Forum > Demolåtar

Leif-En vän

(1/7) > >>

Leif:
Tjena!

Här kommer en dyster skiss på en svensk visa. Satt uppe och ugglade en natt när jag fick sug på att testa att göra något på svenska. Låten är inspelad live i min källare med en Zoom h2. Har ändast EQ:at lite på den i efterhand.

Det är en tidig skiss med lite felspelningar och oren sång på sina ställen, men det jag helst vill ha kommentarer på är om arr på sång och spel, samt text funkar här. Är väldigt obevandrad i denna genren, så all hjälp är välkommen.

Tack på förhand!

[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/En%20v%C3%A4n.skiss090522.mp3[/mp3]

Text:

En vän

Ja, så står du här än min vän. Vill du bort härifrån?
Kan du långsamt berätta för mig var du kommer ifrån?
Sådan historik, sådan hjärtlös motorik. 
En dröm om ett vackert liv på väg i tung trafik

Du har levt ett sådant ensamt liv.
Du såg aldrig på när omvärlden tog sina kliv.
Å den sorg som du inom dig bär.
Den vill ingen annan människa dela här.

Ja, så står du här än min vän och blockerar en parad.
Ett fruktat ansikte här mitt i vår vackra stad.
Som världens bästa dåliga exempel får du stå som symbol.
För här finns ingen plats för den som har hjärtat fyllt av hål.

Du har levt…

…En vän…kom min vän, kom min vän…

Ja, så står du här än min vän. Här har du ännu en vän.
Ta tag i min hand och känn hur det äntligen bränns… att det äntligen kom en vän…

Wernborg:
Tror det hade varit snyggare att tonartshöja i refrängen samtidigt med sången i stället för som nu nån takt innan.

Har en H4 själv och tycker det låter som du har tagit upp alldeles för mycket rum om det skulle kunna passera som studioinspelning. Står du långt från apparaten?

Något parti som tar ner dynamiken lite kanske?

Får lite känslan av att låten vill ha sällskap av lite fler instrument.

Bra!!

flabb:
Tyckte det var bra darr på rösten och bra låt, vet inte om tonartshöjning är relevant, tycker den är bra som den är, bra text, kanske fila lite på den, "som världens bästa dåliga exempel.." låter lite konstigt, varför inte bara "världens sämsta exempel" (om det nu var bättre)? :)

Det rasslar lite om guran i högre frekvenser men det var skiss skrev du

bow35:
Mycket tänkvärd text. Tycker du slår många spikar på huvudet. Har också som flabb problem med "bästa dåliga".

Eddi:
Bra skiss - en text som är hur flummig som helst - bara du förstår den så är det ok.
Vore kul att höra i inspelat skick.
Eko

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion