Kontrollrummet

Beatles då... vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Skulle göra några Beatles-covers på skoj sådär och fastnade lite i ett par låtar där. Blackbird t e x är ju faktiskt smått genialisk i harmonerna. Inte så lätt att spela heller. (tur att det finns så många tutorials på Youtube  <_<)

Har alltid gillat Beatles utan att vara fanatisk. Men det första man tänker är ju att deras musik är enkel och okomplicerad eftersom man asocierar till de enkla treackordsdängorna typ She loves you och allt det där tidiga sextiotalstjoffset.

Sedan tycker jag att det är svårt att närma sig sådana där ikoner. Alla superlativ har redan används "Genier" osv.... kan bli svårt att diskutera utan att det blir pretentiöst eller bara att man rapar upp plattityder hit och dit. Om allt är sagt och det är sgat tusen gånger så förlorar det perspektiv ... hmmm fattar ni vad jag menar?

Mina topp tre favoritlåtar är iallfall
Blackbird
Let it be
penny Lane
alla tre är väl mer McCartney och alla tre innnehåller suveräna harmoniska vändningar. Och är snygga arrangemang.

Skulle vara kul att höra vad ni egentligen tycker om de där långhåriga typerna  (och undvik nu klicheérna  ;))

 :) :)


freddy

  • Gäst
Beatles är för mig en delad upplevelse. Lite hatkärlek möjligen.

Först har vi deras genialiska musik och odödliga låtar. Finns hur mycket som helst av den varan. Älskar även deras lekfullhet och deras progressiva försök.

Sen har vi den jobbiga biten då, alla surgubbar (ja, det är mest inskränkta enkelriktade trångsynta gubbar faktiskt som stannat upp i tid och rum) som bara tjatar om Beatles i alla lägen, försöker påtvinga deras existens på allt och alla, kan man inte sin Beatles så är man inte värd skit, för det är bara dom som existerar, right?  :blink:
Naiva och IQ-befriande kommentarer som att det inte gjorts bra musik sedan Beatles osv. Vilket är helt jävla absurda kommentarer. 

Tröttheten över denna ständiga och överdrivna förstoring av "fenomenet" Beatles förstör en hel del för mig tyvärr. Dom är liksom lite söndertjatade. :)

Let it be


 


Avslappnad

  • Gäst
Gillar dem och har alltid gillat dem. :)
Det finns lite olika perioder av beatles tycker jag. I början coverpopen, sedan mer eget för att till slut bli ganska flummigt a la Sgt Peppers...

Har lite olika favoriter från alla perioder.

Day Tripper
Drive My Car
Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
Nowhere Man
Paperback Writer
Eleanor Rigby
The Fool on the Hill
While My Guitar Gently Weeps
Come Together
The Long and Winding Road



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Personligen så har jag egentligen aldrig gillat dem särskilt bra - så jag har inte ens köpt någon "greatest hits"-skiva med dem... Annars har jag köpt sådana skivor med flera band som jag har gillat lite halvbra och som har kläckt ur sig enstaka bra låtar, men Beatles och Elvis tillhör några av de giganter som alla "måste" gilla, men som aldrig har hittat in i min skivsamling.

Beatles blev antagligen så stora mest för att ingen annan hann före med stor exponering av den musikstilen. Visst har de enstaka låtar som är helt ok, men det finns nog inga bland deras låtar jag kan säga att jag direkt längtar efter att höra.

Jag ogillar verkligen också, i likhet med freddy, att somliga ständigt försöker påtvinga sin egen åsikt på andra och på ett nästan religiöst fanatiskt sätt hävdar att man är totalt okunnig om musik om man inte älskar Beatles över allt annat. Kanske är det delvis sådant snack som har fått mig att få lite avsmak för dem...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du startar alltid så kul trådar Egget! Eloge för det!
Jag har alltid gillat Beatles och alltid varit fanatisk.   :P
Och därför undrar jag nu hur du får She Loves You till en treackordslåt!?  -_-
Den är ju "svår" med sin G-dur i grunden och ackordväxlingar från A7 till Cm t ex.
Jag tror jag fattar hur du menar ändå. Ofta blir jag sittandes med deras låtar
och märker passager som är skenbart enkla men innehåller de märkligaste växlingar.
I'm the walrus (Lennon) är rena fyrverkeriet i det sammanhanget. Den har alla durackord
från de vita tangenterna (C-durskalan) om jag inte missminner mig.
Jag tror inte man kan överskatta Beatles betydelse för populärmusiken även om man skalar bort tidsbundna
faktorer som att de var det första band som "bars fram" av televisionen, träffade rätt i stora efterkrigsbarnkullar som blev köpstarka tonåringar och att de blev ikoner för en ungdomskultur som bröt med konservativ trångsynhet och -moral. Det rent musikaliska
framstår ändå som banbrytande i mina öron. De tog till sig den svarta musiken och lade till engelsk folkmusik, ibland i samma låt
som Ticket to Ride (Lennon) med versen i folktradition och sticket i blues och vilken effekt det blir av den kontrasten! Som en bumerang kom den svarta musiken tillbaka till USA i engelsk, oputsad hamnstadstappning. Detta också i en tid när den den farliga rockmusiken hade tämts av den oroliga vita medelklassens föräldrageneration så att Elvis blev snällare och sjöng kristna låtar, Pat Boone hade ersatt Little Richard osv. Beatles överbryggade kanske dessa motsättningar, åtminstone i början innan Lennon tyckte de var större än Jesus...  :rolleyes:
Det sägs att den musik man tillbringar sin tonårstid med är den som kommer att betyda mest för resten av livet. Så var det för min del med Beatles. Samtidigt älskar jag Bach utan att komma ihåg att jag nånsin lyssnade på hans musik under tonåren.
Det verkar som det ändå finns några "objektiva faktorer" (ursäkta uttrycket - kommer inte på nåt bättre) som gör att viss musik ter sig helt odödlig.
De låtar du nämner är också för mig riktiga höjdare. Eftersom dessa är McCartneys och då Lennons bidrag till deras storhet var minst lika betydelsefullt måste jag ju nämna:
Strawberry fields forever - på samma singel som Penny Lane (båda var A-sidor!) och det finns vissa likheter (övergången i moll på dominanten t ex). Det finns en drömsk, spooky, slowmotion över hela verket som jag inte hört i någon annan låt.
I am the walrus - Halsbrytande harmonier som sagt och drogpsykedelian flödar nästan över. Banbrytande. (fan där kom en kliché ändå!)
Day tripper - Det suveräna riffet. Det finns ett stick med kul entonssteguppgångar på basen.
Julia - Lennons drömliknande portträtt av sin mor. Nästan mardrömslikande ibland tycker jag. Helt annorlunda än den desperata Mother som kom några år senare (efter Beatles).
Come together En nykter Lennon gör upp med drogprofeten Tim Leary. McCartney sunkiga basspel till Ringos suveräna trummor är en stor del av behållningen.
Även George bidrog ju starkt till deras storhet på även som låtskrivare med bl a Here comes the sun och Something. While my guitar gently weeps är en höjdare också.
Uj skulle inte ha skrivit så mycket... men nu är det ju Beatles det handlar om.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För mig är Beatles utan tvekan de största. Finns inga näst största, men några på delad tredje plats.

Jag vaknade en morgon när jag var 11 år, och insåg att jag älskade melodierna på en platta som morsan hade: "Herp Albert and his Tijuana Brass plays Lennon-McCartney". Jag visste inte ens det var Beatles jag gillade till en början, jag trodde det var Gilbert O'Sullivan (!). Innan dess var jag ointresserad av musik, och nu började ett närmast manisk beteende vad gäller lyssning på musik och införskaffande av medel till skivinköp. Som om inte det räckte var jag bara tvungen att börja spela gitarr.

Min första egna skiva blev den blå dubbeln, dvs samlingsalbumet Beatles 1967-1970. Tråkigt nog kan jag konstatera att alla skivor jag har köpt sedan dess är sämre.

För mig är Strawberry Fields forever, Penny Laine och Here comes the sun de tre bästa låtarna. Tre olika kompositörer, vilket säger mycket om deras mångfald.

Av allt de har gjort är det bara en handfull låtar som jag inte gillar. Resten fick mig i ett stadium av nästan andnöd och tunnelseende när jag hörde låtarna de första gångerna. Jag var liksom på en annan plats. Ett fåtal andra låtar har givit mig den känslan, men med Beatles var det nästan varenda låt.

Jag tittar ibland på omslaget på den blå dubbeln. På ena sidan fyra glada pojkar anno 1963 i ett trapphus. På andra sidan fyra vuxna män på samma plats sex år senare. Jag kan inte tänka mig att så mycket någonsin kan ändras på sex år, som det gjorde då. Vare sig världen eller musiken.

DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Jag tittar ibland på omslaget på den blå dubbeln. På ena sidan fyra glada pojkar anno 1963 i ett trapphus. På andra sidan fyra vuxna män på samma plats sex år senare. Jag kan inte tänka mig att så mycket någonsin kan ändras på sex år, som det gjorde då. Vare sig världen eller musiken.


Skriver under på allt. Vilken fantastisk sammanfattning! Oj, oj!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Håller med Equality ang. rolig tråd och gillar ditt initiativ egghuvud, finns hur mycket som helst att säga här egentligen, just den där totalt tidslösa grejen som man kan uppleva (utan droger) och enkelheten i det otroligt vackra i många av deras låtar är just det som kanske ingen eller väldigt få lyckats få till så bra som dom, även om det givetvis finns bra musik efter Beatles (så ingen "minderårig" härinne mussuppfattar budskapet).

Jag är född 1964, min farsa och morsa lyssnade mkt på Beatles hemma, säkert innan jag var född också, men mina tidigaste minnen av musik består av just Beatles, minns speciellt omslagen Help-Rubber Soul-Abbey Road och The White Album vilka jag givetvis skaffat i vuxen ålder igen förutom vissa av originalen som jag också har kvar...

De absolut bästa låtarna om man måste välja kommer från deras "tripp-period" etc, inte så konstigt egentligen men dom gjorde verkligen sina riktiga mästerverk då och framförallt hela Abbey Road som man ju skall/måste lyssna på rakt igenom för sakens skull!

Med gevär framför pannan och tvungen att välja 6 låtar:

1.Because
2.You never give me your money/Golden slumbers/Carry that weight
3.Dear Prudence
4.Blackbird
5.Your mother should know
6.I´m the walrus

 B)
« Senast ändrad: 16.04.2009, 23:30:56 by Mr Artrock »


DåligtGehör

  • Gäst
Jag uppmanar till mer utbyggda exempel på deras genialitet eller varför de är så bra ungefär som jag gjorde i ABBA-tråden vilket naturligtvis lämnades utan något mer konkret musikteoretiskt exempel. Tycker ärligt att det skulle vara roligt att förstå mer varför de så ofta upphöjs. EQ ger ju exempel men det skulle vara kul med mer analyser och mer förklarat vad det var som var så speciellt med att gå till A7 m.m. i G-dur. Det kan väl inte vara första gångerna man går utanför skalan? Jag tror nog det finns otaliga exempel på sådan harmonik i t.ex. jazzstandardlåtar.

Gjorde det verkligen nya saker eller plockade de ihop från andra på ett nytt och spännande sätt? Var det för att de var vita marknadsanpassade lite lagom skojsiga men kanske ändå lite farliga? Var deras harmonier/melodier så annorlunda eller var det bara bättre och kan man isf beskriva det för någon som inte lyckas uppleva det?

För mig som för bl.a andra Claes och Freddy så är det en slags trötthet över att höra det tjatas om detta band om och om igen. Vilka genier vilka fräcka osv. Jag kan till viss del uppskatta de senare mer experimentiella, men det tidigare tycker spänner över fältet, (med några få undantag) lite käcka eller harmlösa låtar till rena lollliga fjamset. Låt vara bra utfört men oftast ack så tråkigt.

Jag säger som Claes, visst finns det några ok låtar men mer är det inte för en som aldrig dragits in i hypen. Jag tror att börjar man lyssna och analysera musik som fanns innan Beatles och samtida med dem så fanns det i princip alla ingridenser som de använde. Och därtill mer avancerad harmonik/melodik, mer experimenterande, mer osv fast det inte nått fram till massan.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul att så många av er är med i mina eggiga funderingar.

Det där med myten kring dem och geniförklaringarna som flera av er varit inne på är nog ett problem som flera av oss delar. Det är svårt att urskilja musiken ur mytologin på något sätt. Vilket gör att man har svårt att analysera själva musiken utan att på något sätt blanda ihop det med fredsmarcher, Maharishi Mahesh Yogi, flower power och en massa andra saker som bildar ett slags kulturell geggamoja. Född på sextiotalet och inte riktigt med i den rörelsen så fick man liksom Beatles i modersmjölken fast inte bara på ett bra sätt, d v s kanske inte musiken utan Mytologin. och frågan är om den är så intressant idag...?

För attt svara på DG.s fråga så trior jag att mycket av storheten i musiken ligger i deras förmåga att blanda saker på ett nytt och intressant sätt.
Både klassiska arrangemang, blues rock, folkmusik, samt Pauls uppenbara intresse för Music Hall tradition (T e x maxwell silver house och Penny Lane)
vet inte om de skapade något helt nytt och vet inte om det går att skapa något helt nytt. Bygger inte all musik på referenser och vidareutvecklingar/sammanblandningar av olika stoff?

Jag var iallfall ganska imponerad av hur skickliga musiker de faktiskt var. Det hade jag liksom inte riktigt fattat förrän jag började rippa låtar. Däri ligger kanske också en del av förklaringen till framgången att gå ifrån att göra tämligen enkla poprocklåtar till att bli bättre på att skriva låtar och att traktera instrumenten ju längre tiden gick.
Jag tycker väl att jag blir bättre och bättre på att skriva låtar om jag jämför med de alster jag spottade ur mig för tio år sedan.

eggs  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
För attt svara på DG.s fråga så trior jag att mycket av storheten i musiken ligger i deras förmåga att blanda saker på ett nytt och intressant sätt.

Ja det är väl rätt mycket vad EQ också menade.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tog ett årtal och tittade på låtar (ja mest hits) från 1966 och kollade vad som fanns samtidigt med Beatles egna hits.

Hellre lyssnar jag på

Keep On Running - Spencer Davis Group

Reach Out I'll Be There - The Four Tops

Paint It Black - The Rolling Stones

When a Man Loves a Woman - Percy Sledge

These Boots Are Made for Walkin - Nancy Sinatra

Crying Time - Ray Charles


Inte för att jag egentligen lyssnar på det men till skillnad från Beatles 1966 finner jag dessa låtar och artister vara mer svängiga och ha mer en slags feeling som tilltalar mig. Tror att Beatles för mig hamnar i en slags zon. En zon som är på något sätt varken eller. Det svänger inte, det är inte särskilt spännande harmoniskt eller melodiskt och framför allt inte rytmiskt. Känns dammigt och träigt och har väl med några undantag alltid gjort det.

Och tänk så mycket annan bra ej popmusik det fanns och spelades/skrevs under beatlesåren.


asti

  • Gäst
Jag har ett tidigt minne av Beatles när jag i de yngre tonåren med ett saligt leende fick höra Rock'n roll music på radion! Det var i samma veva man hörde My generation med The Who på Radio Luxemburg och bara satt och gapade av lycka. Men Beatles förde in en lekfullhet och fantasi i melodierna, som man aldrig tidigare hört. Variationen på skivorna blev ju mer och mer förfinad och med George Martins hjälp fick man ju även in klassiska influenser och instrument.
Det är svårt att välja favoritlåtar bland alla, men för mig är nog Strawberry fields forever och I am the Walrus höjdarna bland enstaka låtar.
Ser man till helhetsintrycket av ett helt album tycker jag Abbey Road och Seargent Pepper kommer främst, tätt följt av The White Album.
Som sagt Beatles fantasi, lekfullhet, humor, suveräna sång och spännande arrangemang satte dom i en särställning när dom kom. Jag tror att blandningen av McCartneys "folkliga", Music-hall influenser parat med Lennons uppkäftiga, tuffare stil gjorde låtarna så spännande. Sedan ska man ju inte glömma Harrisons underbara Here comes the sun och Something, som också tillhör de absolut bästa av Beatles låtar. Själv är jag ju naturligtvis oerhört påverkad av Beatles musik, eftersom jag växt upp med den och det märks säkert i en del av de försök man gjort att åstadkomma något hörvärt!  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag började lyssna på dem när jag var 18-19 år kanske. Vi hade en egen Summer of love ('87) i min dåvarande bekantskapskrets och det ena ledde till det andra. Jag tycker att de är grymt bra när de är som bäst och jag är lite fascinerad av hela tidsepoken där, när inte mediabruset var lika starkt som det är nu... tja, that's it antar jag.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror att det handlar väldigt mycket om en generationsfråga - det man är uppväxt med det gillar man. Beatles för mig var en fyrspetsad ledstjärna där alla utom Ringo skrev märkligt bra låtar däremot trummar Ringo som ingen annan. Lyssna på Strawberry Fields och enbart ena kanalen kommer inte ihåg om det var höger eller vänster men en av dom är det , det vet jag med bestämdhet. Finns inget bättre sedan Crupa på 40-talet.
Min största besvikelse i livet var när jag fick A Hard Days Work när jag önskat míg She Loves You till en födelsedag i början av 60-talet. Jag spenderade hela min månadspeng på att mata en JukeBox i Grimslöv 1968 för att få lyssna på Something. Sgt Pepper var rebellisk när den kom men tilltalade mig inte så mycket. Flera låtar ogillar jag (eller förstår jag inte) Norwegian Wood, PennyLane och några högaktar jag över allt som gjorts i musikväg Yesterday, A day in life, With a little help from my friends (vet faktiskt inte om Beatels skrivit den), Something, Back In The USSR med flera - många flera. Det här betydde ju inte att man inte lyssnade på annat jag diggade en hel del från Stones också Paint it black bl.a.
Men nog f-n var de trendsättare av den högre skolan bra mycket musik tillkom efter det att Beatles satt trenden. Ett stort hatobjekt för mig var naturligtvis Yoko Ono som egenhändigt monterade ner Beatles (tyckte jag då alltså)
Ja The Beatles har väckt mycket känslor hos mig måste jag erkänna. Betydligt mer än t.ex. ABBA som knappast fick mig att höja ögonbrynen alls utom just deras Watch Out som är suverän.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Angående det där med generationsfrågan, så föddes jag 1964 och borde väl vara så indoktrinerad med Beatles och Elvis, att det står härliga till, men så är det alltså inte. Mina första riktigt stora musikhjältar, var Beach Boys och Bee Gees - och naturligtvis också mycket från Motown. :wub:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men jag tror nog att det handlar om det trots allt jag är född 1955 så när jag var 7 fanns liksom inget annat än beatles när man pratr topnotch när du var 7 så fanns betydligt fler band (påverkade av beatles i o f s)
På början av 60-talet så fanns det i princip bara en radiokanal som spelade musik och det var till 99% dragspelsmusik en halvtimme i veckan hade Kaj Kindvall (om jag inte minns fel) ett popprogram på torsdagar kl. 15.00 som jag lyssnade på på fritids. 9 år är en ENORM skillnad vad gäller detta Claes.

Hävdar bestämt och med en dåres envishet att det handlar om en generationsfråga trots allt
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Kanske ett av världens mest överskattade band:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)



Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Kanske ett av världens mest överskattade band:)


Enligt dig förutsätter jag?
Haha :D
Nä det är fastslaget av Brittiska Kungahuset, dom kommer skicka ut ett pressmeddelande nästa vecka.
Forskare har funnit att människor som lyssnat för mycket på The Beatles har svårt att gå vidare i livet.
(Ironi)
:)

Haha, finns säkert fler som håller med mig, och fler som inte håller med mig:).
« Senast ändrad: 16.04.2009, 22:18:22 by Markus Broberg »
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Grrr!  :angry: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Kanske ett av världens mest överskattade band:)


Enligt dig förutsätter jag?
Haha :D
Nä det är fastslaget av Brittiska Kungahuset, dom kommer skicka ut ett pressmeddelande nästa vecka.
Forskare har funnit att människor som lyssnat för mycket på The Beatles har svårt att gå vidare i livet.
(Ironi)
:)

Haha, finns säkert fler som håller med mig, och fler som inte håller med mig:).


Det är helt ok att du tycker det, jag bryr mig inte. Vad jag däremot bryr mig om är HUR saker och ting uttrycks. Hade du lagt till "enligt mig" hade jag inte heller ställt frågan. Den gamla devisen lyder "det är inte vad man säger/skriver utan hur". Tycker jag och mig veterligen många med mig.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Kanske ett av världens mest överskattade band:)


Enligt dig förutsätter jag?
Haha :D
Nä det är fastslaget av Brittiska Kungahuset, dom kommer skicka ut ett pressmeddelande nästa vecka.
Forskare har funnit att människor som lyssnat för mycket på The Beatles har svårt att gå vidare i livet.
(Ironi)
:)

Haha, finns säkert fler som håller med mig, och fler som inte håller med mig:).


Det är helt ok att du tycker det, jag bryr mig inte. Vad jag däremot bryr mig om är HUR saker och ting uttrycks. Hade du lagt till "enligt mig" hade jag inte heller ställt frågan. Den gamla devisen lyder "det är inte vad man säger/skriver utan hur". Tycker jag och mig veterligen många med mig.
Jag ser det mer som regel än undantag att folks uppfattning om Beatles är att dom är ett gäng pundare med misslyckade melodier. Jag själv vill inte kritisera dom lika hårt:), är nog för ödmjuk för  sånna direkta påhopp.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


freddy

  • Gäst
Kanske ett av världens mest överskattade band:)


Enligt dig förutsätter jag?
Haha :D
Nä det är fastslaget av Brittiska Kungahuset, dom kommer skicka ut ett pressmeddelande nästa vecka.
Forskare har funnit att människor som lyssnat för mycket på The Beatles har svårt att gå vidare i livet.
(Ironi)
:)

Haha, finns säkert fler som håller med mig, och fler som inte håller med mig:).


Det är helt ok att du tycker det, jag bryr mig inte. Vad jag däremot bryr mig om är HUR saker och ting uttrycks. Hade du lagt till "enligt mig" hade jag inte heller ställt frågan. Den gamla devisen lyder "det är inte vad man säger/skriver utan hur". Tycker jag och mig veterligen många med mig.

Fast jag tycker Markus var kul. :)

Beatles-fanatikerna är värda en släng av sin egna medicin. Undra hur många gånger jag läst "Ingen kan göra lika bra musik som Beatles" utan ett "enligt mig" efteråt. Eller "Sen beatles dagar är det ingen som kommer i närheten", även den utan "enligt mig". :)

Sen reagerar jag när folk skriver att dom var skickliga musiker. Det håller jag inte med om faktiskt. Dom var väldigt skickliga låtskrivare dock. :)


Avslappnad

  • Gäst
.
.
.

Sen reagerar jag när folk skriver att dom var skickliga musiker. Det håller jag inte med om faktiskt. Dom var väldigt skickliga låtskrivare dock. :)

Visserligen Off-Topic här men mitt intryck är att de som skriver väldigt bra låtar ofta är "bara" bra eller tom medelmåttiga musiker, min känsla mer än någon slags vetenskaplig undersökning dock.

Fanatiker, oavsett vad det gäller är ett släkte (eller många släkten) för sig...  <_< (enligt mig)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Du som sa att "Beatles i stor utsträckning uppfattas som gamla pundare med misslyckade melodier" msåte helt sakna intelligens eller bara här vilja idiotprovocera pga total brist på fantasi etc!

Man kan ju verkligen undra vilka cirklar du umgås i med såna uttalanden, hmmm, som tur är vet de flesta andra (normala) att så inte är fallet, oavsett om man gillar dom eller ej...

freddy har här inte heller fattat galoppen riktigt tyvärr, dom var ju otroligt rutinerade efter en jävla massa harvande och år i Hamburg långt innan dom slog igenom, erfarna som få och samtidigt utvecklas ifrån Love me do till Something är och måste betraktas uifrån musikaliska perspektiv gentemot personligt tyckande/antagande och ställas mot vad de flesta ANDRA grupper/artister faktiskt inte lyckats med utan snarare kopierat, men det som är obvious för vissa av oss är  höljt i dunkla dimmor för de andra som saknar vissa insikter, så är det och kommer alltid att vara!

 ;)


freddy

  • Gäst
.
.
.

Sen reagerar jag när folk skriver att dom var skickliga musiker. Det håller jag inte med om faktiskt. Dom var väldigt skickliga låtskrivare dock. :)

Visserligen Off-Topic här men mitt intryck är att de som skriver väldigt bra låtar ofta är "bara" bra eller tom medelmåttiga musiker, min känsla mer än någon slags vetenskaplig undersökning dock.

Fanatiker, oavsett vad det gäller är ett släkte (eller många släkten) för sig...  <_< (enligt mig)

OT ja, men jag tror du har en poäng helt klart. Dock är det inte svart eller vitt. Men det finns helt klart folk som har det ena och inte det andra :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
1962 var jag 14 år och inte särskilt musikintresserad. Jag tog visserligen pianolektioner för det tyckte mina föräldrar jag borde då dom hade ett piano hemma. Det bidrog väl till att jag ändå fick Ba (motsarar 3) i musikbetyg. 1963 kom Beatles. Plötsligt öppnades en helt ny värld - musik !! Jag upptäckte musiken och skaffade gitarr, spelade med kompisar och skrev låtar. Vilken kick i livet! Att resonera om vilka låtar som är bäst är egentligen ointressant det bekräftar bara att smaken är så varierad  :D men ett är säkert, vi har alla mer eller mindre någon form av relation till Beatles. Om dom inte dykt upp då? Tja, jag kanske fortfarande hade tagit pianolektioner utan att upptäcka nån musik...


DåligtGehör

  • Gäst
1966 var jag 6 år och inte särskilt musikintresserad. 1966 kom Monkees. Plötsligt öppnades en helt ny värld - musik. Vi stod där med trägrenar som gitarrer och ville bli lika coola. Nåväl det dröjde innan jag skaffade gitarr. Men vi har alla mer eller mindre någon form av relation till Monkees. Om dom inte dykt upp då? Tja, då hade nog några andra gjort det eller så hade jag blivit forbollsproffs?

Men det som gör mig så sne är att ingen jävel idag snackar om hur bra Monkees var. Okunniga jävlar!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Du som sa att "Beatles i stor utsträckning uppfattas som gamla pundare med misslyckade melodier" msåte helt sakna intelligens eller bara här vilja idiotprovocera pga total brist på fantasi etc!

Man kan ju verkligen undra vilka cirklar du umgås i med såna uttalanden, hmmm, som tur är vet de flesta andra (normala) att så inte är fallet, oavsett om man gillar dom eller ej...

freddy har här inte heller fattat galoppen riktigt tyvärr, dom var ju otroligt rutinerade efter en jävla massa harvande och år i Hamburg långt innan dom slog igenom, erfarna som få och samtidigt utvecklas ifrån Love me do till Something är och måste betraktas uifrån musikaliska perspektiv gentemot personligt tyckande/antagande och ställas mot vad de flesta ANDRA grupper/artister faktiskt inte lyckats med utan snarare kopierat, men det som är obvious för vissa av oss är  höljt i dunkla dimmor för de andra som saknar vissa insikter, så är det och kommer alltid att vara!

 ;)


Jag gillar att provocera:), ta det inte personligt. Jag älskar dig även om du lyssnar på dom, faktum är att jag älskar alla människor:)
Vissa säger att Elvis är det största, andra Morrissey...Jag fattar inte storheten bara.
Man kan inte mäta bra musik i hur framgångarna ser ut, man ska känna vad man själv tycker.

Jag gillade när dom gjorde Waterloo och Dancing queen, så långt kan jag sträcka mig.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
det här var ju en kul tråd  :rolleyes:

jag älskar förstås Beatles, mitt mått på när man har ett riktigt favvoband är när man tycker att de istort sett inte har en enda dålig låt, där hamnar beatles för mig,, (jaja obladioblada och don´t pass me by är inga höjdare, inte revolution 9 heller :D) men i stort sett allt är bra, till skillnad mot tex Stones (som för övrigt slog igenom med en beatleslåt) som gjort mer skit än bra, sorry.

jag är född 72, började lyssna på beatles i sjuan nångång kanske, några år senare hade jag allt som gick att få tag i. min gud heter John Lennon !!!! :wub:,, världens genom tiderna bästa låtskrivare och häftigste rockröst (javisst han är ingen freddy mercury men vilken känsla ) hohoho. min gode vän jonnerstone och jag har fajtats om vem som är bäst av lennon/mccartney ända sedan vi träffades föröver 20 år sedan,hehe, det är kul det.

bästa skiva Let it be, mccartneys let it be och long and winding road, lennons dig a pony och across the universe, harrisons i me mine.
grymt många favvolåtar har man ju, in my life och a day in the life tillhör definitivt 2 av dem.

men för att föra in någon form av konstruktivitet i denna tråd så vill jag säga detta:
den viktigaste faktorn till deras storhet förutom att de var suveräna låtskrivare är något många glömmer nämligen George Martins påverkan som producent, med sin klassiska skolning förde han in en dimension till när det gällde arrangemanget och produktionen av låtarna.

jag tycker det har gjorts grymt mkt bra musik efter beatles och mkt bättre också men man kan inte underskatta deras betydelse och man måste ha med i beräkningarna att utvecklingen går framåt och musiker idag har betydligt bredare bas att hämta influenser ifrån.


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil

Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Bäst att börja med att säga att jag inte är fanatiker men gillar Beatles. Dom gjorde en hel del lysande musik och en del som inte var så bra. Mycket bra musik har gjorts senare t o m av medlemmarna i gruppen och självklart av en massa andra också. Allt annat är enligt min åsikt struntprat. Däremot tycker jag att om man kan lite om musikhistoria kan man knappast kalla Beatles för överskattade. Ej heller sådana som Beach Boys Stones, Elvis etc etc etc etc Dom fick pop/rock musiken att ta nya spännande vägar. När man analyserar deras musik måste man jämföra med vad som fanns före dom. Annars haltar jämförelsen. Alltid lättare att vara tvåa med tricket.

Tycker också det är en trist inställning att säga: Var det inte dom hade det varit någon annan. Det förtar vilken prestation som helst. Det var ju just för att dom (och andra storheter) har/hade det lilla extra för att bli superstjärnor. Dom har/hade obestämbara "Det!".
Annars kan man ju alltid säga så. Jaha om inte du var störst/först/bäst hade någon annan varit det. Jasså du Armstrong du var först på månen, jaja hade det inte varit du hade det väl varit Buzz Aldrin . . . Behövs inget extra för det m a o, missunsamhet? Dessutom fullständigt omöjligt att bevisa eller motbevisa. Det kanske inte hade kommit något annat Beatles som blivit lika stora, vad vet vi!?

Vad gäller bra eller dåliga musiker var det nog så att fram tills dom började med arenaspelningar o liknande var dom ett riktigt tajt och bra band. Även om dom inte var ekvilibrister individuellt. När dom sedan inte hörde vad dom spelade för allt skrikande blev dom sämre och sämre. Riktigt duktiga låtskrivare, utan tvekan!

Håller också med om känslan utan undersökning att bra musiker inte är så bra låtskrivare. Hoppas det för egen del så kanske man kan få till en hit ändå  :D

Bäst att avsluta med: Tycker jag!  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
1966 var jag 6 år och inte särskilt musikintresserad. 1966 kom Monkees. Plötsligt öppnades en helt ny värld - musik. Vi stod där med trägrenar som gitarrer och ville bli lika coola. Nåväl det dröjde innan jag skaffade gitarr. Men vi har alla mer eller mindre någon form av relation till Monkees. Om dom inte dykt upp då? Tja, då hade nog några andra gjort det eller så hade jag blivit forbollsproffs?

Men det som gör mig så sne är att ingen jävel idag snackar om hur bra Monkees var. Okunniga jävlar!

Jag gillade the monkees tv-serien var hur kul som helst men de var definitivt ett resultat av beatleseran,
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se