Kontrollrummet

Gränslandet - Var Finns En Plats

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se

Alltså enligt mig är det helt OK att vissa kommenterar mer och vissa kommenterar mindre.
Jag själv brukar ibland kommentera mycket, ibland lite. Men jag skulle inte vilja känna mig tvungen att kommentera.
Folk på forumet är olika helt enkelt.

Det är ungefär så jag tycker också.

- Tråkigt att låttråden drog iväg till ännu en diskussion om detta heta ämne. Eller ja, det blev ju tre ämnen då  :mellow:
Jag känner ingen vidare lust att rada upp alla anledningar till att jag varit mindre aktiv på låtkommenterandet på senare tid men jobb, renovering, sång, barn, sjukdom, mycket blir det. Lite för mycket blev det faktiskt. Och då prioriterar man. Jag har dragit ner på vissa grejer för jag räcker helt enkelt inte till. Måste man känna att man ska behöva förklara sig? Jag tycker det är synd om man ska behöva känna att man kanske inte ska lägga upp fler gränslandslåtar för att det blir sånt ståhej. Om jag inte missminner mig så får man lägga upp färdiga demon. Finns inga regler skrivna när och om man får eller inte. Men det är en annan diskussion. Vi har inte direkt bumpat låtarna och tjatat om kommentarer heller, och vi har nog alltid skrivit att låten är klar men att man får ge tips,och att dom mixas vidare sen om det skulle bli aktuellt. Jag älskar att göra musik, ja sjunga då, uppskattar som tusan att lyssna på andras låtar, och slänger iväg en kommentar nu och då om än rätt sällan. Hoppas det gör mig lika välkommen som alla andra här. Show off, ja om det är att man gärna vill att ni ska få höra våra låtar som vi är så glada för så, kanske man kan kalla det så  :) Hur som helst, en gör så gott en kan, i all välmening.

Nu är det nog tack och godnatt efter en hektiskt kväll med skjuts till och från träningar, barn som inte kan somna, städa, läsa på kr, slipa och spackla (fy fan för att slipa och spackla), testa sjunga om den här låten, tvätta.. yes. Hej o hå.

Vad sägs, kan vi inte låta tråden återgå till vad den var menad för?

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker alla får kommentera i andras trådar efter ork, tid och lust. Sånt varierar och millimeterrättvisa blir bara småaktigt. Men nåt som definitivt får mig tappa lusten att feedbacka andras alster är när trådskaparen inte ens bemödar sig att svara på det jag har skrivit.  <_< B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Så då svarar jag dig med en gång, EQ :P

Jag får jobbat med låtarna på dagen i morn.
Hade haft tid i kväll om inte jag var tvungen att sitta och försvara mig hela tiden ;)
Nejdå, det var en spøk!!! Ingen kommentar please ;)

Vi hörs i morn, EQ.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol: F-n, trodde du menade allvar först! OK.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller med alla föregående talare, inklusive Freddy och Ydderf :P

Jomen, snygg låt, lyssnar inte på texten nu, men tycker det låter poppigt trevligt. Återkommer med skarpare kommentar om ni ändrar nåt längre fram :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Farligt att läsa tråden innan man postar för att kommentera låten.  :blink: Nu suddar jag i hjärnan   :wacko: :wacko::mellow:.

Sådärja.  :P Snyggt och proffsigt skrivet, spelat och sjunget, som ni skämt bort oss med. Jag gillar dom för stilen "vågade" harmonierna. De förstärker texten på ett snyggt sätt (Jag kan inte finna någon plats där inte något skaver, trycker eller drar).
Däremot drar det för mycket för mig i texten i slutet av refrängen. Stefan, jag vill ha en rad till med slutkläm efter "fjädrar kvar". Även om Ikeasängen är en jättefin bild blir det ändå lite antiklimax, för mig.
Annars inget att anmärka, mer än att nivån på det ni gör är så hög att man blir lite avtrubbad och har svårt att hitta nya superlativer... :) ;)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tusen tack Divi och Morgonte.

Glad för att ni gillar låten. Jag beklagar OTi denna tråd. Mitt fel..


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Va sjutton betyder OT?? :wacko:

För övrigt tycker jag det är en härlig låt som man bli glad av..
Går jag på IKEA är möblerna helt snea - Lysande  :lol:

Åsas sång är som vanligt alldeles fantastisk..
Så tycker i alla fall jag..
« Senast ändrad: 09.12.2009, 17:01:19 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Va sjutton betyder OT?? :wacko:



Oroväckande Tandvärk
Ost Tapas
Oroliga Telepater
Orresjö Teater
Oj Tusan
Olla Tidtagaruret
Oförklarliga Tankar

Eller som detta inlägg....Off Topic  :D


Sorry För OT.......mitt huvud tvingade mig  :unsure:


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Va sjutton betyder OT?? :wacko:



Oroväckande Tandvärk
Ost Tapas
Oroliga Telepater
Orresjö Teater
Oj Tusan
Olla Tidtagaruret
Oförklarliga Tankar

Eller som detta inlägg....Off Topic  :D


Sorry För OT.......mitt huvud tvingade mig  :unsure:


HAHA.. Humor!  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tusen takk, Hogge!
Skönt att du gillar låten :)
När jag lyssnar igjen nu, efter ett par dagars paus, så är jag fortfarande jättenöjd :)
Tycker Åsa sjunger nydelig på den här också. Lite anorlunda, men nydelig..
Men basen ska nog lägges med på nytt, med ett äkta instrument :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara en iakttagelse, men själva diskussionen tidigare kanske grundar sig just i detta faktum.

Du är jättenöjd (och det har du all rätt att vara), och då kommer nån jävel och klagar på nånting i låten :D
Iaf blir jag småirriterad när det händer, hehe...

Låt oss alla röka fredspipa och dansa lite regndansen :)

Skitkasst väder ju...

Men bra låt

/Forumpsykologen Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack snälla människor för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera!
Jag är särskilt glad för att så många säger något om texten. Jag vet ju att texten är av underordnad betydelse för en låt. Det är mer orden och hur de framförs än själva innehållet som man lägger märke till. Så jättekul att så många ändå kommenterar den!  :wub:

Emu
Tyvärr, för första gången i historien så känner jag att texten blev lite...ansträngd också, det lixom flyter inte. Högst personlig åsikt såklart, men dock en åsikt.

Din åsikt är viktig för mej! Hmm… ja kanske du har rätt. Försökte här hitta uttryck för det här att känna sig mitt emellan, att inte riktigt passa in (thats me) någonstans och att inte göra det på samma sätt jag gjort tidigare. kan ha gått fel.

Eq
"Går jag på IKEA är möblerna helt snea."    Det är tammef helt lysande.

Texten är jättebra som sagt men musiken uttrycker delvis något annat än den smådeppiga ambivalens
som Cykeln alltid så snitsigt beskriver. Musiken är liite för glad, poppigt uppåt för texten om ni fattar hur jag menar? Skulle passa med mer av typen Feeling Groovy
eller annan våryra. Kanske en vanesak men jag är inte van än efter tre lyssningar. Sedan kanske jag skulle önska nån låt med mer OPTIMISTISK text


Den textraden var jag mycket skeptisk till själv. Kom till som ett försök att hitta ett skrivsätt/uttryck som inte är mitt vanliga. När jag hör den med Freddys musik lyser den plötsligt som något ur radion! Lite schlager och - I like it!
Du har rätt jag måste försöka få ur mig någon mer opitimistisk text. Har faktiskt nyligen skickat en helt optimistisk och enkel till Åsa för påsyn - vi får se vad det blir.

Robblar
Jag gillar kötbullar m/lingon. Fritt etter Olsson: "Går JAG på IKEA är det oftast för at äta köttbullar m/ potatismos + lingon."

OK – men det rimmar inte. ”Går jag på IKEA är köttbullarna lea” får det bli i så fall.  :D

Asti
symbiosen mellan sång, musik och text fungerar inte lika bra som man blivit bortskämd med

Mea culpa – det är jag som tvingar på dem texter som är svåra att hitta en symbios med. Och värre blir det!

Wernborg
Cykeln, du brukar balansera på slak lina i dina texter tycker jag. Och det är positivt. Jag gillar när "vanliga" ord huserar i sångtexter så länge det låter snyggt. Det tycker jag är viktigt, mindre vad som sägs egentligen. Sån är jag. Tänker på IKEA och snea i denna text. Tycker tyvärr det känns ganska krystat i denna låten

Som sagt – det tyckte jag också och var nära på att ta bort den raden innan jag skickade texten. Men när jag sen hörde den med Freddys musik så blev den plötsligt helt rätt i mina öron – märkligt! Det är väl det att hela jag kan vara rätt krystad. Balansera på slak lina låter bra  - tack!

Morgonte
De förstärker texten på ett snyggt sätt (Jag kan inte finna någon plats där inte något skaver, trycker eller drar).
Däremot drar det för mycket för mig i texten i slutet av refrängen. Stefan, jag vill ha en rad till med slutkläm efter "fjädrar kvar". Även om Ikeasängen är en jättefin bild blir det ändå lite antiklimax, för mig.


Den raden är också en sån där jag försöker komma ut ur mitt vanliga sätt att skriva – kul om det inte blir helt fel!
OK jag förstår, men jag tycker att det funkar bra – det lämnar lite för en egen fundering.

Hogge
Går jag på IKEA är möblerna helt snea - Lysande   

Där ser man! Den raden igen och hur olika man uppfattar den!
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack snälla människor för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera!
Jag är särskilt glad för att så många säger något om texten. Jag vet ju att texten är av underordnad betydelse för en låt. Det är mer orden och hur de framförs än själva innehållet som man lägger märke till. Så jättekul att så många ändå kommenterar den!  :wub:



För mig är det inte riktigt så, jag tycker det är symbiosen som är viktig. Du kan ha en bra låt, en riktig hit som är kalas med en medioker text  (macarena, crazy frog etc) men en sån låt kommer aldrig at krypa en in under skinnet, aldrig få en att fastna i stirr och aldrig riktigt påverka rakt in i hjärtat.

Det kan bara en riktigt bra text göra, för är det en dålig text, så förtas hela grejen ju :)


Så, keep up the good work!




edit: ok, skitdåligt exempel, som wernborg hackade på direkt här under, men wtf, ni vet va ja menar :lol:
« Senast ändrad: 10.12.2009, 21:53:12 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citat från: Emulator link=topic=20093.msg145941#msg145941
Du kan ha en bra låt, en riktig hit som är kalas med en medioker text  (macarena, crazy frog etc) men en sån låt kommer aldrig at krypa en in under skinnet, aldrig få en att fastna i stirr och aldrig riktigt påverka rakt in i hjärtat.

Det kan bara en riktigt bra text göra, för är det en dålig text, så förtas hela grejen ju :)
Att inte Macarena eller Crazy frog tar sin in under skinnet handlar väl inte om att texten är dålig. Det hade väl aldrig gått med en bra text heller.  :lol: Jag tycker ofta att "bra" texter huserar i "dåliga" låtar. Grov generaliserat. Men som exempel, Ulf Lundell, Stefan Sundström, Bruce Springsteen bland många anses väl ha bra texter. Fast här verkar mindre fokus ha lagts på musiken.... eller nåt.

Så. Hoppas jag får på pälsen.

Svammel. Sorry för Orresjö Teater.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Lite schlager och - I like it!
Du har rätt jag måste försöka få ur mig någon mer opitimistisk text. Har faktiskt nyligen skickat en helt optimistisk och enkel till Åsa för påsyn - vi får se vad det blir.


Schlager, exakt! Jag tycker det är så fyndigt för alla vet hur det är på IKEA och det kan ju vara helt surrealistiskt utan att möblerna är snea!  :P Det blir en skön effekt i nåt alla känner igen sig i. Lite samma sak som den där "ingen vill veta var du köpt din tröja", som jag också gillar skarpt. Jag menar heller inte att texten måste vara optimistisk, bara att det musiken åtminstone vid första lyssningarna lät gladare än texten. Sedan kunde det vara kul för er CD-skivas bredd, om jag nu får ha synpunkter på det, med något som bryter av. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Ennu et OT,
men för mig består en låt av tre delar: Text, Melodi och arrangement.
Jag tycker alla är lika viktiga i dag.
När jag var yngre, brydde jag mig nästan inte om text,
men på min trettiårsdag fick jag Time Out Of Mind med Dylan.
Efter å ha hört " Not Dark Yet" från den skivan, så har jag aldrig varit den samma. :)
Jag tycker att texter ska va musikalska, självklart..
Bästa ex på det är nog Beatles.. Men dom va ju bara bäst.. :rolleyes: :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Det blir en skön effekt i nåt alla känner igen sig i. Lite samma sak som den där "ingen vill veta var du köpt din tröja", som jag också gillar skarpt. 

Håller med, fick också associationer till denna låt. Bra text.
www.alatarmusic.com