Det beror på hur långt man har kommit i sin utveckling och hur kinkig man är med ljudet.
Som alltid så är ju musiken det primära - men när man har kommit längre, så vill man gärna få bättre ljud också.
När man börjar så kan det räcka med ett enkelt Soundblasterljudkort som man köra med ASIO4ALL, en billig preamp och mic från Behringer eller liknande och ett par billiga monitorer för 1500:- per par - men efter hand som man lär sig mer och lär sig lyssna, så går man gärna upp i kvalitet - och om man är kinkig så finns det nästan inget tak, utan det kan lätt bli lika dyrt som att spela golf eller någon annan dyr hobby...

Jag kan bara tala för mig själv, men så här ser det ut för mig:
Dator: strax över 10000:- tror jag (skärmar, skrivare etc inte inräknat...)
Externa diskar för backup, NAS för musiklagring etc: ca 15000:-
Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652)
Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1)
Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D)
Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10)
Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750)
Akustikbehandling: ca 20000:- (Ghost-paneler + en del Auralex)
Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, så måste det vara över 50000:- vid det här laget...)
Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)
- och så självklart min Rickenbacker 4001, som jag har sett säljas begagnat för runt 20000:-...
Jag har säkert glömt en del, men oceanmusics summa verkar vara lite i underkant...

Detta är ju inget man bygger upp på någon månad, utan man tar det i omgångar som man har råd med. Tyvärr blir det totalt sett dyrare att göra så, än att köpa "rätt" prylar från början - men om man inte anser sig ha råd med "rätt" prylar i början (och dessutom inte är så erfaren, att man egentligen har någon glädje av det bättre prylarna), så är det något man helt enkelt får leva med...

Jag har också börjat med billiga Boss, Phonic och Behringer-mixrar - och haft massor av Behringerprylar i racket eftersom det var vad jag hade råd att skaffa och jag behövde funktionerna - så jag är inte den som fnyser åt nybörjarprylar, men ibland kan man få betydligt bättre prylar till en relativt liten extra peng - och då är det lönt att tipsa om lite dyrare saker än någon har frågat efter. Om någon frågar efter micar runt 1000:-, så tipsar man däremot inte gärna om micar i 20000:- klassen, utan håller sig hellre nära 1000:-...