Kontrollrummet

Beatles då... vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här kommer en pro-beatles till :)

Jag föddes (tyvärr ibland, för det skulle ha varit kul att vara där när det hände) en bra bit efter det att Beatles splittrats men är ändå uppväxt med dom då min pappa var ett stort Beatles-fan. Min första riktiga musikupplevlelse var Paperback Writer som jag lyssnade på om och om igen. Jag var inte många år gammal och hade ingen aning vad dom sjöng om och på vilket språk, men bra var det!!
Att ringakta Beatles betydelse  i musikhistorien kan man ju inte göra och det verkar alla vara överens om iaf. Visst kan man säga att hade det inte varit dom så hade det varit nån annan och då hade säkerligen allas vår defenition av pop/rock sett helt annorlunda ut idag. Bättre eller sämre?? ....ingen som nånsin får veta det.
Idag är Paperback Writer inte favoriten längre. Idag heter den Fool On The Hill. Magisk låt och Pauls röst är vackrare än nånsin på verserna och sen lyftet när sången dubbas på reffen. Även en av få låtar som inte innhåller någon stämsång alls. Och där har vi en annan av Beatles storhet, deras ofta finurliga stämmor som ingen i mina öron lyckats överträffa än idag. Sen tycker jag inte att Paul blev tråkig efter Beatles. Flowers in the Dirt skivan är ett litet mästerverk i sig och Paul har ju skrivit den bästa Bondlåten genom tiderna ( Som sen G 'n R lyckades totalförstöra )
(Och du tompa(silverpilen)..........Paul ÄR bäst.....lär dig  ;))

Och sen ska vi inte bara tala om vilken betydelse Kraftwerk har haft på synthen/electronikan. Jaha hade det inte med Beatles att göra.....förlåt då  :(

Tänk att få ha sett Beatles på deras hustaksspelning .....mums  :wub: :wub:


Peace and love     (och idag är Radiohead bäst och ni vet att det är sant allihopa  :lol: :lol:)

« Senast ändrad: 19.04.2009, 19:20:39 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Innebär detta att de inte var nya, intressanta och roliga när de en gång gjordes?
Dom var alldeles säkert nya och intressanta när det begav sig. Jag och många andra tycker det fortfarande.

Innebär detta att man bör slänga dem på sophögen som förbrukat gods?
Ja. (Om man tillhör dom som inte gillar / längre gillar det, men det gör jag.)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ni som kan se/höra mer "objektivt" på Beatles då än vi som var med. Hur förklarar ni deras genomslagskraft? Med all respekt för the Monkees men det finns ju inte lika många tributeband eller covers...

bra melodier (för de flesta utom såna som mig då :lol: ) en hype som skapas i media, nya grepp, nya produktioner. man fyllde ett tomrum typ.

Som de flesta monsterband har tagit sig fram antar jag.

Alltså: Det är klart de var pionjärer, klart de har bra låtar, och produktioner som är bra, men för mig är de inte unika (i så mycket annat än att de var först). Först, men inte bäst :)


för att förtydliga: jag nedvärderar ingen eller inget med dem.

Alla som tycker att paul/john's melodier, texter, harmonier etc är underbara får ju givetvis göra det! Det är väl underbart när man hittar låtskrivare och framförare som man upplever som magiska. Jag har gjort det i depeche mode, ett band som verkligt många tycker är plippplopp, bröt, och skit. jag däremot hittar alla möjliga anledningar att geniförklara allt ifrån produktion till låtskrivande och arr. Och det är underbart!

« Senast ändrad: 19.04.2009, 19:40:50 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
en förtydligande liten kommentar: men "hype" menar jag inte substanslös massmedial upphaussning. Jag menar bara massmedial upphaussning :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
klart att det är en anledning till att det kan låta upprepat och trist, att man har hört et förut masa gånger.

Men, om jag lyssnar analytiskt på det hele, så hittar jag inte något annat riktigt heller?  jag tycker helt enkelt inte att de är speciellt bra, varken melodier eller hur det är producerat.

Man beöver inte slänga dem på sophögen, det har jag aldrig sagt. Många älskar deras musik, så varför skulle jag vilja ta bort det?

och du, eftertanke finns det gott om här. På vilket sätt har jag visat att jag inte skulle tänka efter?


EDIT: Blues har funnits långt innan, och där infinner sig ibland samma känsla av upprepning. MEN, de som gör det bäst, låter ändå eget och unikt :)

Jag tycker nog fortfarande att Beatles låter eget och unikt, precis som många gamla bluesartister. Däremot finns det låtar som är extremt uttjatade, t.ex "Yesterday" som är så upphaussad har jag aldrig förstått storheten i, väldigt banal om man jämför med det mesta annat de gjort.

När du analyserar deras musik idag verkar det som du gör det med alla referenser du har förvärvat som ligger efter Beatles i tiden och därigenom byggger på/influerats av Beatles och andra bands musik och all musikalisk samt produktionsteknisk utveckling sedan dess. Det är det jag och en del andra här vill komma åt att man måste bedöma dem i den tid de uppstod och verkade i.

Sedan är man olika och du verkar helt enkelt inte tilltalas av deras musikaliska och harmoniska språk särskilt mycket och det är helt OK.

Sista meningen var bara ett litet tips från mig till dig men är du redan eftertankens mästare så behöver du naturligtvis inte hörsamma det. Då kan du givetvis gå i försvarsställning efter lite tanke om hur du bäst besvarar mitt lilla inlägg.  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, jag gick lite i försvar.

jag är ingen mästare på eftertanke. Men det finns mycket av den, och det kändes lite påhoppande skrivet?  Jag vet inte riktigt vad du vill med din sista mening?


Klart att hur analytiskt man än försöker vara, så lyssnar med referenser man tillägnat sig hela livet.   Det är klart man måste bedöma dem i sin tid, och det är klart att de gjorde massa nytt. Men frågan har även varit om de var så att ingen annan skulle gjort det etc. Klart akademisk fråga såklart, men ändå har vi väl teoretiserat kring det.











https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Undrar om tekniken gör att många placerar Beatles och några till "först" på tidsaxeln. Det var ju trots allt i den vevan som musik började låta bra. Alltså ljudkvalitetsmässigt. Om tekniken hade kommit till den nivån först senare kanske det hade varit andra kungar på tronen?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Jag tycker nog fortfarande att Beatles låter eget och unikt  [...]

Tänkt (!) lite på detta. Håller med om att man hör ju direkt att de låter beatles.
Undrar då varför en som gillar musiken tenderar att beskriva det som "unikt", och vi som inte är lika förtjusta ser det på annat vis. "äh det låter ju lika jämt, inget speciellt".
Beror nog på vad man lägger in subjektivt till störst del antar jag.



wernborg: intressant japp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Har med god förnöjsamhet (!) läst alla inlägg i detta ämne och känner att jag vill dryfta mina tankar kring bandet Beatles och vad dom betytt för mig.
Från att ha börjat min Beatles bana med att få plattan "Rubber Soul" av morsan vart resan snabb.
Visserligen tog den en sidotörn när Jimi Hendrix & Bob Dylan upptäcktes  ;)

Alla fyra i Beatles har för mig visat sina egna sidor, John med sina "politiska" inriktningar, Paul med det mera "socker-söta", George med sina "mörka" sidor och Ringo med lite mera "show-time" takter.

Kan mycket väl föreställa mig att dessa herrar tillsammans hade en underbar period med skapande av klassisk pop-musik. Jag vill inte direkt kalla det rock utan det är mera åt pop musiken enligt mig.

Att dom skrev musik ihop och var och en är egalt eftersom tillsammans skapade dom någonting som håller lång även idag.
Vissa har nämt låtar som "Penny Lane", "Strawberry Fields Forever", "Day Tripper" m.m och dessa är väl underverk i sig?

Alla kan inte gilla allt, punkt, utan vi är skapta i olika former vilket också gör att det finns mer än ett band idag som säljer.....

Personligen har jag favoriter idag som är minst sagt motpoler tillvarann : Bob Dylan, Led Zeppelin & Thin Lizzy.
Vet inte själv var den röda tråden i detta finns men.......

Alltid kul att höra åsikter från andra "musiker" i ett ämne som detta....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, jag tror jag avviker från ämnet, jag lyckas inte formulera något vettigt känns det som.  Intressant tråd såklart, och jag hade gärna försökt att framföra något vettigt, men det verkar inte som det blir något begripligt alls, så jag tror nog att jag lägger ned :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo, jag tror jag avviker från ämnet, jag lyckas inte formulera något vettigt känns det som.  Intressant tråd såklart, och jag hade gärna försökt att framföra något vettigt, men det verkar inte som det blir något begripligt alls, så jag tror nog att jag lägger ned :)



Äsch, känn inte så. Jag förstår vad du menar iaf. Jag håller inte med, men jag förstår och jag refererar till mitt eget inlägg med det där om att vara först. Om det hade varit nån annan undrar hur våra musik referenser sett ut idag?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo, men det blev lite virrvarr av det mesta känner jag, så jag kyler ner lite :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe kul tråd..
Så var var vi?
Var hendrix bättre än beatles? Ja, det tycker iaf jag ;)

Beatles är ärligt talat lite jobbiga. Lite som ABBA, fast mer "äkta" eftersom de är från liverpool och inte sverige. Det tycker jag.

Kan ni som vet förklara för oss ovetande vad de tillförde, och som inte redan fanns? Vad var genialiskt med beatles? Flummiga texter om valrossar och gula ubåtar? Nya oväntade ackordsföljder? :)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hehe kul tråd..
Så var var vi?
Var hendrix bättre än beatles? Ja, det tycker iaf jag ;)

Beatles är ärligt talat lite jobbiga. Lite som ABBA, fast mer "äkta" eftersom de är från liverpool och inte sverige. Det tycker jag.

Kan ni som vet förklara för oss ovetande vad de tillförde, och som inte redan fanns? Vad var genialiskt med beatles? Flummiga texter om valrossar och gula ubåtar? Nya oväntade ackordsföljder? :)




Väck inte den björn som sover  :D


Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hehe kul tråd..
Så var var vi?
Var hendrix bättre än beatles? Ja, det tycker iaf jag ;)

Beatles är ärligt talat lite jobbiga. Lite som ABBA, fast mer "äkta" eftersom de är från liverpool och inte sverige. Det tycker jag.

Kan ni som vet förklara för oss ovetande vad de tillförde, och som inte redan fanns? Vad var genialiskt med beatles? Flummiga texter om valrossar och gula ubåtar? Nya oväntade ackordsföljder? :)



Jo men det var väl inget fel på Hendrix men det går ju inte att jämföra med Beatles. Ungefär som att jämföra Engelbert Humperdink med U2 det går bara inte. Båda har sitt existensberättigande och sina fans t.o.m. Humperdink tro det eller ej. Men det är inte samma people som diggar U2. Hendrix hade sina idoler bl.a. Eric Clapton som Jimi absolutville trffa vid första besöket till England. John Lennon var helt klart inspirerad av Buddy Holly.

Musik är stuprörskoncept helt enkelt - vissa gillar flera stuprör andra föredrar trattar.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe kul tråd..
Så var var vi?
Var hendrix bättre än beatles? Ja, det tycker iaf jag ;)

Beatles är ärligt talat lite jobbiga. Lite som ABBA, fast mer "äkta" eftersom de är från liverpool och inte sverige. Det tycker jag.

Kan ni som vet förklara för oss ovetande vad de tillförde, och som inte redan fanns? Vad var genialiskt med beatles? Flummiga texter om valrossar och gula ubåtar? Nya oväntade ackordsföljder? :)




Väck inte den björn som sover  :D


Mike

Äh, alla drabbas vi av florian-bacillen i tid och otid. :D Det är lugnt, jag är inte orolig. :D Dessutom gillar florian hendrix så jag
r på det säkra :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jo men det var väl inget fel på Hendrix men det går ju inte att jämföra med Beatles. Ungefär som att jämföra Engelbert Humperdink med U2 det går bara inte. Båda har sitt existensberättigande och sina fans t.o.m. Humperdink tro det eller ej. Men det är inte samma people som diggar U2. Hendrix hade sina idoler bl.a. Eric Clapton som Jimi absolutville trffa vid första besöket till England. John Lennon var helt klart inspirerad av Buddy Holly.

Musik är stuprörskoncept helt enkelt - vissa gillar flera stuprör andra föredrar trattar.

Eko


Klart det inte går att jämföra. MEn förstår inte varför folk skall geniförklaras bara för att de heter lennon eller mcartney :)

De är rätt trista tycker jag (var), faktiskt. Det står jag för :D Trista låtar helt enkelt. Sen finns det förstås guldkorn. Men fan. Med trial and error kan vem som helst lyckas få ihop en bra låt. Det bevisar ju jag hela tiden om och om igen :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Jo men det var väl inget fel på Hendrix men det går ju inte att jämföra med Beatles. Ungefär som att jämföra Engelbert Humperdink med U2 det går bara inte. Båda har sitt existensberättigande och sina fans t.o.m. Humperdink tro det eller ej. Men det är inte samma people som diggar U2. Hendrix hade sina idoler bl.a. Eric Clapton som Jimi absolutville trffa vid första besöket till England. John Lennon var helt klart inspirerad av Buddy Holly.

Musik är stuprörskoncept helt enkelt - vissa gillar flera stuprör andra föredrar trattar.

Eko


Klart det inte går att jämföra. MEn förstår inte varför folk skall geniförklaras bara för att de heter lennon eller mcartney :)

De är rätt trista tycker jag (var), faktiskt. Det står jag för :D Trista låtar helt enkelt. Sen finns det förstås guldkorn. Men fan. Med trial and error kan vem som helst lyckas få ihop en bra låt. Det bevisar ju jag hela tiden om och om igen :D

Tja,
precis så tycker jag om JS Bach. Några guldkorn men fruktansvärt mycket trista etydliknande saker. Varför är han så fantastisk?

Och för att svara din fråga vad det är som gör Beatles genialiska så vill jag citera Fats Wallers svar på frågan vad jazz är: If you hafta ask, you aint never gonna know.
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Många stora frågor i luften här .... får återkomma ... för mycket ö-whisky som håller på i hjärnbarken
I mindre skala dock ...  Spelade "I Saw Her Standing There" med bandet i måndags
En riktig rockare och underbar att spela -  1a låten på 1a LPn
- men jag undrar vad är det som gör att det blir så extra special när C:et kommer

Well, she was just seventeen, and you know what I mean
And the way she looked was way beyond compare
So how could I dance with another, ooh
When I saw her standing there

/ E - A7 E / - - B7 - / E E7 A7 C / E B7 E - /

Är det något musikteoretiskt eller är det bara min känsla?


Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och för att svara din fråga vad det är som gör Beatles genialiska så vill jag citera Fats Wallers svar på frågan vad jazz är: If you hafta ask, you aint never gonna know.

Dumheter. Det går att förklara vad jazz är. T o m för oinsatta..

Här är en:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jazz


Ang. jämförelse med Bach, får man väl säga att både Beatles och Bach övat stort inflytande på sin musikaliska omvärld. Det är väl det som kännetecknar genialitet. Men då får vi börja kalla kraftwerk och Napalm death och den första som rappade för genier med.

Det blir en löjlig utveckling.
Jag får erkänna att wikipedia artikeln om Bach, får mig att tänka på genialitet mer än motsvarande artikel om Beatles. Men det är ju min åsikt.
« Senast ändrad: 02.05.2009, 02:18:47 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Och för att svara din fråga vad det är som gör Beatles genialiska så vill jag citera Fats Wallers svar på frågan vad jazz är: If you hafta ask, you aint never gonna know.

Dumheter. Det går att förklara vad jazz är. T o m för oinsatta..


Då tror jag att du missförstår (kanske avsiktligt) vad Wallers menar... :)


freddy

  • Gäst
/ E - A7 E / - - B7 - / E E7 A7 C / E B7 E - /

Är det något musikteoretiskt eller är det bara min känsla?

Jag har inte hört låten men musikteoretiskt så verkar låten gå i E-dur, C hör inte hemma i E-dur. Så det sticker ut.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Då tror jag att du missförstår (kanske avsiktligt) vad Wallers menar... :)

Och jag tror att du inte förstår vad jag menar...
Så vad menar du att Wallers menar? Eller det är också missförstånd kring det?

Flum för fan..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För att förtydliga lite...

För det första har jag inte kallat nån flummare. Bara sättet att tänka påminner mig om flummeri ;)

För det andra gillar jag faktiskt beatles, en del låtar är bra. ABBA hatar jag däremot, men det är en annan tråd.. :) Jag menar bl a alltså därav att det inflytande Beatles övat på sin omvärld, inte räcker för att kalla dem genier.
Einstein var ett geni. Ett stort geni. John lennon var inte ett geni.
Bach utövade ett enormt inflytande på alla musiker fram till idag, kan kallas ett geni. McCartney var inte ett geni...
Det är alltså inte en fråga om tycke och smak, som RAttle försöker få det till.
SKulle kunna lägga till en tredje punkt, men tror det går fram..


Edit: Vid närmare eftertanke. Låt oss kalla det en fråga om tycke och smak. Min granne är ett geni. Det tycker jag iaf..


« Senast ändrad: 02.05.2009, 11:27:45 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
/ E - A7 E / - - B7 - / E E7 A7 C / E B7 E - /

Är det något musikteoretiskt eller är det bara min känsla?

Jag har inte hört låten men musikteoretiskt så verkar låten gå i E-dur, C hör inte hemma i E-dur. Så det sticker ut.
Skulle tro att det handlar om det berömda skriket som då sjungs på Mollsubdominantens durparallell. Det lät bra bara tror jag. Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Kul tråd. Själv Älskar jag The Beatles och är stolt fanatiker, och om jag inte lyckas gå vidare så skiter jag i det ;)
Hur mäter man musik?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
/ E - A7 E / - - B7 - / E E7 A7 C / E B7 E - /

Är det något musikteoretiskt eller är det bara min känsla?

