Forum > Färdiga produktioner

Speedy Motors - Excuses

<< < (2/4) > >>

SYNTH:
Hemsk mix men själva låten inte alls tokigt! :)

Hemmansaegarn:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 15.09.2009, 15:06:16 ---Tjenare.

Fräsig och rockig låt!

Mixen lite odefinierbar i brist på bättre ord.Virveln ligger lite lågt i ljudbulden,sen grötar det frekvensmässigt runt området cymbaler synthar.Sången kryper också in i det området.
Lösningen,skära och lägga till frekvensmässigt för att separera de olika delarna åt.
Rätt grötigt i botten också,rätt outnyttjad mix runt 100-600hz där finns det mycket att göra för att få till en bra ljudbild i låten..Förenklat kan man säga att din mix ligger i nedre mellan registret och diskanten.

Så här hade jag gjort:

Dragit av alla effekter på allt,på master och alla separata kanaler.
Börjat med trummorna och gett baskaggen rätt register mot basen.
Fortsatt med virvel och cymbaler.
Sålunda,trummor och bas först sedan sången då den är det viktigaste i en mix tillsammans med trummor och bas - resten är kryddor och solon runt stommen.
Letat mig uppåt i frekvens kedjan och infogat de olika delarna succesivt.
Skurit/lagt till för att bibehålla den fina ljudbilden jag skapade med bas och baskagge och sång.
Utnyttjat så stor del som möjligt ur frekvens ramen som mina instrument/pålägg åstadkommer - givetvis efter att jag lagt till dragit ifrån vissa frekvenser.
Sen när mixen låter bra,då kikar jag på effekteringen.

Reverberandet/delayandet för att få hela bandet på samma scen.Panoreringar etc.. för att åstadkoma en komplett ljudbild.
Reverbet är den viktigaste effekten tycker jag.Där kan man förstöra mycket eller få upp bandet på samma scen och inbördes bestämma positionerna i djupled för alla medlemmarna.Lägger man till genomtänkt panorering på det så har man ett bra utgångsläge för att lyckas med sin mix.

Nu är ju detta mitt tillvägagångs sätt och det finns andra som förmodligen jobbar på ett annat sätt,men det funkar för mig.

Ta nu inte detta som en totalsågning,jag gillar låten och tycker att den förtjänar en bättre mix.

Rock on mate

Mike

--- Slut citat ---

Tjena Mike,

Vart lite upptagen av diverse annat...

Det är alltid kul att läsa dina initierade kommentarer.
Jag vet bara inte riktigt hur jag ska ställa mig för jag gillar en lite grötig ljudbild där allt INTE är riktigt definierbart och urskiljbart. Jag vill till viss del ha att det flyter samman. Nu säger jag INTE att detta är tipp topp mix på något sätt där jag är skitnöjd med allt för så är det definitivt inte.
Jag ska sätta mig med dina råd nån kväll och kolla vad som händer när jag använder din metodologi (fint ord va?) som säkert är bra. Frågan är bara om JAG är tillräckligt bra för att kunna använda den. Jag ska ge det ett seriöst försök i alla fall och blir det nåt som jag anser bättre lägger jag upp en nyare version.

Än en gång, Tack Mike, det är alltid kul när du lyssnar och ger råd.

Hemmansaegarn:

--- Citat från: flabb skrivet 20.09.2009, 10:54:38 ---Gillar inte ljudet på bastrumman, för komprimerat och låter inte som det hör till trumset'et
Sången påminner om Julian Cope, gillar jag, liten gnutta svengelska men inget som stör.
Annars låter det svängigt och bra, hade passat med ett stopp i låten snarare än att fade:a ut enligt min smak.

--- Slut citat ---

Hej,

Du har skrivit det där med svengelska en gång förut på en av mina alster. Är det mitt uttal eller är det texten som du menar?

Mvh // Hemmans

mahan:
Tjou Peter!
Ujujuj va packat detta låter... hela paketet lider av kompressoroverdrive! :mellow:
Så kolla genast upp mixen och släng kompressorn i diket, låten i sig själv det man kan urskilja ur mangeln låter ju snygg. Blir ju stressad av att lyssna på detta, prövat nu i tre rundor, så PLEASE Peter, släpp kompressorn och låt det dynamiska o snygga i denna låt komma fram, hela arret försvinner nu i ett tjockt täcke.
Detta skriver jag i helt positiv anda, och väntar mig en mindre komprimerad version genast! ;)
Och med mindre kompression så kommer hoppeligendom snygga stämmorna o gurorna att höras bättre.

Snygg låt med klart Irish vibes som bör ses över med ömmare touch! :)

h.  johan

Hemmansaegarn:
Sådär!

Nu är jag trött men tycker detta känns bra. Har fetat till basen och fått ett bättre tryck samt balans tycker jag själv.

Eller?

Tog bort denna mix.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion