Kontrollrummet

Jocke - Vilse (!) Ny mix 091030

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
LÅTNAMN:  Vilse (?)
KOMPOSITÖR:  Jocke
INSTRUMENT: Jocke
MEDIA: mp3
TID: Oktober 2009

Gud vad jag missat mycket här. Det kan ju ta flera år att hinna ikapp... Nåväl, medans jag inte var här har jag lärt mig arbeta lite mer strukturerat med låtar. Samarbetet med Leo i http://www.catshavedreams.se/ har betytt att jag har fått rätta mig efter den struktur med vers, stick och refräng som han lagt fast i texterna. Så ibland får man koppla av med något annat.

Under en tid lyssnade jag mycket på jazz-rock eller fusion. Idag kallas det nog "Crossover" när man blandar olika stilar. Jag har nog aldrig riktigt fattat det där med stilar utan blandar friskt intryck. Förra veckan la jag lite bakgrunder för att jamma lite på mina slagverk. Tänkte att det skulle bli lite Santana över det. Jaha, nu blev det så här och jag har inte nuddat en trumma än! :) Så kan det bli om man inte har tydliga mål. Samtidigt måste man ju lyda sina impulser för att det ska bli någon känsla alls.

Så vad gör man? Förvisso tycker jag att det är en lite "kul" truddelutt men kan man utveckla den mer? Kanske finns någon mer än jag här som gillar sånt här? Har du förslag, synpunkter, idéer eller något att bidra med - dra iväg några rader! :)

/Jocke

http://privat.infocenter.org/jocke134/Musik/Jocke-Vilse(jamming).mp3
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/Musik/Jocke-Vilse(jamming).mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 01.11.2009, 15:09:37 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ett skönt jam som är helt OK redan som det är, kanske känns lite utjatat på slutet för den som lyssnar men säkert kul att spela. Om man ska gå vidare med detta får man kanske börja med att skala ner istället för att bygga på. Sedan kanske hitta fler starka melodislingor eller lägga på sång.
Nåt sånt :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jotack :D

Lite mer omväxlande trummor, kanske lite Phil Collins inspirerat kunde sitta bra och lite mer oväxling i basgången. Nu blev det lite långrandigt på slutet. I övrigt gillade jag detta. Sång? Är inte säker på att jag skulle lägga på sång här inte. Detta fick mig att tänka lite på Koinonia och dom är (var) ju superbra.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Något långrandigt kan jag instämma i annars inte så pjåkigt i sig! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
PÅ det hela taget är väl detta en trevlig trudelutt. Lite sång kanske? några rader bara att upprepa?

LYssnat i laptopen, så mixen har jag ingen aning om, men lite tankar jag fick:

Det låter lite småotajt här och var, i introt på en synth, och senare på en gitarr. Inga större grejer iof.

Introljudet på synther är i mina öron hemskt. Låter nån billig casio, sen ackordena är inte heller något favvisljud, men det är väl mer ok iaf.


Tajta till, lite sång, kanske bara scattande typ, här och var, och nya synthar, så blir detta kalasfint :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äh den här får jag inget grepp om är det syntguror alltihopa? Låter som det - inget fel i o f s men det låter som om låten har ett driv och trummorna har ett helt annat det stackar upp liksom - det blir ingen förljsamhet - ursäkta för flummigt snack här men det är så jag känner det - inget driv i drumsen kan vara en förklaring men jag tror det är mer än så nåt med basen och trummorna ihop - ja fasen vet.....?
Ingen bra kritik det här sorry....
MEN om allt hade varit i rätt driv så hade den varit bra - så det är väl därför jag kommenterar - saknar drivet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack alla för era synpunkter!

Ett skönt jam som är helt OK redan som det är, kanske känns lite utjatat på slutet för den som lyssnar men säkert kul att spela. Om man ska gå vidare med detta får man kanske börja med att skala ner istället för att bygga på. Sedan kanske hitta fler starka melodislingor eller lägga på sång.
Nåt sånt :P

Ja alltihop är ju egentligen bara variationer på samma grundtema. Skala ner som i att renodla temat men jag vill nog inte ge mig på mer bärande melodislingor, det blir liksom kaka på kaka. Själv upplever jag att det kanske skulle till något som bryter rätt radikalt mot detta för att skapa kontraster.

Jotack :D

Lite mer omväxlande trummor, kanske lite Phil Collins inspirerat kunde sitta bra och lite mer oväxling i basgången. Nu blev det lite långrandigt på slutet. I övrigt gillade jag detta. Sång? Är inte säker på att jag skulle lägga på sång här inte. Detta fick mig att tänka lite på Koinonia och dom är (var) ju superbra.

Space

Med tanke på att det är samma grundtema i fyra minuter så är väl inte trummorna så enformiga? Känner själv att det behövs "avbrott" (ja inte break då) för att skapa omväxling. Basen får jag ju skämmas för lite (som gammal bassist). men som sagt - jag vet inte vilken riktning det här ska ta!  :wub:

Något långrandigt kan jag instämma i annars inte så pjåkigt i sig! :)

Jo... För ett antal år sedan fanns band som lirade sånt här på jazz-vis dvs spelade temat på kanske 16 takter tillsammans och byttes om att sola emellanåt och det kunde hålla på en 15-20 min. Jag ser mig ju inte som någon solist utan söker ett sätt att använda det i "låtar".

PÅ det hela taget är väl detta en trevlig trudelutt. Lite sång kanske? några rader bara att upprepa?

LYssnat i laptopen, så mixen har jag ingen aning om, men lite tankar jag fick:

Det låter lite småotajt här och var, i introt på en synth, och senare på en gitarr. Inga större grejer iof.

Introljudet på synther är i mina öron hemskt. Låter nån billig casio, sen ackordena är inte heller något favvisljud, men det är väl mer ok iaf.

Tajta till, lite sång, kanske bara scattande typ, här och var, och nya synthar, så blir detta kalasfint :)

Visst är det otajt. Det finns ju en anledning till att den ligger under "ofärdiga". jag visste helt enkelt inte vad jag skulle göra mer - men det var ett jam värt att spara! Nä, det är ingen Casio - det är en Nord. Alla syntljuden är samma (nr 11) - förvisso helt "oskruvat".

Äh den här får jag inget grepp om är det syntguror alltihopa? Låter som det - inget fel i o f s men det låter som om låten har ett driv och trummorna har ett helt annat det stackar upp liksom - det blir ingen förljsamhet - ursäkta för flummigt snack här men det är så jag känner det - inget driv i drumsen kan vara en förklaring men jag tror det är mer än så nåt med basen och trummorna ihop - ja fasen vet.....?
Ingen bra kritik det här sorry....
MEN om allt hade varit i rätt driv så hade den varit bra - så det är väl därför jag kommenterar - saknar drivet.

Finns inte en syntgura nära ens. MM Axis genom en rörhög med greenbacks. Var du lugn, jag hade inte väntat mig beröm - jag behöver synpunkter och åsikter! Det där med drivet tror jag att jag har en förklaring på faktiskt - satte på "swing" innan jag mixade ner och orkade inte lyssna mer...

Tack för era åsikter och glada tillrop :) - det kan bli en ny version här eller så dyker den upp under färdiga demon... ja, vilket år som helst! ;-)

/Jocke

Edit Rättning.
« Senast ändrad: 26.10.2009, 12:37:53 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ställde ju till det på slutet ... har tagit bort "swing-pluggen" och jobbat igenom trumspåret så det ska väl sitta lite bättre nu. Lite otajt fortfarande här och var ännu men så får det vara tills jag vet hur jag ska fortsätta. Är lite rädd att jag skulle ta bort den glädje och inspiration jag upplever av att ha "fått till" detta! ;-)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Jocke!
Otroligt va detta påminner mig om det ljuva 80-talet när jag själv jobbade med liknande syntgreijer, LIKE IT!
Snygga gurariffer med ännu snyggare gurastämmor. men men... nog saknas här sång, eller nåt annat som kinde hålla intresset uppe i fyraochenhalvminut! ;)
En baddarns bra låtbörjan. Släpp den inte för lätt, sång eller annan solodel skulle lyfta detta verk till högre höjder!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack Mahan!

Känner väl också att temat funkar men att det fordras lite arr för att det inte ska bli tjatigt.  :blink:

Tyvärr missade jag större delen av 80-talet (90-talet också föresten). Jag har inte legat i koma  ^_^ men sysslade med annat då. Så jag har lite att "ta igen"!  B)

/Jocke

https://soundcloud.com/jockepocke-1