Forum > Demolåtar

"Odysséen"

<< < (8/11) > >>

Tantalos:

--- Citat från: Eko skrivet 08.01.2010, 19:02:19 ---
Byt: "När mödan blivit lönsam" till "När jag kan - utan skam" det tycker jag passar in väl med omgivningen. Bara ett förslag.

--- Slut citat ---

Kan vadå?  :ph34r: :blink:

Anledningen till varför jag valde ordet "lönsam" var ju just att huvudkaraktären fått för sig att man kunde åka till Amerika, jobba i någon månad och sedan återvända hem som en rik man. I själva verket fick de slita för att ens hålla sig levande. Med lite tur kunde man alltså efter några år spara ihop till en resa hem igen. Tillfällig arbetskraftsutvandring till Amerika var alltså sällan lönsamt (i alla fall inte i proportion med marknadsföringen). Ordet antyder alltså att vistelsen inte var förväntat guld och gröna skogar.
Däremot håller jag med om att ordet rent musikaliskt knappast är optimalt. Hmmm.. Nu blir det att grubbla lite.
EDIT: Efter att ha räknat på saken tror jag mig konstaterat att det är fler stavelser i motsvarande fras i första versen än i "lönsam"-frasen i andra versen. Den borde alltså inte, från ett rationellt perspektiv, kunna uppfattas som mer "intryckt" än motsvarande i första versen.

Dessutom vill jag fortfarande gärna höra ifall ni tycker att nya mixen låter bättre än förra. Jag funderar på att höja basfrekvenserna lite ytterligare..

Eddi:
Tror du får läsa din egen text så ser du hur det passar in.

Clemens:

--- Citat från: Tantalos skrivet 08.01.2010, 01:38:43 ---
--- Citat från: Clemens skrivet 07.01.2010, 22:40:16 ---Dock tycker jag mixen är alldeles för vass..hur har du skruvat här? Gillar detta! :)  /C

--- Slut citat ---

Fortfarande vass? I den senare mixen har jag höjt basen och sänkt miden (och även höjt lite marginellt bland de riktigt höga frekvenserna).
Är det alltså för mycket diskant fortfarande ska jag tolka det som? Tack för kommentaren för övrigt.

equality; Å ena sidan måste jag erkänna att jag knappast förolämpas av att bli kallad gammalmodig. Hela jag är blott en relik från en svunnen tid av en annan planet. ;)
Jag sjunger ungefär som jag talar. Det skulle kännas lite onaturligt att hålla på att försöka förändra den. Samtidigt, om jag hypotetiskt skulle låta någon annan stackare sjunga min musik tror jag likväl att jag i så fall skulle leta upp någon med ett minst lika stilenligt gammalmodigt uttryck.

Återigen, tack allesammans för att ni tagit er tid att lyssna.

--- Slut citat ---

Ja..tycker det är ett onaturligt sound på det mesta..kanske prova att referenslyssna lite på något liknande? men som sagt, låten är ju väldigt egen,  uppskattas! :) /C 

mahan:
Tjou Tantalos!
Ditt alster innehåller en enorm mängd olika typs musik så jag förstår att kommentarerna varierar från topp till tå.
Hittar mig själv lyssnande på en operett, sången sitter bra fast den kanske blir lite väl textad. Stundom känns det som om du har poppat upp låten onödigt mycket, tror låten kunde sitta bättre med en enklare komp, kanske t.om utan trummor. Ditt väl artikulerande och vibrata sångsätt e ju snyggt men passar det med rock komp frågar jag mig...
Men om du vill hålla dig till rocken, vilket icke heller är ett dåligt val, så måste du fixa mixen. Den låter nu väldigt klen och baslös och nu pratar jag om soundet. Hör ju att det finns snygga guror o gurasolon i bakgrunden men dom bara försvinner nånstans.... tyvärr.
Men hur som helst, detta är nåt som vi inte hört på KR förut, en riktig rockoperett, och jag lyfter på hatten för den!
Nu gäller det för dig att lite kolla på kommentarerna o bygga på dom snygga ideér du har! :)

h.  johan

Tantalos:

--- Citat från: mahan skrivet 08.01.2010, 21:49:30 ---Den låter nu väldigt klen och baslös och nu pratar jag om soundet

--- Slut citat ---

Ny mix; http://www.box.net/shared/cgxbv2yzxj

Jag har nu plockat fram basfrekvenserna rätt regält och har även stärkt trummorna generellt. Jag har också minskat på limiteringen för att trummornas attack inte skall klippas av så mycket. Jag hoppas att ni tycker att det är bättre, eller i alla fall mindre baslöst.

Återigen, tack allesammans för att ni tar er tid!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion