Kontrollrummet

Kornstad & equality - Dess nyckfulla dans

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Sensommarvals ------> Dess nyckfulla dans
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: vals
LÅTLÄNGD: :01:42
KOMPOSITÖR: equality & Kornstad
PRODUCENT: Kornstad
INSPELNINGSÅR: juli 2009
FORMAT: mp3
LÄNK: Sensommarvals

Många halvfärdiga blire. Sensommar och sensommar... Högsommar är det väl ett tag till. Tyckte namnet passade. Harmonimässigt ligger den nog nära nån psalm och sticket påminner kanske nånstans om Greensleeves. Det blev vad det blev. Skulle vilja ha mer gung, trots avsaknad av trummor, kanske går att få till basspelet bättre. Borde nog skaffa bättre mickpreampar, Rödes brusar! Alltid kul med feedback om nån orkar lyssna på allt jag lägger upp här.

091026: Andréas har skrivit text och sångmelodi till denna. Jag tycker det blev jättesnyggt.



091101: Olofd har gjort en testmix: http://www.bandetspray.se/NYCK3.mp3 
[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/NYCK3.mp3[/mp3]

100124: förhoppningsvis slutgiltig mix: Dess Nyckfulla Dans 
« Senast ändrad: 25.01.2010, 00:21:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Oj vad Allsångskänsla jag fick på den. :) Mysig låt med bilder som sveper över Stockholms inlopp, där människor sitter och äter vid runda, vita bord och segelbåtarna revar seglen för kvällen. Pianot är sk*tsnyggt, diggar stenhårt!  :wub:

Lite text och en försiktig sång på detta och det är kanon! :)

Mixen kan jag inte bedöma pga lyssning i purjohögtalare...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Mikey.

Oj vilken fin liten vals,vackert som bara den.Funkar bra utan trummor.Inga sågningar härifrån,bra ljudbild och mycket snyggt lirat!

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ooops!  :o Halkade in under "färdiga demon" skulle ju in under "halkfärdiga" och inte under "färdiga". Hoppas Administradör Tsmalmbe kan flytta den.
Avslappad: Tack! Kul! Fascinerande att läsa dina associationer. Allsång låter ju kul men då skall det väl till en kraftfull refräng? Jag är oduglig på sånt.
HM: Du är minsann en baddare att hålla koll här trots vildmarksliv. Blir lite avundssjuk på det, vildmarkslivet alltså. Har sommarstugan uthyrd f n. Nog OT! Kul att du lyssnade (kikade) in och gillade (o)låten! Andra vändan, versen ville jag inte att den skulle sluta i dur men fick inte till det riktigt. Kanske gunget skulle komma med trummor eller ett annat baslir men otakt och trumlös är världens lott. Thnx again Mr Harmonica & Blues Maestro!


edit: Hittade flytta-knappen.
« Senast ändrad: 18.07.2009, 11:42:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Väldigt tjusigt.  När pianot kommer in får jag stark psalmkänsla, måste jag säga..
Hur tusan får man så bra ljud?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


asti

  • Gäst
Underbart fint! Kanonljud på både gitarr och piano och utsökt finstämt spelat!
Har du någon sångmelodi klar till detta eller följer det gitarrplocket?
Det här för tankarna till Jan Johansson, George Riedel och Rune Gustafsson!
Tror detta kan bli något alldeles extra med rätt sång och kompletterad med någon vers till och ev stick!
Ska bli intressant att följa.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..har sagt det förr...du för svensk vistradition vidare..helt i klass med Riedel och Runne Gustavsson som Asti skrev..
Superbra ljud oxå.. :) Funkar hur bra som helst instrumentalt,  men vore ju himla kul att höra en bra text och sång på denna... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mixuz: Roligt att du gillar ljudkvaliteten. Ivory vst-piano, bra Röde-mickar K2 (brusiga med nuvarande preamp tyvärr). Lite eq (high pass på gura och piano , impulsreverb och delay på de högre frekvenserna. Du får allt bättre ljud har jag hört.
asti: Kul!  :D Jag hade nog inte tänkt göra så mycket mer med denna. Möjligen några softa cymbaler. Orkar inte förlänga den eller skriva sångtext nu. Exklusiv trio du nämner. Tackar, tackar!
Clemens: Stort tack! Tycker alltid gitarr och piano krockar när jag försöker para ihop dem. Jobbade ganska hårt för att det inte skulle bli så denna gång. Roligt om det lyckades. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bruset är ett minus ja. LIka så finns lite med pianospelet som är minus. Några av utsvägningarna är lite sådär rockiga eller bluesiga. känns tokefel i detta sammanhang. Jag tycker det är mycket bättre när det är mer ackordskompo och små figurer.

Having that said, så är detta nog det stycke du gjort bäst rent musikaliskt. Bra spelat. Fina melodier, figurer och harmonier. FÖr tankarna till äldre svenska visor med rötter i folksjälen på något sätt.

Jag "hör" dov kyrkorgel bakom, vilken tyder på att även jag hör psalm. SKulle funka finfint på avslutningar etc.

Oerhört vackert. Lugna ner pianistens högerhand och låt stå. Jag tycker den är klar. sång och fullödigare arr går säkert bra, men lova att du spar en insturemental, avskalad version.


vismästarn.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Ändå tyckte jag höll igen ordentligt!  :lol: och inga blue notes  :unsure: tror jag.
Gillar ju rock och blues juh! Hamnar ju på nåt sätt alltid i det kyrkliga mer eller mindre mot min vilja.
Jättekul att du uppskattar låten som sådan. Skall försöka få till en mer stram version. 
Tack Emu för ett fint och roligt inlägg!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert vackert.

Kanske att kompet på piano och gitarr är lite för utbroderat. Tycker att melodin kommer lite i skymundan bland alla arpeggion.

Schnyggt!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernis: Tack! Håller med dig. Det ideala hade nog varit ett ensamt gitarrintro sedan en 3-4 sjungna verser med disktret piano, gitarr och bas, sedan ett intrumentalparti med lite mer broderier och då mer väldefinierat vem som solar och kompar. Kanske avsluta med sång i sista versen? Jag tycker ibland problemet med en låt som denna att jag håller för melodin för "självklar" när det kommer till inspelning och fixar och trixar alldeles för mycket runt denna. Kanske finns nån som skriver psalmverser?  :o :unsure: :huh: :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KR´s vismästare har gjort det igen. Visst blir det lite psalmlikt av nedgångarna men det är bara fint. Snickrade ett utkast till text rata eller sjung eller gör vad du vill.
När som solen lyser upp vår dag
Går det att undvika mödor ett slag
Och njuta av vad dagen kan ge
I form av kyssar, kärlek och smek

Tjärnen lockar med sitt rop och jag hör
En dag full av fiske och hopp bakom ett spö
Drömma om en framtid i frihet och fred
För alla som så innerligt behöver det


När hösten väl kommer
Med sina färgade blad
Blir det tid att minnas
Vad sommaren gav
Och glädjas denna årliga skatt
När allt var ljust till senan natt


Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!

Bara lutar mig tillbaka och njuter, absolut enormt snyggt stycke i all sin korthet.
Basen e kanske lite för framfusig så ställ den lite längre bak på scenen ;)

Jag inväntar detta med sång, bara att slå igång, med en gång! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå eq..
mycket fin låt, gillar psalm känslan i den
det är vemod utan att gå i moll, jag visste inte att röde hade egna preamps
men jag tycker bruset ger krisp åt ljudet (inte som en brusande dator,som hos en annan)
tycker det svänger bra som det är

tycker mig höra ytterligare fingerfärdighet vunnen på pianot dessutom!
tack för det stycket!

/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
KR´s vismästare har gjort det igen. Visst blir det lite psalmlikt av nedgångarna men det är bara fint. Snickrade ett utkast till text rata eller sjung eller gör vad du vill.
När som solen lyser upp vår dag
Går det att undvika mödor ett slag
Och njuta av vad dagen kan ge
I form av kyssar, kärlek och smek

Tjärnen lockar med sitt rop och jag hör
En dag full av fiske och hopp bakom ett spö
Drömma om en framtid i frihet och fred
För alla som så innerligt behöver det


När hösten väl kommer
Med sina färgade blad
Blir det tid att minnas
Vad sommaren gav
Och glädjas denna årliga skatt
När allt var ljust till senan natt


Eko



Tack för fina ord och fin text! :) Det ryktas om en psalmversknåpare i Vetlanda också. Får se var det hela landar. Du får gärna sjunga in den om du vill. Jag har redan släppt denna nu. Stort tack Eko!   :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om du har testat att sjunga den men jag hörde tydligt din röst i huvudet när jag skrev det hela. OBS det är inget jag hittar på, jag hörde verkligen hur du sjung den texten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow...

Jag hör min barndoms vårfester i skolan då man stod där i skolans pyntade festsal och sjöng "Den blomstertid" och sommarlovet väntade otåligt runt hörnet.

Ja ja ,jag vet ja att man borde ge konstruktiv kritik och allt dedär men endel låtar är bara påverkar eller rör ens känslor på nåt sätt, ja, så att det helt enkelt blir helt omöjligt att säga annat än "Wow" :wub:

h. Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan: Jag skall se över basen på denna. Sången får vänta lite... Tack mahan!
Larsson: Nej jag tar nog fel  :o det är strömförsörjningsaggregaten som är Röde. Är nog min förbaskade gamla Behringer Eurorack MX 602 A som genererar bruset. Den håller ändå på att lägga av så det kanske är värt att satsa på något bättre. Frågan är vad? Allt glappar och skrapar nu: hörlursladd, phonopluggar, volymkontroller... Jobbigt! Kul att du ser något positivt i bruset och att du gillar det lilla stycket! Thanks Mr Larsson!
Eko: Häftigt att kunna skriva så! Stort tack Ekot! Jag har inte så mycket kvar av semestern och vill förutom hinna bada testa ytterligare nån eller ett par låtidéer (hur nu det skall gå till  :huh:). Sång från min sida får nog vänta ett tag.
Krister: Oj!  :wub: Tack så hemskt mycket!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Vilken pärla jag har missat!
Ojoj så fint alltså!
Halvvägs in i låten så bestämde jag mig för att det här är en av mina eq-favoriter  :wub:

Väldigt vackert, fina harmonier, fint spelat och låten bär sig otroligt bra utan sång.

Haha, sitter bara och flinar, underbar låt!


http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Allt känns väldigt smakfullt. Bra balans mellan bas, gitarr o piano. Vill jag ha sång till, nja nä kanske, det är starkt redan som det är.
 :P :
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Försöker förvirrat hitta nåt att klaga på. Melodin bär upp alltet.

Svårt att få det att funka så med så enkla grundvalar. Och det är ovanligt att lyckas med..

Kör på Ekos idé, lite sång och en långkörare i listan. Varför inte? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tycker den är fin utan sång
synd att det är så dåligt med tvärflöjtspelare på detta forum
det hade suttit som smäcken annars

men den funkar lika bra i nuvarande utförande,en lead är mest för att göra den
mer allmän typ!

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilken pärla jag har missat!
Ojoj så fint alltså!
Halvvägs in i låten så bestämde jag mig för att det här är en av mina eq-favoriter  :wub:

Väldigt vackert, fina harmonier, fint spelat och låten bär sig otroligt bra utan sång.

Haha, sitter bara och flinar, underbar låt!





Tack Åsa! Blir glad av dina fina ord.  :wub: Inget nyskapande stycke precis men kul att du gillar't.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Finfint lirat EQ! Allt som behöver sägas är nog sagt. Hatten av!

(Halkfärdiga demos - finns det sådana med???)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Allt sitter helt rätt. Inga psalmer i mina öron. Välspelat. Vackert. Bedårande. Kan höra mig själv sjunga en melodi till detta, men det får nog vara - finns så många bra sångare här


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Allt känns väldigt smakfullt. Bra balans mellan bas, gitarr o piano. Vill jag ha sång till, nja nä kanske, det är starkt redan som det är.
 :P :

Tack Martin. Kul att det instrumentala räcker till. Får se om det blir sång.


Försöker förvirrat hitta nåt att klaga på. Melodin bär upp alltet.

Svårt att få det att funka så med så enkla grundvalar. Och det är ovanligt att lyckas med..


Kör på Ekos idé, lite sång och en långkörare i listan. Varför inte? :)

Nja, långkörare vill jag försöka undvika. Har en del annat jag vill testa innan semestern är slut. Stort tack Per!


tycker den är fin utan sång
synd att det är så dåligt med tvärflöjtspelare på detta forum
det hade suttit som smäcken annars

men den funkar lika bra i nuvarande utförande,en lead är mest för att göra den
mer allmän typ!

:)

Jag testade med "tvärflöjt" men den blev flåshurtig. Kul att du tycker den funkar så här.


Finfint lirat EQ! Allt som behöver sägas är nog sagt. Hatten av!

(Halkfärdiga demos - finns det sådana med???)

Ja just det ."Halkfärdiga" demos har halkat fel eller halkar ur väldigt snabbt.  :P Tack för lyss och skriv!


Allt sitter helt rätt. Inga psalmer i mina öron. Välspelat. Vackert. Bedårande. Kan höra mig själv sjunga en melodi till detta, men det får nog vara - finns så många bra sångare här

Jag tror igenkänningsfaktorn betyder mycket för om man gillar den eller inte. Just nu tycker jag den låter som My Bonnie is over the ocean...  :rolleyes: :P Kul att du tycker den funkar.



Tack alla som lyssnat och kommenterat! Payback-feedback - alldeles strax.  :rolleyes: :) -_-
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du har den där egenskapen som Georg Riedel har
Att kunna skriva melodier som både är enkla och direkt sjungbara
samtidigt som de har den där extra knorren i form av en utsökt mix av jazz och svensk folkmusik
En försommartext framförd av Åsas kör skulle bli en klassiker!
Ja och så är det så välspelat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fina och stora ord där cykeln! Tycker väl mest den känns som ett lån av allt möjligt. Kul att den uppskattas!
Jag har tänkt precis på den fortsättning du skisserar med undataget sensommar i s f "för". Har inte riktigt orken och inspirationen just nu.
Tack för din recension!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag fastnade direkt för denna låten när jag hörde den och blev lite förfärad när jag fick höra att den hamnat i byrålådan....   ;)
Jag kunde inte låta bli utan satte mig nu på morgonen och skrev på en text som dök upp när jag lyssnade och började skissa på en melodi.

Mikael sade ok till att lägga upp det, så jag tänkte att vi gör ett litet test i denna tråden.
Vad tror ni, skulle nåt sånt här kunna funka?

Jag sitter i stillhet på stranden
En paus för min stressade själ
Silar sankorn med handen
Beundrar dess nyckfulla dans

En flykt ifrån måsten
Som ropar i kör
Dit vågmuller dränker
Den starkaste kör
Jag fångar en känsla av frihet
Då jag åter ger livet en chans

Känn livet som växer, likt en nysprungen knopp
Det bultar, det rusar, jag fylls utav hopp
Berusad av känslor som värmer
Jag lyfter, fast jag står på land.

Jag sitter i stillhet på stranden
Det lättar den börda jag bär
Jag känner i vattnet med handen
Förförd av dess nyckfulla dans


Andréas
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Riktigt bra.. Vackert och stämningsfullt.. Allt sitter som en "smäck". Kanon helt enkelt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Fin låt med lagom längd och fin sång med lagom känsla (dvs inte överstyrd).
Känns lite som fel årstid att tänka på stränder nu kanske, men syftet med låten kanske är nått helt annat?
Ni skulle ju samplat in en bar med lite folk som skålar och mummlar lite så man får lite livekänsla, glöm inte stora applåder i slutet bara;)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
en ljuvlig liten pärla det här...sparsmakat innerlig...text som berör...

tycker inte man behöver bygga på åt nåt håll även om det lätt skulle låta sig göras...tassande trummor med visp...javisst.....kontra istället för elbas skulle väl höja ytterligare...

jo appropå bas...i min lyssning skulle man kunna sänka den...





Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för kommentarer!

Basen ja, det missade jag att fixa ju.
Skall ordna detta så att det skärs bort en litet aning i botten på mixen.

Funderade på om man kanske skulle leta rätt på ngt ljud från havet med vågor som slår mot stranden och använda som intro, men jag vet inte. Detta var menat mest som en liten inspiration till Mikael så han skulle fortsätta med låten.
Gillade den för mycket för att gå med på "byrålådan" sådär utan vidare.    ;)

Andréas

Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så det blev både text och sjung på denna - snygg voice Kornis och bra stämma som kanske ska upp lite samtidigt som basen ska ner en anings. Vem rattar är det EQ eller Kornis?
Bra colab gubbs
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se