Forum > Demolåtar
Leif-En vän
Leif:
--- Citat från: stajo skrivet 23.05.2009, 12:59:58 ---jag håller inte riktigt med dig bow35 :), fast samtidigt är det väl härligt att man tolkar saker och ting olika...
"Ja, så står du här än min vän och blockerar en parad."
"Som världens bästa dåliga exempel får du stå som symbol."
tolkar jag som att det handlar om samhällets dåliga samvete. Man kan inte riktigt leva ut sin glädje men ingen tar ansvar och tag i saken så personen blir mer ett perfekt dåligt exempel...
--- Slut citat ---
Ja, det va ju det som var tanken där! Visst har alla människor ett "egenansvar", men ibland undrar jag var vår solidaritet har tagit vägen...vill kunna använda "parad" som en liknelse till samhällets stress/press och snabba utveckling och hur människor som inte hänger med blir/känner sig som ett dåligt exempel, då dem inte kan hantera normen...sen vette fan om det funkar att använda den liknelsen, men där i ligger tanken iaf.
Tack för att du tog dig tid för tolkning!
Leif:
--- Citat från: bow35 skrivet 23.05.2009, 10:57:34 ---Ok. Lite kritik på texten.
"Ja, så står du här än min vän och blockerar en parad."
Det kan jag inte se framför mig
"Som världens bästa dåliga exempel får du stå som symbol."
Kan tolkas som om det är bra att det finns "dåliga" exempel.
"Ta tag i min hand och känn hur det äntligen bränns… att det äntligen kom en vän…"
Det blir lite brist på ödmjukhet här (eller vad man ska säga) om man inte förutsätter att det som sjunger har gått igenom samma resa som den som det sjungs om har gått igenom.
Annars är texten klockren. Och då menar jag verkligen klockren.
--- Slut citat ---
hmmm tror att jag förstår din synvinkel...det är ju helt klart tolkningsbart. :) De två första har jag redan förklarat tanken bakom, men "Ta tag i min hand och känn hur det äntligen bränns… att det äntligen kom en vän…" skrev jag för att väga upp det tragiska i texten. Att "jag/vi" som medmänniska tillslut kommer och visar solidaritet och sträcker ut en hand och visar vänskap till den som känner av ensamhet och utanförskap...vet inte heller om det funkar, men där finns tanken bakom den raden med...tar gärna emot ideer på hur jag skulle kunna omformulera mig här!
Tusen tack för feedback Bow35 och resten! Med er hjälp kan det här kanske bli nåt bra tillslut! :)
Dividend:
Nu kan jag inte se första sidan men tror du vill främst ha kommentarer på "arr på sång och spel, och text" ;)
Texten är bra, nough' said :)
Sångmelodin passar också väl till texten.
Däremot spelet, kan jag tycka att jag får lite vibbar av Björn Rosenström, det är alltför frenetiskt nästan glatt för att passa till det uttryck du vill förmedla (tycker jag).
Men ackordsföljden är det inget fel på :)
Bra!
Leif:
--- Citat från: Dividend skrivet 23.05.2009, 14:17:03 ---Nu kan jag inte se första sidan men tror du vill främst ha kommentarer på "arr på sång och spel, och text" ;)
Texten är bra, nough' said :)
Sångmelodin passar också väl till texten.
Däremot spelet, kan jag tycka att jag får lite vibbar av Björn Rosenström, det är alltför frenetiskt nästan glatt för att passa till det uttryck du vill förmedla (tycker jag).
Men ackordsföljden är det inget fel på :)
Bra!
--- Slut citat ---
Gött att den tycks om...har funderat på att försöka lägga lite annat arr på guran sen...blir bara ett hejdlöst vevande nu...tror själv att det pajjar känslan en del...har funderat på att lägga lite plock och ta ner det lite på jorden. Får se vad jag kan göra av det. :)
Tusen tack ska du ha!
Ps. Björn Rosenström har jag alltid haft svårt för, så där gav du mig en rejäl veckarklocka! :D Har funderat på att det lätt kan bli likt honom då vi delar samma dialekt med...får jobba på det. ;)
Aettan:
--- Citat från: Leif skrivet 23.05.2009, 13:02:27 ---
--- Citat från: Aettan skrivet 23.05.2009, 02:16:44 ---Jag är en riktigt stor fan av liveinspelat, har gjort några själv. Min erfarenhet det är att om man lägger till en video typ väldigt enkelt med en webcam eller enklast möjliga så får man en extra dimension och det blir lättare att dubbelkolla om låten håller som den är (+ att det blir jäkla häftigt för lyssnarna).
Spontant så tycker jag låten är bra men (alltid dessa jäkla men :D) det är mycket gitarr. Låten går väl i 6/8 eller 6 på 4 hur man nu vill räkna och jag tycker att det finns utrymme för nåt slags arr för guran så det blir lite luft i det hela. Nu är det lite typ full sula från början till slut.
(En parantes och lite dejavu för mig det är att jag hajjade till när jag såg Leif min vän, trodde låten hette så. Skrev en låt en gång om en polare som hette Leif och som tragiskt nog gick bort men med engelsk text. Jag kämpade länge med att få till den men det bidde liksom inget före jag spelade in den live. Ska försöka göra en live video av den så fort jag hinner)
--- Slut citat ---
Tack för iden! Kanske går att fixa. Låter intressant...har aldrig gjort så någon gång. Antar att det blir lite pill med att synka ihop det sen, men kan tänka mig att det verkligen ökar närhet och känsla till en låt.
Bra tips även på gitarren! Ska se om jag ger den lite annat arr när/om jag spelar in den mer seriöst sen.
:) Skulle vara mycket intressant att höra din låt om Leif! Kul tillfällighet!
Tack för bra feedback!
--- Slut citat ---
Här är den
hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=6422673&q=hi
Så här kan ju en sån video se ut, typ det behöver inte vara så noga.
&fmt=18
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida