Kontrollrummet

Monitorer och MIDI-kontroller för nybörjare?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fabbe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hallå! Jag tänkte börja göra musik - eller vad man nu vill kalla det :) - på min PC och tänkte nu därför införskaffa lämplig utrustning för det, bl.a. ett par monitorer och en MIDI-controller.

Jag kommer troligen bara göra obskyr pop, electronica och industrimusik (med Cubase och diverse mjukvarusyntar/samplers). Har både FireWire- och
USB-portar på datorn och kör i dagsläget med Window Vista Ultimate (64 bit) som operativsystem.

De tips på monitorer jag fått så här långt är:
* ESI Near 05 Experience
* KRK (någon lämplig modell)
* Yamaha HS50M
* Genelec 8020 APM

Vilka av dessa monitorer skulle ni välja - och varför? Eller finns det kanske andra som skulle passa bättre?

Lutar åt att skaffa en M-AUDIO (t.ex. Oxygen 61 eller Oxygen 49) som MIDI-kontroller. Är det ett bra val?

/F


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
M-Audio som MIDI-kontroller skulle jag säga är ett bra val i din situation. Tror att både Oxygen och Keystation är helt ok. Själv har jag en M-Audio Axiom 49 som jag är mycket nöjd med.

Vet inte hur det är med sånt nu för tiden, men det kan nog vara idé att kolla upp så att de drivrutiner du behöver, fungerar i ditt 64bit-system. Innan du inhandlar.



EDIT: Kollade lite snabbt på M-Audios hemsida och alla de kontrollers som nämnts hittils i tråden har drivisar för 64bit Vista. Så där är du safe.
« Senast ändrad: 03.06.2009, 13:45:11 by ChromaWoods »


Utloggad graphit

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • i brist på programmerare...
Gällande monitorer:

Jag har 6 st esi near 05 ex, den senare varianten (finns två, kom en uppdatering för ca 1-2 år sen) samt en ESI SW10k sub.

Jag tycker att de låter helt ok för pengen. Dock pysslar jag med elektronisk musik och tycker inte att de når fram riktigt vad gäller ljudkvalitet jämfört med t.ex genelec högtalare - där är ju då preisskillnaden enorm iofs.

Hursomhelst är jag sammantaget nöjd med mina monitorer med tanke på pris. Men gå till en butik och provlyssna lite olika modeller o väg det mot din plånbok. Det är mitt tips.
Köpte mina hos JAM i närheten av Odenplan, bra service fick jag.

Köper du t.ex 2st near 05ex o den mindre suben så tycker åtminstone jag att du får mycket ljud för pengarna.

Anledningen till att jag skaffade 6st + den större suben är den att jag använder dem bl.a till ljudinstallationer.
« Senast ändrad: 09.06.2009, 11:05:45 by graphit »