Kontrollrummet

Asti - Jag kan flyga (ny version)

gäst · 81 · 14451

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja, tänk att en låt from way back in the 2008 fortfarande håller  :D
Godis!
Tidlös klassiker det här..vilka fina gitarrer och harmer..störtskön ljudbild :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den här mannen kan flyga :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Dividend, Marre och Cykeln - tack så jättemycket!  :wub:
Det är nog en av de låtar jag är mest nöjd med själv också!
Eftersom jag oftast gör dystra låtar så tror en del att den handlar om någon som tar livet av sig genom att hoppa ut från ett tak, en bro eller liknande,
men det är inte alls tanken utan den är tänkt att skildra en person som hoppar fallskärm för (kanske) första gången!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kom just att tänka på den här tidlösa klassikern. Vi är många som gillar den!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert intro. Snyggt gitarrljud. Är det mjukisar eller förstärkare?

Du frågar om det är överarrangerat. Ja i verserna vill jag ha renare ljudbild. Som det är nu märker jag inte arrmässigt att låten övergår i refräng. Det tycker jag man ska göra. Antingen arrmässigt eller kompositionsmässigt. Här skiljer det förhållandevis lite mellan vers och refräng så backa lite på gitarrena i versen så flyger nog refrängen bättre. Det är först i introt som det händer något med dynamiken. Så dags då...

Bra jobbat!!



asti

  • Gäst
Kom just att tänka på den här tidlösa klassikern. Vi är många som gillar den!

Tack för det!
Ja, det är nog den jag är mest nöjd med själv! En låt helt i cpg:s anda!  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar på denna igen.

Riktigt bra låt, snyggt arrat! (mixen vet jag inte, skithögtalare)

Kanske saknas något som får refrängen att flyga rejält? En rejäl kör? Eller lite småarpeggiosynthar som studsar och hoppar runt. Sterobreddning? Hamrande pianon?

Något tror jag skulle behövas.

Detta 'är en genre jag tror du borde röra dig i ofta. Låter kalas.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Vackert intro. Snyggt gitarrljud. Är det mjukisar eller förstärkare?

Du frågar om det är överarrangerat. Ja i verserna vill jag ha renare ljudbild. Som det är nu märker jag inte arrmässigt att låten övergår i refräng. Det tycker jag man ska göra. Antingen arrmässigt eller kompositionsmässigt. Här skiljer det förhållandevis lite mellan vers och refräng så backa lite på gitarrena i versen så flyger nog refrängen bättre. Det är först i introt som det händer något med dynamiken. Så dags då...

Bra jobbat!!



Kul att du gillar introt och gitarrljudet!
Det är gitarreffekter från en POD 2.0, som går via en mixer in i ljudkortet. Får av någon anledning lite för svag signal om jag inte går via mixern.
Ska fundera över det här med arret och bristen på dynamik! Att få bra dynamik tycker jag är ett svårt kapitel! Där har man mycket kvar att lära.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Lyssnar på denna igen.

Riktigt bra låt, snyggt arrat! (mixen vet jag inte, skithögtalare)

Kanske saknas något som får refrängen att flyga rejält? En rejäl kör? Eller lite småarpeggiosynthar som studsar och hoppar runt. Sterobreddning? Hamrande pianon?

Något tror jag skulle behövas.

Detta 'är en genre jag tror du borde röra dig i ofta. Låter kalas.

Wernborg var inne på samma sak - ni har säkert rätt!
Själv har man hört den så många gånger nu så det är svårt att säga vad som saknas eller är för mycket!
Får väl testa lite av varje och se om jag hittar något som lyfter.......Vad menar du med stereobreddning? Fler sångspår som jag panorerar ut i varje kanal?
Synthljud är jag tyvärr dåligt bevandrad i, men en riktigt maffig kör vore inte fel! Eller en bättre sångare, t.ex Jonnerstone, han behärskar ju dessutom dialekten!  :)
Detta är i min mening den "genre" som jag försökte utvecka via cpg, men då komma ifrån Wiehe/Afzelius-stämpeln genom att använda engelsk text.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar på denna igen.

Riktigt bra låt, snyggt arrat! (mixen vet jag inte, skithögtalare)

Kanske saknas något som får refrängen att flyga rejält? En rejäl kör? Eller lite småarpeggiosynthar som studsar och hoppar runt. Sterobreddning? Hamrande pianon?

Något tror jag skulle behövas.

Detta 'är en genre jag tror du borde röra dig i ofta. Låter kalas.

Wernborg var inne på samma sak - ni har säkert rätt!
Själv har man hört den så många gånger nu så det är svårt att säga vad som saknas eller är för mycket!
Får väl testa lite av varje och se om jag hittar något som lyfter.......Vad menar du med stereobreddning? Fler sångspår som jag panorerar ut i varje kanal?
Synthljud är jag tyvärr dåligt bevandrad i, men en riktigt maffig kör vore inte fel! Eller en bättre sångare, t.ex Jonnerstone, han behärskar ju dessutom dialekten!  :)
Detta är i min mening den "genre" som jag försökte utvecka via cpg, men då komma ifrån Wiehe/Afzelius-stämpeln genom att använda engelsk text.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Stereobreddning kan man ju göra genom att manuellt styra ut ljuden mot kanterna, eller att lägga på en plug med breddningseffekt. Sångaren är det inget fel på alls, så behåll honom. Körer kan vi ju bistå med om du vill?

Fortsätt du på denna genre, jag är säker på att det kommer bli skitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Lyssnar på denna igen.

Riktigt bra låt, snyggt arrat! (mixen vet jag inte, skithögtalare)

Kanske saknas något som får refrängen att flyga rejält? En rejäl kör? Eller lite småarpeggiosynthar som studsar och hoppar runt. Sterobreddning? Hamrande pianon?

Något tror jag skulle behövas.

Detta 'är en genre jag tror du borde röra dig i ofta. Låter kalas.

Wernborg var inne på samma sak - ni har säkert rätt!
Själv har man hört den så många gånger nu så det är svårt att säga vad som saknas eller är för mycket!
Får väl testa lite av varje och se om jag hittar något som lyfter.......Vad menar du med stereobreddning? Fler sångspår som jag panorerar ut i varje kanal?
Synthljud är jag tyvärr dåligt bevandrad i, men en riktigt maffig kör vore inte fel! Eller en bättre sångare, t.ex Jonnerstone, han behärskar ju dessutom dialekten!  :)
Detta är i min mening den "genre" som jag försökte utvecka via cpg, men då komma ifrån Wiehe/Afzelius-stämpeln genom att använda engelsk text.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Stereobreddning kan man ju göra genom att manuellt styra ut ljuden mot kanterna, eller att lägga på en plug med breddningseffekt. Sångaren är det inget fel på alls, så behåll honom. Körer kan vi ju bistå med om du vill?

Fortsätt du på denna genre, jag är säker på att det kommer bli skitbra!

OK, men hur får man till det enbart i refrängen?
Och låter det inte konstigt om instrumenten/sångspåren plötsligt flyttar sig i refrängen?
Har du möjligen förslag på en bra plug med breddningseffekt?