Kontrollrummet

Problem med MOTU 828 Mk3

gäst · 10 · 2427

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Jävlar helvetes jävla skitgrejer funka då för i helvete annars så slänger jag ut din jävla helvetesmanick!

Så lät det tidigare idag här hemma. Det var freddan som förde en dialog med sitt lilla ljudkort. Ibland kan det vara skönt att säga ifrån på skarpen även till döda ting  :lol:

Jag har som sagt ett Motu-kort som inte vill fungera som det ska. Jag kör med en macbook pro och har OSX Leopard installerat. Senaste uppdateringar när det gäller OS och ljudkort/drivrutiner från Motus sida. Senaste drivrutinen säger t.o.m att den löser alla problem med 10.5 (Leopard).

Så vad händer då?

Allting funkar som det ska, men rätt vad det är så kommer ett högt TJUT, ett sådant lagom fint skärande tjut, och sen försvinner allt ljud från ljudkortet. Slår jag av och startar om så funkar kortet igen... det har varit nödlösningen nu ett tag. Tröttsamt och jävligt irriterande problem hur som helst.

Frågan är vad det kan vara. Någon som hört om något liknande? Är det ljudkortet eller firewire-kopplingen?

Det händer även ibland när jag lyssnar på musik utanför Logic, så det är inte relaterat till Logic.



freddy

  • Gäst
Hittade en intressant tråd i ämnet:

http://www.gearslutz.com/board/new-product-alert/178615-motu-828-mkiii-4.html

Fler som verkar ha samma problem, det är tydligen ett "känt problem". Kanske dags att ta och kontakta MOTU-supporten och se vad dom har att säga.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är väl alltid kul när hårdvaran säger emot. Själv har jag tryckt i ett Juli@ för midi I/O och upptäckte att det funkar ju fint... tills man vill använda fler en en applikation...  :unsure:
Löste ju inte ditt problem, men nu behöver du inte känna dig så ensam iaf.  :mellow:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag har haft exakt samma problem med mitt Motu 2408 MK3. Det intressanta är att det händer för mig ENDAST i de fall jag har för mycket utrustning igång samtidigt. Jag har kunnat konstatera att när en del av rackprylarna eller annan elektronisk utrustnign på samma fas stängs av så fungerar det.

Märker också att annan utrustning strular när jag kör allt igång samtidigt, blir nog för "tungt". Vet inte om detta appliceras i ditt fall, men kanske?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hade också ditt fel ett tag. Har också ett firewire-kort (M-audio och PC iofs.)

När jag loopade en sektion så kom tjutet när loopen började om. Då var omstart enda lösningen.

Kan det ha ett samband även hos dig?


freddy

  • Gäst
Jag ser inget direkt samband just nu tyvärr. Var inne på Hellhoffs teori där ett tag med, att det blev tungt och att det uppkommer i samband med att mycket är igång - så det inte hinns med liksom. Men jag tycker det har uppkommit när det varit lättare "jobb" nu med. Svårt.

Provade med nya drivrutiner som ingår i V4HD, hört att dom drivisarna skulle funka. Men det verkar inte vara någon skillnad där tyvärr.

Får även något "unable to sync audio and midi" fel i Logic, vilket kunde bero på sampleraten tydligen bland annat. Provande att ändra lite och byta tillbaka, ingen skillnad. Det står även att detta fel uppkommer när vissa samples inte hinner skickas i tid, vilket stödjer den första teorin.

The search goes on...


freddy

  • Gäst
Hade också ditt fel ett tag. Har också ett firewire-kort (M-audio och PC iofs.)

När jag loopade en sektion så kom tjutet när loopen började om. Då var omstart enda lösningen.

Kan det ha ett samband även hos dig?

Hur löste du problemet då? :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hade också ditt fel ett tag. Har också ett firewire-kort (M-audio och PC iofs.)

När jag loopade en sektion så kom tjutet när loopen började om. Då var omstart enda lösningen.

Kan det ha ett samband även hos dig?

Hur löste du problemet då? :D

Gick över till Reaper, och då försvann det.


freddy

  • Gäst
Hade också ditt fel ett tag. Har också ett firewire-kort (M-audio och PC iofs.)

När jag loopade en sektion så kom tjutet när loopen började om. Då var omstart enda lösningen.

Kan det ha ett samband även hos dig?

Hur löste du problemet då? :D
Gick över till Reaper, och då försvann det.

Du fick aldrig problemet utanför inspelningsprogrammet alltså?

Jag kör Logic, men eftersom det även händer ibland när jag lyssnar på musik i t.ex itunes, så tror jag inte att det är Logics fel.



« Senast ändrad: 16.12.2008, 17:36:30 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hade också ditt fel ett tag. Har också ett firewire-kort (M-audio och PC iofs.)

När jag loopade en sektion så kom tjutet när loopen började om. Då var omstart enda lösningen.

Kan det ha ett samband även hos dig?

Hur löste du problemet då? :D
Gick över till Reaper, och då försvann det.

Du fick aldrig problemet utanför inspelningsprogrammet alltså?

Jag kör Logic, men eftersom det även händer ibland när jag lyssnar på musik i t.ex itunes, så tror jag inte att det är Logics fel.




nix. Enbart när jag loopar i DAWen.