Kontrollrummet

Clemens- Nemisis Ride

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
LÅTNAMN: Nemesis Ride
GENRE: Progressive
LÅTLÄNGD: 2:26
KOMPOSITÖR: Clemens
RODUCENT: C
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Ny mix..bättre?..vill att det skall låta lite lite "70-tal"  :)

Lite "old school"... många gamla "synthar" : ) CS80, taurus, mellotron, arp mm..
« Senast ändrad: 15.08.2009, 19:21:16 by Clemens »


freddy

  • Gäst
Drog den ett varv nu på förmiddagen här tillsammans med javaboken och javakoppen.

Först en sak, den här musikgenren borde inte få kallas progressiv längre. Vad är egentligen progressivt med att upprepa något som gjordes för årtionden sedan. Men det är inte ditt fel :) jag vet att "man" genre-indelar på detta sätt. Tycker bara det är fel  :wacko:

Låten gillade jag. Smått episk gammal 70-tals prog, men även en hel del 80-tal tycker jag. Bra struktur och schysta riff, lite funky nästan stundtals. Inte illa.

Ljudbilden skramlar lite och känns grötig, men jag lyssnar bara i datorhögtalarna, så jag vet inte om det är något du ska gå på egentligen. Någon annan får analysera det mer noggrant. Eller så återkommer jag sen när jag har bättre lyssning.

Mysig låt iaf!

 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Drog den ett varv nu på förmiddagen här tillsammans med javaboken och javakoppen.

Först en sak, den här musikgenren borde inte få kallas progressiv längre. Vad är egentligen progressivt med att upprepa något som gjordes för årtionden sedan. Men det är inte ditt fel :) jag vet att "man" genre-indelar på detta sätt. Tycker bara det är fel  :wacko:

Låten gillade jag. Smått episk gammal 70-tals prog, men även en hel del 80-tal tycker jag. Bra struktur och schysta riff, lite funky nästan stundtals. Inte illa.

Ljudbilden skramlar lite och känns grötig, men jag lyssnar bara i datorhögtalarna, så jag vet inte om det är något du ska gå på egentligen. Någon annan får analysera det mer noggrant. Eller så återkommer jag sen när jag har bättre lyssning. 

Mysig låt iaf!

Tjena Freddy!

Ja..funderar inte så mycket kring "progressive" , för mig är det mer en benämning, än innebörd i benämnigen  :rolleyes: , typ punk, pop osv... Skall kolla över ljudbilden, har nya lurar som är övertydliga,
mixar en del med dessa..skall nog byta..risk för tinitus...hm...kul att du gillar! B) /C  ( tack för adden, men blev något fel?  :unsure:




 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Med ett leende sitter jag och lyssnar.
Som en blandning av japansk electrofunk och en demolåt från en synth.... Tolka inte detta negativt, jag tycker det här är görball!

Några grejer som jag skulle ändra på.

* Ride och crashar är lite höga i mixen. Jag skulle prova att sätta kompressor på dom för att få lite sug i ljudbilden.
* Syntarna ligger mycket i mitten förutom en del jättebreda syntljud. Försök att jobba med panoeraring så blir det nog luftigare. Var inte feg, kör ut grejerna max åt vänster och höger för att se vad som händer med mixen. Sedan kan du finjustera.


Hej loop!l


Kul att du gillar...skall kolla på "crasharna"...och panorera lite mer så får vi se vad som händer :)
Tack för synpunkter... Arigato gozaimasu!




Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får mycket känsla av gamla goda bandet Camel över det från sjuttiotalet helskönt Clemens! :D

http://www.camelproductions.com/



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ballt - låter som Porcaro och Rutherford jammat ihop en stund. Tycker att trummorna hörs lite dåligt men det är väl svårt att få plats här :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mattewiik

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
synd att allt redan var sagt som jag tänkte säga men jag ville bara säga att det lät fint. bra jobbat :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får mycket känsla av gamla goda bandet Camel över det från sjuttiotalet helskönt Clemens! :D

http://www.camelproductions.com/



Tjena Synth!

Cool..lyssnade mycket på Camel men det var ett bra tag sedan..följde länken och fick en trivsam stund :) Ja när du säger det..låter lite Camel om denna faktiskt....saker och ting sätter sig i bakhuvudet...Har en del kvar att göra med låten innan den sitter... tack för lyssning! /C


Avslappnad

  • Gäst
Det rockar hur fett som helst! :) Går igång på sådant totalt! :D

Allt är kalas! Tycker tom ljudbilden är den som jag kom ihåg från Anno Dazumal! :)

Kanske saknas lite mellotronambient i början som en slags intro? ;)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det rockar hur fett som helst! :) Går igång på sådant totalt! :D

Allt är kalas! Tycker tom ljudbilden är den som jag kom ihåg från Anno Dazumal! :)

Kanske saknas lite mellotronambient i början som en slags intro? ;)


Hello!...

Måla om studion..huga...ja..kul med gamla syntar..man får ju en helt annan ljudbild än om man bara kör med atmosphere tex..
kärvare och lite spretigare blir det, men kul som f-n.. :) ja..mellotronintro skulle vara skoj... tack för lyssning! :) /C

 


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har inga teoretiska kunskaper i ämnet musik så jag kan inte ge några djupanalyser av detta.. Men en ren amatörmässig bedömning är att detta är skitbra. Genomtänkt och bra framfört.. Sen hyser jag ingen förkärlek för instrumental musik såvisst saknar jag sång, men för övrigt är låten kanon..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså jag har lyssnat på denna massvis med gånger. Det är liksom medryckande, lite trance-känsla utan att nåt sticker ut (för mig). Men det är bra ihopsatt. Bara inte min vanliga musikstil.

Likfan är den i listan fortfarande :)

Så i beroendeframkallande synvinkel 5/5

Det är kanske min musikstil....
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Alltså jag har lyssnat på denna massvis med gånger. Det är liksom medryckande, lite trance-känsla utan att nåt sticker ut (för mig). Men det är bra ihopsatt. Bara inte min vanliga musikstil.

Likfan är den i listan fortfarande :)

Så i beroendeframkallande synvinkel 5/5

Det är kanske min musikstil....

 :) /C


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
med min snäva refrerens ram låter detta som något genesis skulle gjort för att få fart på karriären mycket bra lirat o komponerat

med en riktigr rumrackare so bra mix på detta är det bara att turnera

tony
att leva är att dö


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Än så länge inte det bästa från dig men den har potential. Jag lyssnade för en vecka sen utan att kommentera då, eftersom jag var ambivalent till det jag hörde. De påminner för mig mycket om ett av flera outron som finns på Genesis platta "Seconds out". Jag gillar den plattan mycket och en av alla saker som jag gillar på den är just deras långa outron på gamla låtar.

Jag tror att det här skulle bli hur bra som helst med nån sånginsats från din röst!!!
Har du funderat på det eller är det inte alls aktuellt?
« Senast ändrad: 12.04.2009, 11:33:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Camel var mitt favoritband bland alla progressiva rockare. Det här påminner en hel del om dom. Vilket kanonjobb! Jättesnygga harmisar. Har du spelat detta för Nad?  Ahh, alltför kort!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ballt - låter som Porcaro och Rutherford jammat ihop en stund. Tycker att trummorna hörs lite dåligt men det är väl svårt att få plats här :D
Eko

Tjena Eko!
Skall kolla över hela mixen även trummor  :) Tnx! /C


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
synd att allt redan var sagt som jag tänkte säga men jag ville bara säga att det lät fint. bra jobbat :)


Ok...tack för lyssning! :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har inga teoretiska kunskaper i ämnet musik så jag kan inte ge några djupanalyser av detta.. Men en ren amatörmässig bedömning är att detta är skitbra. Genomtänkt och bra framfört.. Sen hyser jag ingen förkärlek för instrumental musik såvisst saknar jag sång, men för övrigt är låten kanon..

Tjena Hogge!

Ja..sång..kanske skall kolla över..gäller ju att hitta rätt där oxo...kul att du gillar! B)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
med min snäva refrerens ram låter detta som något genesis skulle gjort för att få fart på karriären mycket bra lirat o komponerat

med en riktigr rumrackare so bra mix på detta är det bara att turnera

tony

Tjena Tony!

Skall kolla över mixen + div tabbar...vore ju hur kul som helst att lägga riktiga trummor...skall kolla på det litegrann  B) får väl turnera här i Tullinge... :P Tack!  B)   


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Skön låt var det här, i vanliga fall tycker jag det är svårlyssnat utan sång men det funkar här! Dom där "crascharna?" ja, dom skulle ses över, skönt, dom var rätt vassa  :D Det ven om öronen,  så det blev lite halvjobbigt för öronen stundvis. Men en jädrigt skön låt tycker jag!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Än så länge inte det bästa från dig men den har potential. Jag lyssnade för en vecka sen utan att kommentera då, eftersom jag var ambivalent till det jag hörde. De påminner för mig mycket om ett av flera outron som finns på Genesis platta "Seconds out". Jag gillar den plattan mycket och en av alla saker som jag gillar på den är just deras långa outron på gamla låtar.

Jag tror att det här skulle bli hur bra som helst med nån sånginsats från din röst!!!
Har du funderat på det eller är det inte alls aktuellt?

Det var värst vad man var svårflirtad... :P nä..kan väl oxo tycka så i bland, men har ändrat lite åsikt.. tycker det är kul att musikstilen Genesis körde kan leva vidare.. lite som Unifaun.. :) Tnx /C

Edit: Nä, sjunger som en kratta tyvärr..men skall föröka hitta någon sångare..inte helt lätt dock...

« Senast ändrad: 12.04.2009, 21:19:41 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Camel var mitt favoritband bland alla progressiva rockare. Det här påminner en hel del om dom. Vilket kanonjobb! Jättesnygga harmisar. Har du spelat detta för Nad?  Ahh, alltför kort!

Tjena EQ!

Ja..det var tider.. Camel alltså..fasen vad bra dom var, lyssnade lite nu..ruskigt bra.. :wub: Kul att du gillar, skall väl försöka utveckla denna stil lite grann om det går..kort var den..skall försöka mig på en sex-sju minuter nästa gång.. tar en del energi dock..vi får se  :) /Clemens


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skön låt var det här, i vanliga fall tycker jag det är svårlyssnat utan sång men det funkar här! Dom där "crascharna?" ja, dom skulle ses över, skönt, dom var rätt vassa  :D Det ven om öronen,  så det blev lite halvjobbigt för öronen stundvis. Men en jädrigt skön låt tycker jag!



Tjena Åsa!

Ja.. har nya lurar som trycker på ordentligt i mellanregistret och diskanten, så när man suttit ett tag med dessa och sen lyssnar i monitorerna låter allt gammal yllekofta...måste byta innan öronen ryker...kul  att du gillar..Tack!  B)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har mixat om lite grann..funkar bättre?/C