Kontrollrummet

Asti - Jag kan flyga (ny version)

gäst · 81 · 14454

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Kul att experimentera lite med elgitarrer ibland! :) Är det överarrangerat? Ska kören i sticket bort? Är reverbet på sången lagom?

Har höjt nivån på sången, eq:at lite här och där, försökt få bort det "vassa" i gitarrerna, minskat reverbet på sång och kör, samt inte gjort compress på slutmixen!
Bättre - sämre?

LÅTNAMN: Jag kan flyga
ARTIST: Asti
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:52
KOMPOSITÖR: Asti
PRODUCENT: Asti
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3


TEXT:         

              Jag kan flyga

        Jag lyfter blicken - utan att tveka
        tar jag steget ut i rymden
        Det är för sent nu - jag kan inte neka
        Det blåser och jag fryser nu

        Åh jag flyter, jag flyter ovanpå
        Åh jag svävar, jag svävar i det blå
        För jag kan flyga, jag kan flyga

        Jag rycker till och det sliter i kroppen
        medtagen och svårt att andas
        När jag tar ut mig till sista droppen
        ser jag hur det öppnar sig

        Åh jag flyter............

        Så många gånger - jag har slutat räkna
        gav jag upp i sista stunden
        Men nu är såren slutligen läkta
        och ingenting är omöjligt

        Åh jag flyter............

« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:37:37 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bra! Snygg melodi som inger lite Harrison-vibbar med stark refräng och ett tjusigt stick. Trumkompet sitter som handsken med passande fills. Mixen är för mycket komprimerad och mycket som trängs i nedre mellanregistret (körer, cello, hög bas). Pröva separera med equalizer eller kanske plocka bort något. Annars riktigt bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Låter bra! Snygg melodi som inger lite Harrison-vibbar med stark refräng och ett tjusigt stick. Trumkompet sitter som handsken med passande fills. Mixen är för mycket komprimerad och mycket som trängs i nedre mellanregistret (körer, cello, hög bas). Pröva separera med equalizer eller kanske plocka bort något. Annars riktigt bra!
Harrison-vibbar - inte Affe? :D När du säger att mixen är för mycket komprimerad, menar du hoptryckt i stereobilden eller för mycket "compressed"? Ska testa att eq:a lite, ev ta bort violinen!
Tror också jag ska sänka basen lite även om den är viktig för "trycket". Tack för tipsen!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Affe goes Abbey Road   :D
Jag menar för lite dynamik, "too compressed" som alla(?) cd:ar är idag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om du menar violinen i slutet så låt den vara kvar. Håller med EQ att mixen är för komprimerad alternativt för höga outputs helt enkelt, gitarrerna låter väldigt vassa. Skön låt och kan mycket väl förstå hänvisningarna till Harrison - det finns där.

Måste nog lyssna några fler gånger för att tycka till på hela låten.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej hej Asti! Det här var kul att höra, gillade verkligen den här låten! Den fann sig direkt liksom.
Håller med om att en del bråkar med varandra i ljudbilden men låten och sången är kanonbra!
Den här landar bland dom bästa låtar jag hört från dig  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
Om du menar violinen i slutet så låt den vara kvar. Håller med EQ att mixen är för komprimerad alternativt för höga outputs helt enkelt, gitarrerna låter väldigt vassa. Skön låt och kan mycket väl förstå hänvisningarna till Harrison - det finns där.

Måste nog lyssna några fler gånger för att tycka till på hela låten.
Eko
Det kanske är som du säger - för höga outputs! Jag har inte använt kompressor mer än vanligt, dvs enbart på slutmixen! Kanske räcker med att sänka utsignalen? Ska testa! Tack för tipset!
/Asti


asti

  • Gäst
Hej hej Asti! Det här var kul att höra, gillade verkligen den här låten! Den fann sig direkt liksom.
Håller med om att en del bråkar med varandra i ljudbilden men låten och sången är kanonbra!
Den här landar bland dom bästa låtar jag hört från dig  :)
Kul att du gillar låten! :)


asti

  • Gäst
Affe goes Abbey Road   :D
Jag menar för lite dynamik, "too compressed" som alla(?) cd:ar är idag.

Är lite konfunderad för jag har gjort på samma sätt som jag brukar - enbart komprimering på slutmixen för att få upp volymen lite! Men jag ska göra om mixen och se om det går att få lite mer dynamik!
/Asti


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl
Nej, där är du snett ute! Dear Prudence-introt utgår från ett dur-ackord, t.ex D med nergången D-C-H-A# och sedan börjar om på D, medan jag kör E-moll och nergången E-Diss-D-Ciss och fortsätter med C osv! En oerhörd skillnad!   :D  Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti

Var nog den jag tänkte på eller en snabb Michelle?  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt , bra spelat, bra tryck
men den dränks tyvärr i lite för mycket ljud - det kanske har med det som redan skrivits - kompression, för höga outputs, för mycket i samma register? Kan förstås bero på min lyssning.
I alla fall - pga detta så går inte sången fram som den förtjänar.
Har tyvärr för dåliga kunskaper för att kunna rådge om botemedel

Kul att höra dig på detta sätt - grundtonen finns kvar (man känner igen dig) men med mer kraft
Om man ska jämföra med något så tänker jag Affes Bläckfisken och Beatles Michelle
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Bra låt , bra spelat, bra tryck
men den dränks tyvärr i lite för mycket ljud - det kanske har med det som redan skrivits - kompression, för höga outputs, för mycket i samma register? Kan förstås bero på min lyssning.
I alla fall - pga detta så går inte sången fram som den förtjänar.
Har tyvärr för dåliga kunskaper för att kunna rådge om botemedel

Kul att höra dig på detta sätt - grundtonen finns kvar (man känner igen dig) men med mer kraft
Om man ska jämföra med något så tänker jag Affes Bläckfisken och Beatles Michelle
Det var inga dåliga jämförelser! :wub:
Ska kolla över mixen och se om jag kan fixa till det! Hade ambitionen att få till något i stil med I am the walrus, men det är inte lätt.... :) Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Är lite konfunderad för jag har gjort på samma sätt som jag brukar - enbart komprimering på slutmixen för att få upp volymen lite! Men jag ska göra om mixen och se om det går att få lite mer dynamik!
/Asti

Hmm, jag kanske lurar mig av det jämntjocka i övre basområdet och att din röst brukar ligga närmre i mixen. Hur som helst skön låt som är väl värd att fila på ytterligare. Sticket är helläckert.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Är lite konfunderad för jag har gjort på samma sätt som jag brukar - enbart komprimering på slutmixen för att få upp volymen lite! Men jag ska göra om mixen och se om det går att få lite mer dynamik!
/Asti

Hmm, jag kanske lurar mig av det jämntjocka i övre basområdet och att din röst brukar ligga närmre i mixen. Hur som helst skön låt som är väl värd att fila på ytterligare. Sticket är helläckert.

Jag är också nöjd med sticket, men ska jag ta bort kören? Är lite tveksam till den.
Tror att det i övrigt kan göra en del bara genom att sänka basen lite och höja sången något på vissa ställen!
Funderar på att lägga på en akustisk gitarr, men det kanske blir för mycket.
Nu har jag med två elgitarrer, elpiano, elbas, cello och violin.
Är det något av dessa instrument som man speciellt ska se upp med som kan "krocka" och som borde eq:a och kanske panorera ut? Tacksam för förslag!
/Asti


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
jag hade den och Tom Pettylåten "into the great wide open" att välja på :) som också har den nedgången och den går definitivt i moll...hursomhelst du får till det bra...
Allt gott/karl
Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl
Nej, där är du snett ute! Dear Prudence-introt utgår från ett dur-ackord, t.ex D med nergången D-C-H-A# och sedan börjar om på D, medan jag kör E-moll och nergången E-Diss-D-Ciss och fortsätter med C osv! En oerhörd skillnad!   :D  Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
jag hade den och Tom Pettylåten "into the great wide open" att välja på :) som också har den nedgången och den går definitivt i moll...hursomhelst du får till det bra...
Allt gott/karl
Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl
Nej, där är du snett ute! Dear Prudence-introt utgår från ett dur-ackord, t.ex D med nergången D-C-H-A# och sedan börjar om på D, medan jag kör E-moll och nergången E-Diss-D-Ciss och fortsätter med C osv! En oerhörd skillnad!   :D  Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti
Jag vill inte leka besserwisser, men när Equality nämnde Harrison-vibbar kom jag på att jag nog snott en del från While my guitar gently weeps!
Men det är ju en "standard"-nergång, så det finns säkert en hel del låtar som har ungefär samma intro. Sedan är jag faktiskt STIM-ansluten, så man ska kanske kolla med dom!  :)
Det blir väl lätt så när man sitter och plockar med elgitarren - det som låter bra är något man hört tidigare, men har glömt var det kommer ifrån!
Det är hur som helst roligt att experimentera bland olika musikstilar och det är väl kanske inte här jag hör hemma egentligen.
Men kul att du tycker det låter bra!  :)
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Många Beatlesreferenser här ser jag. Jag har min egen liknelse: Lennons Cry baby cry, delvis iallafall.
Balansen mellan instrumenten låter rätt så bra i början av låten, men sen grötar det till sig. Behövs nog skäras en del i basfrekvenserna, alt plocka ut en del instrument här och där. Sången drunknar i ljudmassan. Tycker att sången ska upp även i början där det låter ok.
Kul att höra elektriskt från dig, väntar med stort intresse på mer  :rolleyes:


asti

  • Gäst
Många Beatlesreferenser här ser jag. Jag har min egen liknelse: Lennons Cry baby cry, delvis iallafall.
Balansen mellan instrumenten låter rätt så bra i början av låten, men sen grötar det till sig. Behövs nog skäras en del i basfrekvenserna, alt plocka ut en del instrument här och där. Sången drunknar i ljudmassan. Tycker att sången ska upp även i början där det låter ok.
Kul att höra elektriskt från dig, väntar med stort intresse på mer  :rolleyes:


Ja, du har rätt - en till! Det är kanske lättare att räkna upp låtar som inte låter som denna?  :D
Bra tips ang skära i basfrekvenserna, ska testa det! Sången ska definitvt höjas!
Det är skitkul att göra den här typen av låtar, men jag är ingen överdängare på elgitarr och har ingen rockröst, så det blir oftast trubadurköret.
Men man kan ju kalla in hjälp från duktiga musiker här på KR när det är något man inte klarar av, som t.ex elgitarrsolon! Freddy har hjälpt mig med det tidigare.
Så det blir förhoppningsvis mer liknande detta! Samarbeten är alltid spännande!
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En bra låt som jag tycker försvinner lite i mixen..känns som det ligger revarb på allt?..även basen?..skulle helt klart föredra en mix som ligger närmre och torrare...men det är ju jag det.. :) Annars gillar jag ju din röst och dina texter och kan ju förstå om du vill experimentera lite..hur som helst en schysst låt som i mina öron kan växa till sig ordentligt! :)


asti

  • Gäst
En bra låt som jag tycker försvinner lite i mixen..känns som det ligger revarb på allt?..även basen?..skulle helt klart föredra en mix som ligger närmre och torrare...men det är ju jag det.. :) Annars gillar jag ju din röst och dina texter och kan ju förstå om du vill experimentera lite..hur som helst en schysst låt som i mina öron kan växa till sig ordentligt! :)

Jag använder lite mer reverb än jag brukar, men tyckte det passade låten! Ska som sagt fila en del på mixen och kan pröva att dra ner reverbet lite. Tack för din kommentar!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Början påminde lite om Stairway to heaven av ledzep...
Sen kommer ´du in och en kontemplativt stämning inafaller . Man flyter med liksom.. ;)

... och man svävar också.

Bra refräng! ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skön låt med skön text som man blir varm av! Tycker om sången med lite choruskänsla och körerna jättefina! Dock dränks sången lite som redan nämnts. Fint med den vemodiga stråken på slutet.  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad morganwj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jag tycker sången borde ha högre volym på refrängen. så blir det mer dynamik


asti

  • Gäst
Början påminde lite om Stairway to heaven av ledzep...
Sen kommer ´du in och en kontemplativt stämning inafaller . Man flyter med liksom.. ;)

... och man svävar också.

Bra refräng! ;)

Du hittade en till!  :)
Den är i mitt tycke en av 70-talets absolut bästa låtar!
Jag tycker man kan förstärka rytm och stämning en hel del mha "stötvisa" stråkar.
Hade som sagt I am the walrus som inspiration när jag började med låten, men det blev något annat! :rolleyes:
Kul att du gillar refrängen!
/Asti


asti

  • Gäst
Skön låt med skön text som man blir varm av! Tycker om sången med lite choruskänsla och körerna jättefina! Dock dränks sången lite som redan nämnts. Fint med den vemodiga stråken på slutet.  :)

Kul att du nämner det - jag hade faktiskt en fundering på att lägga chorus på sången, men det blev aldrig så!
Texten är kanske lite flummig, men den är i alla fall inte så dyster som det brukar bli!  :) Ska förresten lägga upp den här i tråden.
Jag ska höja sången lite och försöka få lite bättre "klarhet" i mixen.
Kul att du gillar stråken! Jag har tidigare fått en del negativa kommentarer när jag haft med stråkar i någon låt, men jag tycker om det!
Tack för kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu har jag med två elgitarrer, elpiano, elbas, cello och violin.
Är det något av dessa instrument som man speciellt ska se upp med som kan "krocka" och som borde eq:a och kanske panorera ut? Tacksam för förslag!

Tror du får killa nån darling där för bättre klarhet i ljudet. Kören skall vara kvar!  -_- :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Nu har jag med två elgitarrer, elpiano, elbas, cello och violin.
Är det något av dessa instrument som man speciellt ska se upp med som kan "krocka" och som borde eq:a och kanske panorera ut? Tacksam för förslag!

Tror du får killa nån darling där för bättre klarhet i ljudet. Kören skall vara kvar!  -_- :D

Då får det nog bli elpianot! Ska testa lite olika kombinationer. Slutar väl med att jag lägger på ak.gitarr och orgel i stället för att plocka bort! :D


freddy

  • Gäst
Inte illa Asti! Jag gillar denna, visst får man vibbar från gammal förlegad musik såsom beatles, MEN det  är långt ifrån någon ripoff tycker jag, det låter minst lika mycket Asti!

Håller med om att det behövs lite klarhet i mixen, men annars tycker jag nog att detta håller. Snyggt jobbat och bra låt.


asti

  • Gäst
Inte illa Asti! Jag gillar denna, visst får man vibbar från gammal förlegad musik såsom beatles, MEN det  är långt ifrån någon ripoff tycker jag, det låter minst lika mycket Asti!

Håller med om att det behövs lite klarhet i mixen, men annars tycker jag nog att detta håller. Snyggt jobbat och bra låt.
Skönt! Var lite spänd på vad du skulle säga om gitarrerna!
Däremot att kalla Beatles' musik för förlegad är som att svära i kyrkan!(men det har väl iofs de flesta under 40 gått ur, så det säger väl kanske inget längre) :D
Ska jobba på mixen! Tack för dina kommentarer!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar man beatles kan man känna sig förlegad :D

Eller nåt  :unsure:

Återkommer bara för att berätta att den här låten har satt sig på mitt öras näthinna.. :)

Återigen: Eller nåt..

Skitbra ju!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Gillar man beatles kan man känna sig förlegad :D

Eller nåt  :unsure:

Återkommer bara för att berätta att den här låten har satt sig på mitt öras näthinna.. :)

Återigen: Eller nåt..

Skitbra ju!

Själv känner jag mig förlegad bara jag tittar i spegeln!
Rätt som det är kanske man är förlagd - förhoppningsvis då av en musikförläggare! :)
Verkligen roligt att du gillar låten!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..en till förlegad här..*räcker upp handen*

Har gått ur statskyrkan oxå...och jag tokgillar detta..jättesnygga harmonier..och din fina röst på det..kan bara bli väldigt..behagligt :P

Gott Nytt År!!
Tack för god musik.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
..en till förlegad här..*räcker upp handen*

Har gått ur statskyrkan oxå...och jag tokgillar detta..jättesnygga harmonier..och din fina röst på det..kan bara bli väldigt..behagligt :P

Gott Nytt År!!
Tack för god musik.

/Marr

Va!! Har jag låtit en förtappad själ sjunga på min låt?? En veritabel mardröm!! :D
Roligt att du tycker om låten! Jag får nog konvertera från Dysterkvist till en sprudlande Asti Cinzano med popinriktning!  :)
Önskar dig själv ett gott nytt år med förhoppning om framtida samarbeten! Tack själv för alla inlevelsefulla, sköna sånginsatser!
/Asti