Forum > Färdiga produktioner
Hogge - "YouTube" - Video Update 091231
hogge:
Tack för alla goa tips.. Underbart.. :wub:
Jag är inte riktigt framme än (förstår jag ju) men jag har i alla fall "filat" lite..
[mp3=200,20,0,]http://www.neldehof.se/music/YouTube.mp3[/mp3]
hogge:
--- Citat från: cykeln skrivet 20.12.2009, 12:43:23 ---Detta är en genre jag har minimala kunskaper om
Gillar bäst partiet som börjar vid 167 :wacko:
Men förstår att det är runtikring som är själva låten :D
Bra, taggtrådsljud
Tycker att sången ska upp ett snäpp - dränks lite nu
I´m gonna make it on Youtube" - Kul och Bra!
En riktig rökare du fått till här!
--- Slut citat ---
Tack Cykeln för att Du kommenterar trots att det inte är Din stil.. Tyvärr är jag själv lite dålig på det, men försöker bättra mig..
Tack för uppskattande ord!!
Emulator:
--- Citat från: hogge skrivet 20.12.2009, 13:51:49 ---
--- Citat från: Emulator skrivet 20.12.2009, 12:43:17 ---JA!
Låter skitbra, och tajt. Hör inga taktfuckups på mangelguran, vilket är en förutsättnign för att sånt här skall funka på någe vis. Låter skitbra.
Sången känns lite instängd, långt bak o dan...skulle fram lite närmare.
Testa följande kedja kanske:
En eq först. Kapa allt under säg 50-100 Hz. Ge en försiktig knuff runt 300 Hz, och höj även runt 3500-4500 Hz. mycket av karaktären sitter runt de frekvenserna.
Komprimera. jag brukar gilla att komprimera rätt mycket för att få med lite detaljer, men testa kanske mellan 4 och 8 kompressionsratio, ha allt igång o lyssna dig fram till tex. olika releastider.
Här kan man även stoppa in en liiiten tapeslammer/vintagevarmer/overdrive för att skita ner.
Efter kompressor så släng på ett delay. Inte för mycket, bara lite rymd så. Sedan eventuellt reverb.
Skär av höga frekvenser på reverbet och stäng av all pre-delay och sådant. med denna operation får du inget "reverb" utan mer en fylligare sång, ett "tjockare" efterklangsljud.
ÄR det en dub som sitter lite snett så kan du testa att fadea in den dubben, så mjukas det upp en aning.
Det enda jag saknar egentligen nu från dig är lite mer dynamik i rästen, fler olika klanger och känsla lixom.
Ja, sure. Bäst hittills!
--- Slut citat ---
Oj.. Sicken kurs jag fick här! :D
Oerhört roligt att Du lade ner så mycket energi på att hjälpa mig framåt. Det uppskattas extremt ska Du veta.. Tack!!
Tack vare detta så började jag mecka med EQ:n för första gången. Tog en stund att begripa sig på det om jag nu gjort så?), hehe.. Men jag vågade dock inte följa Dina råd till 100% eftersom det blev lite väl mycket kraxande för min smak.. Men nu vet jag inte heller om jag gjorde riktigt. Jag får helt enkelt läsa på om hur EQ:n funkar..
"Kapa allt under säg 50-100 Hz. Ge en försiktig knuff runt 300 Hz, och höj även runt 3500-4500 Hz"
Det där blir lite obegripligt för mig just nu, men jag provade i alla fall och tyckte det blev bättre..
Inte heller hittar jag någon tapeslammer/vintagevarmer/overdrive.. Men det kanske man kan leta på en på Nätet?
Resten av Dina tips kräver än mer forskning så de tipsen får jag testa efterhand.. Men jag ska skriva ut Ditt svar på papper och sen ska jag gå igenom tips för tips och försöka lära mig hur allt det där funkar..
:blink:
Kul som sjutton att Du också gillar låten.. Känner mig riktigt nöjd själv också faktiskt. T.o.m. med sången denna gång..
Men visst skulle det vara kul med lite mer dynamik i rösten - Im with You pal - men tyvärr så har jag nog inte mer än vad som redan framkommit.
:wacko:
För övrigt - är det KR det är fel på eller min dator?? Jag kan inte scrolla ner när jag skriver så jag kan inte se min text .. Någon annan med samma problem?
--- Slut citat ---
Tror det finns lite overdrive och dylikt i cubase faktiskt, kolla runt lite :)
Dynamiken kommer med övning, det är jag helt säkert på :)
Du som är gitarrsnubbe kanske kan kolla lite på min senaste version av opening speech och tycka till om gitarren? Behöver lite feedback där :)
Alatar:
Schyst låt!
Håller med de andra här: din bästa hittills.
Det svänger rikitgt skönt och jag är framförallt impad av gitarrsepelet och rhytmen/trummorna.
Och du har absolut en rock-röst! Men jag tror att du kan sjunga bättre an vad du gör nu. Tycker nämligen att du låter lite ansträngt på vissa ställen. Men om du övar så kommer det gå som på räls.
Och håller med någon tidigare skrivare att visslandet inte helt passar in. Kanske H-Mike på munspel istället? :P
Rock on! :lol:
hogge:
--- Citat från: Alatar skrivet 20.12.2009, 16:05:22 ---Schyst låt!
Håller med de andra här: din bästa hittills.
Det svänger rikitgt skönt och jag är framförallt impad av gitarrsepelet och rhytmen/trummorna.
Och du har absolut en rock-röst! Men jag tror att du kan sjunga bättre an vad du gör nu. Tycker nämligen att du låter lite ansträngt på vissa ställen. Men om du övar så kommer det gå som på räls.
Och håller med någon tidigare skrivare att visslandet inte helt passar in. Kanske H-Mike på munspel istället? :P
Rock on! :lol:
--- Slut citat ---
Tack Alatar.. Va kul det är att få så positiva meddelanden varje gång jag tittar in på KR..
Jättekul att Du också gillar låt & gitarrspel. Vad gäller sången så har Du rätt.. Bättre än såhär kan det allt bli en bra dag. Här är min hals extremt ansträngd och dessutom så avslutade jag ju nattens inspelningspass (någongång kring 07.30) med att lägga sången, och det är väl kanske inte de bästa förutsättningarna
:rolleyes:
Jag sa redan inledningsvis att sången kommer att läggas om, så det ska göras. Men halsen ska få vila lite nu..
Det är synd att Du inte gillar "visslandet".. Nu är Ni (om jag minns rätt) två som vill ha bort det.. Men jag måste säga att jag älskar den detaljen.. Men det är klart. Om allt för många säger samma sak så får jag kanske tänka om.. Men just nu sitter det säkert, som man säger på Idol..
:P
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida