Kontrollrummet

Asti - Brevet

gäst · 73 · 13628

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Text om ett fiktivt brev från en gammal vän, som har det svårt av någon anledning.

Får anse den klar nu! Blev en version helt utan trummor. Tack än en gång HM för ditt försök med detta, men jag tror det ska vara så här!

Låtnamn: Brevet
Artist: Asti
Genre: Singer/songwriter
Låtlängd: 4:16
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev. medverkande: -
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Text:

Brevet

Jag läser dina tankar förmedlat i ett brev
Funderar över innebörden i orden som du skrev
Det är svårt att helt ta till sig, svårt att helt förstå
Den bitterhet du känner - hur dåligt man kan må

Jag tror att du behöver någon i ditt liv,
som får dig att se saker ur ett annat perspektiv
Som hjälper dig besegra demonerna i dig
Någon som förstår dig, nå´n annan än mig

Jag minns när vi var unga, den bilden lever kvar
Hur nyfiken på livet och förväntansfull du var
Allt detta har förvandlats till ångest och misär
Vad är det som har hänt dig, som gjort dig så här?

Jag har inga råd att ge dig hur gärna jag än vill
Jag kanske bara sårar dig så jag tiger still
Men säg till om du vill ha mig som sällskap och som vän
Du betyder mycket för mig och jag håller av dig än
« Senast ändrad: 15.04.2011, 17:01:47 by asti »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok brevet var fiktivt men vännen var äkta vara då...?
Underbar låt Asti - det är ju texten som är låten så egentligen behöver man inte ha synpunkter på själva låten egentligen - den är väl inte den mest varierande men det tycker jag inte gör något alls. Baskaggen går fram liiiite för mycket - körerna är fantastiska. Jag köper den med hull och hår.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Funkar bra tycker jag.

Det enda jag reagerar på är hihaten som känns för påträngande och onödigt temposökande på nåt sätt. Kanske räcker det att slå den på 2 och 4. Lite grand som att låten inte är säker på om det är en ballad eller snabb låt.

Bra jobbat!!


asti

  • Gäst
Ok brevet var fiktivt men vännen var äkta vara då...?
Underbar låt Asti - det är ju texten som är låten så egentligen behöver man inte ha synpunkter på själva låten egentligen - den är väl inte den mest varierande men det tycker jag inte gör något alls. Baskaggen går fram liiiite för mycket - körerna är fantastiska. Jag köper den med hull och hår.
Eko

Nej, vännen var väl också fiktiv! Hade hoppats att låten inte enbart var texten, men det kanske upplevs så! Ville göra musiken riktigt basic, för att ge utrymme åt sången, men det kanske blir för enahanda!? Ska kolla baskaggen! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Funkar bra tycker jag.

Det enda jag reagerar på är hihaten som känns för påträngande och onödigt temposökande på nåt sätt. Kanske räcker det att slå den på 2 och 4. Lite gransom att låten inte är säker på om det är en ballad eller snabb låt.

Bra jobbat!!

OK, ska kolla det! Tack för lyssnig och kommentar!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Asti!

Det här gillar jag! Tycker alltid att du lyckas så bra med att förmedla känsla i de ord du sjunger! Jag hör ju texten, men det är lättare att hänga med om du lägger upp den här ihop med låten ( är inne i en skriva-svenksk-låt-period nu, så all inspiration är välkommen). Gillar hur du skriver dina texter. Bra känsla. Tror att arret ligger bra såhär...möjligtvis något annat som fyller ut, men jag får återkomma om det isf. Ljudet har jag ingen riktig koll på eftersom jag lyssnar i dålig högtalare på jobbet nu...gött jobbat, allt som allt tycker jag!

Tack för den fina låten!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


asti

  • Gäst
Tjena Asti!

Det här gillar jag! Tycker alltid att du lyckas så bra med att förmedla känsla i de ord du sjunger! Jag hör ju texten, men det är lättare att hänga med om du lägger upp den här ihop med låten ( är inne i en skriva-svenksk-låt-period nu, så all inspiration är välkommen). Gillar hur du skriver dina texter. Bra känsla. Tror att arret ligger bra såhär...möjligtvis något annat som fyller ut, men jag får återkomma om det isf. Ljudet har jag ingen riktig koll på eftersom jag lyssnar i dålig högtalare på jobbet nu...gött jobbat, allt som allt tycker jag!

Tack för den fina låten!

Roligt att du gillar låten! Tänkte lägga upp texten när den flyttas till Färdiga demon, men det är ju lika bra att ta det här!
Ville att det skulle vara ett enkelt arr och inga "konstiga" harmonigångar och så gillar jag tonen i elpianot!  :)
Har funderat på att plocka bort elgitarren, den gör nog varken till eller från......?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snygga körer och snyggt arr. Låten är väl inte min kopp te, tror jag. Känns lite för seg så gillar hihaten :)
Jag skall låta den gå ett par gånger i listan iaf och se om den växer :) Händer ju ibland.
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Snygga körer och snyggt arr. Låten är väl inte min kopp te, tror jag. Känns lite för seg så gillar hihaten :)
Jag skall låta den gå ett par gånger i listan iaf och se om den växer :) Händer ju ibland.

Om inte annat så kanske den gör dig lite dystrare!  :)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
jättebra låt..  jag tycker inte du ska ändra någonting..  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Jag måste erkänna att jag inte lyssnade på låten så mycket som jag försökte sätta mig in i hur du tänker (p.g.a. texten).


asti

  • Gäst
jättebra låt..  jag tycker inte du ska ändra någonting..  :)
Kul att du tycker det! Jag ska nog försöka göra något åt trummorna i alla fall och ev göra om sången. Får se om det kommer in fler synpunkter!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag måste erkänna att jag inte lyssnade på låten så mycket som jag försökte sätta mig in i hur du tänker (p.g.a. texten).
Menar du att den var svårbegriplig, inkonsekvent, osympatisk,.............eller vad?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har ingen aning om hur jag ställer mig till detta alster  :blink:

Först känns stråkarret helt fel, men efter ett tag så faller man in i lunken och,,tja, det passar nog.


jag tror....att jag tycker det låter färdigt såhär :)  Skön låt helt klart när man vant sig !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Måste säga lite osympatisk. Men på samma gång rak och ärlig. Som om läsaren av brevet bevakar sina egna intressen först.


asti

  • Gäst
jag har ingen aning om hur jag ställer mig till detta alster  :blink:

Först känns stråkarret helt fel, men efter ett tag så faller man in i lunken och,,tja, det passar nog.


jag tror....att jag tycker det låter färdigt såhär :)  Skön låt helt klart när man vant sig !
Själv gillar jag stråkarret, så det tänker jag behålla! Hoppas du vant dig nu då!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Måste säga lite osympatisk. Men på samma gång rak och ärlig. Som om läsaren av brevet bevakar sina egna intressen först.
Har lite svårt att kommentera det. Ge gärna exempel på vad du tolkar som "bevakar sina egna intressen först"!
Kanske ska tillägga att brevet och texten är fiktiva, men tanken med texten var inte att skildra en osympatisk persons funderingar om en vän i knipa.
Vore intressant att veta vilka formuleringar du avser eller om det ett allmänt intryck av hela texten.
/Asti


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Inte mycket att säga om detta. Snyggt arrangemang. Lysande text och mycket väl genomfört. Möjligen lite vassa ess i sången på något ställe. Snygga stråkar och bra körer. I stort sett helgjutet.  :)

edit: dessutom kände jag mig faktiskt berörd vilket jag inte gör sådär ofta så stort + för det.  :)


asti

  • Gäst
Inte mycket att säga om detta. Snyggt arrangemang. Lysande text och mycket väl genomfört. Möjligen lite vassa ess i sången på något ställe. Snygga stråkar och bra körer. I stort sett helgjutet.  :)

edit: dessutom kände jag mig faktiskt berörd vilket jag inte gör sådär ofta så stort + för det.  :)

Känns verkligen skönt när man får sådana här reaktioner på en låt! Lyckas man dessutom beröra med texten kan man inte begära mycket mer!
Ska kolla det här med essen. Använder visserligen en de-esser, men den kanske var "snålt" ställd.
Stort tack!
/Asti


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
"Jag tror du behöver någon i ditt liv... ...nå'n annan en mig" Hur skall man kunna skaffa sig nå'n i sitt liv om man är i knipa och mår dåligt? Ett så'nt råd hjälper ju inte den som är i knipa och mår dåligt. När jag säger att det känns som läsaren av brevet bevakar sina egna intressen så menar jag att han på nå't sett sopar rent framför sin egen port i mina öron. Tycker inte det är rätt eller fel att göra det. Det är bara en observation jag gör. (En subjektiv sådan dessutom)  Alla har vi behov  :D


asti

  • Gäst
"Jag tror du behöver någon i ditt liv... ...nå'n annan en mig" Hur skall man kunna skaffa sig nå'n i sitt liv om man är i knipa och mår dåligt? Ett så'nt råd hjälper ju inte den som är i knipa och mår dåligt. När jag säger att det känns som läsaren av brevet bevakar sina egna intressen så menar jag att han på nå't sett sopar rent framför sin egen port i mina öron. Tycker inte det är rätt eller fel att göra det. Det är bara en observation jag gör. (En subjektiv sådan dessutom)  Alla har vi behov  :D
Ska försöka förklara idén jag hade när jag skrev texten!
Jag tänker mig någon som läser ett brev från en god vän sedan förr, men som inte träffats på länge och som har svårt att ta till sig bitterheten och innebörden i brevet.
Som inte känner igen personen från ungdomen och är frågande inför vad som hänt och därför känner att han inte har något råd att ge, som kanske t.o.m. kan missförstås.
Han inser att någon som är bättre insatt i personens liv borde vara en bättre hjälp - inte att "skaffa" någon ny vän i den situationen, det håller jag med om inte kan vara så lätt!
Men eftersom denne fortfarande betyder mycket ändå erbjuder han sig att ställa upp som "vän" och "lyssnare".
Något i den stilen gick nog funderingarna runt texten.  :huh: :)
/Asti


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Då förstår jag. Är kanske lite extra känslig då jag kände att det var jag som skrivit det fiktiva brevet.


asti

  • Gäst
Då förstår jag. Är kanske lite extra känslig då jag kände att det var jag som skrivit det fiktiva brevet.
Väldigt roligt när någon har synpunkter på texten, förutom rent allmänt om den upplevs som gripande, dyster, pessimistisk etc!
Det tackar jag för!
/Asti


freddy

  • Gäst
jahapp, positiva klubbens hedersmedlem Asti är tillbaka med en låt. :)

Stråkarna är en aning hårda för låtens bästa tycker jag. Lite mindre staccato/attack hade varit fint. Håller du med? Finns det någon möjlighet för en sådan ändring tro?

Sen tycker jag att du ska byta ut ordet brev mot email så låten kan uppskattas av folk under 55... :P

Nejdå, bra låt det här.. eller mysig mer tror jag. Småputtrande och berättande. Jag lyssnar och följer med, det är väl så det ska vara?

Rocka på!





asti

  • Gäst
jahapp, positiva klubbens hedersmedlem Asti är tillbaka med en låt. :)

Stråkarna är en aning hårda för låtens bästa tycker jag. Lite mindre staccato/attack hade varit fint. Håller du med? Finns det någon möjlighet för en sådan ändring tro?

Sen tycker jag att du ska byta ut ordet brev mot email så låten kan uppskattas av folk under 55... :P

Nejdå, bra låt det här.. eller mysig mer tror jag. Småputtrande och berättande. Jag lyssnar och följer med, det är väl så det ska vara?

Rocka på!





Nej, låten går inte att ändra längre - jag har försökt!  :) Ska kolla lite extra på stråkarna (antar du menar cello-delen?) och se om jag håller med!
Hm....om jag går över till engelska rimmar ju female på email!  :rolleyes:
Det är inte tänkt att vara någon dramatisk låt utan förhoppningsvis mer finstämd och lite avskalad i arrangemanget.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Asti.

Jag brukar inte vara så flitig i dina trådar,skall försöka bättra mig där  :)

Låten då:
Jo baskaggen är nog så dominant som Eko sade.Möjligen har Wernis en point om highaten/tamburinen.Kanske halvera antalet slag under sången?
I övrigt finns det inte så mycket att säga om lir och mix,det låter bra.Fin text som du framför bra.
Aaah körerna gillas skarpt ihop med instrumentala outrot,grymt!

Det blir 4/5 puffskydd.Är jag i rätt stämning så blir det full pott.Känner mig rätt så glad nu och är strax på väg ut till stugan för vederkvickelse över helgen,och din text drog lite nedåt..Så jag drog av en pinne  :D

Mvh
Micael


asti

  • Gäst
Tjenare Asti.

Jag brukar inte vara så flitig i dina trådar,skall försöka bättra mig där  :)

Låten då:
Jo baskaggen är nog så dominant som Eko sade.Möjligen har Wernis en point om highaten/tamburinen.Kanske halvera antalet slag under sången?
I övrigt finns det inte så mycket att säga om lir och mix,det låter bra.Fin text som du framför bra.
Aaah körerna gillas skarpt ihop med instrumentala outrot,grymt!

Det blir 4/5 puffskydd.Är jag i rätt stämning så blir det full pott.Känner mig rätt så glad nu och är strax på väg ut till stugan för vederkvickelse över helgen,och din text drog lite nedåt..Så jag drog av en pinne  :D

Mvh
Micael
Tjenare HM! Tycker inte du ska ha dåligt samvete för kommentarer till mina låtar! Jag har säkert fått min beskärda del!  :)
Ja, trummorna ska jag absolut försöka göra något åt! Tack för puffskydden, mitt börjar bli slitet! ;)
Ledsen om min låt sänkte humöret inför helgen! Själv tänker jag ha en riktigt dyster helg!  :)
Tack för lyssning och synpunkter/tips!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låten är snyggt melodiös, utmärkt sjungen och arrad. Steelguran gillar jag starkt. Groove Agent-trumman har ett standardkomp som  med den markerade baskaggen och den flitiga tamburinen inte riktigt funkar till den ganska släpiga takt stycket har. Texten är kanske dubbelt tragiskt med den misär brevskrivaren skildrar och den oförmåga brevsvararen har att möta detta. Men han är ändå ärlig när han beskriver sin otillräcklighet med att han ändå vill vara sällskap och vän. Finns något sympatiskt och mänskligt i detta.
« Senast ändrad: 02.06.2009, 01:12:17 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Låten är snyggt melodiös, utmärkt sjungen och arrad. Steelguran gillar jag starkt. Groove Agent-trumman har ett standardkomp som  med den markerade baskaggen och den flitiga tamburinen inte riktigt funkar till den ganska släpiga takt stycket har. Texten är kanske dubbelt tragiskt med den misär brevskrivaren skildrar och den oförmåga brevsvararen har att möta detta. Men han är ändå ärlig när han beskriver sin otillräcklighet med att han ändå vill vara sällskap och vän. Finns något sympatiskt och mänskligt i detta.
Roligt att du gillar melodi, sång och arr! Man blir kanske långsamt lite bättre på steelen, får man hoppas i alla fall! Trummorna ska jag definitivt ändra på, har inte hunnit göra något åt det ännu bara. Vad gäller texten står det nu 1 - 1 mellan osympatisk och sympatisk!  :)
Tack för lyssning och, som alltid, genomtänkta kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
Eftersom många tyckte att trummorna, speciellt bastrumman, var lite för hög och påträngande , har jag bytt dom mot diskretare trummor.
Tycker själv att effekten blir att det är mer fokus på sången! Men är låten som helhet bättre så här?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Det verkar vara nåt galet med nya filen..Precis när sången drog igång så klippte den av..?

Mike


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Styrkan här ligger helt klart hos kompositören/texten och en eloge till sången, jag lyfter hatten högt! För tankarna till Mikael Wiehe. Kompet känns dock inte som det backar upp sången till 100 % utan kör sitt eget race med undantag för stråkarna. Mest är det hihaten som spelar en egen låt och basen luras med att köra dubbla tempot likaså.  


asti

  • Gäst
Tjenare.

Det verkar vara nåt galet med nya filen..Precis när sången drog igång så klippte den av..?

Mike

Konstigt. jag testade och hade inga problem!
/Asti


asti

  • Gäst
Styrkan här ligger helt klart hos kompositören/texten och en eloge till sången, jag lyfter hatten högt! För tankarna till Mikael Wiehe. Kompet känns dock inte som det backar upp sången till 100 % utan kör sitt eget race med undantag för stråkarna. Mest är det hihaten som spelar en egen låt och basen luras med att köra dubbla tempot likaså.  

Tanken är att fastän låten har ett långsamt tempo, så ska det ligga en betoning på 1-4-7 i snabb åttondelstakt som ska accentueras av hihaten, stråkarna och basen för att skapa lite spänning!
Men det kanske inte blev bättre med de nya trummorna......? Har nog lyssnat för mycket nu för att höra det själv!
Hur som helst roligt att du gillar text och sång! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej Asti, inte är du så dyster som du utger dig för att vara, det tror jag inte  :D Du har en otrolig förmåga att skriva texter som inte är så klämmigt glada bara, fina tänkvärda texter är det. Melankoliska sådär.. Man lyssnar till texten, och jag är oftast rätt dålig på att lyssna på texter.
Det var det om det. Låten tycker jag är en av dina bättre! Hihaten har jag svårt för.. inte vet jag, men den ligger där och kör sin lilla hiahatta heeela tiden  :) Kan den inte få vila ibland? Jag har inget bättre förslag men ville ändå kommentera den för den tar ner låten lite för mig. Allt i övrigt låter så himla bra. Sången är perfekt, fina aa-stämmor också, lagom i låten.

 :)

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs