Kontrollrummet

equality - No Reason

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: No Reason
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: gubbjazz
LÅTLÄNGD: 3:23
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Tyckte jag hade nån melodi på guran och det blev till slut fjompig, lättsam Music Hall av det?  :huh: Kanske skulle vara fler instrument? Blås skulle vara kul. Körer och bättre trummor är väl det som ligger närmast efter steppskor och halmhatt alltså...  :D

Länk: No Reason
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hallå...kul att höra din nya... :)

om jag vore din producent skulle jag säga nånting i stil med - det här är en fin låt, du spelar grym gitarr och du sjunger skitbra...men det är bara du som avgör om den ska bli fjompig för den behöver inte alls va det, No Reason for that....så cut the crap...lägg tillbaks steppskorna o halmhatten i gardeorben, megafonen likaså...gör den "på riktigt" hela vägen istället...behåll gitarr o knarrig bas...lägg på ett ofjomigt vispkomp(tror jag) på träigt vintage set...kanske piano men inte så yvigt....tveksam till blås....lura hellre freddy att lägga lite go dobro....lyft ut låten från den där dammiga music hall miljön till en veranda i amerkanska södern eller mellanvästern...

men nu är ju inte jag din producent då.... ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra feedback Jugas. Man blir lätt hemmablind (-döv)  och hellre Södern än London i det här fallet, mer seriöst. Hmm... skulle nog sparkat den där producenten ändå.  :blink: Thnx man.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Mikey.

Skön små jazzig dänga här.Jag gillar allt,tycker att låt och framförandet är nästan i Lazy klass.
Lite små bluesig feeling kryddat med lite mer spännande ackords följder..Pianot riktigt bra tycker jag.Bra ljudbild också,hittar inget att såga på utan ger hela kompositionen fem solar.

Jazz on mate

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Music Hall rockar! :)

Ta på dig en stettsonhatt och lägg till en Klarinett så kommer detta att vara kalas! :)

Snyggt som vanligt, oerhört avundsjuk på dig och alla andra som klarar av melodi och text...

Möjligen att pianot skulle vara lite mer "spikigt", tror att det skulle kunna funka.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ännu en signumlåt från dig EQ. Härligt skönt gubbig. Men jag tror den skulle bli bra i en annan version också som han producenten Jugas förespråkar. En bra låt är en bra låt även i olika kläder.
Som vanligt härlig röst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Goa gubbar på KR...  :P

HM: Roligt att du tänker på Lazy. Fem solar kan behövas i den mörka evighetsvätan som råder här. OK, försöker jazza mig igenom det hela. Tack broder!

Avslappad: Inget att vara avis på där JT. Du sjunger jättebra men allt för sällan. Tänkte också på Honky Tonky pianer, i varje fall standup-piano men hittade inget bra ljud. Klarinett vore kalas om man nu ska löpa gubbfjomplinan ända ut.  :rolleyes: Bra idé!

Eko: Jag kan också tänka mig en mer "svart" version eller hur man skall uttrycka det, mer i jugas- / Ydderfstil alltså. Fina ord där Eddi. Bockar och bugar.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Farbror Gubbe diggar fett.....å klarinett skulle va grädden över pricken på moset eller vafan de heter
 B)

skulle även funka med enbart piano, träblås, ståbas å vispar ( å sjung förstås ). :)


asti

  • Gäst
Härlig spelglädje och fint sinne för harmoniföljder! Som alltid en väldigt snygg mix och välspelat.
Det enda lilla jag reagerade på var på några ställen lite "tveksamheter" eller otydligheter i pianospelet.
Du verkar inrikta dig mer på den här typen av jazz/visa/blues-karaktär numera och det gör du bra!
Skön låt som tål att avlyssnas många gånger!


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
tänkte försöka utveckla/förtydliga vad jag menar...risken är väl att jag invecklar istället :wacko:...hehe..

alltså jag är bara lite allergisk mot att man larvar till det i onödan...man kan gott behålla den jazziga stompigheten med knarrig walking bass o allt.... gitarrjobb, sång o låten i sig är så bra att det inte behövs "utanverk" som honkytonk piano o megafonsång....en dobro däremot skulle kunna lyfta låten på ett otippat sätt...det skulle kunna funka med akkesolo också....och lite kör...

gör två versioner då...en yvig honkytonkvariant med piano, klarinett o hela kitet....trumkitet ;) med splashcymbaler o allt....och så gör du en strippad verandaversion ^_^....

bra...då säger vi det!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön kommentar Jugas. Återkommer med bättre svar. Thnx.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt genomförd - bra allt!
Introt är riktigt läckert.
Låter som det skulle kunna vara en okänd standardlåt.
Tänker också Ray Davies, McCartney, John Sebastian
Kanske ingen låt som sticker ut och griper tag men mycket trevlig
och förbaskat skickligt framfört
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
visst ja, glömde säga...får också nåt slags Randy Newman vibbar....mitt i alltihop :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kon-trollet: Visst, en klassisk jazztrio vore kanske det bästa plus en klarinett då. Bara det när man gjort låten på gitarr är det svårt att inte ha med den i slutändan. Tack Trollet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
TExten känns riktigt bra, vissa fraser hajar man till av, och tänker "den va bra". Det gör man nog aldrig av mediokra texter :D

Kluven till det som sagts i tråden. Musikstilen som är postad här tillhör inte något jag normalt lyssnar på, men visst låter det det väl bra? Lite väl mycket excesser på pianot (drillarna, vet inte vad det heter) men kanske det är signum för genren.

Om du gör en annan version enligt andras synpunkter, så kunde jag tänka mig lägre tempo och bara piano. Lite mer "sångare och flygel"-stuk.

Men, låter utmärkt här :) Tycker du låter säker på rösten också, lite vingel mot något höjning i tonhöjd nånstans, men riktigt solitt (solidt?) innan :D

/klavertramparen
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Varenda pianoton är annars genomgången fram- och baklänges har godkänts av The Royal Academy for British Music Hall Preservation (RABMP)  :D Närå, men pianot kanske för svagt stundtals? Kul att det verkar funka hos dig annars! Thnx!
jugas: Min särbo spelade nån låt från Toy Story och jag uppfattade direkt att Randy Newman hade snott flera takter av min låt. Gissa om jag blev sur!?  :angry: Närå, gillar RN skarpt och han har säkert spökat i bakhuvet här. Think it's going to rain today tillhör mina absoluta favoriter. OK, jag kanske larvar mig här men måste det jämt vara så allvarligt? Tack igen, jugas!
cykeln: Det är ju själva f-n att man aldrig får till den där gränsöverskridande monumentalverket som får musikvärlden på knä och gör inte bara mig utan familj och vänner ekonomiskt oberoende för resten av livet!?  :P  Det SKA gå!  :P  Nemen den är rätt så standardmässig. Jag är ändå ganska nöjd med sticket. Kanske skulle lyfta fram det mer. Fin trio du nämner där. Tack cykeln!
Emulator: Vad roligt att du lyssnade på texten! Några grammatiska grodor måste fixas märkte ju efter plattan gått i tryck. Bra synpunkter som alltid. Jazztrio är väl en möjlighet och jugas verandastuk ett annat. Tempoändring blr nog nödvändig som du skriver. Ja, fasen rösten funkade hyffsat på denna. Kan vara tonarten. Thnx EMU!!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...alltså jag är bara lite allergisk mot att man larvar till det i onödan...

...en dobro däremot skulle kunna lyfta låten på ett otippat sätt...det skulle kunna funka med akkesolo också....och lite kör...

bra...då säger vi det!!

Efter bortåt tio lyssningar i följd har jag några synpunkter eller reflektioner:

Gillar "larvet" som Jugas skriver och det får mig efter sånginsatsen att tänka på att nu kommer nån sån där underfundig låt som Monte Pythons gjort men det faller direkt på engelska uttalet, som inte är deras. Du sjunger bra men rösten är inte så tuff som jag förväntat mig på den här låten. Vet inte hur jag ska förklara... Du sjunger bra, ingen tvekan om det men den här låten skulle tjäna på en röst med "mer stake i sig", kaxigare än nu. Skulle du prova att lägga ett sångspår efter en rejäl whiskey?

Körstämmor har nämts och jag tror det skulle vara skönt att ha på några ställen.
Sen var det det där med något instrument till. Jag hör att en rökig, dimmig, hes saxofon skulle vara underbar om den spelades lite laid back på valfritt sätt. Där kom jag att tänka på Jugas!

bra...då säger vi det!!  ;)
« Senast ändrad: 25.10.2009, 11:34:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra feedback MaxB! Jag försökte mig på nån Noel Coward-aktig engelsk, fjomp-stil från 40-talet men håller med om att uttalet inte blev det rätta. I DEN genren är det inte mycket till stake över huvud taget. Texten skulle nog också ha varit mer humoristiskt typ McCartneys Honey Pie från den vita. En mörkare Mississippi-version skulle vara nåt helt annat i mina öron. Där behövs helt annan pondus (väljer att censurera ett tänkt kraftuttryck här). Svårt med pastisch! Man får löpa linan fullt ut och inte göra några halvmessyrer tydligen. Alltid lär man sig nåt! Thnx!
Så säger vi!  ;)  :)
« Senast ändrad: 25.10.2009, 11:50:17 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra hantverk. Finfint sound.

Hittar inte mycket att såga på tekniskt sett förutom sången i slutet när du tar i lite. Det låter som du backar för långt och får med alldeles för mycket rum där.



Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktig skön låt du har fått till gillar jag! :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Var ju tvungen att se om "gubbjazz" kunde tilltala mig och ja, det kunde det. Enkelt, rent och snyggt. Det här hade pappa gillat, det var min första tanke när jag kände att jag gungade med i jazzgunget  :D

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomen denna "gubbjazz" låter ju skön, jag gillar pianoklinket. En klarinett kunde nog sitta fint som redan påpekats. Texten gillas, är väl lite gammalmodig (gubbig :huh:), men jag gillar när det rimmar och att det är flere än två rader text. Angående Randy Newman kan jag inte säga nåt men däremot kom jag stundvis att tänka på Queens "Good old fashioned lover boy"

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Visst! Skön låt! Gillar kontran helt och hållet. Min spontana tanke var att pianot kunde få bära genom hela låten - fast i så fall lite mindre yvigt när det ligger tillsammans med sången. Sången känns annars rätt i stil, men lite osäker på några små ställen.  Sen har du ju fått massor med bra förslag här i tråden. Ska bli spännande att se vilken riktning du väljer att ta låten vidare i!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
klart du får larva dig så mycket du vill :lol:...

tyckte mig bara höra kvalitéer i låten som förtjänade ett - i mina öron - bättre öde.... :rolleyes:

det viktigaste är ju att man gör vad man har lust med ...jag antar att varken du eller jag håller på med detta för att tjäna feta pengar...utan det handlar om lust....viktigt att behålla den!!!! :D


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Oerhört välspelat & sjunget.. Även jag fastnar här. Inte för att låten hamnar i min MP3:a, men tycker ändå att Du fått till nåt riktigt bra. Gillar man den här musiktypen så måste man älska detta...

---Något senare (skriver medan jag lyssnar) ---
Nu kör jag den för tredje gången, vilket är märkligt eftersom jag normalt sätt stänger av den här typen av musik efter tre sekunder..
Håller jag på att fastna i jazzträsket tro?  :P

Seriöst. Låten växer och biter sig fast på nåt vis.. Hmmm.. Måste stänga av nu. Kan ju bli beroende!

HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Snyggt lirat och snyggt arr. som man är van vid när det kommer från dig.
Jag håller nog med tidigare talare om att två versioner hade varit guld.

Skulle gärna göra en lite mer söder influerad version av denna och som någon sade ovan....saxofon. Jag ÄLSKAR sax och är rätt övertygad om att det kunde bli hur skönt som helst i denna låten.

Fast just den här versionen är nog klar och jag kör den nu för fjärde gången.   :o)

Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja riktigt bra lirat..tror minsann att allt sitter på plats..inte riktigt min genre..tråkig kommentar men
men..skulle gärna uppleva detta live  B) andra vändan nu...riktigt bra mixat, känns klar o färdig på alla vis, gillar din röst! ( gillar den ännu mer på svenska ) Skön låt!  :) /C


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra hantverk. Finfint sound.

Hittar inte mycket att såga på tekniskt sett förutom sången i slutet när du tar i lite. Det låter som du backar för långt och får med alldeles för mycket rum där.


Stämmer backade rejält. (F-n vad du hör bra!  :blink: :rolleyes:) Kanske skall skötas mer med kompressor och volymratt nästa gång. Måste ta i för kung och fosterland för att komma upp i högre omfånget.

Riktig skön låt du har fått till gillar jag! :)
Tackar, tackar!  :)

Var ju tvungen att se om "gubbjazz" kunde tilltala mig och ja, det kunde det. Enkelt, rent och snyggt. Det här hade pappa gillat, det var min första tanke när jag kände att jag gungade med i jazzgunget  :D


Min farsa också. Börjar lyssna mer och mer på hans musik...  :rolleyes:

Jomen denna "gubbjazz" låter ju skön, jag gillar pianoklinket. En klarinett kunde nog sitta fint som redan påpekats. Texten gillas, är väl lite gammalmodig (gubbig :huh:), men jag gillar när det rimmar och att det är flere än två rader text. Angående Randy Newman kan jag inte säga nåt men däremot kom jag stundvis att tänka på Queens "Good old fashioned lover boy"

Space

Gubbig text och gubbig musik gjord av en gubbe. Känns som jag lyckats.  :D Queen har tassat i dessa marker också? Ser man.  :rolleyes:

Visst! Skön låt! Gillar kontran helt och hållet. Min spontana tanke var att pianot kunde få bära genom hela låten - fast i så fall lite mindre yvigt när det ligger tillsammans med sången. Sången känns annars rätt i stil, men lite osäker på några små ställen.  Sen har du ju fått massor med bra förslag här i tråden. Ska bli spännande att se vilken riktning du väljer att ta låten vidare i!

Thnx MT och välkommen hit om jag inte har sagt det. Barpiano, kontra och sång kunde nog funka. Nån gång kanske men inte riktigt nu.

Oerhört välspelat & sjunget.. Även jag fastnar här. Inte för att låten hamnar i min MP3:a, men tycker ändå att Du fått till nåt riktigt bra. Gillar man den här musiktypen så måste man älska detta...

---Något senare (skriver medan jag lyssnar) ---
Nu kör jag den för tredje gången, vilket är märkligt eftersom jag normalt sätt stänger av den här typen av musik efter tre sekunder..
Håller jag på att fastna i jazzträsket tro?  :P

Seriöst. Låten växer och biter sig fast på nåt vis.. Hmmm.. Måste stänga av nu. Kan ju bli beroende!



Skön kommentar Hogge! Jazz är enkelt om man får tro senaste Studio-tidningen. Lite brytackord efter nån sjua och så där. Testa! Psst: Det ÄR beroendeframkallande!  B) :D

klart du får larva dig så mycket du vill :lol:...

tyckte mig bara höra kvalitéer i låten som förtjänade ett - i mina öron - bättre öde.... :rolleyes:

det viktigaste är ju att man gör vad man har lust med ...jag antar att varken du eller jag håller på med detta för att tjäna feta pengar...utan det handlar om lust....viktigt att behålla den!!!! :D

Hedrande att du kan se låten i annan (bättre) kostym men ligger det några pengar i det??



Skämtar bara. Vore kul att göra en sån verre du skisserar. Hmmm, måste lära mig slajd då antar jag.  :huh: :rolleyes:


Snyggt lirat och snyggt arr. som man är van vid när det kommer från dig.
Jag håller nog med tidigare talare om att två versioner hade varit guld.

Skulle gärna göra en lite mer söder influerad version av denna och som någon sade ovan....saxofon. Jag ÄLSKAR sax och är rätt övertygad om att det kunde bli hur skönt som helst i denna låten.

Fast just den här versionen är nog klar och jag kör den nu för fjärde gången.   :o)

Andréas

Tack Andréas! Lite klarinett a la When I'm 64 as a starter?

Ja riktigt bra lirat..tror minsann att allt sitter på plats..inte riktigt min genre..tråkig kommentar men
men..skulle gärna uppleva detta live  B) andra vändan nu...riktigt bra mixat, känns klar o färdig på alla vis, gillar din röst! ( gillar den ännu mer på svenska ) Skön låt!  :) /C

Inte helt min genre heller om jag skall vara ärlig men det var kul att trixa ihop denna. Svensk text är nog det som ligger som närmaste ändring. Tack Cl!

« Senast ändrad: 30.10.2009, 14:59:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves