Forum > Demolåtar
"Odysséen"
Eddi:
--- Citat från: hogge skrivet 08.01.2010, 01:46:58 ---Återigen och förlåt eventuella repetetioner - detta är en heeeelt fantastisk låt, men kan Du inte sjunga den.. Hmmm... Lite mer rakt och popigt?? Vet inte hur jag ska säga, men trots att jag lyssnat måååånga gånger på denna så klarar jag inte riktigt din sångstil tyvärr.. Kanske är det jag som inte förstår, men just nu tycker jag att detta skulle kunna bli hur stort som helst, men att sångstilen begränsar dess möjligheter..
Du har ju, som man kan höra, en fantastisk röst... Men anpassa den till låten!!
--- Slut citat ---
:lol: Det är väl tur att det finns olika sångstilar Hogge. Jag gillar det, mycket teater, mycket dramatik och det bär fram historien i låten i en annan dimension.
Mixen kan jag inte säga nåt om Tant Alos - men jag tycker att det låter förfärligt bra.
robblar:
Denne låt sniker seg inn under hjernebarken og blir liggende der.
To kommentarer:
Jeg ville, hvis det var min låt (meeeget hypotetisk uttalelse;)) ha endret frasen "när mödan har blivit lön-sam" til noe som slutter på et annet enstavelsesord som rimer på "fram" (under tvil for den har jo sin sjarm...))
Synes også det muligens hadde vært bedre med noe mer "trøkk" i den første overgangen før det roer seg og går tilbake til 3/4.
Dette er selvsagt ren "synsing" fra min side. Jeg hadde gladelig solgt min sjel til djevelen om det kunne gitt meg evnen til å lage låter som dette.
Filen har funnet veien til mp3-spilleren og man venter spent på en oppfølger... :)
-Robert
Tantalos:
--- Citat från: robblar skrivet 08.01.2010, 03:21:50 ---
Jeg ville, hvis det var min låt (meeeget hypotetisk uttalelse;)) ha endret frasen "när mödan har blivit lön-sam" til noe som slutter på et annet enstavelsesord som rimer på "fram" (under tvil for den har jo sin sjarm...))
-Robert
--- Slut citat ---
Det där var det enda stället i texten där jag faktiskt kände att jag kört fast. "Lönsam" blev en sorts kompromiss för att kunna bibehålla hela hela övriga versen. Frasen är en ganska viktig del av handlingen, och som dessutom sitter ihop med föregående fraser. Jag ska fundera lite på detta.
Tack för kommentaren för övrigt. Jag uppskattar det.
Tantalos:
--- Citat från: hogge skrivet 08.01.2010, 01:46:58 ---Återigen och förlåt eventuella repetetioner - detta är en heeeelt fantastisk låt, men kan Du inte sjunga den.. Hmmm... Lite mer rakt och popigt?? Vet inte hur jag ska säga, men trots att jag lyssnat måååånga gånger på denna så klarar jag inte riktigt din sångstil tyvärr.. Kanske är det jag som inte förstår, men just nu tycker jag att detta skulle kunna bli hur stort som helst, men att sångstilen begränsar dess möjligheter..
Du har ju, som man kan höra, en fantastisk röst... Men anpassa den till låten!!
--- Slut citat ---
Jag har faktiskt grubblat lite på det där över natten. Själva essensen i låten är ju just att anknyta till en sorts visa. Jag i alla fall intalar mig att jag kan sjunga visor utan att det uppfattas som helt fel. Jag tycker själv att jag gör Bellman (på ett en oktav lägre Åkerström-vis) ganska hyffsat och jag har också svårt att tro att jag uppfattas som komisk när jag sjunger Taube. Om du tycker att min röst är för opopig för min låt är det tvärt om möjligt att jag i stället råkat göra låten för popig, om du förstår hur jag menar?
EDIT; Notera att jag inte försöker vara nonchalant eller arrogant.
Däremot är jag likväl lite hedrat att så många lyssnat på min låt. Sällan tidigare (eller rent av aldrig) har någon lyssnat på ett och samma av mina alster vid multipla tillfällen. Tack så hemskt mycket!
Eddi:
Måste säga att jag liksom Robban hakade upp mig på ordet lönsam dels för att det är helt ologiskt i sammanhanget och dels för att det trycks in - nu när jag hör att du har samma fundering så kanske man vågar föreslå en textändring:
Byt: "När mödan blivit lönsam" till "När jag kan - utan skam" det tycker jag passar in väl med omgivningen. Bara ett förslag.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida