Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Around, look around

(1/5) > >>

MaxB:
LÅTNAMN: Around, look around
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: Progressive rock music
LÅTLÄNGD: 4.33
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3

Den här låten skrev jag på 80-talet. Nu har det kommit en ny version med mellotroner som jag älskar. Tauruspedal-VSTi är också med på ett parti.

Around, look around
Music: MaxB Lyrics: MaxB

Around, look around. - Stop, your running mind
Do you know, who you are - don't you know, you are a star

Through your heart, you can shine - throughout space, from out of time
Again, try again - feel the touch, of the master

Shining light, live and love - is the tune, now and forever

Ease yourself, the love inside - let it flow, ride the tide
You're just a child, have allways been - will ever be, forever free

http://boom.shivas.se/music/MaxB_AroundLookAround_20100101b.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_AroundLookAround_20100101b.mp3[/mp3]

bjurte:
Spränga gränser eller inte,bra låt och bra spelat..
Men den där sångaren måste vara väldigt blyg :lol:
Hör han knappt alls!! ;)
Mellotroner ja... :wub:

Emulator:
Detta tyckte jag va snyggt. Tajt och bra spelat, låter proffsigt!

Synd bara att sången surar så förbannat på många toner, det tar ner något som annars skulle vara klockrent.

Har du testat melodyne?  Tonerna ligger ju riktigt nära "sina mål" så det  skulle nog knappast märkas?

Verkligen SKITBRA gjort i övrigt. Hör iof några knäpp efter första solot innan volympedal(?)gitarren kommer in i sticket.

Kul sång i ssticket, du tar verkligen ut svängarna.

Hör av dig om du vill ha någon hjälp med  att peta tonerna på plats!

din bästa?

--- Citat från: MaxB skrivet 28.12.2009, 00:03:38 --- Mellotroner gillar jag, som bekant,....

--- Slut citat ---

no shit?  :lol:

MaxB:
Tack för kommentarer Uriah och Emulator:

Jag är kanske inte blyg men har svårt att få styrka i rösten i de låga registren. De höga tonerna i andra delen är inte lätta att ta heller. Sångaren har helt enkelt fått en svår uppgift.  :P
Då alla instrument tystnar, då bara trummor och bas återstår, kan man inte gömma sig bakom en massa ljud. Men jag vill klara det utan hjälpmedel. En annan möjlighet är också att en bekants bekant kan prova att lägga sången. Det är en kvinna som har styrka och säkerhet i sin röst. Återstår att se om det blir något av det...

Tankar som kommit efter inspelningen igår kväll:

Första delen:
Måste säga att sättet basen kommer in på, är brilliant  B)
På väg till jobbet imorse vid Årstaberg hittade jag några körstämmor till första delen "Oooh la la la" samt "Aaah la la la" som jag ska ta hem och plocka in i låten.

Bryggan:
I mittenpartiet, före "All along the watchtower" (i höjd med Älvsjö) såg jag trummor och andra instrument som kan pumpa upp stämningen.

Andra delen:
Inledningen innan sången ska inte behålla den hårda volympedal-sologitarren och ska vara lite mer utdragen (gärna med försiktiga mellotronstråkmattor) och vara mer försynth. I huvudet hör jag synthljud som jag inte vet hur man skapar. Heter det arpeggio (något som upprepar sig snabbt då man håller ner en ton eller ett ackord)? Sånt vill jag ska ligga i bakgrunden även då sången kommer in.

Slutet:
Kommer nog bli mer utdraget och längre totalt. Vet inte hur slutet ska bli men även där tacksam för tips.

freddy:
Hej max.

Hade gärna hört lite mer reverb på trumman, dom känns lite torra nu mot resterande bandet som jag uppfattar som blöta. Speciellt virveln är styvt torr. Låter lite märkligt när allt det andra är blötare.

Den akustiska gitarren som kommer in är lite ostämd tyvärr, tror det är G eller H strängen, sen skulle jag vilja ha den en aning mer komprimerad, så den blir jämnare.

Sången tycker jag du inte passerat någon gräns, det är nog snarare så att du bara är ovan. Du har ju stödet på toppen och du behöver nog trycka på lite mer på botten. Jag hoppas du står upp när du sjunger?

Sjung mer i dessa höga och låga register så är jag säker på att det kommer ge sig, du kommer få mer kontroll och det kommer gå lättare.

Kör så det ryker!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion