Forum > Färdiga produktioner

Speedy Motors - Excuses

<< < (3/4) > >>

mahan:
Tjou Peter!
Innan jag laddar ner (tar typ 2 timmar med min usla mobil) så frågar jag om du släppt på kompressorn som jag nämnde i min kommentar?

h.  johan

Hemmansaegarn:

--- Citat från: mahan skrivet 22.09.2009, 00:07:57 ---Tjou Peter!
Innan jag laddar ner (tar typ 2 timmar med min usla mobil) så frågar jag om du släppt på kompressorn som jag nämnde i min kommentar?

h.  johan

--- Slut citat ---

Tjena,

Njae, det var inte kompressorn som var problemet tror jag. Jag hade tryckt volymen på trumpluggen i botten. Klantigt, men så är det när man är trött. Det är jag nu med men tror det är OK.

HA det bra // PS

Harmonica mike:
Tjenare.

Då skall vi se:

Jajamen,nu har du hittat lite botten i låten.Klart bättre! Sångljudet låter som de problem cykeln hade med sin mick kolla in denna tråd:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18982.msg137317;topicseen#new

Det "burkar" om sången,och har du inte rattat till det ljudet medvetet så har du en väg mot lösning i den tråden.

Master bussen:

Vad har du där?
Nånting lägger en diskantfilt över hela låten..Limiter eller för hård komprimering,kan också vara för högt lyft i diskanten.Lätta 4-5 decibel på ljudtrycket,tror det gör underverk för hela mixen..Allt man gör på master kanalen är oerhört känsligt,det påverkar hela mixen.Minsta korrigering med eq:n/kompressorn/limitern kan förstöra en bra mix.

Jag såg ditt svar på mina funderingar om den förra mixen.Visst,alla har sina egna ljudideal,men om kritiken är samstämmig...Mina råd är ju i all välmening då jag gillar din låt,men som sagt det är råd och behöver inte slaviskt följas.
Kanske inte alltid så lätt att mixa om man inte sysslat så mycket med det,men där kommer KR in som är en bra källa att ösa kunskap ur.

Mina två års första mixar var betydligt sämre än den sista här,så du går mot rätt håll.

Får du lust att öppna projektet,på´n igen!

Mike

Hemmansaegarn:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 22.09.2009, 11:22:19 ---Tjenare.

Då skall vi se:

Jajamen,nu har du hittat lite botten i låten.Klart bättre! Sångljudet låter som de problem cykeln hade med sin mick kolla in denna tråd:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18982.msg137317;topicseen#new

Det "burkar" om sången,och har du inte rattat till det ljudet medvetet så har du en väg mot lösning i den tråden.

Master bussen:

Vad har du där?
Nånting lägger en diskantfilt över hela låten..Limiter eller för hård komprimering,kan också vara för högt lyft i diskanten.Lätta 4-5 decibel på ljudtrycket,tror det gör underverk för hela mixen..Allt man gör på master kanalen är oerhört känsligt,det påverkar hela mixen.Minsta korrigering med eq:n/kompressorn/limitern kan förstöra en bra mix.

Jag såg ditt svar på mina funderingar om den förra mixen.Visst,alla har sina egna ljudideal,men om kritiken är samstämmig...Mina råd är ju i all välmening då jag gillar din låt,men som sagt det är råd och behöver inte slaviskt följas.
Kanske inte alltid så lätt att mixa om man inte sysslat så mycket med det,men där kommer KR in som är en bra källa att ösa kunskap ur.

Mina två års första mixar var betydligt sämre än den sista här,så du går mot rätt håll.

Får du lust att öppna projektet,på´n igen!

Mike

--- Slut citat ---

Du är för jävlig Mike!! Bra alltså. Jo jag HAR vänt miken åt fel håll, såg det igår kväll, hade inte en aning om att det gjorde skillnad. Nyinköpt sak och jag håller på att lära mig. Men valde att inte lägga om sången i nuläget eftersom jag ska fixa till texten lite. En god vän & engelsman har tittat lite på den och kommit med lite invändningar i formuleringar etc som jag måste få till. Jag lägger på ett mastering filter - Mackies nånting som kommer med Tracktion. Vet inte hur man rattar det så jag kör med det förinställda. Ska ta en titt till på det - kanske ikväll.

Och du har faktiskt stor del i äran här. Jag följde ditt råd och började med trummor, sen bas och sen sång för att fylla ut med gitarr och synth. En god Metodologi helt enkelt och du ska ha ett stort tack för det.

Om jag ska förklara mitt ljudideal så har jag mitt hjärta i punken/grungen och vet ingen låt som har bättre ljud/mix/tryck/etc än Holes "Celebrity Skin".

Än en gång, tack Mike, du är en Klippa!

Hemmansaegarn:
Happ,

En ännu nyare version av detta alster....

// Hemmans

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion