Kontrollrummet

Videoredigering/musikdator

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Sen jag skaffade ny videokamera med minneskort räckte inte musikdatorn till för filmredigering av AVCHD. Eftersom musikdatorn är ett par tre år gammal och ibland inte riktigt hänger med (Cubase5) tänkte jag skaffa ny. En optimerad foto/videodator på Scandinavian Photo, skulle den fungera bra som musikdator? Mitt nuvarande ljudkort skulle jag då flytta över.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8983810

Den använder ju Vista vilket inte lär vara rekommendabelt till musik och det sägs inget om ljudnivån.


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Verkar vara en kanondator... Om du känner att du vill spara några kronor, och samtidigt försäkra dig om att du får en mycket tyst dator, ordnade jag en liten bygglista åt dig  :rolleyes:

http://pici.se/pictures/GQNURfblO.jpg

Det är ju ett alternativ iaf :) Annars tycker jag att den datorn du hittade på scandinavian foto verkar bra. Lycka till.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag tittade igenom din lista med intresse och då jag inte förstår skillnaderna på de olika komponenterna är det ju svårt att välja rätt. Vad är exempelvis skillnaden på grafikkorten (Scand. Photo) "Leadteck Geforce 9800GT Low Power Edition 512MB GDDR3, 2xDVI, HDTV, SLI,16X PCIe, with Cuda" och ditt förslag "Asus Geforce GTX 285 1GB PhysX Cuda"? Ditt förslag kostar 3950:- medans Leadteck är på 1555:- (Komplett.se) Sitter det en högljudd fläkt på den senare? Har båda stöd för två skärmar? Jag har läst KR:s Wiki och det är ju fläktlöst som gäller och jag vet inte om videoredigering i AVCHD kräver mycket av grafikkortet. När jag redigerade HDfilm från DV-band var det inga problem med Grafikkort av enklaste slag.
Processorn i7 920 som du också rekommenderar använder ju 64bitar och här kan man ju välja operativsystem XP med 64bitar