Kontrollrummet

Jimi Hendrix...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Törs jag ge mig in på detta?
Nåja,
Såg Hendrix på Gröna Lund på 60-talet (förmodligen tillsammans med cykeln, alltså cykeln här på forumet, om nu inte Jimie gjorde fler uppträdanden på Grönan)

Bra och dåligt:
+ otroligt läckra licks
-  sången
-  Spela med gitarren bakom huvudet samt spela med tänderna (löjligt. Ett PR- trick?)

Ahh.. vad kul att du var där - det betyder att det nog har hänt - nuförtiden börjar man undra om man var med om allt det där som hände då. Fast jag tyckte då att det var häftigt med bakom-ryggen-spelet.
Jag hade huvudet fullt av Sgt Pepper och den nyss inköpta Are you Experienced - Red House, Manic Depression ..
Satte han eld på gitarren .. eller var det en annan spelning?
och visst hade han en gitarr som hade en form man då aldrig sett ... V-formad eller ..??


Jimpa var på Grönan 1967 och det stämmer med Srgnt Pepper men han var där även den 31 augusti 1970 är det inte mer troligt att det var då ni var där? Tyckte jag såg en cykel där ibland publiken :D

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Jimpa var på Grönan 1967 och det stämmer med Srgnt Pepper men han var där även den 31 augusti 1970 är det inte mer troligt att det var då ni var där? Tyckte jag såg en cykel där ibland publiken :D

Eko
Nope - jag är (rätt) säker på att det var på sommaren -67 eftersom JH spelade Sgt:Pepppers lonely hearts club band (låten alltså) och jag var så impad av att ha redan kunde den! Sgt Pepper släpptes väl i juni har jag för mig
Så du var där 70 - då är det nog mer troligt att det var ett eko av en cykel som stod där  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Tyvärr förstår jag inte storheten och detta snack om geniförklaring och påstående om världsrekord o dyl

Är det min fina välrdsrekordtråd du syftar på? Den som var så fin och utvecklades till något ännu värre ;-())))

Nja - ja syftade egentligen på Håkans inlägg:
Citera
Gitarrfiguren efter breaket i Purple Haze är så genialisk att det fortfarande är ett världsrekord ingen kommit i närheten av.
...som jag syftade på. Det är inget genialiskt med det, utan bara toner som har plockats ihop till en slinga, precis samma sak som många här i forumet skulle kunna göra.
Skulle vem som helst här på forumet kunnat hitta på riffen i Purple Haze? Tillåt mig småle, nu är du för en gångs skull ute och cyklar rejält.
Inte alls. Jag har inte ens någon cykel... :P
Jag skrev dessutom "många" - inte "vem som helst"... ;) Nåja - jag säger bara samma sak igen; Det är bara en samling toner som är ihopsatta till ett riff. Alla musiker skapar riff på samma sätt och det kan låta sämre - men det kan också låta bättre. Det handlar bara om tycke och smak - men om man är totalt förälskad i Hendrix, så vill man förstås inte inse att andra faktiskt kunde ha gjort samma sak...
Det är en sådan inställning jag tycker är lite tragisk. Visst kan man gilla någon speciell artist, absolut inget fel i det - men att hävda att han är det bästa som någonsin har funnits och att han aldrig någonsin kommer att bli omåkt, är bara trams. SÅ bra är ingen - och det handlar dessutom fortfarande om åsikter och inte om fakta.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är bara en samling toner som är ihopsatta till ett riff. Alla musiker skapar riff på samma sätt och det kan låta sämre - men det kan också låta bättre. Det handlar bara om tycke och smak

...att hävda att han är det bästa som någonsin har funnits och att han aldrig någonsin kommer att bli omåkt, är bara trams. Så bra är ingen - och det handlar dessutom fortfarande om åsikter och inte om fakta.

Jag kommer att tänka på andra riff som efteråt har spelats av många gitarrister eller band:

Smoke on the water       kommentar överflödig tror jag
Hog Farm                     bra övning för högerhanden
Jumping Jack Flash         kul att öva på tillsamans med Roffe som försökte lära mig 1973

Jag skulle kunna påstå att dessa riff är de bästa som någonsin skapats men inser att de kommer från en tid då jag lärde mig spela gitarr. Nyare liknande riff känner jag inte ens till, i min relativt snäva musikvärld.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
Inget av vad det jag skrivit om Jimi Hendrix här är nån skröna. Och inget har heller solkat ner hans minne. Skulle jag hålla mer er då att det är bättre att "gå tillbaka till verkligheten"? Imbecilla ideér. Jimi var en ovanlig person, det har väl funnits många som varit ovanligare ändå. Men allt som är annat än konsum och dagis har väl aldrig funnits alls enligt tex Aettan.

Det vore ju intressant att höra sanningen om Jimi Hendrix av Aettan.
Han var väl aldrig med i nåt fallskärmsflygarregemente.
Hans slog aldrig ner några tölpar som attackerade honom.?
Mer då?
Han spelade aldrig stratocaster så den modellen blev populär igen?
Det var Benny Andersson som skrev Purple Haze?

Det är inte jag som svamlat en massa skit i den här tråden. Är somliga lika "bra" insatta i annat som har med musik att göra vet jag precis hur mycket ni kan. Bra att veta för mig.


Jaha så det här det ska stå kvar men inte det jag skrev tillbaka, det blev redigerat lite lätt. Ok men då vet jag det, du kan nog stryka mig TS.

Vem fan bryr sig om ifall JH kunde slåss eller ej, herrejösses. Nä nu får det fan i mig räcka med idioti på internet, jag har annat att göra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaha så det här det ska stå kvar men inte det jag skrev tillbaka, det blev redigerat lite lätt. Ok men då vet jag det, du kan nog stryka mig TS.

Vem fan bryr sig om ifall JH kunde slåss eller ej, herrejösses. Nä nu får det fan i mig räcka med idioti på internet, jag har annat att göra.

Nä, det har du inte alls det, Aettan!  :wub:
Internet-idioti finns men du behöver inte reagera på idioti!
Du är bra på att reagera på den positiva musiken.
Inrikta dig på den - ge oss mer av ditt musikskapande.

Ville bara säga det!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det finns en bok av snubbe som jobbade som stage manager, typ, på Gröna Lund. Han berättar att Jimie Hendrix fick en snedtänding strax innan uppträndet -70. Konserten fick uppskjutas tills Jimie fick en bättre fix. Han såg mycket tärd ut. Det finns en bild där han spelar på en Gibson Flying V. Så vitt jag minns spelade Hendrix på en stratta när jag såg honom - måste då ha vart -67. Så cykeln och jag bör ha varit där tillsammans, kanske stod vi bredvid varandra, he-he.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
En liten fråga:Varför i hela Hälsingland skriver ni ''STRATTA'',när den heter Stratocaster`? :ph34r:
Altså borde det heta STRATA med ett ''T'?
Den heter ju inte Strattocaster eller hur :lol:
Och man säger ju strata,inte stratta? :( :ph34r: :angry: :lol:
Typ prata eller Kratta.......
Jag har alltid undrat...(säger IKEN med 2 STRATOR......) :P
Nå barra enn frågga i störstta allmänhett :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hejj Iken!
Vad prattar du om?  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol:
jagg prattarr omm strattor ii störstta allmänhett.... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej tacka vet jag Gibbson Less Pall
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej tacka vet jag Gibbson Less Pall
Eko

Värsta gänget!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
förstod nog inte tråden riktigt tror jag jimi var väl inte alls bra han var ju bäst eller*L*


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
förstod nog inte tråden riktigt tror jag jimi var väl inte alls bra han var ju bäst eller*L*

Den gamla tråden är väl inte lönt att väcka upp  :rolleyes: