Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Karibiens strand

(1/6) > >>

MaxB:
LÅTNAMN: Karibiens strand
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: Tryckare - dansbandsmusik
LÅTLÄNGD: 3.56
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Efter alla kommentarer från tidigare försöket (i den här tråden) har jag gjort en ny text.

- Vers 1:
Vi är tillsammans - håller varandra i hand
F         Am           B                    C
Det finns inget annat - som kan lösa våra band.
F                   Am     B                         C
På en härlig strand vi vandrar - inget kan skilja oss åt
        B                   C          F                          Am
Vi sätter vårt hopp till varandra - vi sitter i samma båt.
   B                             C             F                  C
- Vers 2:
I flera dar har vi vandrat - planlöst, irrat omkring.
Minns att stormen piskade upp havet - då_båten_slog_runt och vi blev lämnade kvar.
Vår drömseglats här i Karibien - slogs i spillror, vårt skepp gick i kvav.
Vi simmade flera dar - fann en strand, som saknar namn.
- Vers 3:
(Tal)
Men så en dag skedde ett under - ute på havet, såg vi ett skepp!!!
Vi vinkade, skrek och hoppade - Vi gjorde upp eld, för att visa var vi var.
(Sång)
Skeppet var fyllt med pirater - vi blev fångar på deras skepp. 
Nu har vi fått nya kamrater - på vår seglats längs Karibiens strand.
- Vers 4:
Vi har blivit pirater - vi_plundrar_båtar, på löpande band.
Vårt hopp står till dessa pirater - dom_har_sträckt_ut, en hjälpande hand.
Och om vi har tur någon gång - släpper dom oss iland.
Då åker vi på semester - till en härlig, Gotländsk, strand.
- Avslutnings-kör:
Ni har blivit pirater - plundrar båtar på löpande band.
Solo fortsätter denna rad
Om ni har tur någon gång - släpper dom er i land.
Då åker ni på semester - till en härlig... Gotländsk... strand... 

Här finns alltid den nyaste versionen av låten:
http://boom.shivas.se/music/MaxB_KaribiensStrand_ver1.mp3

MaxB:
Är den första eller den andra versen för extrem? Visste inte riktigt vad jag skulle hitta på i textväg så jag knöt ihop påsen i vers tre - tillbaka till början liksom.

Wernborg:
Lyssnar och skriver....

Vad menas med Anti-dansband? Är det parodi?

Jag tycker att låten är helt ok. Däremot tycker jag trummorna hamnar lite mitt emellan dikt och verklighet. Jag hade gått mer åt att få det mer som akustiska trummor istället med tanke på att spelsättet är mer akustiskt nu.

Snygg harmoniväxling när "munspelet" kom in på slutet. Mer av det. Riktigt snyggt. Kanske förlänga munspelet och dubbla med gitarren för att maskera det halvbra munspelssoundet.

Bra jobbat.

MaxB:

--- Citat från: Wernborg skrivet 29.12.2008, 15:31:43 ---Lyssnar och skriver....
Vad menas med Anti-dansband? Är det parodi?
Jag tycker att låten är helt ok. Däremot tycker jag trummorna hamnar lite mitt emellan dikt och verklighet. Jag hade gått mer åt att få det mer som akustiska trummor istället med tanke på att spelsättet är mer akustiskt nu.
Snygg harmoniväxling när "munspelet" kom in på slutet. Mer av det. Riktigt snyggt. Kanske förlänga munspelet och dubbla med gitarren för att maskera det halvbra munspelssoundet.
Bra jobbat.

--- Slut citat ---

Antistat-band fanns till bilar förr i tiden men Anti-dansbandsmusik, vad är det? (Nu spånar jag friskt) Det är en genre som spelas och låter som dansbandsmusik men varken tar till sig sån musik, eller tar avstånd från den. Min låt är ju ren anti-dansbandsmusik eller parodi på dansbandsmusik. Jag tycker att dansbandsmusik oftast har för sliskiga texter.

Men Mark Knoppfler spelar sån musik utan att vare sig medvetet eller omedvetet parodiera något. Jag tycker Mark är ett bra exempel på hur man kan spela musik som låter som dansbandsmusik, fast det egentligen är en helt annan genre som är accepterad av helt andra lyssnargrupper.

Munspel i intro och utro är färdiga produkter från keyboardets autokomp, liksom trummorna. Jag trycker på en knapp och synten kör en förprogrammerad grej, baserad på det ackord jag för tillfället valt.

Min dröm är att få spela som Mark Knoppfler  :D men jag är samtidigt färgad av en tidigare KR-tråd från Perra, gällande Scotts och att hälften av Sveriges befolkning röstar på det ena eller andra dansbandet i teve. Jag har blandat ihop begreppen rejält, så jag spelar dansbandsmusik med fula texter.

2 minuter och 17 sekunder in i låten trivs jag som bäst! Där ställer jag mig tryggt tillbakalutad på en mellotronmatta och spela sologitarr.
Där trivs jag! Där vill jag va!

Bengan_gbg:
Vet inte jag. Det är för LITE extremt för att passera som parodi. Det är mest småsnyggt och småputtrigt. Knappt så den lirar i dansbandsgenren heller tycker jag. Som du säger så sneglar du ju mer åt Knopfler än Sven Henningz & Hildurz liksom.

Munspelssvängen är snygg och för kort.

Tycker det känns som att du ändå är hemma i den här genren.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion