Forum > Demolåtar

Let's head South - beta demo låt

<< < (3/4) > >>

lnetzel:
Tack för alla kommentarer, lite förvånad faktiskt över alla positiva rader. Blir riktigt glad över både mixningstipsen och kommentarerna på growlet/skriken. Jag kommer ju från synthhållet och har slussats in i metal svängen lite på ett bananskal och vet inte riktigt hur något går till av vare sig inspelning, spelande eller sång så jag har labbat ihop det själv med inspiration av Strapping Young Lad, Meshuggah och Nine Inch Nails och försökt blanda med mina egna 15 år inom amatörsynth. Så att läsa så många positiva kommentarer om min "sång" känns kul men abstrakt:)... men jag lovar att det kommer mer!

När det gäller mixningen skall jag försöka ta till mig det ni tipsat om och försöka få ordning på det. Trummorna låter definitivt veka och resten grötar ihop. Jag skall sätta mig precis i skrivande stund!

ynot:
riktigt tungt o bra inget o klaga på från min öron ...

tony

lnetzel:
hade tänkte uppdatera med ny mix idag men efter en natts sömn och sedan lyssnat i lurarna på jobbet är det bara att konstatera att det blev sämre än första versionen så jag laddar inte upp något idag, däremot har jag en fråga..

-> Egghuvud och freddy..

Analysverktyg: Jag har Waves och har tidigare anvävänt mig av PAZ Analyzer och jag försökte använda detta igår för att få ordning på låten men den ligger ju alltid och peakar på 60-70 Hz och jag tycker inte att EQ inställningarna verkar påverka så mycket. OK Hi Hat spåret ser annorlunda ut, det ligger högre upp.

Läste i en annan tråd på ett annat forum att man bör börja med att mixa Kaggen och Basen för att sedan gå vidare till gitarrer och resterande prylar, att helt enkelt sätta basen först för annars är man ute och cyklar. Så jag försökte med att mutade Kicken och Basen växelvis och kollade i PAZ Analyzer men det var ju ingen skilland som jag fick ut något av. Det lät lite annorlunda när jag meckade med EQn men jag fick det aldrig till att låta som något som "satt".

Så... analysverktyg, tips tack?

freddy:
Hm..

Alltså att man börjar med bas och baskagge är en klassiker. Men jag har även läst om väldigt många andra sätt att börja på, inget är skrivet i sten. Du gör som du själv vill och vad som passar dig. Vissa börjar med alla spår påslagna och på samma volym, sen jobbar dom vidare med det.

Analysverktyg har jag själv ingen vidare koll på, men det kan nog hjälpa dig en bit på vägen. Logic har en inbyggd analysator på sin EQ som jag brukar titta lite på när jag beskär. Men du verkar ha lite problem med basen.

För det första, hur ser panoreringen ut egentligen? Du behöver lägga ut gitarrerna rätt hårt åt vänster och höger så det finns plats i mitten.

Sen kan du beskära basen lite i botten med EQ, rulla av den någonstans runt 60-70 hz kanske, lämna plats för baskaggen. Beskär även gitarrerna på samma sätt sen fast lite högre upp i frekvenserna. På så sätt tar du bort alla slagg-frekvenser som ligger i botten och grötar, som egentligen inte tillför något. Högpass-filter med andra ord.

Ta inte mina ord som någon exakt kunskap, utan mer riktlinjer, lyssna och ratta. När du hör att gitarrerna börjar tunnas ur för mycket så har du gått för långt liksom.

Sen som alltid så är det lättare att hitta och peka på felen än att veta exakt hur man ska fixa det. Men om du jobbar med panorering och EQ på detta sätt så kommer mixen bli tydligare och klarare.

lnetzel:
Okej

Nu har jag suttit och försökt göra en bättre mix samt meckat lite med sången mot slutet.

(Länk bottagen 2009-05-31)

Hur låter det nu?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion