Forum > Demolåtar
Chrome: Higher (feat. Michael och Julianna)
olofd:
Har svårt att kommentera dina alster då jag är dåligt insatt i genren.
Men detta tyckte jag:
1. Den utan Eq kändes naturligare än den med.
2. Kompressionen på mastern studsar lite känns det som.. vilket ger en lite ofokuserad ljudbild.
Vilken limiter/komp använder du?
Kanske skall testa att uppgradera då den musik är så pass komplex.
kan tipsa om Sonnox Limiter, API 2500, eller Ozone 4
3. Sången skall nog fram lite i ljudbilden.. örat går efter att vilja lyssna på sången först och främst.. om den gömmer sig där bak så blir det att man upplever låten som ofokuserad.
4. Refrängen skulle kunna lyfta ett snäpp till, antar att det gör det när en tjej kommer in.
5. i kontrast till den middiga sången i versen skulle du kunna ha en kvinnoröst på ref, med hög briljans och fin topp, ifs brukar sånt vara svårt att få fram om man inte använder neumann och neve.. men testa
6. Jobba lite med det lägre registret.. skär gitarrerna och se till att Bas och Baskagge har separata platser i det lägre registret.. den basen du har nu smetar lite.. men vet att du skall ändra den.
7. acken är snygg, kanske lit emer kompresson för att sätta dem bra?
8. Syntharna är briljanta om än väldigt mäktiga
9. Trummorna är bra och diffusa..
10. Elgitarren är bra tycker jag, kanske skall klippas ännu mer rytmiskt korrekt med fler delar så attd en hackar sig genom låten ännu mer!? en smaksak.
11. Lägg en riktig tamburin
Du Gillar att jobba med element som av naturen är svårmixade.. därför gör du jobbet väldigt svårt för dig.
men det är ju kul med utmaningar.
Kontentan av detta är att, det i grund och botten är väldigt bra såklart.. det ovan är endast de grejer som jag tänker på spontant.. men tycker inte denna mix är dålig på något sätt.. om du är osäker på den.. gör det enda nyttiga.. ta några dagars paus från den.
Emulator:
--- Citat från: olofd skrivet 17.02.2010, 14:29:18 ---Har svårt att kommentera dina alster då jag är dåligt insatt i genren.
Men detta tyckte jag:
1. Den utan Eq kändes naturligare än den med.
2. Kompressionen på mastern studsar lite känns det som.. vilket ger en lite ofokuserad ljudbild.
Vilken limiter/komp använder du?
Kanske skall testa att uppgradera då den musik är så pass komplex.
kan tipsa om Sonnox Limiter, API 2500, eller Ozone 4
3. Sången skall nog fram lite i ljudbilden.. örat går efter att vilja lyssna på sången först och främst.. om den gömmer sig där bak så blir det att man upplever låten som ofokuserad.
4. Refrängen skulle kunna lyfta ett snäpp till, antar att det gör det när en tjej kommer in.
5. i kontrast till den middiga sången i versen skulle du kunna ha en kvinnoröst på ref, med hög briljans och fin topp, ifs brukar sånt vara svårt att få fram om man inte använder neumann och neve.. men testa
6. Jobba lite med det lägre registret.. skär gitarrerna och se till att Bas och Baskagge har separata platser i det lägre registret.. den basen du har nu smetar lite.. men vet att du skall ändra den.
7. acken är snygg, kanske lit emer kompresson för att sätta dem bra?
8. Syntharna är briljanta om än väldigt mäktiga
9. Trummorna är bra och diffusa..
10. Elgitarren är bra tycker jag, kanske skall klippas ännu mer rytmiskt korrekt med fler delar så attd en hackar sig genom låten ännu mer!? en smaksak.
11. Lägg en riktig tamburin
Du Gillar att jobba med element som av naturen är svårmixade.. därför gör du jobbet väldigt svårt för dig.
men det är ju kul med utmaningar.
Kontentan av detta är att, det i grund och botten är väldigt bra såklart.. det ovan är endast de grejer som jag tänker på spontant.. men tycker inte denna mix är dålig på något sätt.. om du är osäker på den.. gör det enda nyttiga.. ta några dagars paus från den.
--- Slut citat ---
Ah! Tack för genomtänkt o bra kritik! Skall kommentera hur vi gjort/kommer göra:
1. I monitorer tycker jag bäst om mix ett, men i stereo/bilen blir det dovt. Får se över, kolla mellan monitorer och hifimaskinen antar jag. Låter det bra på bägge, är det nog bra :)
2. Mastern ja....lite svagt logic limiter bara. Är faktiskt helt outforskat område för mig. Sonnox har jag också hört gott om.
3. Sång fram, jopp.
4. Lyfta mer. Bra vox, och blaffiga stämmor kanske.
5. Får se hur nya reffesången funkar .)
6. Wernborg har meckat bas som skall in, skall se hur den beter sig.
7. labbat med kompressor, en gnutta till kanske.
8. Ja, svårigheten är ju att få något att låta overwhelming men ändå inte glufsa i sig hela ljudbilden. får nog parera hela vägen i mixen tills det är klart.
9. tack ;)
10. Wernborg har suttit och gjort klippriff som jag tycker är skitbra. Kanske ett parti med ännu mer fyrkantsvågaktig ljudbild ja? vi kan testa får vi se!
11. Ja, det vore najs, kanske man skulle skaffa lite tamburin, eggz o så, ger ju massvis.
Jobbet som du skriver blir ju svårt, men det är sån här musik som är roligt.
Skall fixa sången och ratta lite till med bland annat dina tips, så får vi se :)
tack för utförlig kritik :)
Bengan_gbg:
FLOOD FLOOD FLOOD FLOOD ....och så toppar vi med lite Depeche, U2 och Eno ;)
Skämt åsido så är det otroligt välbyggt landskap och jag anar att det är ett helvetesjobb med att mixa alla beståndsdelar till angenäm styrka och smak för alla inblandade. Det allra mest omedelbara här är att refrängsången måste fram och upp. Basta.
Annars väl snickrat, hyvlat och lirat!
Emulator:
Inte helt otippat så är flood en stor förebild, det känns skitroligt att få den referensen.
Ett riktigt hästgöra japp, minst sagt :D
Ny sång beställd även här.
Antar att refeerenserna kan vara achtung baby/zooroopa/songs of faith and devotion, som just flood producerade? :lol: Eno är mer Wernborgskt :D
Skitroligt att ljudlandskap går hem :D
Bengan_gbg:
Visst är det de plattorna som lyser igenom. Well done oavsett.
Schysst att du bara kan beställa sång sådär ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida