Kontrollrummet

Mixerbord till replokal/studio/mindre gig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Hej gott folk!

Har flyttat till en ny lokal och nu behöver utrustningen uppdateras. PA-ljudet låter i dagens läge dynga och jag misstänker att det är det bristfälliga mixerbordet som är boven.

Har läst en del gott om mx8000 men bara i studiosammanhang. Kanske någon som har provat det i mindre lokaler som livemixer? Eller ska man ta ett kliv upp till mackie eller liknande?

Fördelen med den är ju även dess direct out som gör det möjligt att spela in spontant i replokalen.

Någon som har några erfarenheter av liknande bord som kan dela med sig, är ganska vilsen bland PA-mixers. Ett plus är om borden är utrustade med delay eller reverb.
Tips på bord mottages gärna.

/Oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=12733.0

Kanske kan funka för dig? Fungerade riktigt bra när jag hade nytta för det förut i studion.
Eller är det kanske för litet?


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Inte för litet egentligen men hade gärna haft fler än 8 direct outs. Iofs verkar det vara svårt att hitta. Man kanske får löda

/Oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det här bordet då?
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=14428.msg104683#msg104683

Känns lite overkill i rep-sammanhang.
Jag skulle sikta på en billigare mixer om du bara ska ha den för rep. Annars kommer du behöva investera mycket i lokalens akustik, mickrofoner och ett kontrollrum anslutet till inspelningsrummet för att få valuta för pengarna. Räcker med en svag länk i kedjan.

Och sen vid inspelning i replokal är ett komplicerat ämne.
Finns två alternativ. Det ena är det är till för bandet att referenslyssna, det andra är till för att spela in på riktigt för att dela med sig.

För referenslyssna är det lättast att rumsmicka, visst låter det inte lika bra, men blir mer likt volymnivåerna i lokalen, man hör vad alla spelar och sen kan man höra vad man behöver jobba på låten inför inspelning.

För inspelning, då skulle jag fundera på att hyra studiotid. Annars måste man ha en bra mixer, alternativt preamps, och sen kunna ta in alla kanaler som krävs för inspelningen. Och det är speciellt många för ett band om det är trumset inblandat.

Allt handlar om pengarna som vanligt vid prylval.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Tack för bra tips. Först och främst så ska ju bordet inte användas till att göra några högkvalitativa inspelningar utan mest för att fånga vissa ögonblick. Våra rep består oftast av 12timmars jam-sessioner och då är det ju kul å kunna trycka på play när det kommer fram något användbart så det inte försvinner. Dock så är vi ju ibland väldigt många inblandade och det är därför jag vill ha minst 12 direct outs men det verkar vara svårt att hitta till hyfsat pris. Seriösare inspelningar hyr vi studiotid till.

mvh Oweson

http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Har kört MX8000 både i studio och som live-mixer i ett coverband. För ett mindre coverband är det lite overkill, framför allt storleksmässigt, men visst funkar det. Sålde det eftersom det mest tog för mycket plats och jag har jobbat med andra prylar eller hyrriggar istället. Bordet står nu i en studio i Skåne. Även om mycket av mixandet görs mjukvarumässigt så gillar ägaren att köra reglar, som på den gamla tiden, om inte annat än att få idéer.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har också haft ett MX8000-bord. Det lät bättre och brusade mindre än ett gammalt Soundcarft-bord som jag hade tidigare - och det gjorde det t o m efter att kompisen som fick Soundcraftbordet för en symbolisk peng, hade fått gjort en stor renovering.
En varning är dock på sin plats - och det är att det verkar vara skillnad mellan olika batchar (eller om det kanske blev sämre med tiden, när Behringer bytte till en billigare fabrik...). Har man tur så får man ett riktigt bra bord, som mitt - men har man otur så låter det riktigt risigt och är inte alls kul. Det är antagligen också därför man kan se konflikter mellan folk som har testat MX8000-bord och har helt olika uppfattningar om "samma" bord...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)