Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - Lonely Man (nu med video)

<< < (2/7) > >>

gitarrmannen:
Håller med om gitarren som kommer att den lite för mycket i fokus. Jag får Beck vibbar av denna låt. Skön låt som man kan göra mycket med i ljudbilden.

asti:
Kul låt och snygga stämmor! Tycker dom softa stämmorna och elpianot för tankarna även till Zombies! Tycker nog också att elgitarren är lite för dominerande.

Tokai:
Får också lite igenkänning med The Zombies, kul asti att du har koll på den gruppen - en av mina favoriter från 60-talet.
Nu tycker jag det låter lite vasst om det hela, dvs halvjobbig diskant.
Trodde att det skulle låta lite softare efter att ha läst alla inlägg, ang stills-nash-young. Man ska nog inte läsa recensioner innan man först har lyssnat. Å andra sidan var det just därför jag lyssnade. 
Vill protestera mot plåtljudet i virvelkaggen men den kanske passar i det moderna beatet?
Men snyggt jobbat i 3-takt!

Rattlesnake:
Tack alla för lyssning och feedback! Det här är som sagt mer ett experiment från min sida, att bygga upp en låt av egenfabricerade loopar. Vissa var inte tänkt att bli loopar, medans andra definitivt var det. Gitarrerna t ex - jag spelade diverse olika licks till låten och testade att klippa ut olika takter. Jag hade inte tänkt att det skulle låta något 60-tal alls, tänkte inte på det när jag gjorde låten, utan ville bara det skulle bli annorlunda.

Equality
Tycker du träffar helt rätt med Doorsorganisten och CSN-stämmor! Det hypnotiskt upprepande i Ray Manzareks slingor och Nash och Crosbys stämmor har definitivt inspirerat mig.  :)

Cykeln

Leadången var länge ett problembarn, men till slut blev den rätt bra. Tror jag använde någon leslieeffekt och kraftig kompressor med gate. Sista versen är rördistad och med stereobreddare. Real group? Ja, kanske det, har väl bara hört dom på tv nån gång, har inte lyssnat på några plattor.

Åsa
Jag tycker någon av stämmorna är gränsfall på sur, men det är svårt att säga när det är (för mig) lite ovanligare intervall.
Stämmorna består förresten av 4 takter som är kopierade, och parallellt ligger en kopia förskjuten för kanoneffekt. Den ena i mono, den andra panorerad extrembred. Men som sagt, samma 8,5 sek som tjatas om och om igen! (och ett litet extrastycke på "all alone")
Gitarren är noterat, den blev nog i högsta laget...

Marruschkka

Tack min trogna lyssnare! Jo, hrm, Hollies har man väl också lyssnat på... Manhattan Transfer ja, brukade morsan spela... Hoppas låten trivs i din mp3-spelare, men det kommer strax en ny mix!

Gitarrmannen

Jaså du tycker gitarren kommer för mycket i fokus, med ditt namn?   :D Kan det bli för mycket gitarr?

Jo, det kan det, det blev lite väl mycket av det goda... :)

Asti
Tack tack! Jag älskar Zombies, tycker att Odessey and Oracle är den bästa och mest underskattade platta som gjorts!

Tokai

--- Citat från: Tokai skrivet 18.11.2008, 20:31:08 ---
Nu tycker jag det låter lite vasst om det hela, dvs halvjobbig diskant.

--- Slut citat ---

Mmm, jag tror stämmorna framför allt har vass diskant, skall se över.

Virvelljudet du nämner kan jag inte göra mycket åt, trummorna är en 2-takters loop som till råga på allt är i mono... Det är f ö riktiga trummor men nedpitchade en hel del.

Nu skall jag fixa till en ny mix!

Rattlesnake:
Så,
nu ligger en ny version uppe, drog ner gitarren med 3dB. Mjukade också till stämmorna en aning, de var överdrivet förstärkta vid 3400 Hz.

Blev det bättre?  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion