Forum > Demolåtar

Färdigmixad (uppdaterad 070310)

<< < (6/6)

lonewind:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 12.03.2007, 13:41:24 ---Hör fortfarande ingen bas. En basgitarr som låter över 140Hz tump-tump-tump, den hörs nog. Men inget botten. Lyssnade med lurar den här gången, som oftast basar på i starkaste laget.

--- Slut citat ---

Basen är en akustisk bas mickad med en AKG perception 200. Så den sprudlar ju inte direkt med lågfrekvent bas redan från början. Jag har dock fläskat på den en del med waves maxxbass. Dessutom gick in i mastringen och höjde rätt rejält vid 100Hz vilket i mina lurar (Sennheizer HD25 SP) resulterar i en ganska skön bas. Dock precis på gränsen till överdriven. Är det bas därunder du är ute efter så kan jag nog tycka att det inte riktigt passar in i en akustisk låt att vräka på en massa runt 60Hz. Men jag är fortfarande lite av en nybörjare i ljudvärlden och är inte allvetande. Du får dock gärna förklara närmare vad det är du tycker jag missat.

tsmalmbe:
Hur mycket är spåret komprimerat? Eq borde inte vara det första verktyget på en akustisk bas (ingen bas) tycker jag. Kompressorn hämtar fram det som finns till förfogande.

lonewind:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 12.03.2007, 13:53:31 ---Hur mycket är spåret komprimerat? Eq borde inte vara det första verktyget på en akustisk bas (ingen bas) tycker jag. Kompressorn hämtar fram det som finns till förfogande.

--- Slut citat ---

Basen är mycket lätt komprimerad

EDIT:

Det blev lite väl starka toppar på vissa ställen då en akustisk bas är väldigt dynamisk. Därför valde vi att lägga en kompressor som bara höll nere de värsta topparna lite lite...

tsmalmbe:
OK, jag skulle komprimera den mycket mera, med en långsam kompressor, typ UADs LA-2A eller nåt sånt. För jag gillar inte att den thump-tumpar. Tycker att också en akustisk låt skulle må bra av ett mjukt botten.

lonewind:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 12.03.2007, 14:00:58 ---OK, jag skulle komprimera den mycket mera, med en långsam kompressor, typ UADs LA-2A eller nåt sånt. För jag gillar inte att den thump-tumpar. Tycker att också en akustisk låt skulle må bra av ett mjukt botten.

--- Slut citat ---

Ok, fast nu har vi nog hamnat på en fråga om smak. För här var både basisten och jag ense om att vi gillade det naturligare ljudet bättre. Ville vi ha en mjukare och mer komprimerad bas hade vi nog använt en elbas...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion