Forum > Färdiga produktioner

Asti - Folk och fä (ny version)

<< < (2/7) > >>

mahan:
Tjou ASTI!
En snygg låt men aningen överproddad.
Kompet känns lite virrigt och ger lite yrsel åt helheten.
Violiner o körer o andra kompgreijer låter väldigt råddiga,
alla jobber häftigt för att få en del av ljudbilden.
Sången din gillas stort, den sitter snyggt även om kompet trycker på onödogt starkt.
Kolla lite på mixen, vad som behövs i ljudbilden och vad som intge behövs.
Tycker att sången skall sitta överst, och sen skall resten delas upp i ljudbilden,
och namnet är DYNAMIK!

Kommentaren kanske låter negativ men defakto gillas ju låten
och med lite mixjobb så når detta stycke skivproddens gyllene gränser!

h.  johan

equality:
Hallå Peter!
Kul att du trampar nya vägar och jag gillar låtbygget och din text som på ett bra sätt anknyter till dagsaktualiteter med stor osäkerhet för många människor. Du får nog leva med att liknas vid en viss Affe i än högre grad efter denna. Gillar den dramatik som du åstadkommer med ackorden där med violin och kontrabas(?). Känns dock som ackorden spänner över ett för stort register och nåt i basen som dubbleras och blir grumligt. Violinen blir också lite för enveten som en envis mygga. Tror mig förstå vad du vill åstadkomma och det är inte långt ifrån men det är som om det skulle kunna gå att få till lite tydligare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men återkommer gärna efter ytterligare lyssning och fundering.
Kören är helbra, skönt kaotisk. Bra bassolo. Bra jobbat!

asti:

--- Citat från: ynot skrivet 14.12.2008, 00:04:21 ---Tanken är att det ska låta lite kaotiskt och rörigt!  ......

tänk om om detta tror att budskapet sitter i texen vilken är jättabra, låt musiken bara följa med tills mellanspelt o ta ut det där i stället.

bien

tony

--- Slut citat ---
Ja, kanske ska man dra ner lite på arrangemanget i verserna, men risken finns då att man tappar ev "sväng"! Men jag ska se över arr och mix! Tack för synpunkter!
/Asti

asti:

--- Citat från: mahan skrivet 14.12.2008, 00:05:30 ---Tjou ASTI!
En snygg låt men aningen överproddad.
Kompet känns lite virrigt och ger lite yrsel åt helheten.
Violiner o körer o andra kompgreijer låter väldigt råddiga,
alla jobber häftigt för att få en del av ljudbilden.
Sången din gillas stort, den sitter snyggt även om kompet trycker på onödogt starkt.
Kolla lite på mixen, vad som behövs i ljudbilden och vad som intge behövs.
Tycker att sången skall sitta överst, och sen skall resten delas upp i ljudbilden,
och namnet är DYNAMIK!

Kommentaren kanske låter negativ men defakto gillas ju låten
och med lite mixjobb så når detta stycke skivproddens gyllene gränser!

h.  johan

--- Slut citat ---
Ska som sagt se över mixen, men jag måste nog låta den vila ett par dagar först. Har lyssnat mig "döv" på den just nu. Det du nämner - dynamik - är ett svårt kapitel, tycker jag i alla fall! Det blir lätt ungefär samma "styrka" i musiken, om man inte lägger mycket jobb på det, vilket man säkert borde! Där är jag nog lite lat. :)
Se´n var ju iofs tanken att det ska låte lite rörigt och virrigt, ungefär som om man tänker sig en zigenarorkester i en Kustorica-film som spelar allt vad tygen håller!
Men det blev visst bara en lite virrig Afzelius..... :D

asti:

--- Citat från: equality skrivet 14.12.2008, 04:28:25 ---Hallå Peter!
Kul att du trampar nya vägar och jag gillar låtbygget och din text som på ett bra sätt anknyter till dagsaktualiteter med stor osäkerhet för många människor. Du får nog leva med att liknas vid en viss Affe i än högre grad efter denna. Gillar den dramatik som du åstadkommer med ackorden där med violin och kontrabas(?). Känns dock som ackorden spänner över ett för stort register och nåt i basen som dubbleras och blir grumligt. Violinen blir också lite för enveten som en envis mygga. Tror mig förstå vad du vill åstadkomma och det är inte långt ifrån men det är som om det skulle kunna gå att få till lite tydligare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men återkommer gärna efter ytterligare lyssning och fundering.
Kören är helbra, skönt kaotisk. Bra bassolo. Bra jobbat!

--- Slut citat ---
Ska se över violinen och kontrabasen när låten fått "vila" någon dag. Även mixen behöver förbättras. Känns befriande att försöka sig på lite annorlunda saker ibland, men upptäcker samtidigt mina begränsningar som sångare i lite "ösigare" låtar. Egentligen skulle jag velat ha någon med en hes röst typ Roffe Wikström, som sjöng denna.
Tack för dina (som alltid) engagerade och insiktsfulla kommentarer!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion