Kontrollrummet

91:an- Guitarlelejazz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
LÅTNAMN: Guitarlelejazz
ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3 min
KOMPOSITÖR: JG
PRODUCENT: JG
EV. MEDVERKANDE:-
INSPELNINGSÅR:2009
FORMAT: mp3
Köpte nyligen en Guitarlele för att ha som resegitarr (Mellanting mellan gitarr och ukelele). Men den var väldigt kul att spela på så jag körde in en gammal låt jag skrev för länge sen. Instrumentet är stämd i A och nylonsträngad och ackompajeras av Broomsticks ståbas och vispar  från Rolands R8 (från 1988!)expansionskort jazz brush.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Detta låter suveränt!
Jävligt coolt spelat!
Har inte så mycket att säga om guran ifråga, låter lite sånt man hör i gamla filmer typ

Toppbetyg från mig!

En sångmelodi här vore godis!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker lite på Anton Caras cittraspel och Den tredje mannen och Lisa Ekdahl när jag hör detta. Snygg melodi och fina harmonier. Charmigt och när den dubbade guitarlelen kommer inte tycker jag det lyfter ytterligare och det blir ett j-la drag helt enkelt!  :D Ljudkvalilten i topp och spelet på gränsen till för tajt om det nu kan vara det  :rolleyes:. Sång kan säkert tillföra en del eftersom den är så melodisk men det funkar ju alldeles utmärkt så här också. Super Janne och kul att du är tillbaka på scenen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härlig musik. Lite teateretno  :blink:

Trummorna låter bra för att va från en så gammal modul. Kul att den står sig så pass väl fortfarande.


Bra bra jobbat.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gött! ^_^

Fantastiskt hur du får tre minigitarrer att komplettera och spela mot varandra så fint. Eller är de fler?

Bas och trummor låter också alla tajders, bra mix, och superbra lirat. Finns inget negativt att säga om detta.
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 91 :an !

Fan va jätteskön tzubadcuimellodi du fått till stånd! :)
Absoltu ten points för helheten,  supderrealisticmomentum.. och turbofint slut på hela kalaset! :) :D
Skitnyggt som helhet, wondedrful overleigh, all my fear!

Snyggt enligt hoppentropp!
'FACK!

j h.   johan !
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Jädrigt skön och filmisk.

Man kan inte få testa att sjunga lite på den? Fast man skulle sjunga på Romani eller nåt kanske.


 :wub:
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skitsnyggt 91:an
Om 87:an skulle vara upptagen så tycker jag det vore kul om du lät Örjan lägga sin smäktande röst till detta.
Mycket intressant i så fall.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag kan bara hålla med i hyllningskören det här låter hur bra som helst
kul låt!
kanon
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jisses, så mycket positivt på en gång! :)

Tokai, javisst är det ett kul instrument, låter som gamla boogielåtar från 40-50-talet :D

equality, jag har ju haft så mycket annat pyssel för mej, men har hittat in i studion uppe i kammaren igen. Låten är en gammal sak jag gjorde i ungdomsåren, då med sång av spelkompisen. Med en del modifieringar i låten tyckte jag den gjorde sej utmärkt som instrumentalversion med minigitarr istället.
Tajt spelat B) - här ska erkännas att det var en hel del tagningar - med dagens teknik går det ju att klippa bort och spara hur som helst :D. Och i efterhand kan man ändå gå in och justera i ljudspåret   :ph34r: :D

Wernborg, jag har aldrig hört pluginvispar som överträffat dessa gamla Rolands R8 jazzbrush, men jag är väldigt nyfiken på dhf jazz ezx till EZ Drummer som släpps nu.

Rattlesnake, javisst är det tre spår guitarlele - komp i mitten, huvudmelodi till vänster som spelar samma sak i alle tre verserna och lelen till höger står för versernas variationer. Den sista tog längst tid att spela in för här gällde det att improvisera fram slingor som svarar och kompletterar huvudmelodin. Det gäller att hitta en balans i enkelheten och risken att överarbeta.

Tjou Mahan, hänger inte med i alla fackuttrycken men jag bugar och tolkar det som "tjosan, tjosan, kalas" :D

orjankarlsson, vore jättekul om du kunde sätta sångstämma till. Den finns i en gammal version med sång inspelat på rullband med engelsk text. Så text finns (det är bara att höra av sej) om du inte vill hitta på ny text på "eget romanispråk" :D Kan också låta kul.

Eko, Örjan sjunger definitivt bättre än 87:an så förslaget är intressant.

Guran och alla ni andra - kul att låten gillades, jag tyckte som sagt den passade förträffligt att utföra med detta skojiga instrument




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vaya condios möter lisa ekdahl. jättebra.

snygga vispar på min ära.


bra jobb!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Underbart!
Hur bra låt som helst och så lekfullt och bra spelat (även om tekniken varit till hjälp så är det det intryck man får)
Kul att några få instrument utan effekter kan låta så mycket
Tänker på Caras tema ur Den tredje mannen (man hör den på någon tvreklam nu) där enbart en cittra fyller ljudbilden till brädden
På samma sätt som den är detta en riktig instrumental låt - kan aldrig bli bättre med sång
5 Djangos av fem möjliga

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Emulator, Vaya condios är jag inte så hemma på men Lisa Ekdahl har jag flera CD av! Men visst är det bra vispljud på denna 20 år gamla plugg :o :)

cykeln, det är just det gamla soundet som jag fastnade för i detta instrument som jag tyckte passade så bra till denna låt. Även om tekniken varit till viss hjälp så har mesta tiden gått åt till ständiga omtagningar vad tredje guitarlelen beträffar. Melodistämman var ju given så det gällde bara att hänga med för verserna består inte bara av fyra fjärdedelar utan det finns både 2 och 3 fjärdedelar instoppade. Tackar allra mjukast för Djangosarna! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
... jag har aldrig hört pluginvispar som överträffat dessa gamla Rolands R8 jazzbrush, men jag är väldigt nyfiken på dhf jazz ezx till EZ Drummer som släpps nu.

Jag tycker nog Batterys vispar låter väldigt bra. Cakewalks Sessions Drummer är inte så pjåkiga heller. Jag har med dessa i några låtar. Jag har precis köpt EZD:s Jazz Kit och hunnit nosa på lite grann. Har liite svårt för EZD ljud ö h t med kartonglåde-ljudet på viveln men skall testa Jazz-kittet ytterligare. Keep up the good work Janne!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Verkligen bra låt, härligt ljud och skönt spelat.
Bästa sedan George Formby!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Gör fler sådana här låtar och släpp på skiva! Jag köper den direkt  :D Kanon!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ytterligare hyllningar kommer från mig, trevligt och bra och kul och fint gung.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
... jag har aldrig hört pluginvispar som överträffat dessa gamla Rolands R8 jazzbrush, men jag är väldigt nyfiken på dhf jazz ezx till EZ Drummer som släpps nu.

Jag tycker nog Batterys vispar låter väldigt bra. Cakewalks Sessions Drummer är inte så pjåkiga heller. Jag har med dessa i några låtar. Jag har precis köpt EZD:s Jazz Kit och hunnit nosa på lite grann. Har liite svårt för EZD ljud ö h t med kartonglåde-ljudet på viveln men skall testa Jazz-kittet ytterligare. Keep up the good work Janne!
Jag har försökt kolla på nätet efter EZx Jazz men inte hittat nån detaljist som fått in den på lager än. Battery 3 har ju vispar men då jag jämt varit så nöjd med R8:an har det inte blivit av att jag nyttjat Batteryn. Cakewalk Sessions har jag tyvärr inte hört.

martinm, oj,oj, mycket bra har ju gjorts sen George Formby :D Men lira ukelele kunde han och kul låtar hade han också!

Ubbegubben, gör jag en likadan till ska du få köpa den :D

MaxB, jag tackar och bockar, lätt swing i takten gungar fan så skönt!
 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 91:an!

Ja men detta gjorde mig glad, jäkkelens bra arr o lir, en riktigt unplugged feeling.
Lite mer clubreverb på slutmixen så kunda man föreställa sig att sitta på en dyr jazzclub o anjuta ett kännt band!
Detta sätter sig på direkten och känns mosigt o gott! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tjou 91:an!

Ja men detta gjorde mig glad, jäkkelens bra arr o lir, en riktigt unplugged feeling.
Lite mer clubreverb på slutmixen så kunda man föreställa sig att sitta på en dyr jazzclub o anjuta ett kännt band!
Detta sätter sig på direkten och känns mosigt o gott! :)

h.  johan
Tackar mahan för en andra lyssning :D! Nu finns den även med sång! orjankarlsson grejade skönsång på verket, måste höras!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=15844.0


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
http://www.toontrack.com/webshop.asp?region=eu
Jag valde online download. Funkade bra med snabb överföring.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
you've got the nerve  B) ....fan vad bra.../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
you've got the nerve  B) ....fan vad bra.../ karl

Karl, du må tro det värmer ^_^