Sedan växer givetvis anspråken efterhand, men man har i alla fall kunnat testa för en överkomlig peng! 
Absolut! Man ska inte börja med att skaffa värstingprylar - för då har man inget att se fram emot och det tar för lång tid innan man får tillräcklig vana för att kunna hantera prylarna bra och man lär sig inte uppskatta de bättre prylarna som man gör om man börjar med enklare prylar - och då är det egentligen mer eller mindre bortkastade pengar under några år. Bättre att lära sig på budgetprylar och byta upp sig när man börjar förstå varför man vill byta upp sig.
Själv började jag med en enkel 2-spårs rullbandare med den fantastiska funktionen "sound on sound" någon gång i forntiden - och sedan har det bara ökat...

Under flera år körde jag med gott om Behringerprylar i riggen, passiva Alesis Monitor One och en enkel 4-kanals porta som senare byttes ut till en 8-spårs rullbandare - och visst gick det utmärkt att göra musik med sådana prylar och visst lät det också bra i slutänden (men det retar mig att jag inte har alla kvar gamla låtar i form av separata ljudspår - för efter hand har jag upptäckt saker som blev helt fel i mixarna och saker som inte alls låter bra...). Man blir kinkigare med åren - och när man har möjlighet att lägga mer pengar på det och inser att det faktiskt gör en hel del skillnad för ljudet också, så är det kul att göra en del investeringar i sin hobby.

Sedan är det ett annat problem med det också - och det är att när man byter ut en sak så upptäcker man ofta annat som inte längre håller måttet - och då drar uppgraderingskarusellen igång igen - och igen - och igen...