Jag har inte hört låten men musikteoretiskt så verkar låten gå i E-dur, C hör inte hemma i E-dur. Så det sticker ut.
Skulle tro att det handlar om det berömda skriket som då sjungs på Mollsubdominantens durparallell. Det lät bra bara tror jag. Eko

Nu har jag ägnat en lång stund åt att lyssna på alla de videoinläggen som finns under den video jag mailade här förut. Massor med pärlor från t.ex. rep so jag adrig hört förr, där man hör hur jäkla bra Johns röst låter. Flera tidiga låtar som jag inte känner igen och t.om. någon Querryman-låt. Man får också en bra insikt i hur de la musiken på de omtagningar som redovisas här alla kr sitt samtidigt. I´m only sleeping måste vara en av de första med George Martin där baklängesgitarrer kommer in. Vilken guldskatt det där videoklippet var!!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Jag tyckte "I saw here standing there" var en riktigt platt låt. Förstår inte alls varför den skulle vara bra. Kanske kan den göra någon lite glad, ungefär som delar av dagens radiomusik, ytligt liksom.

Kul att folk pratar om genier och sedan kommer en tramslåt som denna upp :D




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tyckte "I saw here standing there" var en riktigt platt låt. Förstår inte alls varför den skulle vara bra. Kanske kan den göra någon lite glad, ungefär som delar av dagens radiomusik, ytligt liksom.

Kul att folk pratar om genier och sedan kommer en tramslåt som denna upp :D




Jag tycker nog att det är en av de blekaste låtarna. Jag har samlat några nedan som jag i alla fall anser är genialiska. Det börjar med några lugna låtar vilket var ganska så ovanligt på den tiden där var de alltså föregångare också.







Och så nåra med lite mer riv:





En lite knäpp "video" kanske men man hör låtarna




Om du inte genast springer iväg och köper en Beatleskeps efter detta Freddy så förlåter jag dig då är det väl en generationsfråga eller rättare sagt något man växer upp med som fastnar på dom som berörs. Om du i alla fall skulle köpa den där kepsen så får du gärna tipsa mig om var du fann den :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Många av de finare låtarna där Eko. Something är en personlig favorit. Gillar while my guitar med. ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Om att vara musikaliska genier, genialiska låtar betyder popularisera, nå massan så har Beatles onekligen lyckats.
De må inte vara först men var eklektiska, de nådde massan och blev störst. Alla fick höra talas om dem. Fick deras musik intryckt i sig. Vi tror ofta att vi vill revoltera och vara oss själva men det är nog betydligt mer anpassning och söka efter tillhörighet som gäller. Vara som andra är.

Efter att lyssnat på låtarna ovan - och lite annan pop (och rock)  - hade jag egentligen inte tänkt att skriva något. Men jag kände mig i behov av musikalisk rensning. Det blev sen 1900-tals "konstmusik". Kände behov av något med märg och ben som gav motstånd.

Det som blev så tydligt var hur annorlunda musik kan vara. Här fanns alla de delar som känns så frånvarande i popen och som bara finns i en mycket liten del hos en grupp som Beatles. I popen när nästan allt bygger på att appelera till det enklaste hos människan. Enkla melodier, enkla raka rytmer. Popen (rocken) är din trygga vän. Ingen behöver någonsin vara orolig och utmanad. I sina bästa stunder naturligtvis riktigt bra, men ändå mest byggt på kitch. Något vi alla mer eller mindre är suckers för.

Ja jo, det här med genier då igen. När man hör sådan fantastisk musik som har skapats innan och upp till den tid beatles verkade så slås man ju mer av hur banal deras musik låter i jämförelse. Inte att den är dålig eller svag. Mer att den inte är något särskilt i jämförelse rent musikaliskt. Populärt är det en annan sak som alla vet.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Genier eller inte..bra var de bara..inget mer med det :P

Min stora Beatles-favorit:
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Ja jo, det här med genier då igen. När man hör sådan fantastisk musik som har skapats innan och upp till den tid beatles verkade så slås man ju mer av hur banal deras musik låter i jämförelse. Inte att den är dålig eller svag. Mer att den inte är något särskilt i jämförelse rent musikaliskt. Populärt är det en annan sak som alla vet.

Precis . Väl talat :P 

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grymmast är de gamla livetagningarna som tex twist and shout. Man skiter knäck. Allt Beatles gjorde var svinbra, men jag gillar det tidiga låtarna bäst. Stämsången och svänget...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)