Forum > Demolåtar
Let's head South - beta demo låt
lnetzel:
Låtnamn: inte funderat på det än.. arbetsnamnet är hh11 just nu
Artsit: Let's Head South
Text/Kompositör/Produktion: Lars Netzel
Medverkande: Sonen (http://www.myspace.com/sonen76) extra bas.
Detta har jag funderat på länge om jag skall lägga upp här men nu är jag tvungen jag har kört fast i mixningen totalt! Ville att detta skulle vara totalt producerat och av mig och bara mig men jag har nog tagit mig vatten över huvudet här. Jag är ingen bra mixare helt enkelt.
Är nöjd med energin men vill feta till ljudbilden avsevärt. Ligger all magi i mixningen tro eller saknas det något som borde spelas in eller vad tror ni? Om jag skulle lämna detta till en mastringskille, skulle han då säga.. "Kasst mixat, gör om gör rätt"?... eller går det att lösa i mastringen?
Ni får gärna kommentera vad ni vill med det är mest tips på hur jag skall få ljudbilden "STÖRRE" och mer käftsmäll som är anledningen till att jag postar den. Men jag hoppas självklart att ni gillar låten också:)
Tanka ned här:
(Länk bottagen 2009-05-31)
hogge:
--- Citat från: lnetzel skrivet 08.05.2009, 11:03:41 ---Jag är ingen bra mixare helt enkelt.
--- Slut citat ---
Välkommen i klubben :)
Jag kan tyvärr inte hjälpa Dig med mixen - men jag tycker att låten svänger skönt..
egghuvud:
Hmmm Svårt att säga exakt vad det handlar om. Jag tror att det finns en del saker att göra. Trummorna är lite mjuka. Skulle nog testa att lägga på mer compressor plus lite mer botten kanske. Möjligen skull en större stereobild göra att gitarrerna blev lite tyngre. Vet inte hur många gitarrer du lägger på, men man skulle kunna tänka sig ett par gitarrer allra längst ut i ljudbilden som drar i sär mixen lite om du fattar vad jag menar. Sången borde kanske lyftas fram lite, bli lite tydligare i övre mellanregister.
Tycker att det saknas lite "sparkle" i diskanteregister. Antingen via eq eller någon form av exciterplugg typ. Det är svårt att höra exakt var problemen ligger eftersom det är en så tajt mix, men man kan ju alltid ge sig på klassiskerna typ reverben som kan bli för stora eller för små och göra att det grötar ihop sig. Speciellt om man för många olika sorters reverb på olika instrument. Men det stämmer inte riktigt det heller.
Jag får känslan av att det handlar om frekvensområden så mitt råd är nog att försöka kolla med ett analysverktyg och se vad som sticker ut och vad som inte gör det.
mastring är ju ett kapitel för sig. En dålig mix kan aldrig bli bra i en mastring tror jag. Det skall låta bra som det är och mastring skall egentligen bara lägga till lite mer dynamik och glitter, så ser jag på det.
Jag tycker att det redan nu låter väldigt fett och med lite mer pillande så skulle jag nog känna det som att det blir lite av en käftsmäll. Riktigt bra låt var det också och sången är otroligt bra. :)
freddy:
Kul att få höra lite av din metal.
Det känns som att gitarrerna äter upp allt annat. Jag vet hur det är, man vill ha ett fett gitarrljud och rattar till det. Men det brukar falla när man ser till helheten sen. Som egghuvudet var inne på, prova att dra bort lite bas på gurorna och försök hitta en aning mer attack/anslag med hjälp av EQ, alternativt hitta ett ljud som sätter sig bättre i ljudbilden. Ett mindre ljud kan göra så att helheten blir större och mer av en käftsmäll.
Trummorna är EZ hör jag. Inget fan alls. Det låter lite klent och virveln låter plastig. Addictive Drums skulle nog vara något för dig framöver, ett bättre trumljud skulle göra mycket. Men nu känns det som trummorna även blir lite "Uppätna" av gitarrerna.
Sången är riktigt imponerande. Bästa growl-sången jag hört på något demoforum, kul!
Jag tycker musiken är intressant med. Ljudet är inte jättedåligt, men det saknas en punch som du säger, och lite klarhet/separation.
Ser fram emot att höra uppdateringar och mer musik från dig. Snyggt jobbat!
Memphis:
Tungt! :D
Kul att det börjar smyga sig in en del metal på forumet. Minns att du sökte tips i en tråd fär länge sedan om att börja growla/skriksjunga. Tycker du blivit rikigt bra!
Ljudbilden låter lite grötig som sagt så jag tycker tipsen ovan låter bra. Sången bör fram lite.
Men fet låt, låter proffsigt! Kör på bara!
/M
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida