Forum > Demolåtar

Gurano - Många små tåtar

(1/4) > >>

Gurano:
Hej igen
Mitt förra inlägg ang "Fata de Tuba" har nu förändrats och vuxit centimeter för centimeter. Fata .... finns inbakat i dessa nya förlängda tåtar. Min ambition har varit att försöka leverera behagliga toner och väcka nyfikenheten, att man vill se (höra) vad som finns bakom nästa hörn och gärna lyssnar vidare. Slutet är lite abrupt men det är ännu inte klart!

Vet inte om jag lyckas direkt men min ansats, men det är vad jag presterat sedan sist.
Ta er gärna lite tid och kom med synpunkter på allt - är det för pretto?

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/klassiskt_fnurra1.mp3[/mp3]

equality:
Låter som ursprunget finns långt österut, i Kina eller Japan. Gillar den mystik som pukor och cymbaler skänker i början av verket. Sista halvan har en del snygga teman men tycker inte de riktigt kommer vidare och saknar puk- och cymbalkryddningen från första halvan (förutom någon enstaka). Låter som nån flöjt får till en treklang och det kan väl inte stämma? Gillar ljudväven där vid 04:40 och önskar den fortsatte lite till. Tycker stycket växer efter ett par lyssningar.

cykeln:
Jodå nog finns det behagliga toner och fina teman i detta.
Gillade mest början med sitt "Scarborough Fair/Canticle"-aktiga tema och effekten av ljusa flöjter mot dramatiska pukor.
Andra delen saknar denna dramatik
Reagerar också som eq mot treklangen på flöjten

Gurano:
Tackar för synpunkterna!

Equality - Det är som du säger, att 2:a halvan saknar pukor och cymbaler men det är medvetet val eftersom jag har tänkt fortsätta bygga vidare på styckena. Min tanke är att så småningom återgå till pukor å cymbaler, då slutar det som det började - åtminstone i samma anda (men jag ska ta mig en funderare - stoppar kanske in lite cymbaler/pukor redan nu). Jag tycker oxå att styckena kräver flera lyssningar - det blir bättre då - men jag är förståzzzzz kraftigt jävig  :lol:

Cykeln - nu är ni 2 som tycker något om flöjten. Vid vilken tidpunkt blir det treklang? Skriv gärna tidpunkten så ska jag kolla upp flöjten! Jo mindre dramatik är det men inte borde väl hela stycket sprudla med dramatik? Mer tillbakalutade stycken med lugna melodier utan dramatik borde kunna växla för att skapa dynamik (så tänker i alla fall jag). Men som sagt styckena är inte klara och kommer att byggas ut och förändras.

equality:

--- Citat från: Gurano skrivet 28.02.2009, 22:06:23 ---Vid vilken tidpunkt blir det treklang?

--- Slut citat ---

01:44

Låter nog mer medeltida i klangen än österländskt nu när jag lyssnar igen, åtminstone första delen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion