Kontrollrummet

equality - Mejan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Mejan
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: instrumental
LÅTLÄNGD: ca 4 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: YES! 91:an har lagt trumkompet på mellanpartiet!
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Inspirerad av dagsmeja och filande talgoxar.
« Senast ändrad: 12.04.2009, 18:47:04 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
För mig funkar det bra så här,snyggt pianolir.Stundtals är det skönt att bara lyssna på instrumentalare,därmed inte sagt att låten skulle lyfta med sång - det gör den säkert.
Men i denna tappning så är det njutbart och det räcker bra för mig.

Mvh
Micael



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vadå riktig låt... :) schyssta harmonier och bra melodi alá equality..kanske kolla lite på trummorna..spelar möjligtvis lite för sig själv?...BRA!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar HM och Clemens!
Den kanske åker på en förlängning vart det lider. Måste ta ett allvarligt snack med trummisen. Håller med. Han joxar alldeles för mycket!  :rolleyes: :) Riktig låt - jag menar längre än 1½ minut och med refräng och stick och allt...  :huh: :rolleyes:
« Senast ändrad: 16.02.2009, 12:28:35 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


oceanmusic

  • Gäst
Snygga tongångar! :) Får ett mejigt landskap framför ögonen där barnen "lerar ner sig" och plockar de första blommarna. Möjligtvis en liten vårbäck i motljus.

Av någon anledning tänkte jag Åsa på sång innan det hade hunnit gå 7 sekunder. ;)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vi har vår i luften... var har ni er  :rolleyes:
Här var det alltså vår och vitsippor. Jag kan föreställa mig en klarinett här. Och kanske en kontrabas.

Denhär kan jag lyssna om och om igen. Väntar med spänning på nästa version.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Krister och Ocean! Klarinett låter intressant, bara så svårt att få träblås att låta bra. Ska föröka få till lite mer variation i harmisarna och förlängning. Detta är bara en skiss. Tänker också på Åsa här Jay. Skön bild du målar och jag är med till 100%.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :lol: Läste mitt namn och var ju tvungen att lyssna genast!
Ja varför inte, kanske kan bli en uppföljare till Sommarsol detta? Vårsol kanske?  :)

Vi får höras!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Finns det nåt vackrare än den mänskliga rösten?
Kul att du kan tänka dig nåt här Åsa.
Det skall bara till en text, en refräng, ett stick och saken är klar!  :rolleyes:
Till nästa vår då kanske..?
Nerå denna vecka är ganska lugn jobbmässig för mig och kanske hinner nåt.
Ja, vi hörs. Keep s(w)ingin'! 
« Senast ändrad: 16.02.2009, 15:25:15 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin melodi - lite åt folkmusik - Benny Andersson
Tänker kör - stämmor

Melodin låter lite här och var sådär som ...

Om du har öppna tankar
då vill jag följa dig
Hoppet som hjärtat bankar
"Säg har du plats för mig?"

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Cykeln: Roligt att du uppskattar denna och att den tycks ha inspirerat till några passande rader. Mix-fix och trum-trix-fix (i ny vesion högst upp). Skall nog vara sång på denna ändå. Lovar att  inte dra den i långbänk och payback-feedback kommer, promise. Tack för generös sådan som alltid Stefan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Långbänken har vi inget emot  :)

Jag tycker det är riktigt kul att se ett alster födas och utvecklas under resans gång,även om det blir en 5 sidors tråd.

Jag tänkte inte så mycket på trumliret i första verren,så jag vet inte om du fixat till nåt i denna version eller om det är den första jag lyssnar på nu,,Däremot tycker jag pianot hamnar lite lågt i volym nu,eller så är cellon lite för dominant i ljudbilden,tror på en liten sänkning där istf att höja pianot..Kanske lite mer dynamisk cello,upp med volymen mellan varven - och liksom smyga lite i de snyggaste piano partierna - i övrigt så låter det grymt bra!
Pianots figurer är hur snygga som helst,sång på detta - Yes,det kommer att lyfta!

Mvh
Micael


asti

  • Gäst
Låter skitbra det här! Fint piano och trummor och speciellt stråkarna, som skapar en spännande grund! Kanske att cellon (i vänster öra) kunde utvecklas/varieras någon gång för att bryta av lite. Väldigt skön och avkopplande musik!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter avslappnat och fint, gillar stråkarna speciellt! Trummorna tycks spela 4/4 fast låten går i 3/4. Hur låter det utan trummor? En sångstämma känns inte nödvändig, låten lever bra ändå :)!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
riktigt bra "riktig låt", hellre den här formen än vers, stick och refräng....låter som en hybrid mellan The Corrs och Jakob Karlzon...nice
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM: Tack för välviljan. Du borde ha tresiffrig karma för all fin feedback du ger. Nåväl, skruvat lite enligt ditt förslag. "Förlängde" också pianoliret med brygga och den sk refrängen. Trumliret fixades(?) till litet sen du lyssnade första gången. Sångversion kan tänkas men fortsätter instrumntalt ett tag till. Tnx pal!
asti: Sån kritik blir jag glad för! Tack Peter! Ska lyssna in mig lite mer på din nya också. Vänstra cellon blir lite samma. Håller med.
91:an: Vilket öra du har, visst är det som du skriver om takten! Tänkte att varierad betoning i takterna skulle ge mer sväng men det kanske inte är så? Lägger upp en trumlös version strax.
karl: Roligt att du tycker den funkar så här. Corrs kan jag vara nästan barnsligt förtjust i (Carroe Jig!). Jakob Karlzon måste jag kolla upp.

En stilla frågan då jag har plagiatnoja. Ligger inledningstonerna för nära den kända psalmen En vänlig grönskas rika dräkt??   :wacko:  :unsure:
I såna fall går det väl att vränga till den här något men inte SÅ kul.
« Senast ändrad: 18.02.2009, 07:26:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
HM: Tack för välviljan. Du borde ha tresiffrig karma för all fin feedback du ger. Nåväl, skruvat lite enligt ditt förslag. "Förlängde" också pianoliret med brygga och den sk refrängen. Trumliret fixades(?) till litet sen du lyssnade första gången. Sångversion kan tänkas men fortsätter instrumntalt ett tag till. Tnx pal!
asti: Sån kritik blir jag glad för! Tack Peter! Ska lyssna in mig lite mer på din nya också. Vänstra cellon blir lite samma. Håller med.
91:an: Vilket öra du har, visst är det som du skriver om takten! Tänkte att varierad betoning i takterna skulle ge mer sväng men det kanske inte är så? Lägger upp en trumlös version strax.
karl: Roligt att du tycker den funkar så här. Corrs kan jag vara nästan barnsligt förtjust i (Carroe Jig!). Jakob Karlzon måste jag kolla upp.

En stilla frågan då jag har plagiatnoja. Ligger inledningstonerna för nära den kända psalmen En vänlig grönskas rika dräkt??   :wacko:  :unsure:
I såna fall går det väl att vränga till den här något men inte SÅ kul.
Jakob Karlzon ska du absolut kolla upp! Lyssna gärna på ett album han gjort med Lina Nyberg. Det finns ett väldigt bra som jag tror hette något i stil med "Temper/Temptation......"


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thanks Asti. Bra. Har ju Spåttifaj nu och där hittar man det mesta. Ska kolla.
« Senast ändrad: 18.02.2009, 09:48:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En stilla frågan då jag har plagiatnoja. Ligger inledningstonerna för nära den kända psalmen En vänlig grönskas rika dräkt??   :wacko:  :unsure:
I såna fall går det väl att vränga till den här något men inte SÅ kul.
Nej...om du har den nojan så skulle det inte gå att göra någon musik öht....det är uppsåtet isf som det kommer an på och tror inte du suttit och försökt få in in psalmharmonierna för att lättare hävda dig  på musikens höga nivå....
/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kloka och uppmuntrande ord som alltid! Tnx  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hur låter det utan trummor?

Här kommer en version utan trummor: http://www.box.net/shared/76027u6r6i
Tycker väl musiken går i 6/8 ändå? Tycker du jag skall lägga om trummorna helt och hållet?
Passar väl rätt bra i refrängdelen (snabba delen)?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jättesnyggt! Riktigt mysigt.  :wub:

Det här måste du göra nått av. Behåll trummorna. var bara några fill-in som var lite otrydliga. Och gör lite mer markeringar så man hör att det är 3/4 så man får grepp om den.

En kvinnoröst på det är men sköna melodier skulle bli riktigt bra.  :wub:
Edit. Nej förresten, en duett skulle vara ännu bättre.  :)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 19.02.2009, 01:53:56 by Memphis »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Memphis: Jo fasen skulle behöva dina talanger till trumprogrammering. Kul att du tycker den har potential och det nog att öppna skissblocket. Men duett?  :P Nja.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Okej, kanske inte duett..  :D Men klart något att köra vidare på.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hur låter det utan trummor?

Här kommer en version utan trummor: http://www.box.net/shared/76027u6r6i
Tycker väl musiken går i 6/8 ändå? Tycker du jag skall lägga om trummorna helt och hållet?
Passar väl rätt bra i refrängdelen (snabba delen)?

Ja, trummorna behövs för att hålla ihop det. Och takten är 4/4 med trioler, kanske heter det 6/8. Men jag tror det blir bäst flyt när vispen normalt slår i takt 2 och 4. Fillsen funkar utmärkt och även att det bitvis slår i andra än 2 och 4 men som det nu är låter det som nästan hela låten består av fills. Det blir lite som att trummisen kör sitt eget race och staplar avancerade trumakrobatiker på varann utan avbrott i stället för att vara följsam och rätta sig efter övriga musikanter. Så ett lugnare/enklare trumspel i verserna kanske?     


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trum lösa verren funkar bra.

Testade lite cajon med virveln på tvåan och fyran,bas kaggen frenetiskt matande på alla markeringar.Det funkar,synd att man inte är trummis - lite fills så hade det suttit finemangs i låten.

Jag tror du skall tänka enkelt här med trummorna.Gärna vispar eller kantslag,lite lätt underdelning på höghatten så sitter det fint.Om du gör så använd lite mer dynamik i trummorna för att kompensera det enkla liret.Nåt cymbal slag här och där som får ringa ut kompletterat med en jagande stängd highat och  kant slag - voila´!

Faktiskt så faller jag för denna trumlösa verre,först nu så går det fram hur bra detta är.Pianot är ju helt underbart.

Mvh
Micael


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag gillar nog versionen med trummor bättre. Den blev liksom håglös på nåt sätt utan trummisen. Men det är ju bara min åsikt.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag gillar nog versionen med trummor bättre. Den blev liksom håglös på nåt sätt utan trummisen. Men det är ju bara min åsikt.

Krister


Trumlösa verren var mest för att 91:an skulle kunna tipsa om trumprogrammeringen. Håller med om att det skall vara trummor på denna. Frågan är lite hur dom skall spela. Thanks Krister!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jag lirade lite på min cajon,mest för att bidra med lite annorlunda rytmer..Instrumentet gör sig inte i låten,men kanske kan mitt "tänk" bidra med nån infallsvinkel kring trum lir/programmering.

Nu är ju ingen trummis så liret får du ta med en nypa salt.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
91:an: Prövade ett rakare trumkomp med betoningen på 3:an och 6:an med mitt kanske knasiga sätt att räkna då.  :huh: :rolleyes: Tycker väl att det sitter bättre(?) Ändrade med betoning på baktakt i refrängen. Tycker trummisen låter mer med i matchen nu. Hoppas du håller med?  :mellow: :)
HM:  :wub: Man hör ju tänket och andra halvan låter riktig bra tycker jag. Hoppas du tycker mina ändringar funkar också?
Än så länge är det ju bara en skiss men det gäller ju att få till en bra grund om eminenta sångerskor skall göra entré.  :rolleyes: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jag tycker att trumorna sitter nu.Låten tar ju mikropausar mellan varven och ditt trumlir sydde ihop det bra.
Liret är varierat och snyggt,lugnt i början och lite mer frenesi mot slutet.Bra ljud också på visperiet,snyggt in mixat i låten.

Nu sejvar jag denna i fall du får några nya ide´r  :)

Fast sång på,ja då kan det bli två verrar av denna på min hårddisk..Hur bra som helst nu.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu är det riktigt snygga trummor - är def med i vagnen
Vid denna lyssning tänker jag lite Jan Johansson
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Juste grund lite konstigt dubbelslag på varje inledande piano - ser fram emot sjung av Åsa.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå man..
jag tycker det låter bra, organiskt ljudbild . som vanligt är det nog trummorna som har svårast att övertyga
men de funkar bra ändå, arr mässiggt tror jag den skulle sitta som smäcken om den kör samma komp till slutet men att den byggs upp i intensiteten (ganska snabbt) , för att sedan klinga av lite mer utdraget
tlx på bara ett piano ackord med svagt anslag

en upp & ut byggnad så är nog ytterliggare partier överflödiga iaf i min smak
mysig låt, lite filmiskt med stråkarna

skön instrumental stil jag märkt på de senaste lyssningarna..me like!
hare gott
/Larsson
:)

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM: Thnx Micke! Lite puts kvar på drumsen och en massa mer på låten (stick, text, arret).
Cykeln: JJ, tackar ödmjukast!
Eko: Dubbelslaget är nog ett delay som jag får ta bort antar jag. Kul att du tycker de verkar väl värt att fortsätta på.
Larsson: Trummorna är den ständiga akilleshälen. Kul att det verkar funka i övrigt. Ska kolla in dina tips när jag fortsätter med denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves