Kontrollrummet

Liveinspelning av Lena Jansson plus jazztrio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har ganska nyligen skaffat min 24-kanal Tascam 2488 MKll plus mickar. Att jag valde porta istf dator och Cubase beror dels på att jag är datadyslektiker, plus att jag vill ha en portabel anläggning lämplig till liveinspelning av mindre band. Jag har gjort en cd redan med polarnas raggarrocksband. Men jag har haft en dröm att spela in enbart akustiskt, helst piano, kontrabas och trummor live.
Har spelat blues osv hela livet annars, är 53 bast nu.
Vid slasande på stan idag såg jag på affisher att jazzsångerskan Lena Jansson från Sandviken ska uppträda på Söderhamns jazzklubb söndg 5 april, med just min drömsättning bakom ryggen, bestående av Daniel Nolgård; piano, Peter Frykholm; kontrabas och John Brodin trummor. Jag satte genast igång ett litet detektivarbete och fick tag i jazzklubbsordföranden, trummisen och även sångerskan själv. Hon blev väldigt glad, de hade inte spelat in nåt sen 1998. De hade ju kunnat säga nej också, men de ville gärna bli inspelade.
Så nu är jag inte lite uppskruvad inför inspelningen! Jag kan spela in åtta kanaler samtidigt, och trummisen hade goda erfarenheter av att spela in med bara två oh plus kaggemick så sätter jag två på pianot och en på sångerskan kan jag använda hela två spår till kontran. Han spelar genom en liten combo, kanske den har en line out som jag kan ta hans stallmicksljud(?) från, plus en mick framför basen. Sångerskan hade inga problem med att sjunga i två hoptejpade mickar, en till PA, en till inspelning.
Lite funderingar om panorering dyker upp. Jag vill ju köra trummor och piano i stereo, men kanske de vill ha en stereobildmed pianot till vänster och trummorna till höger, som de är uppställda på scen? Jag ska förstås diskutera med dem men om någon har åsikter inom jazz är jag idel öra. (läsöga)

Har ni lite åsikter om mickval vore det kul. De mickar jag har är:
2 st Röde NT2-A (OH?)
1 st EV N/D 686 (kagge?)
3 st Line Audio CM3 (2 på piano?)
2 st SM57
1 st Beta58 (sång?)
1 st AKG D112 (kontra+line?)
1 st AKG C1000S
1 st ADK 51typelll
1 st Sennheiser E906
Har även en stereomickpreamp ART DPSll.
Och en stereokompressor RANE DC24, den tycker jag är helt underbar, jag kan använda den vid bouncing efteråt.
Reverb/delay är ett TC M300, gillar det också. Låter kanonbra, speciellt jmf med portans fula reverb.
Om jag vill koppla tex fem trummickar till ett stereospår kan jag använda min lilla livemixer en Soundcraft Spirit E12.

Det jag funderar mest på är vad som är bäst att köra på kontran. En kanal hoppas jag kunna ta som line från hans stallmick, sen ett till spår med riktig mick. I häftet som följde med AKG D112 visas bilder på hur de mickar både kagge, tuba och kontra bla. Skulle jag ta en av de stora Rödemickarna får jag bara en sån till trummorna. En liten idé jag haft är att sätta fast en mick med hjälp av en trumsargshållare. På hållaren kan jag sätta antingen D112an eller en CM3 lillkonding. Svåra men roliga val...
Shit vad kul, nu är jag igång som bara den. :P :lol: B) :D
« Senast ändrad: 31.03.2009, 23:46:10 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, det låter som ett ypperligt trevligt och tacksamt jobb det där-min spontana reaktion:

Varför inte köra med endast 4 mickar totalt?

1 på sången, 1 på trummor så som förr (CBS 1958 ca) och en Ehrlund på kontrabasen och en i pianot...alt. ett steropar i "min" Blumleinvariant framför orkestern, lovar dig att det blir kanon.

Vill du ha extramickar för att ev. balansera tonalitet/klang så go ahead please, men det skulle vara tufft om du "vågade" mixa det i mono för sakens skull,  jag hade definitivt gjort så i detta läge!!!

Lycka till och glöm inte att låta oss höra ditt arbete sedan*

 :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har också tänkt på det, att ta bara en NT2-A ovan trummorna som står th på scenen och panorera dem th, min andra NT2-A på pianot som står till vänster och även panoreras tv. Basisten och sångerskan står i mitten och panoreras där också.
Även om jag använder två mickar/kanaler till både basen och trummorna (kaggemick), så kan jag sätta upp ett X/Y-par framför scenen med samma panoreringsbild som i scenmickarna.
Man kan ju vara ganska måttlig med ur långt ut åt sidorna man panorerar scenens piano och trummickar. X/Y mickarna ger nog en fin bredd ändå. Dessa kan jag sätta högt på ett alustativ till PA-toppar, för att komma över folk som "skymmer ljudet.
Måste få tag på både basist och pianist i morron.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har kollat kontrabasinspelning på utrikes sida:
http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/23445-upright-bass-recording-technics.html
Mång olika åsikter, men flertalet varnar för DI (line)använd aldrig piezo eller annan line till inspelning, och F-hålet är en basport man noga ska passa sig att närmicka.
Många sätter fast en mick på stallet med gummisnoddar tex en 8-kopplad konding som tar dels strängljudet och dels träljudet. En konding strax framför stallet, eller en bit ovan f-hålet går också bra. Just nu känns det som att två mickar/kanaler skulle vara bättre än en mick plus line. Man skulle behöva en halv dags provinspelning av bara kontran, och då med trummorna i full fart bredvid. Hmmm... Jag måste nog micka ganska nära, annars får jag mer trummor än kontra i micken. Medhörning till sång och piano lär ju förekomma också. Kanske line är bra ändå, hmmm, hmm, mummel mm....
Tänk om basisten flyttar sig mitt i låtarna?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Analogfreak

  • Gäst
Det finns speciella mickar för cello / Kontrabasar. Line:a inte för det låter inte kul. Annars kan du ju använda en NT2-A till kontran på ca 50-75cm avstånd.  :wub:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns speciella mickar för cello / Kontrabasar. Line:a inte för det låter inte kul. Annars kan du ju använda en NT2-A till kontran på ca 50-75cm avstånd.  :wub:
Har också tänkt så, och ha den i 8-koppling för att dämpa trummorna som står bredvid. Innanför strängarna, ovanpå stallet kan jag med gummisnodar fästa min Sennheiser E906 riktad upp mot greppbrädan. Då tar den både stallet, strängarna och lite knorr från greppbrädan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
ett steropar i "min" Blumleinvariant framför orkestern, lovar dig att det blir kanon.
Din Blumleinvariant? Hur är den? Blir X/Y sämre?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Analogfreak

  • Gäst
Nej du ska inte fästa den micken i stallet. Den micken är för klumpig så den kommer att döda stallets vibrationer som ska fortplanta sig till locket.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En SennE906 väger ingenting nästan! Känns som papp... Många basister har satt fast mickar med gummisnoddar på stallet. Men en CM3 är väl ännu lättare

Äh, såg att Sennheiser inte rekomenderar E906 för varken kontrabas eller piano.
« Senast ändrad: 01.04.2009, 02:42:18 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns speciella mickar för cello / Kontrabasar. Line:a inte för det låter inte kul. Annars kan du ju använda en NT2-A till kontran på ca 50-75cm avstånd.  :wub:
I går hittade jag det lilla häftet jag fick med till min AKG D112. Den rekomenderas till mycket bla kontra. Jag testade den en hel del och snackade i den och lyssnade i lurarna. Snacka om mick med pondus! Jag har ganska mycket botten i rösten, det här är nog den mick som bäst återger det av allt jag prövat. Och då finns toppen ändå med, 20 hz till 17000 hz klarar den. Och fast den tål oändligt antal db är den ganska lättdriven, men kan gaina på rejält utan att det brusar för mycket. Den måste vara bland det bästa till kontra. En dynamisk mick tar ju inte heller in så mycket runtikringljud som en stormembranare.
På skissen visar de att man ska placera den 10 till 20 cm rakt framför stallet, den placeringen har jag hört många lovorda på internet också.
Sen skriver AKG också att man separat även bör spela in kontrans inbyggda mick och sen blanda ljudenmed separat eq osv. Jag tänker gå på dessa tips till 100%. D112 har ett makalöst tryck i botten, runt och fint, inte alls konstlat.
Jag provsnackade även i alla andra mickar bla min andra kaggemick en EV ND686. Den är byggd enbart för baskagge. och till basigt snack lät den mkt sämre än D112. NT2-A hade heller inte samma djup, det hade ingen av de andra mickarna i arsenalen.
Ringde igår till en kontrabasist jag känner. Han trodde på att spela in enbart line från bascombon. Det tror inte jag på, två kanaler får det bli, och helst nästan allt ljud i mixen ska komma från AKG-micken.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)