Forum > Färdiga produktioner
Speedy Motors - Excuses
Hemmansaegarn:
LÅTNAMN: Excuses
ARTIST/GRUPP: Speedy Motors
GENRE: Poprock eller är det rockpop..?
LÅTLÄNGD: 2:29
KOMPOSITÖR/PRODUCENT/MEDVERKANDE: Hemmansaegarn
INSPELNINGSÅR: sep 2009
FORMAT: mp3
Jaha, ett nytt alster som vill ha lite kritik. Skulle väl ligga på halvfärdiga demon egentligen då mixen inte är helt klar och låten eventuellt behöver ett b-tema. Men där får man ju inte det fina "bifoga" alternativet så det får bli här... och den kan ju faktiskt vara klar... eller vad tycker ni?
Ny version som dock är lite hög i mixen, men förutom det är jag rätt nöjd. Lagt ny sång och arrangerat om lite med trummorna.
En ännu nyare version med mindre kompression etc...
Harmonica mike:
Tjenare.
Fräsig och rockig låt!
Mixen lite odefinierbar i brist på bättre ord.Virveln ligger lite lågt i ljudbulden,sen grötar det frekvensmässigt runt området cymbaler synthar.Sången kryper också in i det området.
Lösningen,skära och lägga till frekvensmässigt för att separera de olika delarna åt.
Rätt grötigt i botten också,rätt outnyttjad mix runt 100-600hz där finns det mycket att göra för att få till en bra ljudbild i låten..Förenklat kan man säga att din mix ligger i nedre mellan registret och diskanten.
Så här hade jag gjort:
Dragit av alla effekter på allt,på master och alla separata kanaler.
Börjat med trummorna och gett baskaggen rätt register mot basen.
Fortsatt med virvel och cymbaler.
Sålunda,trummor och bas först sedan sången då den är det viktigaste i en mix tillsammans med trummor och bas - resten är kryddor och solon runt stommen.
Letat mig uppåt i frekvens kedjan och infogat de olika delarna succesivt.
Skurit/lagt till för att bibehålla den fina ljudbilden jag skapade med bas och baskagge och sång.
Utnyttjat så stor del som möjligt ur frekvens ramen som mina instrument/pålägg åstadkommer - givetvis efter att jag lagt till dragit ifrån vissa frekvenser.
Sen när mixen låter bra,då kikar jag på effekteringen.
Reverberandet/delayandet för att få hela bandet på samma scen.Panoreringar etc.. för att åstadkoma en komplett ljudbild.
Reverbet är den viktigaste effekten tycker jag.Där kan man förstöra mycket eller få upp bandet på samma scen och inbördes bestämma positionerna i djupled för alla medlemmarna.Lägger man till genomtänkt panorering på det så har man ett bra utgångsläge för att lyckas med sin mix.
Nu är ju detta mitt tillvägagångs sätt och det finns andra som förmodligen jobbar på ett annat sätt,men det funkar för mig.
Ta nu inte detta som en totalsågning,jag gillar låten och tycker att den förtjänar en bättre mix.
Rock on mate
Mike
Harmonica mike:
Tjenare.
Måste bara kolla var du tog vägen?
Jag skrev ju ett långt inlägg i största välvilja och har lyssnat på låten flera gånger.Du har komprimerat/limiterat ljudbilden lite för hårt på mastern,mycket av det jag skrev ovan kan försvinna om du lättar lite på komprimeringen.Prova det först och låt oss lyssna igen..
Mike
hogge:
Låter som om detta kan bli något bra så småningom, men just nu är mixen så pass grötig (hittar inget bättre uttryck) att det är svårt att höra musiken - om Du förstår vad jag menar.. Det är bara en ljudmassa..
Jag kan inte detta med mixning så jag kan inte ge några tips tyvärr.. Men H-Mike är ju ett proffs, så kör på hans rekommendationer..
flabb:
Gillar inte ljudet på bastrumman, för komprimerat och låter inte som det hör till trumset'et
Sången påminner om Julian Cope, gillar jag, liten gnutta svengelska men inget som stör.
Annars låter det svängigt och bra, hade passat med ett stopp i låten snarare än att fade:a ut enligt min smak.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida