Kontrollrummet

Asti - Brevet

gäst · 73 · 13627

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trummorna är bättre. Vore intressant att höra dem i halvtakt i o f s. Sången aningen stark i mixen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Hej Asti, inte är du så dyster som du utger dig för att vara, det tror jag inte  :D Du har en otrolig förmåga att skriva texter som inte är så klämmigt glada bara, fina tänkvärda texter är det. Melankoliska sådär.. Man lyssnar till texten, och jag är oftast rätt dålig på att lyssna på texter.
Det var det om det. Låten tycker jag är en av dina bättre! Hihaten har jag svårt för.. inte vet jag, men den ligger där och kör sin lilla hiahatta heeela tiden  :) Kan den inte få vila ibland? Jag har inget bättre förslag men ville ändå kommentera den för den tar ner låten lite för mig. Allt i övrigt låter så himla bra. Sången är perfekt, fina aa-stämmor också, lagom i låten.

 :)


Jag är nog det, tyvärr! Åtminstone för tillfället med alla tråkigheter som händer i min närhet. Men det är skönt att ha KR som en "ventil", när det blir för mycket ledsamheter.
Att skapa musik och spela in får mig på gott humör, även om det kanske inte låter så!  :)
Av någon anledning har jag svårt för att skriva glada texter utan att det låter "fel".  :wacko:
Roligt att du gillar låt, sång och text! Trummorna har jag svårt att få till, vet inte riktigt varför. Får väl göra ett försök till!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Trummorna är bättre. Vore intressant att höra dem i halvtakt i o f s. Sången aningen stark i mixen?

Jag vill inte gärna tappa "intensiteten" i låten genom att ta ner trummorna i halvtakt, men jag har funderat på det! Men då måste jag också ändra basen!
Få se, kanske jag gör ett försök ändå. Fokus ska vara på sången i den här låten, så jag vill att den ska vara dominerande, men jag ska kolla upp det!
Tack för dina kommentarer!
/Asti


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Mmmm.  :wub: Asti, skriv texterna precis som du gör. Det är din stora styrka, att kunna förmedla något som vi alla kan känna igen oss i. Och jag älskar att det berör, älskar den kvaliteten (läs: gillar att få hjärtsnörp när jag lyssnar ;-).

Bow35 --> Gillar din ärlighet, cred för det!

Lyssna på http://www.stensdotter.com


asti

  • Gäst
Mmmm.  :wub: Asti, skriv texterna precis som du gör. Det är din stora styrka, att kunna förmedla något som vi alla kan känna igen oss i. Och jag älskar att det berör, älskar den kvaliteten (läs: gillar att få hjärtsnörp när jag lyssnar ;-).

Bow35 --> Gillar din ärlighet, cred för det!



Ja, det är nog enda sättet jag klarar, så det är nog inte så mycket att välja på även om jag skulle vilja! :unsure:
Hjärtsnörp låter ju obehagligt, det var ju inte direkt meningen!  :o :)
Jag gillar också att få synpunkter på texten - att få inblick i andras tolkningar!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Nu så fick jag igång låten,nice.Trummorna ja..baskaggen åtgärdad.Men behövs verkligen trummorna i nuvarande form som ett mantra över hela låten? Mig retar dom mest och jag tappar fokus,detta är ju ett mycket vackert och stillsamt stycke som berör djupt i själen.Jag föreslog ju halvtakt under sången,tror att det skulle sitta bättre..Så "snabb" är inte basen så att den blir lidande,min högst pesonliga reflektion.Jag knackade ett grund komp på min cajon,det skulle också passa fint i låten.Varför inte testa att varva med olika rytminstrument om du måste ha evighets syndromtrumkompet i hela låten? Typ,tamburin,egg,cajon,congas etc..?
Jag är övertygad om att låten i mina öron orkar upp till full pott då,nu ligger du på 4,5/5 puffskydd.


Gör något åt TRUMMORNA,snälla..

################
EDIT: Lyssnat och lyssnat på trummorna..Skippa trummorna helt till där basen kommer in,då blir det effektfullt och snyggt.Sen varierar du lite i kompet med några mycket lätta cymbal ringningar här och där.
Håll med om att dina trummor låter metronom i sin statiska utformning.Synd på en ruskigt bra låt.
################

Mike
« Senast ändrad: 04.06.2009, 17:11:55 by Harmonica mike »


asti

  • Gäst
Tjenare.

Nu så fick jag igång låten,nice.Trummorna ja..baskaggen åtgärdad.Men behövs verkligen trummorna i nuvarande form som ett mantra över hela låten? Mig retar dom mest och jag tappar fokus,detta är ju ett mycket vackert och stillsamt stycke som berör djupt i själen.Jag föreslog ju halvtakt under sången,tror att det skulle sitta bättre..Så "snabb" är inte basen så att den blir lidande,min högst pesonliga reflektion.Jag knackade ett grund komp på min cajon,det skulle också passa fint i låten.Varför inte testa att varva med olika rytminstrument om du måste ha evighets syndromtrumkompet i hela låten? Typ,tamburin,egg,cajon,congas etc..?
Jag är övertygad om att låten i mina öron orkar upp till full pott då,nu ligger du på 4,5/5 puffskydd.


Gör något åt TRUMMORNA,snälla..

################
EDIT: Lyssnat och lyssnat på trummorna..Skippa trummorna helt till där basen kommer in,då blir det effektfullt och snyggt.Sen varierar du lite i kompet med några mycket lätta cymbal ringningar här och där.
Håll med om att dina trummor låter metronom i sin statiska utformning.Synd på en ruskigt bra låt.
################

Mike

Ja, jag ska försöka få till ett bättre trumkomp! Har testat lite congas o.d., men tyckte det blev lite bossa-nova stuk över det, vilket inte alls passar till texten.  :wacko:
Men det du är inne på - att enbart behålla cymbalen, men sparsamt och varierat, kan vara värt att testa.
Annars kanske du vore intresserad av att pröva ett cajon-pålägg?  :rolleyes:
Tack för lyssning och nyttiga kommentarer! Jag testar vidare.................
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Visst kan jag testa några takter cajon..Möjligen under partiet där basen går,kanske inte så tokigt.
Men det kan bli rätt statiskt då man bara har virvel (som slag eller knack) och baskagge att laborera med.Jag testar efter helgen då jag åker bort tidigt i morgon..
Inget fel på din trumprogg under baspartiet förutom att det behöver varieras lite med ex. vis lite lätta cymbal grejer.Testa också att skippa trummorna helt fram till där basen gör entre´.Congas kanske gör det hela lite stökigt ja..mera tänkt som olika rytm förslag..

Jag behöver tempot i låten så jag kan lira mot metronomen..Dra ett pm om det så testar jag om jag hinner i kväll..

Mvh

Mike


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag har sagt det förut. En finfin låt  :)  Det saknas kompetens hos mig att kommentera produktionen men i mina öron låter det   bra!
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tänka sej..att jag alltid blir så fängslad av din röst och dina texter i rak kombination :P

Jättefin musik ramar in det hela, bra som vanligt, tror inte du kan släppa ifrån dej nåt dåligt missjö :D

Jag instämmer med Stensdotter, håll dina texter precis så som du gör..för igenkänningsfaktorn är stor...vi är bara människor...och påminnelsen om detta gör dina låtar till nåt positivt man upplever, inte alls bara jämmer och elände ;)

Tack för det Asti, du får mej att lyssna på texten..oxå...och jag som sällan bryr mej om sånt!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Visst kan jag testa några takter cajon..Möjligen under partiet där basen går,kanske inte så tokigt.
Men det kan bli rätt statiskt då man bara har virvel (som slag eller knack) och baskagge att laborera med.Jag testar efter helgen då jag åker bort tidigt i morgon..
Inget fel på din trumprogg under baspartiet förutom att det behöver varieras lite med ex. vis lite lätta cymbal grejer.Testa också att skippa trummorna helt fram till där basen gör entre´.Congas kanske gör det hela lite stökigt ja..mera tänkt som olika rytm förslag..

Jag behöver tempot i låten så jag kan lira mot metronomen..Dra ett pm om det så testar jag om jag hinner i kväll..

Mvh

Mike
Jag ska testa lite olika alternativ. Kul om du vill göra ett försök med cajon, vet faktiskt inte hur en sån låter!
Tempot = 120 bpm. Tack!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag har sagt det förut. En finfin låt  :)  Det saknas kompetens hos mig att kommentera produktionen men i mina öron låter det   bra!
Det gläder mig! Tack för det!
/Asti


asti

  • Gäst
Tänka sej..att jag alltid blir så fängslad av din röst och dina texter i rak kombination :P

Jättefin musik ramar in det hela, bra som vanligt, tror inte du kan släppa ifrån dej nåt dåligt missjö :D

Jag instämmer med Stensdotter, håll dina texter precis så som du gör..för igenkänningsfaktorn är stor...vi är bara människor...och påminnelsen om detta gör dina låtar till nåt positivt man upplever, inte alls bara jämmer och elände ;)

Tack för det Asti, du får mej att lyssna på texten..oxå...och jag som sällan bryr mej om sånt!

/Marr
Tack själv Marruschkka, dina ord värmer och inspirerar till nya låtar och texter! Men jag ser det ändå som en utmaning att någon gång få till en glad text!  :)
Tack för lyssning och fina ord!
/Asti


asti

  • Gäst
Har nu lagt upp version 3 med ändrat trumkomp och något utökat stråkarr i introt! Kan jag anse den klar nu?


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Varit på Kreta, har inte kunnat kommentera.

måste erkänna att jag har inte läst allt vad som sagt, lyssnade på den senaste version - om det nu är en sån

Som vanligt är sången superbra. Kristallkar och härlig skön skånska. Men sen är kompet rent ut sagt visset. Kan acceptera basen, i alla fall. Du måste lära dig att programmera trumkompet - om du nu gör så (programmerar). Använder dig du av färdiga trummidi, kanske ett annat trumprogramm skulle vara lösningen. Eller en blandning av alltihop. Nu låter det bara slappt bakom en jättefin melodi.


asti

  • Gäst
Varit på Kreta, har inte kunnat kommentera.

måste erkänna att jag har inte läst allt vad som sagt, lyssnade på den senaste version - om det nu är en sån

Som vanligt är sången superbra. Kristallkar och härlig skön skånska. Men sen är kompet rent ut sagt visset. Kan acceptera basen, i alla fall. Du måste lära dig att programmera trumkompet - om du nu gör så (programmerar). Använder dig du av färdiga trummidi, kanske ett annat trumprogramm skulle vara lösningen. Eller en blandning av alltihop. Nu låter det bara slappt bakom en jättefin melodi.
Kreta - låter skönt! :wub:
Jag började med ett "färdigt" trummidi, men fick så mycket kritik för att det lät just så, så jag har försökt editera så gott jag kunnat själv.
Men det är kanske som du säger - att det behövs ett annat trumprogram eller helt nya trumljud för att få till ett passande komp....?
Kul i alla fall att du gillar sången!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Peter.

Lirade lite cajon då..Cajon är ett spanskt rytm instrument,en sorts trälåda med en sträng mekanik inuti för att få till lite rassel i "virveln".Hittade ritning på nätet och snickade ihop en.
Soundet är inte fixat då baskaggen behöver krypa fram ur cajon lådan då din baskagge var ganska dominant.Drog några lätta cymbaler också under introt samt nåt avslag här och där.
Nåväl,så här låter det.

Såga på!

Mike


asti

  • Gäst
Tjena Peter.

Lirade lite cajon då..Cajon är ett spanskt rytm instrument,en sorts trälåda med en sträng mekanik inuti för att få till lite rassel i "virveln".Hittade ritning på nätet och snickade ihop en.
Soundet är inte fixat då baskaggen behöver krypa fram ur cajon lådan då din baskagge var ganska dominant.Drog några lätta cymbaler också under introt samt nåt avslag här och där.
Nåväl,så här låter det.

Såga på!

Mike

Jättesnällt att du vill hjälpa till och försöka rädda trumkompet!  :)
Har lyssnat så mycket så jag har svårt att avgöra vad som funkar och inte!
Som det är nu tycker jag det blir lite för mycket i introt, men du skulle fått en fil helt ren från trummor att experimentera med!
Tack för hjälpen, vi får se vad det blir för reaktioner!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
Min tanke med cymbal liret var:bara det under introt..Lirade olika för att du skulle förstå hur jag menade.Låten är tight i början och står sig väl med mycket sparsamt trumlir(cymbal),typ det jag lirade.Huruvuída cajon passar eller inte passar är en smakfråga,skippar du dina trummor under cajonen(möjligen behålla baskaggen),samt låter dina trummor gå under resten av låten så blir det variation och olika sound.
Jaja,vi får se vad som sägs..

Missade att du varit på den en sväng till innan jag lirade detta...

Mike


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag gillar den en låt som jag tar till mig! :)


asti

  • Gäst
Jag gillar den en låt som jag tar till mig! :)

Roligt att höra! (Vet iofs inte vilken version du lyssnat på - med eller utan HM's cajon?)
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det har hänt en massa med denna låt sedan jag lyssnade på första verionen märker jag. Låten har blivit riktigt bra i sig och nu talar jag om instrumenteringen - missade tydligen mididrumversionen? Jag har lyssnat på både den i huvudposten och HM´s derivat och tycker att den sistnämnda tillför något bra faktiskt den blir mer hel med de ljuden som kommer från Cajoonen och jag tycker att hihaten i början passar bra in. En av dina bästa låtar Asti hur som helst.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Det har hänt en massa med denna låt sedan jag lyssnade på första verionen märker jag. Låten har blivit riktigt bra i sig och nu talar jag om instrumenteringen - missade tydligen mididrumversionen? Jag har lyssnat på både den i huvudposten och HM´s derivat och tycker att den sistnämnda tillför något bra faktiskt den blir mer hel med de ljuden som kommer från Cajoonen och jag tycker att hihaten i början passar bra in. En av dina bästa låtar Asti hur som helst.
Eko
Jag är inte riktigt nöjd med låten ännu, ska nog testa en version helt utan trummor! Om trummorna ska vara med tycker jag att det måste rensas en del i sista versionen.
Roligt att du gillar låten! Tack för din respons!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt även med cajunkompet som kommer in då och då.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Skönt även med cajunkompet som kommer in då och då.

HM:s version ska ju först och främst visa hur cajonkompet låter. En del övriga trummor måste rensas bort tycker jag! I introt t.ex.
Jag gillar annars soundet från cajontrumman! Får se om jag kan få ordning på det här på något vis...... :wacko: :o
Tack för din kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Har gjort en ny version (4) helt utan trummor, men med mer akustiskt gitarrkomp för att få det lite mjukare och kanske lite mer "flyt"!
Bättre eller sämre?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Åh ja. Klart bäst utan trummor! Låten får ett lugn som den så väl behöver. Finns ändå ett gung som är precis lagom för denna genre. Det enda som inte riktigt funkar i mina öron är basen som verkar spela i dubblerad takt fortfarande. Lugnare (längre) toner där med någon "räka" är väl det som saknas? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Åh ja. Klart bäst utan trummor! Låten får ett lugn som den så väl behöver. Finns ändå ett gung som är precis lagom för denna genre. Det enda som inte riktigt funkar i mina öron är basen som verkar spela i dubblerad takt fortfarande. Lugnare (längre) toner där med någon "räka" är väl det som saknas? 

Jag tycker också den blev bättre så här! Det kanske var därför det aldrig kändes riktigt bra med trummorna hur man än försökte!  :)
Har ändrat den akustiska gitarren i introt och lagt en ny, lugnare bas.
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Precis rätt, trummor med hihaten fyllde ingen funktion då dom bara distraherade. Dom spelade ju en annan låt liksom basen gör nu. Detta synkopliknande melodispel basen gör konkurrerar med gitarrens plockkomp. Låt basen i stort sett spela lång grundton på första takten till nästa ackordbyte. Det blir en stadig grund där plockkompet kan leka fritt över. Nu känns det som att basisten inte kan rätta sej in i låten och hålla fingrarna i styr utan vill också vara med i första ledet och leka i melodi och rytm.
Vill upprepa det igen - kanonlåt med dito sång!


asti

  • Gäst
Precis rätt, trummor med hihaten fyllde ingen funktion då dom bara distraherade. Dom spelade ju en annan låt liksom basen gör nu. Detta synkopliknande melodispel basen gör konkurrerar med gitarrens plockkomp. Låt basen i stort sett spela lång grundton på första takten till nästa ackordbyte. Det blir en stadig grund där plockkompet kan leka fritt över. Nu känns det som att basisten inte kan rätta sej in i låten och hålla fingrarna i styr utan vill också vara med i första ledet och leka i melodi och rytm.
Vill upprepa det igen - kanonlåt med dito sång!
Tyckte jag tog ner basen till ett minimum i sista versionen. Men i dom instrumentala partierna vill jag att den ska vara mer aktiv och samspela med cello-spelet för att få lite puls där.
Menar du att du tycker basen ska vara enbart grundtoner rätt igenom hela låten? Tror det blir lite enformigt...?
Roligt att du gillar låten! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Peter.
Japp,nu har du den.Håller med dig,låten utan trummor funkar bäst.Tidigare så tog trummorna fokus från din fina text och framförande.Nu lyssnar man "bara" och flyter med..Nice med andra ord.Basen stör jag mig inte på med sina små utflykter,tycker det passar fint.

Gott jobbat!

Nu vet du var det finns en trä lådda om du behöver den nån gång  :)

Mvh
Micael


asti

  • Gäst
Tjena Peter.
Japp,nu har du den.Håller med dig,låten utan trummor funkar bäst.Tidigare så tog trummorna fokus från din fina text och framförande.Nu lyssnar man "bara" och flyter med..Nice med andra ord.Basen stör jag mig inte på med sina små utflykter,tycker det passar fint.

Gott jobbat!

Nu vet du var det finns en trä lådda om du behöver den nån gång  :)

Mvh
Micael

Skönt att du håller med!  :)
Tack för erbjudandet - ska ha det i minnet! Det kan bli tidigare än du anar med tanke på mina skrala trumfärdigheter!  :D
Ja, jag tycker inte själv att basen är så "överspelande" längre, men å andra sidan är man rätt dålig på att uppfatta mindre nyanser efter ett otal lyssningar.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Har inte hört tidigare versioner, så jag kan inte jämföra. Men i mina öron låter den här visan "klappad och klar" för eftervärlden! Välbalanserat och stämningsfullt såväl musikaliskt som textmässigt! Kan mycket väl föreställa mej att trummor skulle störa stämningen här!

Well done!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


asti

  • Gäst
Har inte hört tidigare versioner, så jag kan inte jämföra. Men i mina öron låter den här visan "klappad och klar" för eftervärlden! Välbalanserat och stämningsfullt såväl musikaliskt som textmässigt! Kan mycket väl föreställa mej att trummor skulle störa stämningen här!

Well done!
Peo


Tack!
/Asti


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Jag kan inte annat än hålla med Master Peo här. Riktigt bra.
Jag gillar verkligen närheten i ljudbilden också. Tycker det passar stämningen i låten.

/Danne