink: ...for a while...

And, yes, it is a guinea pig not a marmot ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Thank you all for your kind comments - It is so much fun to know that someone is listening to me so far away! 

When I use my translator, the translated page is not logged in to the forum... So, to participate and be logged in, I have to paste text back and forth in another translation engine... so forgive me if I don't respond to every comment.  It's quite difficult, not even knowing which button to click to respond (but I think I have it now)!

EQ suggested that I post my work here as well.  I'm not certain that I really should.  Not being a Swedish speaker, I don't know that I would be a great addition to the forum, but maybe.... I regularly participate in the Cakewalk Sonar Songs Forum, and I know that no one wants to listen to someone who doesn't make good comments on other people's music.  But if you don't mind if I'm not quite as active as the rest of you, maybe I will. 

Julianna

I think you should post here too, and you know what? Write in english! I think all of us can make the effort to comment your stuff in english, It really doesnt make sence to use translators, because those basicly sucks :D


So, write/post in english, and  i think 98% of us know enough english to use that in your threads. If you feel to comment on other peoples music, just use english. Enough of us has the knowlegde to translate, if there should be a problem some time :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
will :P ...

« Senast ändrad: 09.02.2010, 00:09:07 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låten återkallades till verkstan (det var visst nån volymkontroll som häktat sig). Dragit ner sången något. Fasen va svårt att få till korrekt nivå på den. Jag har pitchat till den ytterligare (V-vocal som pluggen heter i Sonar). Trummorna kanske lite upplivade av Transient Monster. Ny bas på g.
Om nån orkar kommentera nya mixen, tacksam för det. (Första posten.)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag för en gångs skull ser längre än själva låten som ju jag i första hand bryr mig om, älskar denna. Så upplever jag att pianot känns instängt både höga och låga frekvenser borde upp med EQ. Juliannas röst ligger på gränsen till för högt vilket hörs på F:n och S:n speciellt i början kanske någon EQ ner där ev någon pytte volym ner också. En annan sak som slår mig är att hennes röst är knastertorr vilket gör att den svävar över alstret som sådant och jag tror att en anings blötare röst skulle göra att det gifte sig lite bättre.
Mina 50 cent
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Noterat Eko! Tackar särskilt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves