Kontrollrummet

Datorbeställning, vad tror ni om denna setup?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Skall köpa en ny maskin, och gick in till alina systems. SNubben före mig beställde då en dator för musikanvändning, och jag fick förljande rekommendation av butiken:

intel core i7 920
ASUS P6T Deluxe V2
Antec Sonata III
Corsair XMS 3 GB 1333 Mhz
Samsung Spinpoint 1TB 7200 rpm 32 MB SATA
Western Digital 74 Gb 10000 rpm 16 Mb
ASUS Radeon HD 4870 512 Mb

nån dvdbrännare + vista 32-bitars:   12500 kr, plus 600 för monteringen.

VAd tror ni om detta? jag är totalt nollad på området, men det verkar ju vara schyssta komponenter -kanske onödigt bra grafikkort. DEssutom skulle jag nog vilja ha XP 32bitars istället...



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ingen susning .. :huh:
köp en mack - då gör det inget att man är nollad  :D
det är och gjorde jag  ;)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
har funderat massa på mac oxo....fast fastnar lite i välja pro/imac-träsket :D

Var närmare macköp för att tag sedan, men har krupit tillbaka lite till PC av lite olika skäl, framförallt att man inte kan testa logic ett tag innan. ProTools kan jag ju lixom redan... så det får det bli även denna gång. Kanske det blir en macpro nästa sväng...

:S
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fick hem min i7 med p6t deluxe igår.
Sitter och velar vad för os jag ska köra, om jag ska ha internet på den.

Orginalfläkten bytte jag direkt till en fetare (för att slippa göra det i efterhand, är så jobbigt). Och när man tittar på dem båda så ser man klar skillnad i ljud (utan att höra den) och storlek. Den jag valde blåser bakåt mot fläkten på nordbryggan, sen vidare på fläkten på chassiet.

Ska ta en bild så får du se.
http://bildr.no/view/426601

La orginalfläkten i burken för att få en jämförelse.

Notera att den större fläkten har större fläktblad (snurrar långsamare för samma mängd luft)
Att den stora blåser bakåt  i sammarbete med den bakre chassiefläkten, mot att orginalet blåser inåt
Noter skillnaden i mängden koppar.
« Senast ändrad: 06.06.2009, 20:09:02 by Zyan »


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Jag antar att du med raptorn vill ha en snabb systemdisk? Beroende på din budget skulle jag kolla in en flash disk(SSD) istället. Googla upp lite info om SSD:s som systemdisk och du kommer nog bli frälst.
Intel verkar fortfarande(sedan de förra året lanserade sina SSD:s med egetproducerat chipset) leda marknaden för flashdiskar. En 80 gb Intel SSD går på 3000-4000 kr. Smakar det så kostar det.

Skall du spela spel är grafikkortet bra att ha ju men vill du dra ner temperaturen och ljudnivån på datorn så släng in något enklare med passiv kylning kanske?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag antar att du med raptorn vill ha en snabb systemdisk? Beroende på din budget skulle jag kolla in en flash disk(SSD) istället. Googla upp lite info om SSD:s som systemdisk och du kommer nog bli frälst.
Intel verkar fortfarande(sedan de förra året lanserade sina SSD:s med egetproducerat chipset) leda marknaden för flashdiskar. En 80 gb Intel SSD går på 3000-4000 kr. Smakar det så kostar det.

Skall du spela spel är grafikkortet bra att ha ju men vill du dra ner temperaturen och ljudnivån på datorn så släng in något enklare med passiv kylning kanske?

Det är alltid något som ändras snabbare än annat i datorutvecklingen, just nu är det hårddiskar.
Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en ssd disk nu, den kommer vara ute om ett år och de nya kommer vara bättre och billigare.

Kan säga om 3 år är det fortfarande atx motderkort som passar i burken, nätagget och dvd-spelaren fungerar fortfarande. Men det kommer vara ny hårddisk standard.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack för tips zyan :)

Som ni säger så kan man ju ha en ssd som systemdisk och det verkar funka kalas -har en polare som kör det och han är mycket nöjd.

Visst kommer de vara bättre och billigare...fast å andra sidan är det ju ingen monsterinvestering heller. Jag får fundera lite :)

Kan som kuriosa nämna att jag runt 1990 eller 91 kanske det var, köpte 800 Mb hårddisk för 4000:-

Så... allt är relativt :D 2000 extra för ett toksnabbt system är ju inte så farligt egentligen :)


Angående ljudnivån är det nog lugnt, jag planerar att ha maskinen i rummet bredvid :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Så... allt är relativt :D 2000 extra för ett toksnabbt system är ju inte så farligt egentligen :)

Visst blir allt äldre, men jag menar på att utvecklingen kommer gå lite snabbare med hårddiskar för tillfället för att allt kommer gå från mekaniska till flash.

Tänk när skärmarna gick från tjocka till platta skärmar. De rasa ju i pris och hade extrem utveckling i upplösning och responstid på något år.
Kommer bli samma sak med hårddiskar, de kommer rasa i pris och öka i prestanda och stabilitet.
Varför inte köpa en mekanisk för en 500 och sätt in de övriga tusenlapparna på någon rolig fond och njut av allt annat nytt i datorn.
Sen om ett år köper du en ssd för pengarna du sparade, när du vant dig vid datorns prestanda och får en ny uppgradering som är bättre och billigare än dom idag. Tro mig, med en i7 kommer du njuta länge.

Jag kommer definitivt köpa en ssd om ett år.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har man stora projekt så är SSD kanon. Massvis med kanaler som spelas upp utan problem.
Jag brukar ha allt mellan 30-50 kanaler så en SSD skulle vara mumma.
Köper jag ny dator så blir det SSD nu och inte sen.

Du förstår inte mitt argument. Att teknik blir billigare är inte vad jag menar, då kan man ju vänta för evigt.

Men tillbaka till optimala systemet.
Var det inte tal om att ha den som systemdisk. Då är ju fortfarande ljudfilerna på sin projekt-disk.
Måste man inte ha två diskar SSD för att få nyttan till stora projekt.

Om man bara har råd med en, vad ska man köra då. System eller projectarkivet?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm  :huh: Ja, jag får fundera.

Vore ju fint med tre diskar då, en vanlig för bulk, en SSD till systemet och ytterligare en för projekt då :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Tillräckligt  bra är väl som alltid nyckelordet. 50 spår på en vanlig hårddisk funkar utmärkt, behövs ingen SSD. Varför betala för en Ferrari när du ändå står still i kön i rusningstrafik. Och till skillnad från Ferrarin så kommer ingen SSD i världen att ragga några brudar.

Nej, ljud är ganska snällt mot datorn. Tänker du börja regigera video i HD-kvalitet, då kan vi tala om behov av prestanda!

G.