Kontrollrummet

Kornstad & equality - Confidence

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Confidence
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: popballad?
LÅTLÄNGD: 03:33
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: Kornstad: sång; 91:an: trummor
INSPELNINGSÅR: 2008-2009
FORMAT:256 kbit/s mp3

Gammal låt som blivit liggande och kräver sin man på sång. Bad därför Andréas sjunga denna och jag är helnöjd. Testade själv trummor men fick inte till det. Som så många gånger förr blev 91:an räddaren i nöden med sitt levande trumlir. Tack killar!  :) Tacksam synpunkter på arr och mix. Funkar exempelvis gitarrsolona?

090613: Smånivåer justerade. Något lite mer reverb på Kornstads sång.




« Senast ändrad: 04.02.2010, 12:14:43 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan bara säga att jag gillade detta starkt. Sjukt bra sångprestation av Kornstad, men vill nästan ha en paus i sången innan den drar igång på allvar igen, ett solo på typ 30-40 sek av nåt slag, med mer frenetiska trummor :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Divid: Orkar inte göra några stora ändringar nu men är det lite paus där med g-solot? Kul att du gillar't! Tack!
« Senast ändrad: 14.06.2009, 03:28:47 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag älskar denna låten, som du vet och Andreas sjunger den fantastiskt bra! :wub:
Däremot tycker jag inte gitarren är bra, den låter alltför "synthig"! Det blir avhuggna toner, inget flyt. Kunde varit spännande med en sax eller klarinett i stället!?
Basen känns lite tveksam på vissa ställen, rentav fel i harmoni och jag tyckte "sticket" var mer spännande i den förra versionen!
Jag låter säkert gnällig, men jag har ju levt mig in i låten under en tid och är kanske lite "låst" vid hur jag tycker det ska vara.....?  :)
Trummorna sitter fint!! Det är en underbar låt som är värd mödan att fullända!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En fantastisk låt det här EQ bra att du tog upp den igen och Kornis på sång vilken lyckträff som gjorda för varandra låt och sång. Trummorna sitter perfekt även de tycker jag. Gurasolot är jag lite mer tveksam till men 4 av 5 rätt är mer än tillräckligt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag älskar denna låten, som du vet och Andreas sjunger den fantastiskt bra! :wub:
Däremot tycker jag inte gitarren är bra, den låter alltför "synthig"! Det blir avhuggna toner, inget flyt. Kunde varit spännande med en sax eller klarinett i stället!?
Basen känns lite tveksam på vissa ställen, rentav fel i harmoni och jag tyckte "sticket" var mer spännande i den förra versionen!
Jag låter säkert gnällig, men jag har ju levt mig in i låten under en tid och är kanske lite "låst" vid hur jag tycker det ska vara.....?  :)
Trummorna sitter fint!! Det är en underbar låt som är värd mödan att fullända!


Där ser man  :rolleyes:. Själv var jag väldigt nöjd med basliret på denna... Tacksam för tidsangivelser där basen ligger i fel harmoni, om du har möjlighet?
Jag har ju lyssnat sönder denna. Jag har ingen uppfattning om vad som låter "rätt" här längre. Gitarren är ju äkta vara men den transientlösa effekten gör nog att den låter synthig. Håller naturligtvis med dig om Kornstads sång och 91:ans trummor.
Tror inte jag ändrar så mycket mer än i mixen nu på ett långt tag nu. Glad att du gillar denna och jag gillade din svenska version mycket.   :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
En fantastisk låt det här EQ bra att du tog upp den igen och Kornis på sång vilken lyckträff som gjorda för varandra låt och sång. Trummorna sitter perfekt även de tycker jag. Gurasolot är jag lite mer tveksam till men 4 av 5 rätt är mer än tillräckligt.
Eko

Kanske skall hyra in en riktig gitarrist om inte nån som börjar på dubbel-v eller så kanske vill lira... 4/5 är ju inte så pjåkigt för att vara mig ändå.  :rolleyes: :P  Jag är ju jätteglad att du gillar denna annars! Bockar och tackar!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag älskar denna låten, som du vet och Andreas sjunger den fantastiskt bra! :wub:
Däremot tycker jag inte gitarren är bra, den låter alltför "synthig"! Det blir avhuggna toner, inget flyt. Kunde varit spännande med en sax eller klarinett i stället!?
Basen känns lite tveksam på vissa ställen, rentav fel i harmoni och jag tyckte "sticket" var mer spännande i den förra versionen!
Jag låter säkert gnällig, men jag har ju levt mig in i låten under en tid och är kanske lite "låst" vid hur jag tycker det ska vara.....?  :)
Trummorna sitter fint!! Det är en underbar låt som är värd mödan att fullända!


Där ser man  :rolleyes:. Själv var jag väldigt nöjd med basliret på denna... Tacksam för tidsangivelser där basen ligger i fel harmoni, om du har möjlighet?
Jag har ju lyssnat sönder denna. Jag har ingen uppfattning om vad som låter "rätt" här längre. Gitarren är ju äkta vara men den transientlösa effekten gör nog att den låter synthig. Håller naturligtvis med dig om Kornstads sång och 91:ans trummor.
Tror inte jag ändrar så mycket mer än i mixen nu på ett långt tag nu. Glad att du gillar denna och jag gillade din svenska version mycket.   :wub:


Några ställen där basen låter "tveksam" i mina öron:

93 sek - nergång eller ligga kvar på samma "ackord"?
117 sek - ligger kvar på samma ackord där det känns som att den borde byta!
148 sek - nergång eller ligga kvar på samma "ackord"?
194 sek - moll eller dur?

Som jag sa - den tidigare versionens harmonier sitter etsade i min hjärna, så det är mycket möjligt att det är bara jag som tycker så!  :)

/Asti


freddy

  • Gäst
Nja, jag vet inte jag.

Kornet sjunger denna bra helt klart och det är en fin låt. Gillas!

Dock..

Jag tycker dom små gitarr-utspelen funkar, men inte solot som kommer sen. Där tappar låten fart och stämning, kanske korta av solot ordentligt? Eller hitta någon melodi i det. Nu känns det som ett solo som ska vara där bara för att och inte ett solo som förhöjer låten i sig.

Även trummorna är lite halvdassiga måste jag säga, både ljud och programmering. Övertygar inte mig alls faktiskt. Riden låter som en gammal plåtburk. Sen tycker jag inte om fillsen och spelet under solot heller.

Funderar om inte det blir en bättre helhet helt utan trummor faktiskt.

Eller prova att skicka till Ajax kanske?

Jag gillar låten och jag håller med asti om att denna är värd att jobba på.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggast är Kornstads sista fras. Grym!

Bra sång och piano. Dock gillade jag din första variant eq, jag tycker det kändes mer "rätt" med en lite äldre person på sången här, som reflekterar över sitt liv. Låten berörde mig just då med sin text, och jag antar att jag låst mig lite på den första tolkningen. Kanske en duett med er bägge tolkandes samma person i olika skede av livet vore det bästa?

Inget fel alls på sången, tvärtom :)  Bara förklarar lite ur min enkelspåriga hjärna.

Gitarren känns lite malplacerad soundmässigt. Tycker nog den är en av dina bättre gitarrutflykter, och soundet i sig är skitbra -spelet också, men jag hade helst sett låten som en ren pianoballad tror jag.

Håller delvid med freddy om trummorna också, fast lite förtjust blir jag efter en stund när det hela tar nån beatleskt vändning på någe vis -vet inte varför jag gör den associationen (eller hur man stavar till assosisaasssssschon) men så är det.

Pianoballad med duett får det bli. För låten är otroligt stark, skulle mycket väl kunna bli en riktigt klassiker!


Slutsatsen blir då:
Bra sång
oerhört bra låt
Bra instrumentala insatser men helheten sitter inte riktigt.



:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för bra och kloka synpunkter. Jag skall skriva mer ingående kommentarer efter mer noggrann genomgång. Hej så länge.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wow!

Här har det hänt grejer.Grymt bra sång Andreas! Nicea trummor också,men jag sällar mig till gura kritikerna..Inte liret dock,mera att soundet bryter lite från stämningen i låten..Ett "rent" gura solo skulle sitta gjutet i detta arr,signerat dubbel V:et,eller ditt - smaksaker.Mixen tycker jag låter bra,och en riktigt bra låt!

Snacka om att gå åt rätt håll,nice jobbat alla!

Mvh
Mike


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Kanonbra låt, både texten och melodin !!! Gillar den lugna och avspända sången också (åldern på sångaren är egentligen oväsentlig så länge som budskapet förmedlas på ett övertygande sätt).

Måste dock ansluta mej till guitarr-kritikerna: Fillen sitter rätt, men det borde finnas något bättre guitarljud. Guitarsolot drar ner i mina öron: Här borde låten lyfta i stället för att förlora tempo.

Men det här kommer att bli kanon, när det är färdigt!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag älskar denna låten, som du vet och Andreas sjunger den fantastiskt bra! :wub:
Däremot tycker jag inte gitarren är bra, den låter alltför "synthig"! Det blir avhuggna toner, inget flyt. Kunde varit spännande med en sax eller klarinett i stället!?
Basen känns lite tveksam på vissa ställen, rentav fel i harmoni och jag tyckte "sticket" var mer spännande i den förra versionen!
Jag låter säkert gnällig, men jag har ju levt mig in i låten under en tid och är kanske lite "låst" vid hur jag tycker det ska vara.....?  :)
Trummorna sitter fint!! Det är en underbar låt som är värd mödan att fullända!


Där ser man  :rolleyes:. Själv var jag väldigt nöjd med basliret på denna... Tacksam för tidsangivelser där basen ligger i fel harmoni, om du har möjlighet?
Jag har ju lyssnat sönder denna. Jag har ingen uppfattning om vad som låter "rätt" här längre. Gitarren är ju äkta vara men den transientlösa effekten gör nog att den låter synthig. Håller naturligtvis med dig om Kornstads sång och 91:ans trummor.
Tror inte jag ändrar så mycket mer än i mixen nu på ett långt tag nu. Glad att du gillar denna och jag gillade din svenska version mycket.   :wub:


Några ställen där basen låter "tveksam" i mina öron:

93 sek - nergång eller ligga kvar på samma "ackord"?
117 sek - ligger kvar på samma ackord där det känns som att den borde byta!
148 sek - nergång eller ligga kvar på samma "ackord"?
194 sek - moll eller dur?

Som jag sa - den tidigare versionens harmonier sitter etsade i min hjärna, så det är mycket möjligt att det är bara jag som tycker så!  :)

/Asti

Hej! Tack för tidsangivelserna. Gillar självständigt baslir. Det kanske är en smaksak? Jag har ibland svårt att höra vilken ton det egentligen är när bastonerna är djupa. Jag drog därför upp basen en oktav och jag kan inte höra att någon ton skulle ligga i fel harmoni, möjligen en mycket kort dissonans i väntan på rätt ackord.  Kollade enbart mot pianot. Lyssna själv: http://www.box.net/shared/8fn062dqql.



Nja, jag vet inte jag.

Kornet sjunger denna bra helt klart och det är en fin låt. Gillas!

Dock..

Jag tycker dom små gitarr-utspelen funkar, men inte solot som kommer sen. Där tappar låten fart och stämning, kanske korta av solot ordentligt? Eller hitta någon melodi i det. Nu känns det som ett solo som ska vara där bara för att och inte ett solo som förhöjer låten i sig.

Även trummorna är lite halvdassiga måste jag säga, både ljud och programmering. Övertygar inte mig alls faktiskt. Riden låter som en gammal plåtburk. Sen tycker jag inte om fillsen och spelet under solot heller.

Funderar om inte det blir en bättre helhet helt utan trummor faktiskt.

Eller prova att skicka till Ajax kanske?

Jag gillar låten och jag håller med asti om att denna är värd att jobba på.



Håller med dig om att gitarrsolot tappar intensitet i sticket (när pianot spelar moll). Ska försöka lägga om det såvida inte Du vill testa? PM:a i såna fall. Trummorna? Inte låter väl AD som "en gammal plåtburk"!?  :P :rolleyes: Jag tycker dom funkar bra men visst helt utan är ibland det vinnande konceptet. Tack Freddan för synpunkter!



snyggast är Kornstads sista fras. Grym!

Bra sång och piano. Dock gillade jag din första variant eq, jag tycker det kändes mer "rätt" med en lite äldre person på sången här, som reflekterar över sitt liv. Låten berörde mig just då med sin text, och jag antar att jag låst mig lite på den första tolkningen. Kanske en duett med er bägge tolkandes samma person i olika skede av livet vore det bästa?

Inget fel alls på sången, tvärtom :)  Bara förklarar lite ur min enkelspåriga hjärna.

Gitarren känns lite malplacerad soundmässigt. Tycker nog den är en av dina bättre gitarrutflykter, och soundet i sig är skitbra -spelet också, men jag hade helst sett låten som en ren pianoballad tror jag.

Håller delvid med freddy om trummorna också, fast lite förtjust blir jag efter en stund när det hela tar nån beatleskt vändning på någe vis -vet inte varför jag gör den associationen (eller hur man stavar till assosisaasssssschon) men så är det.

Pianoballad med duett får det bli. För låten är otroligt stark, skulle mycket väl kunna bli en riktigt klassiker!


Slutsatsen blir då:
Bra sång
oerhört bra låt
Bra instrumentala insatser men helheten sitter inte riktigt.



:)


Kloka synpunkter som alltid! Möjligen passar texten en sur gube bättre än Andreas men jag tycker han gör den så sabla bra att det klart väger upp de i mitt tycke små trovärdighetsproblem texten innebär. Optimalt kanske vore Joe Cocker men han är nog inte så billig....  :rolleyes: Jag blir ju extra glad när du skriver om beatlesk vändning. Ska försöka få till helheten (nån gång). Stort tack!



Wow!

Här har det hänt grejer.Grymt bra sång Andreas! Nicea trummor också,men jag sällar mig till gura kritikerna..Inte liret dock,mera att soundet bryter lite från stämningen i låten..Ett "rent" gura solo skulle sitta gjutet i detta arr,signerat dubbel V:et,eller ditt - smaksaker.Mixen tycker jag låter bra,och en riktigt bra låt!

Snacka om att gå åt rätt håll,nice jobbat alla!

Mvh
Mike


OK. Guralirets brister är noterade. Kul att du gillar låten och att mixen funkar! Tack Harmonikamicke!

Fint!

Tack!


Kanonbra låt, både texten och melodin !!! Gillar den lugna och avspända sången också (åldern på sångaren är egentligen oväsentlig så länge som budskapet förmedlas på ett övertygande sätt).

Måste dock ansluta mej till guitarr-kritikerna: Fillen sitter rätt, men det borde finnas något bättre guitarljud. Guitarsolot drar ner i mina öron: Här borde låten lyfta i stället för att förlora tempo.

Men det här kommer att bli kanon, när det är färdigt!
Peo


Stort tack Peo! Det är riktigt låten skall inte tappa intensitet där. Kändes rätt när jag spelade in det men, men.... Så blir det ibland. På't igen!

 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
"Möjligen passar texten en sur gube..." - antar du menar mig!?  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:
Inte alls. Jag tänkte som alltid på mig själv i första hand.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Fin låt, och förbannat fin sång. Det enda jag inte tyckte gifte sig riktigt var trummorna... de känns sådär lite stel-programmerade.
http://mera.hacke.nu


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin låt, och förbannat fin sång. Det enda jag inte tyckte gifte sig riktigt var trummorna... de känns sådär lite stel-programmerade.

Tack Hacke! Ja trumprogrammering... Jag kan det betydligt sämre än 91:an så det hade i såna fall varit ännu värre om jag hade testat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
1. Väldigt bra låt
2. Väldigt bra sång
3. Väldigt bra piano
4. Väldigt bra ljud på sången
5. Väldigt, väldigt bra sista sjungna strofen


6. Lite kluven till gitarrerna. Det är någon synth-effekt som ... jag vet inte. Skulle föredragit en klassisk jazz-gura (tror jag)
7. Sången är lite "ovanpå" de andra ljuden, typ lite annat rum

8. men fabulöst är det
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kornstad har en mycket bra röst. Kommer lite att tänka på Jöback. Men kan inte låta bli att tänka hur mycket bättre det kunnat blivit med bättre expressivitet. I mitt huvud kan jag höra Stevie Wonder sjunga denna låt, hur han betonar vissa ord, rytmiserar, varierar melodin i verserna, osv. Ja, jag ställer höga krav. Ju bättre låt desto högre krav. En bra producent till denna fina röst skulle ha behövts.
Själva låten är jättefin men lite upprepande. Tror det tre likadana verser före ett gitarrsolo som bryter av med andra harmisar (hade hellre haft en sångmelodi där istället) + en 4:e vers, likadan. Men samarbetet lovar mycket.
På nåt sätt passar gitarren in även om jag inte gillar soundet (lite för mycket svensk-studiemusiker-pålägg-sound, sas)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org

Avslappnad

  • Gäst
Jisses vad den har utvecklats! :) Otroligt läcker/snygg sång av Kornstad! :)
Men så kommer alla instrument in och låten ändrar karaktär helt och i mina öron inte till det bättre tyvärr. Den täta lite försiktiga stämning som råder i början försvinner i ett nafs. Inte min låt men jag skulle spola trummorna och låta en stråkkvartett komma in istället. Även guran skulle jag vilja byta ut mot en lite jazzig fela.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: OK, tack hojjen. Jo dina synpunkter på guran stämmer överens med andras och blir väl där första stöten sätts in.
Tokai: OK, uttrycket kanske Andréas kan slipa på. Jo jag gillar hans röst väldigt mycket. Du menar att gitarrsolot ska ge plats åt sång? Intressant!
"Svensk studiomusiker"? Jo jag tackar!  :rolleyes: :D
Bengan: Tack!
Avslappnad: OK! Häftiga förändringar där men visst... hade jag en stråkkvartett här i vardagsrummet så skulle de inte behöva vara arbetslösa. Helst säkert. Tack JT!


Summa sumarum: Elguresolo bort eller gör om. Trummor gör om (fast jag gillar dom!). Sång och piano kvar eller små justeringar.
Tack alla för bra synpunkter som jag nu sätter fast i det uppfällda notstället.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag kan inte annat än att hålla med alla de andra. Detta är en riktigt, riktigt skön låt och jag är jätteglad att jag fick göra ett försök och sjunga in den. .....och ännu gladare att den faktiskt var någon som gillade resultatet....  ;)   

Hade helt missat att du lagt upp den på forumet tills nu.
Var så inne på att den skulle komma under halvfärdiga, då du inte var riktigt nöjd med den än så jag såg inte att den låg under färdiga.

Jag har alltid gillat dina låtar och är det något mer du vill ha hjälp med är det bara att säga till.
Livet är lite lugnare här nu också så jag lovar att det inte skall ta sådan tid.

/ Andréas
Me, Myself & I