Forum > Demolåtar
Gurano - Många små tåtar
Dividend:
Riktiga män gör musik just så ! :)
egghuvud:
Jag tycker sånt här är svårt att kommentera. Lite lösryckta teman som inte är orkestrerade eller klara. Visst det finns några vackra harmonier, men inte så mycket mer. Vad är den bakomliggande idén? Vad vill du uttrycka, eller leker du bara?
Jag skrev en symfoni i fem satser för några år sedan. Det tog ett halvår och var riktigt jobbigt. Ändå var det inte så bra.
Det känns liksom tilltalande med de där orkesterlpuggarna för det låter fett, nästan hur man än spelar, men om det blir bra i slutändan är svårt att säga.
Själv hade jag stor glädje av en bok i orkestrering som jag läste då, Walter Piston: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0393097404&r=1
Musikteori kan vara förfärligt tråkigt, men ibland är det nyttigt att känna till grunderna.
Ser fram emot att höra mer när du fått ordning på styckena. :)
Gurano:
Hej Egghuvud!
Styckena är på inget sätt färdiga/klara - det är därför de, som sagt, ligger som utkast under halvfärdiga demos. Det är inte heller klart att stycken framöver ska hänga ihop. Här handlar det om att testa en/några ideer på er för synpunkter - på samma sätt som andra testar tex delar av en vis/rocklåt - ingen skillnad.
Hur lång tid det tar eller hur bra saker blir är nog extremt individuellt, så det är enligt mig inte på något sätt en måttstock på någonting alls egentligen. Vissa gör bra musik snabbt andra inte (därmed inte sagt att det jag gör är bättre än annat)!
Håller med om att musikteori är viktigt men det är intressant att det i princip bara förs på tal när det gäller mer klassiska instrument, detta är något som egentligen gäller all musik oavsett genre. Kunskap om hur musik kan byggas (observera kan) är EN grund till skapande, dock inte enda vägen till skapande.
Ha det gott
Gurano
egghuvud:
Pjaae okej... inte meningen att vara ett dryghuvud, men jag tycker nog att det är lite skillnad på en poplåt och något som liknar klassisk musik eller "konstmusik". Det svåra är att gripa den musikaliska idén i det hela så att säga. En poplåt eller visa kan man oftast ganska snabbt spåra den musikaliska idén eftersom genren bjuder in till enkel förståelse + att jag är så van att höra den typen av musik förmodligen. koderna eller kontexten bjuder in till det så att säga.
Vad gäller tiden så kanske du har en poäng, men när det gäller att få det "trovärdigt" eller att kunna utnyttja instrumentering på ett sätt som gör det intressant så tycker jag nog att det behövs både tid och, tråkigt nog, kunnande. Jag är i stort sett självlärd när det gäller mitt musikskapande och kan inga noter alls. Jag tyckte absout att det blev en begränsning när jag försökte orkestrera, göra stråkarrangemang osv.
Min poäng är att det är svårt att bedöma något som kan bedömas som staplade toner. Svaret blir liksom "snyggt staplade toner" alternativt "snygga ljud" och det känns ju ganska meningslöst att säga. Hmm du jag ber om ursäkt för att jag förvandlar din låtfråga till någon form av filosofisk diskussion... och när jag tänker på saken så inser jag att jag låter otroligt fördomsfull och tråkig. Jag tror att jag startar en ny tråd istället och ser om vi kan diskutera saker på ett annat sätt :) :)
Gurano:
Hej igen!
Skönt att du själv skriver att det kanske upplevs fördomsfullt och tråkigt :)
Det som diskuteras är intressant - och bör kanske diskuteras i annan tråd egentligen!
Men det du beskriver som staplade toner är enligt mig vad som gäller vilken låt som helst oavsett genre. All musik har toner som kan upplevas på olika sätt- snyggt staplade/fult staplade/smart staplade osv. Hur den upplevs är ändå bara upp till lyssnaren. Detta gäller enligt mig vilken konstform som helst. Betraktaren gör sin egen upplevelse!
Ha de
Gurano
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida