Kontrollrummet

Avslappnad - Autumn Light

gäst · 16 · 2641

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Frågade hur jag bör eller ska tänka när jag tar ut en basstämma baserad på ett antal pianoackord. Här är låten som det gäller. Det finns bas som är oerhört enkel och bitvis hyfsat falsk men det ger ett hum om vad det handlar om.

Autumn Light


"Bassträngen" -> http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=19447.msg140364


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
najs chill....jag skulle lagt basen ungefär som blåset som kommer in vid 2.20 - lite funky soul typ för att bryta av snyggt mot det softade soundet...(men det är ju min högst personliga tolkning)  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM fixar säkert en bas till detta. Ska kolla lite hemma själv, vore kul. Låter verkligen najs, modernt och coolt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Jay.

Ja vad fanken,rätt softad och skön dänga detta..Lite småjazzigt så där.Suttit och letat med basen,nåt skall jag väl kunna få till  :)

Tvekar mellan stadigt och lugnt lir,alternativt utflippat..Gör en test så får du höra..

Edit: Nja,jag tog mig nog vatten över huvudet..Suttit och gnetat i en timme och jag tycker det vill sig inte riktigt..Förmodligen mera åt Wernis träskmarker detta..Jag trivs ju bäst runt Louisiana som du vet :)
Jag försökte dock,men sorry - jag går bet :(

Mike
« Senast ändrad: 22.10.2009, 15:52:43 by Harmonica mike »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hello!

Coolt stycke... B) kanske skulle passa med en bandlös "fusionbas " till detta ? /c


Avslappnad

  • Gäst
najs chill....jag skulle lagt basen ungefär som blåset som kommer in vid 2.20 - lite funky soul typ för att bryta av snyggt mot det softade soundet...(men det är ju min högst personliga tolkning)  B)

Tack Kon-Trollet! :) Din idé är bra men mina fingrar är inte flinka, än.

HM fixar säkert en bas till detta. Ska kolla lite hemma själv, vore kul. Låter verkligen najs, modernt och coolt!

Tack Equality! :) Kul att du använder "modernt och coolt", då har jag lyckats. :)

Tjoho Jay.

Ja vad fanken,rätt softad och skön dänga detta..Lite småjazzigt så där.Suttit och letat med basen,nåt skall jag väl kunna få till  :)

Tvekar mellan stadigt och lugnt lir,alternativt utflippat..Gör en test så får du höra..

Edit: Nja,jag tog mig nog vatten över huvudet..Suttit och gnetat i en timme och jag tycker det vill sig inte riktigt..Förmodligen mera åt Wernis träskmarker detta..Jag trivs ju bäst runt Louisiana som du vet :)
Jag försökte dock,men sorry - jag går bet :(

Mike

Tack Mike! :) Det är ingen fara, tänkte lägga bas själv men lite mer vandrande än den som ligger. Som pianist hittar jag fortfarande inte tonerna bland alla banden och måste treva mig fram och det ger inte direkt något flyt...

Hello!

Coolt stycke... B) kanske skulle passa med en bandlös "fusionbas " till detta ? /c

Tack Clemens! :) Fretless är da shit. Dock råkar jag inte äga en sådan, kanske blir en mjukis istället då jag ändå har en tanke kring basfiguren.


Tack alla, fortsättning följer...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Autumn%20Light-15.mp3[/mp3]

Vad mycket härliga ackord det finns här i världen!
Jag är tacksam om jag hittar alla dur och moll-ackord.

Det låter chill men jag kommer inte på mer är att spela tonerna F Eb ungefär...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Autumn%20Light-15.mp3[/mp3]

Vad mycket härliga ackord det finns här i världen!
Jag är tacksam om jag hittar alla dur och moll-ackord.

Det låter chill men jag kommer inte på mer är att spela tonerna F Eb ungefär...


Kool MaxB, tack! :) Det är väl i princip vad jag spelar men lite mer färgrikt än så ville jag nog ha det... ;)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
kan du inte lägga upp en basfri version så man kan testa lite....som det är nu stör ju den befintliga basen rätt ordentligt...
jag har lite enkla idéer...om jag sen kan realisera dom är en annan femma....vore kul ändå att testa...


visst ja....gillar låten!!


Avslappnad

  • Gäst
kan du inte lägga upp en basfri version så man kan testa lite....som det är nu stör ju den befintliga basen rätt ordentligt...
jag har lite enkla idéer...om jag sen kan realisera dom är en annan femma....vore kul ändå att testa...


visst ja....gillar låten!!

Tack jugas! :)

You've got it -> AL-No Bass


La en ny bas själv mha det jag känner igen, klaviaturen. Ska putsa lite först, lägger ut sedan.


Avslappnad

  • Gäst
Bumpar denna då jag gärna ser att ett bas-colab kanske kan ta form...


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hej...ursäkta...det kom bort...liksom! :mellow:

jag har spelat in ett par tagningar i början på veckan...enkla grejer men som jag fick för mig skulle kunna funka...
sedan har jag inte varit tillräckligt fokuserad för att kolla hur det låter... :wacko:

men jag skulle kunna sätta mig i kväll så kanske du skulle kunna kunna få lyssna i morgon... :)

ska jag maila filerna o i så fall vart....??



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt kombinerat med lagom utflippade saker
funkjazz? med lite emus maskinverkstad
Rätt bas kan nog bära och förgylla
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Snyggt kombinerat med lagom utflippade saker
funkjazz? med lite emus maskinverkstad
Rätt bas kan nog bära och förgylla


Koolers, tack cykeln! :)

Håller med, rätt bas kan bli ultrakoolt. :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
bandlös skulle funka bäst tror jag :)
https://soundcloud.com/olajegreus