Forum > Färdiga produktioner
Hogge - "YouTube" - Video Update 091231
hogge:
--- Citat från: Larsson skrivet 20.12.2009, 05:16:38 ---hej..
första partiet sitter som smäcken..vilken lycka attt få till det
andra däremot känns mer som en publik friare mera..
iaf snyggt levererat! :)
--- Slut citat ---
Tjenare Larsson & stort tack för detta.. :wub:
Jo, det kändes rätt bra när det där enkla & harmlösa gitarrliret utvecklades till detta, hehe..
Om Du har tid får Du gärna utveckla vad det är i den andra versen (jag antar att det är den Du menar?) som ger Dig "publik-frieri-upplevelsen"..
hogge:
--- Citat från: MaxB skrivet 20.12.2009, 09:55:13 ---Yes din röst har det. Då jag har lyssnat på Nordman har jag konstaterat att "den där sångaren" skulle kunna låta jättebra om han bara... om han inte lät så, ja, jag vet inte hur jag ska förklara. Nu vet jag. Om han lyssnade på hur du sjunger och försökte ta efter. Du är redan där, liksom!
--- Slut citat ---
Du är galen pöjk :P
Men tack så jättemycket.. Du är väl för go..
:wub:
Efter att ha varit tyst i mååååånga år så startade faktiskt allt med att barnen fick en karaokemaskin.. En kväll hade hela familjen en hemmagjord Idol-tävling (som de även tvingade in mig i) och vi skulle sjunga ett varsitt bidrag som de andra valt ut.. Till mig valde de Nordman och på den vägen är det...
:lol:
Emulator:
JA!
Låter skitbra, och tajt. Hör inga taktfuckups på mangelguran, vilket är en förutsättnign för att sånt här skall funka på någe vis. Låter skitbra.
Sången känns lite instängd, långt bak o dan...skulle fram lite närmare.
Testa följande kedja kanske:
En eq först. Kapa allt under säg 50-100 Hz. Ge en försiktig knuff runt 300 Hz, och höj även runt 3500-4500 Hz. mycket av karaktären sitter runt de frekvenserna.
Komprimera. jag brukar gilla att komprimera rätt mycket för att få med lite detaljer, men testa kanske mellan 4 och 8 kompressionsratio, ha allt igång o lyssna dig fram till tex. olika releastider.
Här kan man även stoppa in en liiiten tapeslammer/vintagevarmer/overdrive för att skita ner.
Efter kompressor så släng på ett delay. Inte för mycket, bara lite rymd så. Sedan eventuellt reverb.
Skär av höga frekvenser på reverbet och stäng av all pre-delay och sådant. med denna operation får du inget "reverb" utan mer en fylligare sång, ett "tjockare" efterklangsljud.
ÄR det en dub som sitter lite snett så kan du testa att fadea in den dubben, så mjukas det upp en aning.
Det enda jag saknar egentligen nu från dig är lite mer dynamik i rästen, fler olika klanger och känsla lixom.
Ja, sure. Bäst hittills!
cykeln:
Detta är en genre jag har minimala kunskaper om
Gillar bäst partiet som börjar vid 167 :wacko:
Men förstår att det är runtikring som är själva låten :D
Bra, taggtrådsljud
Tycker att sången ska upp ett snäpp - dränks lite nu
I´m gonna make it on Youtube" - Kul och Bra!
En riktig rökare du fått till här!
hogge:
--- Citat från: Emulator skrivet 20.12.2009, 12:43:17 ---JA!
Låter skitbra, och tajt. Hör inga taktfuckups på mangelguran, vilket är en förutsättnign för att sånt här skall funka på någe vis. Låter skitbra.
Sången känns lite instängd, långt bak o dan...skulle fram lite närmare.
Testa följande kedja kanske:
En eq först. Kapa allt under säg 50-100 Hz. Ge en försiktig knuff runt 300 Hz, och höj även runt 3500-4500 Hz. mycket av karaktären sitter runt de frekvenserna.
Komprimera. jag brukar gilla att komprimera rätt mycket för att få med lite detaljer, men testa kanske mellan 4 och 8 kompressionsratio, ha allt igång o lyssna dig fram till tex. olika releastider.
Här kan man även stoppa in en liiiten tapeslammer/vintagevarmer/overdrive för att skita ner.
Efter kompressor så släng på ett delay. Inte för mycket, bara lite rymd så. Sedan eventuellt reverb.
Skär av höga frekvenser på reverbet och stäng av all pre-delay och sådant. med denna operation får du inget "reverb" utan mer en fylligare sång, ett "tjockare" efterklangsljud.
ÄR det en dub som sitter lite snett så kan du testa att fadea in den dubben, så mjukas det upp en aning.
Det enda jag saknar egentligen nu från dig är lite mer dynamik i rästen, fler olika klanger och känsla lixom.
Ja, sure. Bäst hittills!
--- Slut citat ---
Oj.. Sicken kurs jag fick här! :D
Oerhört roligt att Du lade ner så mycket energi på att hjälpa mig framåt. Det uppskattas extremt ska Du veta.. Tack!!
Tack vare detta så började jag mecka med EQ:n för första gången. Tog en stund att begripa sig på det om jag nu gjort så?), hehe.. Men jag vågade dock inte följa Dina råd till 100% eftersom det blev lite väl mycket kraxande för min smak.. Men nu vet jag inte heller om jag gjorde riktigt. Jag får helt enkelt läsa på om hur EQ:n funkar..
"Kapa allt under säg 50-100 Hz. Ge en försiktig knuff runt 300 Hz, och höj även runt 3500-4500 Hz"
Det där blir lite obegripligt för mig just nu, men jag provade i alla fall och tyckte det blev bättre..
Inte heller hittar jag någon tapeslammer/vintagevarmer/overdrive.. Men det kanske man kan leta på en på Nätet?
Resten av Dina tips kräver än mer forskning så de tipsen får jag testa efterhand.. Men jag ska skriva ut Ditt svar på papper och sen ska jag gå igenom tips för tips och försöka lära mig hur allt det där funkar..
:blink:
Kul som sjutton att Du också gillar låten.. Känner mig riktigt nöjd själv också faktiskt. T.o.m. med sången denna gång..
Men visst skulle det vara kul med lite mer dynamik i rösten - Im with You pal - men tyvärr så har jag nog inte mer än vad som redan framkommit.
:wacko:
För övrigt - är det KR det är fel på eller min dator?? Jag kan inte scrolla ner när jag skriver så jag kan inte se min text .. Någon annan med samma problem?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida