Kontrollrummet

Jimi Hendrix...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Tjohej!
Har varit borta från kontrollrummet ett bra tag pågrund av bodbygge, husrivning och ombyggnad så detta blir ett tillfällig men nödvändigt inhopp. Inte för att jag har så mycket att tillägga men jag bara måste säga vad just jag tänker.
För det första: Pluggen struntar jag i!
För det andra: har kanske missat att någon har sagt det men (Burning Sven ;)): Progg i Sverige är inte samma sak som i Europa m.m. I Sverige var det en musikrörelse som stod för progressiv, syftande på både text och/eller musik och kanske ännu mer i förhållande till samhället dvs musik som ville utveckla/förändra samhället-ofta politisk musik. Internationellt stod (och står) det för proggressiv musik och förknippas då främst med den symfoniska rocken a la Yes, King Crimson mfl. Inte särskilt politisk musik internationellt....
För det tredje: Visst finns det mer tekniska, snabbare och mer eqvilibristiska gitarrister men knappast någon av dessa har varit eller är i närheten av Henrix´känsla, rytmik och timing och få har varit lika nyskapande under sin tid.
Få har kunnat uttrycka sig och tala med gitarren som han. Lyssna på Star spangle banner. Kan någon ge ETT exempel på en instrumentallåt som kritiserar en nations krig så man blir skrämd? Hur den stolta nationalsången till flaggan succesivt bryts sönder av kulsprutesalvor och flygräder och blir en blodbesudlad trasig flagga. (Här kanske man kan tala om "progg" i svensk bemärkelse)
Få gitarrister har varit så "ett-med-gitarren" samtidigt som han/de sjunger.
Få gitarrister har under sin skivkarriär utvecklats så mycket som Jimi gjorde under några få år i slutet av sextiotalet (den postuma Cry of Love inkluderad).
Få gitarrister/ har skrivit så unika låtar som Crosstown traffic, Littel Wings, Voodoo Child, Purple haze, Burning on the midnight lamp för att nämna några.
Få gitarristers spelstil (om någon?) känns igen av så många.
Få om någon har haft sådan betydelse för nya gitarrljud som Jimi och hans pedaler.
För det fjärde: Jimi var världens främste coverartist!! Han version av Dylans mästerverk "All along the watchtower" är den bästa singel som någonsin släppts. De tre korta gitarrsolona saknar motstycke i känsla och uttryck. Hela arrangemanget är unikt! Liknar ingenting som släppts på skiva före eller efter.
För det femte: Jimi hade attityd och stil. Han representerade med hela sin existens det mångkulturella och han förenade i sin musik den svarta bluesen med den vita popen: "Beatles möter bluesen"
För det sjätte: Visst har han betydelse för ungdommar idag som lär sig spela gitarr. Hey Joe och Purple haze är "standards"! Min då tioårige son ville lära sig spela gitarr när han första gången hörde "Vodoo child" och det var den första låt att försökte spela på gitarren.....
För det sjunde:
Har han påverkat? Jag tror det är omöjlig att avgöra HUR mycket han påverkat dagens gitarrister och musiker. Börjar man lyssna noga så finner man influenser som man kan koppla till Hendrix och då tänker jag inte på sådana uppenbara som Yngström (Sky high) eller Stevie Ray Vaugh, utan t.ex. Prince, Lenny Kravitz, Atomic swing, U2 (lyssna på Cry of love och sedan på The edge gitarr på exempelvis The unforgettable fire) m.fl. Att säga att Jimi Hendrix i dag saknar betydelse är för mig som att säga att Freud idag saknar betydelse för synen på människans psyke eller att Nya testamentets inte är en avgörande influens för den västerlänska kulturen. Vi anar inte i hur hög grad...


Vad hade han gjort i en framtid som aldrig blev? Kanske det blivit jazz-rock-fusion? Kanske han spelat med Miles Davis? Hans "nästan" riktiga sista platta den postuma "Cry of love" är den första riktiga "studioplattan" där han använder sig av studions möjligheter. Vad hade detta kunnat leda?? Vi får aldrig veta, på gott? Eller ont?


Så det så!! :) :) :)
......att Smash hits, Axis bald as love, Cry of love och Band of gypsies var soundtrack till min tonårstid tror jag inte alls har påverkat ovanstående tankar ;) ;) ;) ;) 

Passar på att hälsa alla kontrollrummsrävar på återseende efter detta tillfälliga utbrott...återkommer då mitt husbygge etc är klart!
Ha det gott!


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Jo, Hendrix var säkert kass! Det är bara det att ingen fattade det då. Han var nämligen helt först med den stil han hade både på gitarr och musik så ingen kunde riktigt bedöma det. Eftersom det kändes nytt, fräscht och nyskapande så tog många för givet att det var bra och han fick många efterföljare. Men de hade säkert fel....


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
 :lol:
Jag tror Pwayne gillar Hendrix....


Utan tvekan var han banbrytande
Utan tvekan gjorde han avtryck
Utan tvekan var mycket betydelsefull i gitarrspelandets historia
Utan tvekan finns o fanns det andra gitarrister som på olika sätt var/är mycket duktigare - inte bara rent tekniskt. Steve Howe t ex för att ta nån nästan samtida som inte bara lutar sig på teknik.

Det jag personligen kan uppskatta med Hendrix är mest hans kompande, som ibland irrar planslöst, stapplande, men ändå alltid verkar landa rätt. Hans solospel pendlar från hyfsat o känsligt till pårökt, utflippat o förbannat kass. Hängde väl mycket på hur hög/packad karln var vid tillfället.
Myten är större än människan, men så blir det ju alltid med nån som går o dör. Tänk om Van halen kört ihjäl sig 1979...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kanoninlägg pwayne!  :wub: McCartney tillfrågades om världens bäste gitarrist (rätt omöjlig fråga - visst) svaret kom omedelbart - Jimi Hendrix. Hans nydanade OCH, vilket jag tycker inte kommer fram i tråden ordentligt, virtuosa spelstil tog Swingin' England och då särskilt London med storm när Hendrix kom dit 1967. Notera då att bluesen i London redan hade fått ett rejält uppsving med Eric Burdon, Eric Clapton, Jeff Beck m fl. Hendrix slog alla med häpnad. En gång har jag hört Hendrix lira akustiskt och det var Dick Kavetts TV-show. Samma snygga broderi som på elguran där jag ibland tröttnade på hans effektsökerier, rundgångar, etc. Men hans inflytande på modern blues- och rockmusik kan inte på något sätt överskattas. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Florian le Sage

  • Gäst
Väl talat pwayne+equality, det finns så många aspekter med hans musik som man måste ta till sig innan man avfärdar honom på det ena eller andra sättet, jag lyssnar inte ofta på honom idag eftersom jag lyssnat så mycket på honom igår, det är liksom en dos som satt sina spår i sinnet, det där med kulsprutan får mig att tänka på live 1969 (nyår?) som är sjukt bra i långa sjok,wow, finns givetvis andra favoriter också tex mycket från electric ladyland/axis...

Att jämföra honom med andra funkar liksom inte, speciellt inte med Steve Howe (Yes) som många gånger är ett riktigt klantarsle och spelar mest (hafsigt) för att glänsa men fixar det inte så värst bra de flesta gångerna, jag gillar Yes jättemycket men just Mr.Howe´s "kvasiekvilibristiska" gitarrspel kan förstöra och trötta ut annars bra låtar!

Nej, Jimi hade verkligen känsla och genialitet i en egen kombination som var unik, kanske inte lika rolig varje gång pga dagsformen, speciellt mot slutet men när det sitter så jävlaranamma är det en annan galax!!!
 B)


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Lyssnade precis på Band of Gypsys. Fan, killen är ju ett geni.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Insåg att jag nog aldrig hört "Cry of love"!  :blink: Tackar för det tipset, det är ju otroligt va' bra Internet är! :) Ett måste att införskaffa.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att jämföra honom med andra funkar liksom inte
Klart det funkar att jämföra en gitarrist mot en annan, speciellt från samma tidsera. Varför skulle inte det gå? Det är ju bara larvigt att påstå. Det är ju inte som att jämföra Hendrix med Lars Ulrich precis...  :rolleyes:
Sen vad man tycker om den ene eller den andre är ju som vanligt ytterst subjektivt. :) En del avgudar Clapton, andra inte - för att ta ytterligare en från samma era. Ibland låter det som att Hendrix uppfann gitarrspelet. Självklart influerades han av sina föregångare o sin samtid (t ex Buddy Guy som jag personligen tycker är mycket bättre) på samma sätt som alla stora gitarrister o musiker gjort, för att sen utveckla något personligt som i sin tur inspirerar andra.

Ni som spelar gitarr o inspirerats av Hendrix: vad har ni plockat från honom om vi bortser från wah-wah o symaskinsoljan då? ;) Timingen, fraseringen, tonen, eller vad? Eller om ni inte själva plockat upp det, vad tror/tycker ni hans stora bidrag varit till själva gitarrspelet? Skulle vara intressant att höra :)

Här är ett klipp:
&mode=related&search=Jimy+hendrix
« Senast ändrad: 16.05.2007, 15:50:21 by MrPhil »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Ni som spelar gitarr o inspirerats av Hendrix: vad har ni plockat från honom om vi bortser från wah-wah o symaskinsoljan då? Wink Timingen, fraseringen, tonen, eller vad? Eller om ni inte själva plockat upp det, vad tror/tycker ni hans stora bidrag varit till själva gitarrspelet? Skulle vara intressant att höra smile
E7add9!!!!  B)

nä, men tummen i basen har jag fått därifrån, hans sätt att få ett solo att låta som ackord, förkärleken för strata åt fel håll.. dvs jag gillar vänsterstrator väna åt höger (spegelvänt från jimi!!) hans pedalhantering, samt självklart hans låtar som har spelats i många år!!  :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
En gång har jag hört Hendrix lira akustiskt och det var Dick Kavetts TV-show.
Ev detta du tänker på? (kommer efter 20s)


Utloggad Llauma

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Llåtmakare
    • Visa profil
Gitarrspel handlar inte om teknik utan om känsla och timing. I det avseendet var Hendrix gudomlig. Klart fan influerat varenda rockgitarrist, direkt eller indirekt. Visst, hans tidiga död har gjort en honom mer legendarisk men det ändrar inte faktumet att folk influerats av honom.

En annan gitarist som jag anser vara bland de bästa i världen idag är Neil Young. Även han har en grym känsla även om hans teknik är ljusår från sådana som Yngwie Malmsteen.
Mina musikprojekt:
Llauma
The Social Dissidents


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Gitarrspel handlar inte om teknik utan om känsla och timing. I det avseendet var Hendrix gudomlig. Klart fan influerat varenda rockgitarrist, direkt eller indirekt. Visst, hans tidiga död har gjort en honom mer legendarisk men det ändrar inte faktumet att folk influerats av honom.

En annan gitarist som jag anser vara bland de bästa i världen idag är Neil Young. Även han har en grym känsla även om hans teknik är ljusår från sådana som Yngwie Malmsteen.

Framförallt är Neil Young fan en av världens bästa på akustisk gitarr (stålsträngad).
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Gitarrspel handlar inte om teknik utan om känsla och timing. I det avseendet var Hendrix gudomlig. Klart fan influerat varenda rockgitarrist, direkt eller indirekt. Visst, hans tidiga död har gjort en honom mer legendarisk men det ändrar inte faktumet att folk influerats av honom.

En annan gitarist som jag anser vara bland de bästa i världen idag är Neil Young. Även han har en grym känsla även om hans teknik är ljusår från sådana som Yngwie Malmsteen.
det handlar mer om vilken typ av genre man lirar, och så!! visst att man kan köra stenhårt på tim ing o känsla i blues, men inom typ powermetal eller så måste man ha teknik och hastighet!! den är genren är för tusan sån!! ;)

men visst jag hållerr med.. folk som är tajta o har världens känsla är najs o lyssna/titta på!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Gitarrspel handlar inte om teknik utan om känsla och timing.
:rolleyes: vad lägger du i ordet teknik? O varför skulle inte gitarrspel ha nåt med teknik att göra? Med bra teknik i grunden så är det mycket lättare att uppnå bra känsla o timing.
I övrigt; som Idf sa. I olika genrer spelar teknik mer eller mindre roll. att bara rakt ut påstå att gitarrspel inte handlar om teknik är likvärdigt med att säga att gitarrspel inte handlar om känsla utan om timing och teknik. Det är alltså fel. Det är oxå fel att säga att Hendrix inte hade någon teknik. Det hade han givetvis, även om inte det var hans största styrka. Så fort man lär sig spela eller sjunga får man en viss teknik som man använder. Ju mer man övar desto bättre blir den. Du kanske tror att teknik = spela snabbt?


DåligtGehör

  • Gäst
Hendrix sätt att fylla i/ut, understryka och "kommentera" leadstämman t.ex. sången känner jag mig klart influerad av. Intervallspel. Jag minns ingen annan gitarrist som gjorde mig så medveten om det sättet att spela gitarr. Sen kan man nog spåra det till jazzpianister och en del gamla folk/country-blues lirare. Men det var helt klart Hendrix som öppnade upp det för mig.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues

Ni som spelar gitarr o inspirerats av Hendrix: vad har ni plockat från honom om vi bortser från wah-wah o symaskinsoljan då? ;) Timingen, fraseringen, tonen, eller vad? Eller om ni inte själva plockat upp det, vad tror/tycker ni hans stora bidrag varit till själva gitarrspelet? Skulle vara intressant att höra :)

Jag har Hendrix som en av mina stora influenser, och det har med attityd och inställning till det man gör.
Det var han som fick upp mina ögon/öron för musiken överhuvudtaget.
Jeff Beck, Clapton, Billy Gibbons bl.a. var också stora för mig då i början...
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Yngwie framstår alltid som nidbilden av gitarrister som inte har någon känsla och bara teknik. Lite fel tycker jag eftersom han faktiskt har en hel del feeling också. I en tid då alla bara höll på med freatboard-tricks så kom plötligt en gitarrist som spelade på instrumentet som ingen annan. Visst kan det gå snabbt ibland när han lödar, men man får faktiskt lyssna lite mer än på barta lödandet.
Ett fel kanske är att hans låtar sällan är så särkillt bra. Men spela gitarr kan han. Både tekniskt och känsligt. OM 20 år kanske han får sin upprättelse.  :)

Visst hjälper döden till i mytologiskapandet. Titta bara på Randy Rhodes och hur hyllad han blev etter sin död.

Jag vägar fortfarande påstå att en del av Jimis storhet ligger i en generationsväxling. Många av er som avgudar honom verkar faktiskt äldre än 25. Min egen relation till honom då? Jo han är bra. Han är en förebild och var med att skapa det moderna gitarrsoundet. Men det finns fler som är bra. En av skillnaderna är väl att han var en heltäckande artist. Bra låtskrivare som någon var inne på, hyfsad sångare och konsten att omge sig med bra kompmusiker. Det skiljer honom kanske lite från de som bara är bra gitarrister.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
E, han var mer än en hyfsad sångare. Snarare en grymt bra sångare. För mig är det lika mycket och i vissa låtar mer hans röst. Hade en platta som hette Jimi Hendrix Live - inleddes med en snabb version av The Sunshine Of Your Love - lyssna på C# Blues (People, People, People) mer blues och soul blir det inte.



Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
E, han var mer än en hyfsad sångare. Snarare en grymt bra sångare. För mig är det lika mycket och i vissa låtar mer hans röst. Hade en platta som hette Jimi Hendrix Live - inleddes med en snabb version av The Sunshine Of Your Love - lyssna på C# Blues (People, People, People) mer blues och soul blir det inte.

Helt rätt:

Jimi sjöng underbart bra. Det e bara det att hans sång ofta hamnade lite i skymundan till förmån för hans fantastiska gitarrspel.
« Senast ändrad: 16.05.2007, 21:24:01 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Vad ska man säga efter att ha läst allt som skrivits om Hendrix?  För mig obegripligt att man överhuvudtaget kan blunda för hans storhet som innovativ gitarrist. Ingen hade spelat gitarr somm Hendrix innan, ingen hade använt förstärkaren som han gjorde. Jo....The Who hade slagit sönder instrument innan Jimi. Men när Hendrix gjorde det var det inte bara att slå sönder instrument utan också ett inlägg i det rasistiska samhälle USA stod för på 60-talet.
Synd att folk inte har lite historisk bakgrund innan man börjar diskutera. Man kan inte utesluta musiken från resten i samhället. Hjulen rullar och rullar occh rullar.....
Mvh
Toby
« Senast ändrad: 16.05.2007, 23:14:42 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Bara att ni (vi) diskuterar Hendrix här o nu, nästan 40 år efter hans död, talar för sej själv.

Hendrix är en milstope, precis t.ex Elvis, i musikhistorien. / Mikke


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jimi Hendrix är ju skitbra. Precis som han, Pink Floyd.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Ojdå, får väl göra ett inlägg här med -_-!
Näe Jimmie var inte snabbast. Däremot var han sammanväxt med sitt instrument. Det fungerade som en naturlig förlängning på kroppen. Inte som en mänska håller ett instrument. Sen är låtarna mycket bra men han kunde kommit i vilken tid som helst och fått samma renomé. Han var Paganini i ett tidigare liv. Sen finns det ju asmånga duktiga gitarrister. Men det går inte att komma undan att han var speciell. Och jag lyssnar på på Woodo Chile när som helst.
Max 300; tecken återstår


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ojdå, får väl göra ett inlägg här med -_-!
Näe Jimmie var inte snabbast. Däremot var han sammanväxt med sitt instrument. Det fungerade som en naturlig förlängning på kroppen. Inte som en mänska håller ett instrument. Sen är låtarna mycket bra men han kunde kommit i vilken tid som helst och fått samma renomé. Han var Paganini i ett tidigare liv. Sen finns det ju asmånga duktiga gitarrister. Men det går inte att komma undan att han var speciell. Och jag lyssnar på på Woodo Chile när som helst.

Ja, jäddrar... Tyckte alltid det fanns något väldigt graciöst och coolt över hans spel och framträdande. Som den vigaste panter, röd bandana, tuggummi, sång och spel med självklar naturlighet, utan ansträngning, bakom ryggen, med tänderna och sen tända eld på hela skiten. Ha, ha.
Visst Eggh, svårt att filitrera bort tonårsidolbilden man har så här lång tid efteråt när man skall göra en resumé och hans tidiga död bidrar naturligtvis till mytbildningen men verkar som yngre forumister uppskattar honom också. Kul!
Tack Mr Phil för länken! Vilket tryck det blir i den där tolvan som väl är stämd(?) drop-D. Tror filmsnutten är nån rehearsal till Dick Cavett Show faktiskt för han kör Hear My Train där också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Vet inte om man måste vara ett riktigt fan för att uppskatta detta men här är lite akustiskt med jimi:
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hmm, snabbt ögnat igenom Dick Cavett showen och han lirar ju inte alls akustistiskt där.  :huh:...efter femti sviker visst minnet... <_< :unsure: :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad ska man säga efter att ha läst allt som skrivits om Hendrix?  För mig obegripligt att man överhuvudtaget kan blunda för hans storhet som innovativ gitarrist. Ingen hade spelat gitarr somm Hendrix innan, ingen hade använt förstärkaren som han gjorde. Jo....The Who hade slagit sönder instrument innan Jimi. Men när Hendrix gjorde det var det inte bara att slå sönder instrument utan också ett inlägg i det rasistiska samhälle USA stod för på 60-talet.
Synd att folk inte har lite historisk bakgrund innan man börjar diskutera. Man kan inte utesluta musiken från resten i samhället. Hjulen rullar och rullar occh rullar.....
Mvh
Toby

Jo visst men vi talade också lite mer nyanserat om huruvida han är en förbild för gitarrister idag. Om t ex inte Muddy Waters eller Charlie Patton funnits så skulle kanske inte bluesen haft lika stor betydelse, och om inte dessa gubbar influerat Jimi så hade han kanske låtit mer som Pat boone (ryyys) men Muddy försvinner väl också i tidens stenkross eller?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Vad ska man säga efter att ha läst allt som skrivits om Hendrix?  För mig obegripligt att man överhuvudtaget kan blunda för hans storhet som innovativ gitarrist. Ingen hade spelat gitarr somm Hendrix innan, ingen hade använt förstärkaren som han gjorde. Jo....The Who hade slagit sönder instrument innan Jimi. Men när Hendrix gjorde det var det inte bara att slå sönder instrument utan också ett inlägg i det rasistiska samhälle USA stod för på 60-talet.
Synd att folk inte har lite historisk bakgrund innan man börjar diskutera. Man kan inte utesluta musiken från resten i samhället. Hjulen rullar och rullar occh rullar.....
Mvh
Toby

Jo visst men vi talade också lite mer nyanserat om huruvida han är en förbild för gitarrister idag. Om t ex inte Muddy Waters eller Charlie Patton funnits så skulle kanske inte bluesen haft lika stor betydelse, och om inte dessa gubbar influerat Jimi så hade han kanske låtit mer som Pat boone (ryyys) men Muddy försvinner väl också i tidens stenkross eller?

Försvinner bara om man glömmer bort dem. :) Det är ju klart att alla de som räknas som giganter/legender har förebilder som gjort dem till vad de är. För mig personligen är det inte nödvändigt att en inspelning gjord idag är bättre än en som är inspelad 1962. Det handlar för mig inte om ljudkvalité utan vad man förmedlar, känslan och om det är en bra låt och därtill tycker jag att det är coolt att lyssna på ljudavtryck från en svunnen tid. Det är faktiskt inte så länge sedan man inte kunde det. Det samma gäller för musiker, vad bryr jag mig om gitarrist/sångare etc sjöng in sin låt 1948, 1972 eller 2007 om låten talar till mig. Själv tycker jag att man skall minnas de som fornom var stora men som ibland glöms bort idag... tja, det är bara min åsikt - inte meningen att hoppa dig, egget. :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ingen fara! Jag tog det inte alls som ett påhopp. Tvärt om så håller jag med. Faktum är att tråden nog inspirerat mig till att gräva fram lite av mina gamla vinyler och lyssna igenom "little wing" och lite andra låtar också.  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
- - - inte snabbast. Däremot var han sammanväxt med sitt instrument.
En av de bättre beskr av Hendrix tycker jag. Gitarren var lika naturligt att uttrycka sig genom som rösten.

Citat från: toby
Ingen hade spelat gitarr somm Hendrix innan
En sanning med modifikation. En av Hendrix förebilder var Buddy Guy, som dock aldrig under 60-talet fick en chans att spela in det han egentligen ville - det han gjorde live - det Hendrix såg o hörde.
Citera
Hendrix sometimes cancelled his own concerts to attend Guy’s club shows, which he filmed or audio taped. In Martin Scorsese's blues concert DVD, Lightning In A Bottle, footage shows an enchanted Hendrix in the audience watching a wild Buddy Guy performance. One technique Hendrix may have learned from Guy was playing the guitar with only the left hand: Hammering on and pulling off the strings to sound them, without plucking the strings with his left hand at all. Guy would often do something entirely different with his right hand, like swigging from a can of beer, while his left hand did all the work


DåligtGehör

  • Gäst
Lyssnade precis på Band of Gypsys. Fan, killen är ju ett geni.

Absolut, lyssnar på den nu. Vem fan annars kunde spela så gränsöverskridande och samtidigt i traditionen på den tiden? Jo naturligtvis en jazzsnubbar men inte inom "rocken".


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
På tal om gitarrister.....stora som små!
Jag letade lite på  Buddy Guy..och hittade detta.....jisses.. :blink:


  nämen va fasiken!!!




« Senast ändrad: 08.08.2007, 16:16:25 by valdez »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
tja det var ju... ganska uselt. Jag har svårt för den där typen av skrikig blues med distade gitarrer. Man har hört det för många gånger liksom. Tacka vet jag typ:




eller


Den sistnämnda är så djävla bra.


DåligtGehör

  • Gäst
Ännu bättre är en come-backande men tyvärr allvarligt sjuk Skip James när han sjunger Crow Jane.