Forum > Färdiga produktioner

Asti - Brevet

<< < (13/15) > >>

asti:
Har gjort en ny version (4) helt utan trummor, men med mer akustiskt gitarrkomp för att få det lite mjukare och kanske lite mer "flyt"!
Bättre eller sämre?

equality:
Åh ja. Klart bäst utan trummor! Låten får ett lugn som den så väl behöver. Finns ändå ett gung som är precis lagom för denna genre. Det enda som inte riktigt funkar i mina öron är basen som verkar spela i dubblerad takt fortfarande. Lugnare (längre) toner där med någon "räka" är väl det som saknas? 

asti:

--- Citat från: equality skrivet 13.06.2009, 21:13:12 ---Åh ja. Klart bäst utan trummor! Låten får ett lugn som den så väl behöver. Finns ändå ett gung som är precis lagom för denna genre. Det enda som inte riktigt funkar i mina öron är basen som verkar spela i dubblerad takt fortfarande. Lugnare (längre) toner där med någon "räka" är väl det som saknas? 

--- Slut citat ---

Jag tycker också den blev bättre så här! Det kanske var därför det aldrig kändes riktigt bra med trummorna hur man än försökte!  :)
Har ändrat den akustiska gitarren i introt och lagt en ny, lugnare bas.
Tack för dina synpunkter!
/Asti

91:an:
Precis rätt, trummor med hihaten fyllde ingen funktion då dom bara distraherade. Dom spelade ju en annan låt liksom basen gör nu. Detta synkopliknande melodispel basen gör konkurrerar med gitarrens plockkomp. Låt basen i stort sett spela lång grundton på första takten till nästa ackordbyte. Det blir en stadig grund där plockkompet kan leka fritt över. Nu känns det som att basisten inte kan rätta sej in i låten och hålla fingrarna i styr utan vill också vara med i första ledet och leka i melodi och rytm.
Vill upprepa det igen - kanonlåt med dito sång!

asti:

--- Citat från: 91:an skrivet 14.06.2009, 11:25:24 ---Precis rätt, trummor med hihaten fyllde ingen funktion då dom bara distraherade. Dom spelade ju en annan låt liksom basen gör nu. Detta synkopliknande melodispel basen gör konkurrerar med gitarrens plockkomp. Låt basen i stort sett spela lång grundton på första takten till nästa ackordbyte. Det blir en stadig grund där plockkompet kan leka fritt över. Nu känns det som att basisten inte kan rätta sej in i låten och hålla fingrarna i styr utan vill också vara med i första ledet och leka i melodi och rytm.
Vill upprepa det igen - kanonlåt med dito sång!

--- Slut citat ---
Tyckte jag tog ner basen till ett minimum i sista versionen. Men i dom instrumentala partierna vill jag att den ska vara mer aktiv och samspela med cello-spelet för att få lite puls där.
Menar du att du tycker basen ska vara enbart grundtoner rätt igenom hela låten? Tror det blir lite enformigt...?
Roligt att du gillar låten! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion