Forum > Demolåtar

Let's head South - beta demo låt

<< < (4/4)

freddy:
Lyssnade lite snabbt nu och jag måste säga att det är en stor skillnad, till det positiva. Mer tryck i allt och en helt annan klarhet upplever jag. Finner inget att klaga på. Berätta gärna hur du jobbat med låten.

lnetzel:
TACK freddy,  jag tar det som ett bra betyg när det kommer från dig!

I den första försöket att förbättra (som jag inte postade) fokuserade jag för mycket på kicken och basen och satt enbart med dessa kanaler för att "sätta basen" för jag tänkte att det var det som saknades. Jag använde EQn i Cubase sx3 samt de analysverktyg som följde med Waves. Det slutade med att jag klockan 1 på natten tyckte allt lät bra... kom till jobbet dagen efter och lyssnade och blev smått förskräckt över hur mycket sämre det lät så luften gick ur mig och jag lät låten ligga tills igår kväll.

Igår gick jag tillbaka till första versionen (rekomenderas att spara olika projekt filer för olika stadier) och hade en annan approach. Gav fan i EQn och fokuserade på volymerna istället. Så jag försökte helt enkelt bara få en bra balans mellan alla kanaler. Lyssnade både i mina Audiophile monitorer (BX5 eller nåt... typ billigaste man kan ha) varvat med mina Sennheiser HD 280 pro lurar. Det handlade mest om att sänka gitarrerna och basen lite samt höja kicken. När det var klart började jag plocka bort basfrekvenser på gitarrerna tills det blev tunt (som Freddy tipsade om tidigare i tråden) så egentligen EQade jag bara bort saker som jag ändå inte hörde.

Sedan var det dags att höja volymen lite på master regeln (dvs lite snabbmastring) och jag tog hjälp av Waves L3 MultiMaximizer och satt och valde lite olika kombinationer av presets och skruvande på måfå och plötsligt hittade jag något som gav ett rejält tryck. Växlade lite med ByPass knappen och konstaterade att det lät ju faktiskt ganska fett så jag körde på det. Jag gillar mixen mer och mer och funderar på om min första industri/metal låt kanske till och med är helt färdig. Det är ju i så fall en milstolpe!

Tackar allihopa för tipsen, det hjälpte!

freddy:
Kul, du verkar gå från klarhet till klarhet.

Lyssnade i bättre högtalare nu, tycker det låter mycket bättre och tydligare som jag konstaterade förut. Några småsaker jag tänkte på nu. Har du något rum(reverb) på mastern nu? Det låter inte så, trummorna känns lite utanför resten av bandet. Testa att slänga ett varmt reverb och dra ner mixen på det tills du inte hör reverbsvansarna tydligt, alltså ganska lite. Men du kommer märka ett helt annat djup och att det blir "tomt" när du provar att slå på bypass sen. Jag brukar tycka att det håller samman allt snyggt. Värt att prova iaf. Upplever det hela lite torrt nu och platt, som att det nu är 2D och med lite reverb så blir det 3D :) Djupet kommer in. 

Sen tycker jag nog synten som kommer in på första versen - "stråkljudet", är lite högt, stör sången lite.

Gött detta iaf. Gillar låten.

lnetzel:
tack, jag lade på lite granna reverb, jag hörde ingen skilland men jag har ju skräphögtalare så. Stråkarna vill jag faktiskt inte sänka, tycker personligen det är bra som det är.

men men... Nu är låten färdig, den fick heta och därmed är min första metal låt klar och live på www.myspace.com/letsheadsouth! Dags att gå på nästa:)

(Jag tar även bort de versionerna som länkats till från denna tråd)

Tack för mig, så länge!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion