Kontrollrummet

Jimi Hendrix...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som du själv skrev i ditt senaste inlägg så var han med en kort stund i armén, inget annat. Alltså påståenden som "specialtränad", "fallskärmsjägare", "inträdesprov som inte många klarar" eller "lära sig döda med bara händer" är inte korrekta. Eller säger du sånt om alla som gjort lumpen i Sverige med? :P


Inget ont om Håkan, men detta var det roligaste denna veckan. Klart som fan han inte gjorde en Clintan och mördade ett gäng ligister med bara händerna :D

Snart kommer det nog något liknande påstående i Beatles-tråden :D

Lennon halshögg McCartney :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Som du själv skrev i ditt senaste inlägg så var han med en kort stund i armén, inget annat. Alltså påståenden som "specialtränad", "fallskärmsjägare", "inträdesprov som inte många klarar" eller "lära sig döda med bara händer" är inte korrekta. Eller säger du sånt om alla som gjort lumpen i Sverige med? :P


Inget ont om Håkan, men detta var det roligaste denna veckan. Klart som fan han inte gjorde en Clintan och mördade ett gäng ligister med bara händerna :D
Mördade? Han slog ner dem bara.

Ni kanske inte har hört talats om varken Koreakriget eller USAs krig mot Irak? När de går med i USAs armé, vad tror ni de får lära sig? Att skala potatis som i serierna 91an Karlsson och 133 Bom? Det de lär sig i USAs arméer är att lyda order och ta ihjäl folk snabbt och utan pardon. Jag tror inte att ni är så naiva att ni inte fattar det. Ni är bara sura för att ni hade fel. Man måste ge med sig när man har fel, ni snackar om sagor för småbarn och sitter samtidigt och försöker skriva om världshistorien, skrattretande. Kanske alla de här krigen bara är påhittade? Och var det nåt litet krig nånstans, ja då hade ingen av de unga amerikaner som for dit tränats i konsten att döda?
Nu får ni inbilla er vad ni vill om USAs krigsmakt jag har skrivit vad alla med en liten gnutta allmänbildning vat. Jag vill inte reta upp er eller vara störig, men nån måtta får det vara. USA har alltid, liksom Ryssarna och Nazityskland varit en fruktansvärd mördarregim.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du har nog hyrt för många häftiga krigsrullar på Konsum :)

 :lol: Så sant, så sant. Att lära sig döda är faktiskt ingen svårt konst alls. Att lära sig slåss mot inte bara en, utan flera och klara av dem kräver faktiskt flera års träning och inget man lär sig genom vara med i det militära och göra slags lumpen. Nilsson gillar sin sagovärld där han får vara kung och ha rätt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ni kanske inte har hört talats om varken Koreakriget eller USAs krig mot Irak? När de går med i USAs armé, vad tror ni de får lära sig?

Bara en fråga: Att USA varit i Irak och Korea medför med automatik att Jimi Hendrix var elitsoldat och fallskärmsjägare?
Och att han slog ner ett gäng ligister med bara händerna?

I fail to see the logic..


Resten av vad du skrev:
Citera

Att skala potatis som i serierna 91an Karlsson och 133 Bom? Det de lär sig i USAs arméer är att lyda order och ta ihjäl folk snabbt och utan pardon. Jag tror inte att ni är så naiva att ni inte fattar det. Ni är bara sura för att ni hade fel. Man måste ge med sig när man har fel, ni snackar om sagor för småbarn och sitter samtidigt och försöker skriva om världshistorien, skrattretande. Kanske alla de här krigen bara är påhittade? Och var det nåt litet krig nånstans, ja då hade ingen av de unga amerikaner som for dit tränats i konsten att döda?
Nu får ni inbilla er vad ni vill om USAs krigsmakt jag har skrivit vad alla med en liten gnutta allmänbildning vat. Jag vill inte reta upp er eller vara störig, men nån måtta får det vara. USA har alltid, liksom Ryssarna och Nazityskland varit en fruktansvärd mördarregim.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan är det Florian ?? :D

Sorry, får be om time-out isåfall... :D Fattade inte det först.. hehe
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
helt underbart... fan saknat en sånhär tråd...tackar

att leva är att dö


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Antagligen lärde sig Jimi att slåss långt före det militära, i de kvarter där han växte upp. Skulle det vara så otroligt konstigt att han var en jävel på att slåss? Det finns många såna, speciellt från fattiga kvarter i USA.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
 :lol:
Fan är det Florian ?? :D

Sorry, får be om time-out isåfall... :D Fattade inte det först.. hehe
:lol:
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Antagligen lärde sig Jimi att slåss långt före det militära, i de kvarter där han växte upp. Skulle det vara så otroligt konstigt att han var en jävel på att slåss? Det finns många såna, speciellt från fattiga kvarter i USA.

Han kanske var en jävel på att slåss och bankade skiten ur alla som bespottade hans nyskapande gitarrspelande :D

Jag vet inte. Inte heller fattar jag vad det har med USAs krig i Irak att göra???

Jaja, jag lägger ner :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du förstår alltså inte...
USAs arme är den hårdaste av alla, de som går emot USA tar de kål på... De som går in i det militära får stenhård träning i att döda. Jimi Hendrix växte upp i hårda kvarter och var knappast nån vekling när kom till det luftburna 101, och blev knappast mesigare av den träning han fick där, så ett gäng bråkiga, troligen berusade skithögar var ingen större match för honom.
Tittar man på bilder av honom ser man att han inte var den som backade i första taget.
Förstår du nu då?
Antagligen inte.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Du förstår alltså inte...
USAs arme är den hårdaste av alla, de som går emot USA tar de kål på... De som går in i det militära får stenhård träning i att döda. Jimi Hendrix växte upp i hårda kvarter och var knappast nån vekling när kom till det luftburna 101, och blev knappast mesigare av den träning han fick där, så ett gäng bråkiga, troligen berusade skithögar var ingen större match för honom.
Tittar man på bilder av honom ser man att han inte var den som backade i första taget.
Förstår du nu då?
Antagligen inte.


« Senast ändrad: 03.05.2009, 21:10:21 by freddy »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du förstår alltså inte...
USAs arme är den hårdaste av alla, de som går emot USA tar de kål på... De som går in i det militära får stenhård träning i att döda. Jimi Hendrix växte upp i hårda kvarter och var knappast nån vekling när kom till det luftburna 101, och blev knappast mesigare av den träning han fick där, så ett gäng bråkiga, troligen berusade skithögar var ingen större match för honom.
Tittar man på bilder av honom ser man att han inte var den som backade i första taget.
Förstår du nu då?
Antagligen inte.
Jag har lagt ner. :D Och jag får leva i okunskap :)
« Senast ändrad: 03.05.2009, 21:15:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du förstår alltså inte...
USAs arme är den hårdaste av alla, de som går emot USA tar de kål på...

Du menar som Panama, Irak och alla andra fallfärdiga länder som knappt kan bjuda motstånd? Du är så pass gammal att du minns Grisbukten. Ja det gick ju bra det. :rolleyes: För att inte glömma Vietnam. Men förstår inte vad det här har med Jimpas musik att göra? Att gilla någons musik är en sak men att sitta och idealisera någon okritiskt och placera dem på piedestal har jag inte mycket till övers för. Ungefär som en dokumentär jag såg nyligen där en övertygad kommunist tyckte att Che Guevara var ofelbar människa som aldrig hade gjort något fel i sitt liv och var den enda som varit det. Okej om du varit en tonåring hade jag inte tyckt det var nåt konstigt men när vuxna sitter och gör det är det tycker jag är lite sorgligt. Inget är som det ser ut att vara och en massa myter och skrönor om kända människor har alltid funnits och de som trott blint på dem. Det säger mer om dem själva och deras behov än den det talas om. Vet en del killar och män som fortsatt på det viset i vuxen ålder och dem har samtliga saknat någon manlig förebild som barn. Vet om inte det gäller dig men i såna fall är det beklagande.

Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

Tack och stopp. Man får vara övertygad, men då måste man också acceptera att andra kan vara det.

Jag vill inte ha politisk smutskastning varken åt ett håll eller annat. Framförallt vill jag inte ha inlägg som endast dryftar över andra forummedlemmars förstånd eller oförstånd. Det kallas helt enkelt olika åsikter i detta fall.

Det skulle vara trevligt om denna tråd härefter skulle handla om något som tangerar musik. Ifall Jimis politiska och militära bakgrund har med det att göra, får det givetvis synas i inläggen.

Over and out då igen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag måste ändå protestera. Visst var nog Jimi helt ok på att slåss om han nu gjorde det.

Men de som verkligen kunde ta för sig var och är sådana som Kenny Håkansson, Ritche Blackmoore m.fl.

Kenny jobbade ett tag för samma hemliga organisation som Carl Hamilton. Blackmoores viktigaste uppgift under turner var att skaffa underättelser til MI5. Ja så ser det ut fast man inte tror det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du förstår alltså inte...
USAs arme är den hårdaste av alla, de som går emot USA tar de kål på...

Du menar som Panama, Irak och alla andra fallfärdiga länder som knappt kan bjuda motstånd? Du är så pass gammal att du minns Grisbukten. Ja det gick ju bra det. :rolleyes: För att inte glömma Vietnam. Men förstår inte vad det här har med Jimpas musik att göra? Att gilla någons musik är en sak men att sitta och idealisera någon okritiskt och placera dem på piedestal har jag inte mycket till övers för. Ungefär som en dokumentär jag såg nyligen där en övertygad kommunist tyckte att Che Guevara var ofelbar människa som aldrig hade gjort något fel i sitt liv och var den enda som varit det. Okej om du varit en tonåring hade jag inte tyckt det var nåt konstigt men när vuxna sitter och gör det är det tycker jag är lite sorgligt. Inget är som det ser ut att vara och en massa myter och skrönor om kända människor har alltid funnits och de som trott blint på dem. Det säger mer om dem själva och deras behov än den det talas om. Vet en del killar och män som fortsatt på det viset i vuxen ålder och dem har samtliga saknat någon manlig förebild som barn. Vet om inte det gäller dig men i såna fall är det beklagande.



"att sitta och idealisera någon okritiskt och placera dem på piedestal har jag inte mycket till övers för."???
Nu funderar jag hur det är ställt? Jag tycker att vilken idiot som helst som läst det jag skrivet borde fatta att jag är starkt kritisk till USAs mördande världen runt genom historien, de håller på likadant nu som i Korea och Vietnam. Eller Grisbukten. Men tydligen inte, det är så jag häpnar.
Skulle det vara en skröna att James Marshall Hendrix var med i USAs armé? Och vem fan har påstått att Jimi var ofelbar? Han var ju vettig på det viset att han ville slippa armén.
Ni måste ju helt enkelt fejka att ni är så stendumma som ni framstår.
Jag måste nog säga att ni ändå inte är några vidare till komiker. Ni får öva mer.
« Senast ändrad: 04.05.2009, 00:10:37 by tsmalmbe »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Ett inlägg till där forumedlemmar kallas något osakligt och jag kommer att rensa ut hela tråden och splitta alla offtopic-meddelanden till offtopic-avdelningen.

Jag har också annat att göra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du har väl en poäng linkowich. Några bra låtar har han gjort. Men spelas de verkligen idag? Lyssnar yngre gitarrister på Hendrix?

Jag kan inte påstå att jag är särskillt influerad av hans spel. För mig gällde nog andra gitarrhjältar när jag var ung. T e x Blackmoore, Shenker, Santana o s v. Så om tio år när Blackmoorepluggen kommer så kommer jag att köpa den och några kids kommer att tycka vafan, den stofilen... vad har han gjort för gitarrspelandet.

Frågan kvarstår ändå. Vem köper IK multimedias Hendrixplugg? Proggare...finns de fortfarande kvar? Om ni lever och har kvar hans berömda fuzzbox signa in i denna tråden  :)
Vad har proggare gemensamt med Jimi Hendrix? Absolut ingenting. Ditt nick Egghuvud är ju verkligen passande. Grejen med Hendrix är ju inte att han var bra för sin tid, ingen har ju efteråt spelat en tiondel så bra. Ni som inte fattar det är ju verkligen rudis. Ni tror säkert ni kan lira bättre gitarr, skriva bättre låtar och sjunga bättre än Jimi Hendrix bara ni petar in rätt program i era datorburkar.
Proggarna kunde ju inte spela alls, de satt väl bara och rökte hasch. Förknippar man Hendrix med svensk progg måste man vara helt borta i skallen. :ph34r:

Konstig vändning tråden tog.
Inte särskillt trevligt heller för den delen.
Du får gärna försvara Hendrix, men ovanstående är helt taget ur luften. Jag har väl aldrig påstått något av det du skriver.  När det gäller proggreferensen så är den inte helt hämtad ur luften. Jag har träffat flera gitarister ur proggrörelsen som hade Hendrix som husgud och historien om fuzzpedalen är faktiskt sann.
Frågan från min sida var om Hendrix inflytande lever kvar även hos yngre och hur stort intresse det finns för en gitarrplugg som emulerar Hendrix ljud. Är det relevant för yngre gitarister.
Så tagga ner lite.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag måste ändå protestera. Visst var nog Jimi helt ok på att slåss om han nu gjorde det.
`

Ja klart iofs att en nykter person kan slå ner flera fulla. Men för det behöver man ju inte hävda att USA har värsta mördar-hulk befolkningen (eller iaf de som varit i armén är det) och Jimi Hendrix är deras general... :D

Vi har kustjägare osv i Sverige som får genomgå tuff utbildning. Alla länder har elitsoldater i nån form. USA är inte nåt specialfall alls..


Resten av din ironi noterad :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Frågan från min sida var om Hendrix inflytande lever kvar även hos yngre och hur stort intresse det finns för en gitarrplugg som emulerar Hendrix ljud. Är det relevant för yngre gitarister.

Det är en intressant fråga, jag tror inte att det lever kvar på samma sätt faktiskt. När jag gick i musikklass så var det nog ingen eller kanske ett fåtal som såg upp till Hendrix av gitarristerna. Alltså alla ger honom cred för att han var först osv, men utöver det så var det inte så mycket. Men det var liksom inget snack om honom direkt. Det var mer andra gitarrister som kom upp och detta var ett gäng år sedan ändå.

Hendrix lever kvar i andra gitarristers spel, men gitarrspelandet har även förfinats genom åren enligt mig. Så jag tror inte att yngre människor söker sig till Hendrix i första hand. Självklart finns det undantag.  


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Hendrix lever kvar i andra gitarristers spel, men gitarrspelandet har även förfinats genom åren enligt mig. Så jag tror inte att yngre människor söker sig till Hendrix i första hand. Självklart finns det undantag.  

Jag kan säga dig direkt, att han utan tvekan lever kvar i mitt spel :D Speciell glidningarna och spel utanför skalan och "leka med rundgång" osv  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst

Hendrix lever kvar i andra gitarristers spel, men gitarrspelandet har även förfinats genom åren enligt mig. Så jag tror inte att yngre människor söker sig till Hendrix i första hand. Självklart finns det undantag.  

Jag kan säga dig direkt, att han utan tvekan lever kvar i mitt spel :D Speciell glidningarna och spel utanför skalan och "leka med rundgång" osv  :lol:
:lol: ja, han är med oss alla :D



Aettan

  • Gäst
En sak är helt säker och det är att många hårdrocks gitarrister inte är speciellt impade av JH. Sen har jag hört från säker källa att han även var en jäkel på lergök och gillade julskinka med stark skånsk senap. Initierade menar även att han faktiskt var förebilden till Stallones Rambo. Dom där cykliska beatsen som ofta ligger till grund för hans låtar ryktas det att han inspirerades till genom att lyssna en hel del på svensk gammeltjo. Han lär oxå ha en svensk son ja etc etc och allt det där andra vi redan visste vi som är 50 +.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ibland undrar jag vad ni grabs går igång på..är det musiken eller diskussionerna? ;)

För mej är det odiskutabelt sånt här som gör mej varm fortfarande...Jimi rules...det räcker för mej..vilken sensuell och supermusikalisk kille...han var nog den förste i den här genren..det är väl stort :wub:

/Marr

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grymt!
Det skulle vara intressant att få höra vilka nu levande eller döda gitarrister som är bättre än Jimi Hendrix? Och vilka som varit mer nyskapande?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKitbra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Aettan

  • Gäst
Mr Richie Havens och Santana

&feature=related

&feature=related

En par till från Woodstcock generationen.
« Senast ändrad: 04.05.2009, 21:32:34 by Aettan »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Grymt!
Det skulle vara intressant att få höra vilka nu levande eller döda gitarrister som är bättre än Jimi Hendrix? Och vilka som varit mer nyskapande?

zzzzzzzzzzzzzzz

gäsp herr Nillson är tröttsam.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Grymt!
Det skulle vara intressant att få höra vilka nu levande eller döda gitarrister som är bättre än Jimi Hendrix? Och vilka som varit mer nyskapande?

Finns nog inget svar på det. Förmodligen inget som övertygar dig eller någon annan heller. För mig har Hendrix inte betytt något alls. Antagligen har han indirekt betytt något för mig genom en eller flera av nedan gitarrister. Nu är det inte så att någon av de gitarrister jag räknar upp här nedanför har betytt något speciellt heller i och för sig just för att de är gitarrister, utan mer för att de är bra gitarrister som gör bra musik.

Mike Oldfield - kreativt musiker som ibland uttrycker sig via gitarr.
Mattias IA Eklundh - cirkusgitarrist som dessutom gör riktigt bra musik i Freak Kitchen
Richie Blackmore - Lite slarvig. Kanske andra generationens Hendrix?
Scott Henderson - Vackraste tonen i universum.
Joe Satriani - Näst vackraste tonen. Intelligent ös på nåt sätt.

// Stefan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det som är synd med Hendrix är ju att eftersom hans karriär bara var ca tre år så har en massa skitinspelningar med honom givits ut, sånt som han själv aldrig skulle godkänna. Allt för att skivbolagen skulle tjäna några extra dollar. En del som tycker det han gjorde inte var nåt vidare alls kanske aldrig hört honom spela när han var på topp.
Han fick även ett pris för typ "årets bästa ljud" på en LP, det var Electric Ladyland. Kommer ihåg även att jag läst att han var nyskapande som producent, han byggde nog ihop Electric Ladyland-studion själv.

Vet ni föresten vem som spelade bas på studioversionen av All Along the Watchtower?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


DåligtGehör

  • Gäst
Oj Wernborg. När du listar dessa musiker så är det inte så svårt att ana att Hendrix inte är vad du uppskattar. De känns nästan helt ickekompatibelt med namn som Oldfield, Satriani m.fl. (undantag för Blackmoore). Långt bort ifrån jazz, blues, rytmh & blues och den rock som ligger nära den traditionen.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Grymt!
Det skulle vara intressant att få höra vilka nu levande eller döda gitarrister som är bättre än Jimi Hendrix? Och vilka som varit mer nyskapande?

Finns nog inget svar på det. Förmodligen inget som övertygar dig eller någon annan heller. För mig har Hendrix inte betytt något alls. Antagligen har han indirekt betytt något för mig genom andra* gitarrister.

Instämmer helt.

* sorry, men jag var tvungen att ändra citatet lite grand för att det skulle stämma för mig, men det blir ju samma andemening. :)


Gitarrister som verkligen har betytt något för mig, är t ex följande:

Nile Rodgers (grymmare och mer medryckande gitarrkomp finns inte att uppbringa)
Prince (inte långt efter Nile Rodgers - grymt sväng!)
Jonathan Butler (andlöst skön att lyssna på)
Brian May (lika oslagbar som Freddie Mercury, men på gitarr i stället)

Mark Knopfler får nog också hänga med på ett litet hörn... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
David Gilmour.
Johnny Winter.
Carlo Santana.
Peter Green. (tidiga Fleetwood Mac)
Oscar Petersen. (piano är egentligen en större sorts gitarr)
Iprenmannen. (han är ännu bättre på trummor än gitarr)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Och Tommy Emanuell kickar rumpa på alla i tråden nämnda och han behöver inte ens förstärkare.

Eller varför inte en ung Jimmy Rosenberg
&index=3

eller lite äldre tillsammans med Robin Nolan
&feature=related


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Det som är synd med Hendrix är ju att eftersom hans karriär bara var ca tre år så har en massa skitinspelningar med honom givits ut, sånt som han själv aldrig skulle godkänna. Allt för att skivbolagen skulle tjäna några extra dollar. En del som tycker det han gjorde inte var nåt vidare alls kanske aldrig hört honom spela när han var på topp.
Han fick även ett pris för typ "årets bästa ljud" på en LP, det var Electric Ladyland. Kommer ihåg även att jag läst att han var nyskapande som producent, han byggde nog ihop Electric Ladyland-studion själv.

Vet ni föresten vem som spelade bas på studioversionen av All Along the Watchtower?

Den som spelade bas på All Along The Watchtower var Hendrix själv. Enligt rykten var inte Noel Redding i skick nog att spela bas den kvällen/natten.

Spinner vidare på denna tråd....
Hendrix var en tidig influens men hamnade ganska raskt i bakvattnet för en kille med ordets gåva = Bob Dylan.

Bland gitarrister jag gillar/blivit influerad av:

Eric Clapton = den äldre versionen av Clapton, laidback
Brian May = Dom 5 första plattorna med Queen var härliga att lyssna på.
Robbie Robertson = Ingen riktig viritous kanske men han var med och skapade historia
Ritchie Blackmore = Lekfullt och annorlunda
Jimmy Page = Ett måste om man gillar rock
Joe Walsh = Har alltid levererat oavsett James Gang eller Eagles

Finns ju en uppsjö av gitarrister där ute så listan skulle bli för lång...
Nobody sings Dylan like Dylan